Problemen bij eenvoudige galopwissel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
lieneke2012

Berichten: 49
Geregistreerd: 03-01-12

Problemen bij eenvoudige galopwissel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-18 12:43

Hallo allemaal,

Ik heb problemen met de eenvoudige galopwissel, doordat mijn paard gespannen raakt en dan niet goed stapt tussendoor.
Soms krijg ik hem helemaal niet terug naar de stap en blijft hij dribbelen.
Ik heb al verschillende dingen geprobeerd en thuis in training gaat het al beter, en soms zelfs goed, maar op wedstrijd is nog moeilijker om de ontspanning te behouden zeker als het een proef is waar er veel galopwissels achter elkaar zitten.
Wie kan mij advies geven?


shirleyp

Berichten: 2780
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Hengelo

Re: Problemen bij eenvoudige galopwissel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 12:53

Heel herkenbaar... Er zitten ook zoveel wissels in die proeven, die van mij kan er ook wiebelig van worden. Ik oefen ze thuis in twee fasen. Ik oefen de overgang galop-stap en de overgang stap-galop, maar niet vaak met maar een paar stappassen er tussen. Ik ga in stap eerst wat anders doen of draaf even tussendoor. Ze moeten echt leren wachten en niet alvast verwachten dat ze zo weer in galop moeten. In de proef blijft het lastig, omdat er zoveel achter elkaar in zitten... Maar ze thuis veel oefenen zoals het in de proef moet werkt bij mij averechts, hij gaat dan echt te veel meedenken. Succes!

Conarde E (Van Gogh x Narcos II) Dr: Z1+10 Spr: B+8 SGW: B+23

troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 18:12

Eens met voorganger de truc is afwisselen, zorg dat je in de training max 2 keer hetzelfde doet zodat je paard niet kan meedenken en dribbelerig wordt. Ga tussendoor stoppen, wegdraven, stukkie achterwaarts, wenden etc etc. Maak het afwisselend!

Janneke2

Berichten: 22649
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 21:33

Tja, ik rijd een merrie die nog wel eens heet wil worden.

Opdracht : slangevolte met dus stap op de A-C lijn. De eerste twee of drie gaan goed, maar het wil nog wel eens gebeuren dat ik de rem niet kan vinden als ik voor de 4e keer aanrijd op de A-C lijn....
(Het bit is een no-go als rem, maar als 'benen lang, navel terug, schouderbladen naar elkaar toe, tenen naar elkaar toe' niet helpt, wat dan....?)(Het is een oefening, mijn leven hangt niet af van het acuut stoppen, ik gebruik mijn handrem dus niet.)

Onder die omstandigheden sprong ik dus mijn eerste changement met haar.
....ik vond dat prachtig en verloor de concentratie 'ik zit mee in de wending, wat voel ik, hoe reageer ik, etc' en prompt volgde een rondje middengalop. (Het dier spiegelt uitstekend....!)

Alleen weet ik niet of je dikke onvoldoendes krijgt als je een vliegend changement rijdt.... :o

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Absolem

Berichten: 2756
Geregistreerd: 27-11-12

Re: Problemen bij eenvoudige galopwissel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 22:03

Springt je paard uit zichzelf als ze los loopt makkelijk over?

Ik ben die van mij het spelenderwijs zonder druk aan het leren omdat hij van nature al zo makkelijk om springt. Ik galoppeer aan op zijn moeilijke kant. Steek vervolgens bij B of E schuin over om van hand te veranderen en vraag de nieuwe stelling met mijn binnen been en leg dan ook direct mijn nieuwe buiten een stukje naar achter en zeg om.

Nogmaals ik leg er geen druk op, dus als hij niet omspringt geen probleem! ik vraag hem dan terug naar draf en laat hem gewoon bekomen.

Springt ie wel om? Dan prijs ik hem de hemel in. En laat hem nog een half rondje op die hand galopperen voor ik hem terug vraag.

Op manier wordt je paard ook niet helemaal gek en gespannen. Ze vinden het vaak lastig als de ruiter er zelf een big deal van maakt.
Dus denk simpel! :D

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

Spenk
Berichten: 21673
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Problemen bij eenvoudige galopwissel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 22:06

Omspringen wil je zeker niet... Het gaat hier om de eevoudige wissel he... Niet de vliegende..

Ik probeer veel wachtoefeningen te doen. Schijnovergangen naar stap.

Absolem

Berichten: 2756
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 22:25

Yvank_ schreef:
Omspringen wil je zeker niet... Het gaat hier om de eevoudige wissel he... Niet de vliegende..

Ik probeer veel wachtoefeningen te doen. Schijnovergangen naar stap.



Ja maar als je paard van nature makkelijk omspringt en je de vliegende wissel dus spelenderwijs aan leert. Traint je paard zichzelf om rustig de overgang te maken naar de andere galop.

Je haalt de stress factor dus even weg. Als je paard vervolgens de vliegende wissel beheerst kun je de pauze in het omwisselen introduceren. Dus je vraagt hem terug desnoods laat je 'm in het begin een pasje langer in stap en dan spring je weer aan in rust.

De link naar het aanspringen op die andere hand zit er dan al ingebakken snap je? Het is 'm niet meer vreemd. Dus er is geen stress en druk meer.

This een beetje omdenken. Maar soms kun je gebruik maken van wat je paard aanbied.

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

Spenk
Berichten: 21673
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Problemen bij eenvoudige galopwissel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 23:37

Maar dat doen lang niet alle paarden :)

Ik kan een volte 8 meter in contra maken omspringen zal die nooit doen.

Bij mij zat het hem echt in tempo controle niet in de ander galop aanspringen ik probeer de overgang echt los te zien en in training dus niet steeds die wissel te vragen. Maar terug naar stap en dan wat stapwerk of erna eens aandraven.

Juist niet de nadruk leggen op die andere galop dat wil die wel. Maar op de rust.

dresjoepie

Berichten: 2511
Geregistreerd: 23-11-13

Re: Problemen bij eenvoudige galopwissel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 05:44


luffwinny
Berichten: 1544
Geregistreerd: 14-08-06

Re: Problemen bij eenvoudige galopwissel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 06:58

Wat bij mijne hielp was overgang naar stap maken en dan ontspannen ( lange teugel geven), daarna overgangen naar stap maken en enkele passen verzamelde stap, deed ze dit goed dan lange teugel geven. Wat bij mijne hielp was vooral niet te vaak oefenen maar wel oefenen dat ze na de overgang rustig verzameld ging stappen. Wat ook een veel gemaakte fout is dat je na de overgang teveel gaat tegen houden, probeer ook zelf te ontspannen. Zelf deed ik met inrijden nooit de eenvoudige wissels oefenen maar zoals hierboven veel overgangen en ontspannen.

janouk
Blogger

Berichten: 17811
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 07:24

Je kan ook pylonnen gebruiken
Bij de eerste pylon overgang nasr stap en bij volgende pylon weer aanspringen. Eerst op een paar meter afstand de pylonnen plaatsen en dan langzaam dichterbij plaatsen.
Je zal zien dat de oefening voor je paard voorspelbaar wordt, dat leidt tot minder stress bij he paard.
En vergeet zelf niet rustig te blijven ademen. Maak het niet te spannend :D

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 bezoekers