Paard steek tong uit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Independence
Berichten: 1377
Geregistreerd: 05-01-14

Paard steek tong uit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-18 17:19

Ik heb een hele knappe friese merrie, maar die maakt zichzelf niet echt charmant.
Afbeelding
Dit doet ze alleen links en eigenlijk alleen als ik contact met de mond heb. Dus niet bij het uitstappen of wat dan ook.
Wat kan ik hier aan doen?


Jetta

Berichten: 3986
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Re: Paard steek tong uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 17:22

Mond na laten kijken, tandarts er dus bij. Maar vaak is het een rijkunstig probleem. Hoop dat je goede instructeur hebt, die mee kan kijken. Doet ze het ook als je bitloos rijdt?

Elk paard met een beetje pit, rij je rustig zonder bit!

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 17:28

Mee eens. Voor de zekerheid even een rondje tandarts, maar in bijna alle gevallen is het een aanleuningsprobleem of scheefheid van ruiter of paard (of beide).

xtessax83

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Re: Paard steek tong uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 17:38

Tandarts even laten komen ja en anders eventueel een bitfitter. Misschien heeft ze te weinig ruimte in met het bit.

Independence
Berichten: 1377
Geregistreerd: 05-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-18 17:40

Tandarts is recent nog geweest dus dat lijkt me niet. Scheefheid van mij is een feit, paard is opzich niet heel scheef. Maar jullie gooien het dus wel op rijtechnisch, en niet op bijvoorbeeld een verkeerd bit?

Edit; ah ja dus het zou m ook aan het bit kunnen liggen.

o0eefje0o

Berichten: 4698
Geregistreerd: 01-09-05
Woonplaats: Sprundel

Re: Paard steek tong uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 17:44

Mijn pony heeft dit ook! Zelfs als ik bitloos rij! Door da, ta na gekeken gewoon een klein mondje/ grote tong

MallyBelly

Berichten: 3530
Geregistreerd: 23-12-08

Re: Paard steek tong uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 17:53

En van mijn paarden doet het ook. Helaas inmiddels een gewoonte geworden, paard gaat regelmatig voor controle langs bij de tandarts (minimaal elk half jaar) En alles ziet er keurig uit.

Ik zou alles uitsluiten maar als je alles hebt gehad, kan het ook gewoon een gewoonte worden.

[KS-MK] Lot's Zaïra Liz. en Mallow Baby's 3.0
Lot's Zaïra Liz. x Peterlena Hoeve's Fridus 28'06'2024
Lot's Mallow x Peterlena Hoeve's Fridus 28'06'2024

Elisa2

Berichten: 37032
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 17:59

Independence schreef:
Tandarts is recent nog geweest dus dat lijkt me niet. Scheefheid van mij is een feit, paard is opzich niet heel scheef. Maar jullie gooien het dus wel op rijtechnisch, en niet op bijvoorbeeld een verkeerd bit?

Edit; ah ja dus het zou m ook aan het bit kunnen liggen.


Meestal is het rijtechnisch, bit kan van invloed zijn en is altijd goed om te laten checken. Wat ook goed helpt, mits het bit goed past en de rijtechnische voorwaarden voor elkaar zijn. Is een africhtingsneusriem (een lage neusriem) die voorkomt dat het paard de mond ver open kan doen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

knollentuin
Berichten: 10385
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 18:08

Independence schreef:
Tandarts is recent nog geweest dus dat lijkt me niet. Scheefheid van mij is een feit, paard is opzich niet heel scheef. Maar jullie gooien het dus wel op rijtechnisch, en niet op bijvoorbeeld een verkeerd bit?

Edit; ah ja dus het zou m ook aan het bit kunnen liggen.


Ligt eraan welke tandarts er geweest is, er is een groot verschil in

nee ik heb geen dyslectie, wel autocorrect!!

Nicky1963

Berichten: 1988
Geregistreerd: 26-03-13

Re: Paard steek tong uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 18:13

Laat ook de hals nakijken op eventuele problemen, zoals ontstekingen, artrose of vastzittende spieren.
En je zadel, is dit helemaal top? Sommige dieren reageren door de tong te laten zien oid. als het zadel ineens niet fijn meer zit.

ʇɟıɹɥɔsuǝʌoqǝʇsɹǝpuo

Babootje

Berichten: 26210
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 18:18

Meestal een aanleuningsprobleem vaak dus van rijtechnische aard. Kan op een gegeven moment een gewoonte worden. Dus als ze het nog niet lang doet, is het wel zaak om te kijken waarom ze het doet. Eens met Knollentuin, er is w.b. paardentandartsen aardig wat kaf onder het koren.
Als er niets in de mond te vinden is, kun je kijken of ze het bit fijn vind. Maar het kan ook te maken hebben met het hoofdstel en zelfs met het zadel. En je eigen rijtechnische kwaliteiten. Een heel zoekplaatje dus.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Paard steek tong uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 18:24

Het is echt meestal rijtechnisch.
Mijn paard begon er op den duur ook mee omdat mijn bijrijder standaard meer druk op de linkerteugel had dan rechts.
Even goed voorwaarts op 2 teugels en wat schoudervoor en dan bleef hij weer netjes binnen.

raket

Berichten: 4082
Geregistreerd: 07-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 18:33

knollentuin schreef:
Independence schreef:
Tandarts is recent nog geweest dus dat lijkt me niet. Scheefheid van mij is een feit, paard is opzich niet heel scheef. Maar jullie gooien het dus wel op rijtechnisch, en niet op bijvoorbeeld een verkeerd bit?

Edit; ah ja dus het zou m ook aan het bit kunnen liggen.


Ligt eraan welke tandarts er geweest is, er is een groot verschil in


Dit. Mijn paard deed het ook. Tandarts zag niets. Maar verdoofde ook niet.
Totdat ik het door dierenarts liet doen. Die wilde persé onder sedatie, omdat hij dan de achterste kiezen kon zien.
Toen bleek er een gebroken kies te zitten, extra elementen en een diastase.

En ik had er 2 zogenaamde tandartsen naar laten kijken.

Overigens kan het ook vanuit een ander probleem komen uiteraard.
Maar misschien houdt 1 iemand dit verhaal in zijn achterhoofd en help ik er uiteindelijk 1 paard mee.

De afwijkingen bij mijn paard zijn overigens zeldzaam.

...

Jasmijn159

Berichten: 4429
Geregistreerd: 04-11-05

Re: Paard steek tong uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 18:41

Een goede bitfitter kan soms helpen, maar meestal is het grotendeels rijtechnisch.

Lindsey_99
Berichten: 2475
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 18:43

Meestal rijtechnisch of aanleuningsprobleem (eufemisme) en gevolg van onprettige druk/pijnsignaal. Zonder sperriem proberen, of heel losjes, of zonder bit, en kijk wat er dan gebeurt? Lage neusriem zal niets uitmaken, belemmert ook het openen van de mond.

Over de IJssel

Macs

Berichten: 7632
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Paard steek tong uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 18:47

Het kan ook zijn dat het tongbeen vast/scheef zit. Een osteopaat kan hier bij helpen.

Maks :+:

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70508
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 18:48

Ik verplaats dit topic naar Rijtechnische vragen.

Independence
Berichten: 1377
Geregistreerd: 05-01-14

Re: Paard steek tong uit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-18 19:34

Dank voor al jullie reacties! Ik ga de pensionhouder vragen wanneer de da weer komt, zodat haar gebit toch extra gecheckt kan worden. En anders ga ik zeker verder kijken naar oorzaak en oplossing!

Nynkefleur

Berichten: 388
Geregistreerd: 17-12-16
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re: Paard steek tong uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 20:13

Ik heb/had precies hetzelfde probleem.
Ook alleen op links.
Tandarts er bij gehaald en de osteopaat, maar zij konden niet echt iets vinden.
Nu zijn we echt opnieuw begonnen, onze aanleuning is verbeterd en dan blijft de tong netjes binnen.
Ik merk dat als merrielief meer spanning heeft ( en ik dus onbewust meer aan de voorkant ga zitten ) dat de tong er weer uit komt.
Maar zolang ik netjes van achter naar voren rijd blijft hij goed binnen.
Bij ons was het probleem dus rijtechnisch en voor mij echt een enorme spiegel voor mn hoofd.

knollentuin
Berichten: 10385
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Paard steek tong uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 21:12

Ik wil nog even toevoegen dat ik de ruimte tussen je neusriem En sperriem ook erg klein is, ik vermoed dat je neusriem te laag zit, heb je een duidelijkere foto?

nee ik heb geen dyslectie, wel autocorrect!!

OlleBolle
Berichten: 245
Geregistreerd: 02-01-18

Re: Paard steek tong uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 21:15

Is het een idee om eens een keertje bitloos te rijden (als dit mogelijk is) en dan te kijken of ze het ook doet?

Independence
Berichten: 1377
Geregistreerd: 05-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-18 21:18

knollentuin schreef:
Ik wil nog even toevoegen dat ik de ruimte tussen je neusriem En sperriem ook erg klein is, ik vermoed dat je neusriem te laag zit, heb je een duidelijkere foto?

Ik heb geen andere foto maar ik denk dat je daar best gelijk in kunt hebben.
Sophievhouw schreef:
Is het een idee om eens een keertje bitloos te rijden (als dit mogelijk is) en dan te kijken of ze het ook doet?

Is mogelijk, maar ik gok dat er dan geen probleem is.


knollentuin
Berichten: 10385
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Paard steek tong uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 21:31

Je neusriem hoort twee vingerbreedtes onder het jukbeen te zitten ,zo ik het hier kan zien zit hij flink lager

nee ik heb geen dyslectie, wel autocorrect!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: brith, MARenAMY en 36 bezoekers