verwaring bij hulpen geven

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
yota
Berichten: 1
Geregistreerd: 28-10-18

verwaring bij hulpen geven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-18 09:57

ik heb eens een vraagje! heb als kind 4 jaar gereden en nu op 37jarige leeftijd terug begonnen samen met mijn dochter.
nu het verschil met toen ik kind was is dat ik nu vooral alles wil begrijpen. Dan heb ik het gevoel beter te weten wa ik moet doen.
wat ik dus niet begrijp is waarom je zowel in en cirkel als in galop je buiten been naar achter legt en je binnen teugel open doet? oke in galop is het om en stelling te vragen, maar toch hoe weet mijn paard nu wat hij moet doen ? of maak je echt altijd en halve ophouding voor je galop, zadat hij weet dat je hulpen zijn om aan te galoperen?
het is toch veel meer info dan ik mij kan herineren aan 22 jaar geleden hihihi


xChanelx
Berichten: 1918
Geregistreerd: 05-04-13

Re: verwaring bij hulpen geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 10:28

Je buitenbeen terugleggen is om te voorkomen dat je paard met zijn achterhand uitzwaait, op welk moment je deze hulp ook gebruikt.
Het aangalopperen doe ik zelf op mijn binnenbeen en zodra de overgang gemaakt is leg ik mijn buitenbeen weer op de singel.
In de wending leg ik alleen mijn been iets terug als ik merk dat ik de achterhand moet begrenzen.
Over het algemeen begrijpen paarden je intentie heel erg goed. Als jij je buitenbeen teruglegt zonder er een reactie op te verwachten, doen ze er negen van de tien keer weinig mee.

Wat het voordeel is aan paardrijden als je een kind bent, is dat je dóét zonder overal vragen bij te stellen. Je rijdt dan veel meer op gevoel.

Enjoy the little things in life, because one day you will look back and realize it were the big things.

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15427
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Re: verwaring bij hulpen geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 20:06

HAW is bedoeld om foto’s te plaatsen waar rijtechnisch commentaar op gegeven kan worden. Je vraag is beter op zijn plaats op RT.

Elisa2

Berichten: 36669
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 10:32

yota schreef:
ik heb eens een vraagje! heb als kind 4 jaar gereden en nu op 37jarige leeftijd terug begonnen samen met mijn dochter.
nu het verschil met toen ik kind was is dat ik nu vooral alles wil begrijpen. Dan heb ik het gevoel beter te weten wa ik moet doen.
wat ik dus niet begrijp is waarom je zowel in en cirkel als in galop je buiten been naar achter legt en je binnen teugel open doet? oke in galop is het om en stelling te vragen, maar toch hoe weet mijn paard nu wat hij moet doen ? of maak je echt altijd en halve ophouding voor je galop, zadat hij weet dat je hulpen zijn om aan te galoperen?
het is toch veel meer info dan ik mij kan herineren aan 22 jaar geleden hihihi


Officieel, voordat je iets van je paard vraagt maak je altijd een halve ophouding op de buitenteugel.

De officiele hulp voor aangalloperen is, in deze volgorde: een halve ophouding op je buitenteugel, buitenbeen achter de singel, en binnenbeen op de singel.

Het idee hier achter is dat je binnenzitbeenknobbel wat omhoog gaat en ruimte maakt voor het binnenachterbeen, zodat je paard in de goede galop aan kunt springen.

Binnenteugel houd je alleen iets van de hals voor de juiste stelling, terugwerken daarmee is uit den boze en zal het binnenachterbeen blokkeren waardoor het paard verkeerd aangallopeert.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Doedatje en 11 bezoekers