Met welk been springt een paard aan in galop?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
GuusjeBloks

Berichten: 43
Geregistreerd: 04-03-13
Woonplaats: Belgiƫ

Met welk been springt een paard aan in galop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-18 13:15

Hallo allemaal, ik had een vraagje. Ik volg een opleiding om mijn diploma als instructeur te halen.
Mijn leerkracht vertelde mij dat wanneer paarden aanspringen in galop, ze als eerste hun buitenachter been gebruiken om daadwerkelijk aan te springen. Vandaar dat je de hulp met je buitenbeen achter de singel moet geven.

Nu zegt mijn instructrice op stage het juist helemaal andersom. Zij zegt dat een paard aanspringt met zijn binnenachter been en je daarom de hulp moet geven met je binnenbeen. ( buitenbeen als steun dan neem ik aan )

Ben super benieuwd wat jullie ervan zeggen want ik kan op internet er niet echt iets over vinden.

Groetjes!

pluisje88

Berichten: 8070
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Met welk been springt een paard aan in galop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 13:17

Je zou filmpjes kunnen bekijken van paarden die aanspringen en zelf zo je antwoord vergaren? lijkt me zeer leerzaam in jouw geval!

Ansie

Berichten: 1229
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 13:19

Galop (drietakt): buitenachterbeen - binnenachterbeen en buitenvoorbeen tegelijk aan de grond - binnenvoorbeen. Dan volgt een zweefmoment en wordt de volgende galopsprong weer opnieuw ingezet met het buitenachterbeen enz.

rink

Berichten: 1846
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Buinen

Re: Met welk been springt een paard aan in galop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 13:30

Inderdaad op basis van de beenzetting vertrekt het buitenachterbeen als eerste. Je onderhoudt vervolgens met voornamelijk met binnenbeen de sprong omdat binnenachter de meest dragende functie heeft in de galop.

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 13:37

GuusjeBloks schreef:
Hallo allemaal, ik had een vraagje. Ik volg een opleiding om mijn diploma als instructeur te halen.
Mijn leerkracht vertelde mij dat wanneer paarden aanspringen in galop, ze als eerste hun buitenachter been gebruiken om daadwerkelijk aan te springen. Vandaar dat je de hulp met je buitenbeen achter de singel moet geven.

Nu zegt mijn instructrice op stage het juist helemaal andersom. Zij zegt dat een paard aanspringt met zijn binnenachter been en je daarom de hulp moet geven met je binnenbeen. ( buitenbeen als steun dan neem ik aan )

Ben super benieuwd wat jullie ervan zeggen want ik kan op internet er niet echt iets over vinden.

Groetjes!


De opleiding heeft gelijk, ze vertrekken vanuit het buiten achterbeen en als ruiter leg je je binnenbeen op de singel en je buitenbeen achter de singel omdat je op die manier je binnenste zitbeenknobbel lichtjes omhoog/ naar voren brengt zodat het paard goed door kan springen met het binnenachterbeen. (en dus in de juiste galop aanspringt als de stelling en buiging kloppen)

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 13:45

Mij hebben ze geleerd dat je het buitenbeen achter de singel legt, binnenbeen op de singel, teugel begrenzing aanzetten (buitenbeen, binnen teugel),en dat het paard dan met het buitenbeen eerst naar achteren gaat.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27971
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 13:53

Afzetbeen, belansbenen, voorbeen.

In de rechtergalop dus:
linksachter, rechtsachter+linksvoor, rechtsvoor. Aanspringen op het binnenachterbeen kan dus niet, want dat is een balansbeen, geen afzetbeen ;)

Het buitenbeen achter de singel is om de goede galop te krijgen. Kijk maar eens bij de reining. Daar zie je ruiters (vaak erg overdreven) de achterhand naar binnen plaatsen om de juiste galop te triggeren. https://www.youtube.com/watch?v=Qxtx4EK8uJU

Dat is de biomechanische verklaring, maar zoveel ruiters zoveel methodes, want uiteindelijk kun je je paard ook leren aangalopperen in de juiste galop door aan z'n linker- (of rechter- :P) oor te trekken, dus het is maar net wat je je paard aanleert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 14:20

**

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Met welk been springt een paard aan in galop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 15:44

Bij reining doe je toch gewoon kusje :+ :D

Bij aanspringen gaat buitenachter eerst.
Als ze in galop vallen is het binnenachter/buitenvoor denk ik?

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: Met welk been springt een paard aan in galop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 16:17


Mousmous
Berichten: 1508
Geregistreerd: 02-01-09

Re: Met welk been springt een paard aan in galop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 16:31

Probeer zelf de galopbeweging maar eens na te doen, en dan op een cirkel, dan zal je ook met jouw buitenste been afzetten

Happy16

Berichten: 4611
Geregistreerd: 27-02-12
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 16:38

poes schreef:
Bij reining doe je toch gewoon kusje :+ :D


Jawel, maar je paard weet dan niet welke galop hij moet hebben dus daar heb je alsnog je beenhulp voor nodig :)

JoukjeV

Berichten: 348
Geregistreerd: 12-02-09
Woonplaats: een prachtig plekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 16:46


Okay_Zoe
Berichten: 40
Geregistreerd: 01-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 19:21

Altijd met rechts :D

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Met welk been springt een paard aan in galop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 19:36

Altijd met rechts dus dan ook wel eens contra. :j

wittepit
Berichten: 1278
Geregistreerd: 22-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 19:40

Okay_Zoe schreef:
Altijd met rechts :D



Omdat je altijd links opstapt?