Paard met veel karakter en concours

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
SaraViavia

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 09:21

De combinatie lastig paard + concours komt me erg bekend voor. Een greep uit de gebruiksaanwijzing van mijn vorige paard:
- Kon niet alleen op de trailer wachten dus altijd moest pony mee naar concours
- Stijgerde of schoot weg als andere paarden met losrijden op hem af kwamen
- Wilde de ring nooit in met mij erop, dus moest vaak toestemming bij de jury vragen of ik in de ring op mocht stappen..
En dit alleen op concours al, los van concours had hij nog een lijstje dingetjes die je moest weten.. Anyhow, hij was het beste springpaard wat ik gereden heb en is dan ook als springpaard verkocht naar Istanbul :)
Ik zou jou paard inderdaad, net als wat de rest zeg, heeeeel erg bezig houden met losrijden! Succes!

Trotse eigenaar van 9 superpony's en 2 toppaarden

Ibiat (v. Rabiat Z) dressuur M1+2 springen 1.10m +22


Gini
Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Paard met veel karakter en concours

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 10:12

Ik zou het échte concours-element er nog heel even uitlaten.
Eerst moet het thuis helemaal goed gaan en dan moet het ook op vreemd terrein geen probleem meer zijn. Omdat je dan samen een basis hebt waar je naar terug kan. Als die thuis nog steeds met zijn aandacht afwezig is af en toe, dan gaat die dat op wedstrijd zeker doen en iedereen weet dat een losrijring niet de ideale plek is om aan gehoorzaamheidstraining te doen. :D
Maar als hij thuis en op vreemd terrein zichzelf onder controle kan houden en zelf terug in de ontspanning krijgt, dan heb je de handvaten waar je op concours naar terug kan grijpen. Het antwoord is thuis namelijk al duizend keer geoefend.
Op wedstrijd ga je alleen met een gehoorzaam paard dat onder controle staat.

Babbelaar20
Berichten: 1722
Geregistreerd: 29-12-12

Re: Paard met veel karakter en concours

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-18 12:57

Ik denk inderdaad dat ik het eerst ga proberen op gewoon vreemd terrein. Daarna pas op concours. Ik hebvan de zomer op vreemd terrein een ongeluk gehad met dit paard, vandaar dat er voor mij ook wat meer lading op zit nu. Ik heb ook ervaring met hengsten en jonge paarden/pony’s en hij is ook niet zomaar bij mij gekomen natuurlijk maar heb nu toch snel de neiging om wat trutterig te gaan doen. Wat heel stom is eigenlijk, ik ga er echt op letten dat ik hem pittig ga en blijf rijden.

Gini
Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Paard met veel karakter en concours

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 13:07

Ach, niet stom, heel menselijk. Het is normaal dat er een deukje in het vertrouwen zit wanneer het al een keertje negatief is afgelopen. Daarom dat je nu zonder enige druk ermee aan de slag moet. Zodat je een betrouwbaar paard krijgt waar jij ook weet wat je eraan hebt. Dan komt dat vertrouwen vanzelf terug. Komt echt helemaal goed! :)

jasmijn16

Berichten: 961
Geregistreerd: 19-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 13:15

Ik ken je gevoel, bij mij is ze vaak heet, en loopt ze snel. Mijn eerste reactie is juist terig rijden, maar daar wordt ze alleen maar heter van. Er moet echt een knop om, ik heb af en toe nog steeds dat ik terug rij, gelukkig heb ik meestal een goede vriendin mee die dan een keer schreeuwt "naar voren niet terug! Het is een proces en je moet het zelf echt aan gaan voelen

Je zult gaan merken dat wanneer hete paarden weten dat ze wel naar voren mogen ze juist veel relaxer worden na een tijdje.

If I can take it, I can make it
Without you I feel like I'm half of a whole

[o]

Koper

Berichten: 30093
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 13:18

Mijn paard (ruin) is vooral heel intelligent en heeft een gróte eigen mening die hij ook graag ventileert. Hij neemt niet zomaar wat van je aan. Maaaarrrr... hij staat ook heel graag in de spotlights. De paar wedstrijdjes die ik met 'm heb gereden heeft hij het vuur uit z'n sloffen gelopen. Hij vond het léúk. Al bij de ringmeester was het van: "hoi, ik ben Vos! Kom je ook zo naar mij kijken?"

Dus het kan zomaar meevallen. Als je met je paard op pad gaat merk je vanzelf waar het schip strandt. Belangrijkste is om de druk vanuit jou laag te houden qua verwachtingen.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Swanzie
Berichten: 511
Geregistreerd: 22-08-18

Re: Paard met veel karakter en concours

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 08:24

Ligt er een beetje aan hoe erg je vertrouwen een deuk heeft gekregen.
Ik zou idd eerst gewoon eens gaan oefenen met het rijden op vreemd terrein.

En pas vanaf het buiten seizoen gaan oefenen met wedstrijden rijden. Vaak is buiten veel meer ruinte mbt inrijden of even longeren. Wellicht wil je instructeur ook wel mee gaan.

Of anders de eerste paar keren laten rijden door een heel handige professional.

Babbelaar20
Berichten: 1722
Geregistreerd: 29-12-12

Re: Paard met veel karakter en concours

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-18 09:27

Het zou natuurlijk ook heel erg mee kunnen vallen en dat hij het helemaal geweldig gaat vinden of gewoon overdonderd is.
Mijn instructrice gaat mee de eerste keer, kan ook zomaar zijn dat het nog duurt tot van het voorjaar met starten maar het kriebelt bij mij wel een beetje inmiddels en het is dan fijn om te weten hoe anderen het aangepakt hebben en vooral; dat ik niet de enige ben met problemen.

@swanzie, iemand anders hem laten uitbrengen is een beetje lastig, hij is namelijk nogal eenkennig en de laatste keer dat we iemand lieten rijden met hem ging hij gericht trappen, terwijl hij dat bij mij nog nooit in zn hoofd heeft gehaald. Zoals ik al zei, het is een bijzonder dier. Daarnaast ben ik zelf al ruim 2 jaar een combinatie en wil ik dit gewoon zelf met hem kunnen doen.

daantjuhhh

Berichten: 26790
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Paard met veel karakter en concours

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 10:09

Hier ook 8 jaar een ruin gereden die laat gecastreerd was en erg gefocust op de dames.

Ik heb het paard nadat hij 6 weken onder het zadel was al meegenomen.naar een concours.
De ervaring van mij was dat het.paard de eerste paar x wel onder de indruk is en daardoor wel volledig op mij vertrouwd.
Toen concours normaal werd kreeg ik pas meer moeite
Ik heb zelf altijd tegen mij zelf gezegd verstand op nul en gaan met die banaan.
Paard goed aan het werk zetten en zelf ook niet moeilijk doen. Als ik op cc was ging ik eigenlijk meteen een stukje draven. Spanning er een beetje af.

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com

Gini
Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 10:12

daantjuhhh schreef:
De ervaring van mij was dat het.paard de eerste paar x wel onder de indruk is en daardoor wel volledig op mij vertrouwd.
Toen concours normaal werd kreeg ik pas meer moeite


En dát is exact de reden waarom ik de basis en de handvaten, zoals ik eerder al zei, zo belangrijk vind. :)
Op het begin kan je ze nog overbluffen doordat ze zo overdonderd zijn, maar na een tijdje wordt het normaal, en wat blijft dan nog over? Dat hete paard dat constant afgeleid is en met moeite zijn aandacht bij de ruiter houdt.

daantjuhhh

Berichten: 26790
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 10:16

Gini schreef:
daantjuhhh schreef:
De ervaring van mij was dat het.paard de eerste paar x wel onder de indruk is en daardoor wel volledig op mij vertrouwd.
Toen concours normaal werd kreeg ik pas meer moeite


En dát is exact de reden waarom ik de basis en de handvaten, zoals ik eerder al zei, zo belangrijk vind. :)
Op het begin kan je ze nog overbluffen doordat ze zo overdonderd zijn, maar na een tijdje wordt het normaal, en wat blijft dan nog over? Dat hete paard dat constant afgeleid is en met moeite zijn aandacht bij de ruiter houdt.

Daarom gaf ik dat ook aan.
Vaak komt de moeite pas later..

In mijn geval had ik absoluut geen gevaarlijk paard. Maar gewoon een laat gecastreerd paard die nogal olijk kon zijn.
Paard zou nooit mij bewust van zijn rug gooien. Maar hij kon wel eens uit het niets een paar bokken er uit gooien en als je dan niet op tijd je been er aan hebt en zijn hoofd omhoog houdt kon je er nog wel eens naast liggen.

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com

ikke

Berichten: 37459
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 10:34

Magnesium is een bewezen middel waar de meeste paarden rustiger van worden, niet in de laatste plaats omdat er in veel paardenvoeding simpelweg een flink gebrek aan mineralen is. Daarnaast kun je magnesium in redelijke hoeveelheden voeren zonder dat er gezondheidsrisico's ontstaan. Lees je wel goed in! Er is veel zinloze rommel te koop en de goede magnesiumverbindingen zijn relatief duur. Magnesiumcelaat is een van de beste verbindingen als het gaat om de opname door het systeem.

Magnesium heeft een belangrijke funktie bij de signaaloverdracht van zenuw naar spier en in het zenuwstelsel zelf.

Maar om het rijtje even af te werken:
- Weet je zeker dat ie helemaal gezond is?
- Weet je zeker dat het tuig past en er ook correct op ligt? 70% van de paarden heeft slecht passend tuig dat er ook nog eens verkeerd op ligt!
- Weet je zeker dat z'n voedingsbalans klopt? Mineralen en vitamine huishouding. Bloedje trekken en laten onderzoeken.
- Weet je precies hoeveel voer hij krijgt en of dat adequaat is voor z'n arbeid? Veel "wedstrijdpaarden" worden gewoon veel te hard gevoerd. 1/2 kg brok per dag met voldoende ruwvoer zou het moeten doen.

Als je bovenstaand allemaal geregeld hebt, kun je je af gaan vragen of je zijn mening versus jouw doel wel goed uitonderhandelt hebt en of z'n opleiding wel voldoende is om het gevraagde op te brengen. Heb jij wel genoeg in huis om te bieden wat hij nodig heeft op zo'n moment?

Heb je dan nog steeds een uitdaging, zou je eens kunnen gaan kijken naar mensen als Tristan, maar dan krijg je een hele andere discussie met hem dan wat je hem op de clinics ziet doen!

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Babbelaar20
Berichten: 1722
Geregistreerd: 29-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-18 10:50

Gini schreef:
daantjuhhh schreef:
De ervaring van mij was dat het.paard de eerste paar x wel onder de indruk is en daardoor wel volledig op mij vertrouwd.
Toen concours normaal werd kreeg ik pas meer moeite


En dát is exact de reden waarom ik de basis en de handvaten, zoals ik eerder al zei, zo belangrijk vind. :)
Op het begin kan je ze nog overbluffen doordat ze zo overdonderd zijn, maar na een tijdje wordt het normaal, en wat blijft dan nog over? Dat hete paard dat constant afgeleid is en met moeite zijn aandacht bij de ruiter houdt.


Basis is iets waar we enorm op focussen en wanneer hij in zijn omgeving schiet is het ook direct been erbij en door. Bij iedere nieuwe oefening wordt deze ook vanuit die basis opgebouwd en het eerste half uur van de training is het ook echt puur dit basiswerk om hem te herinneren dat de focus bij mij ligt en nergens anders. Ook in de omgang ben ik er continu scherp op dat hij bij mij is en blijft, die basis zit er dus inmiddels behoorlijk goed in.

Babbelaar20
Berichten: 1722
Geregistreerd: 29-12-12

Re: Paard met veel karakter en concours

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-18 10:51

@ikke, ik zal straks even op je reageren, moet nu weg.

Babbelaar20
Berichten: 1722
Geregistreerd: 29-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-18 18:53

ikke schreef:
Maar om het rijtje even af te werken:
- Weet je zeker dat ie helemaal gezond is?
- Weet je zeker dat het tuig past en er ook correct op ligt? 70% van de paarden heeft slecht passend tuig dat er ook nog eens verkeerd op ligt!
- Weet je zeker dat z'n voedingsbalans klopt? Mineralen en vitamine huishouding. Bloedje trekken en laten onderzoeken.
- Weet je precies hoeveel voer hij krijgt en of dat adequaat is voor z'n arbeid? Veel "wedstrijdpaarden" worden gewoon veel te hard gevoerd. 1/2 kg brok per dag met voldoende ruwvoer zou het moeten doen.

Als je bovenstaand allemaal geregeld hebt, kun je je af gaan vragen of je zijn mening versus jouw doel wel goed uitonderhandelt hebt en of z'n opleiding wel voldoende is om het gevraagde op te brengen. Heb jij wel genoeg in huis om te bieden wat hij nodig heeft op zo'n moment?

Heb je dan nog steeds een uitdaging, zou je eens kunnen gaan kijken naar mensen als Tristan, maar dan krijg je een hele andere discussie met hem dan wat je hem op de clinics ziet doen!


Met magnesium ben ik bekend, ik weet hoe het werkt en waar het goed voor kan zijn.
Paard is gezond, bloed is goed, voerschema is zorgvuldig samengesteld. Zadel wordt regelmatig nagekeken.
Je kunt er vanuit gaan dat er bij ons getraind wordt met veel aandacht voor paard en de combinatie en dat er naar het paard geluisterd wordt. Mijn instructrice had ook al lang aangeven als ze het idee had dat het allemaal niet kon en we nemen alle tijd om hem correct op te leiden. Het gaat ook 90% van de tijd goed inmiddels en ik voel precies aan wanneer hij een uitspatting gaat krijgen. Het is ook niet zo dat ik niet weet hoe ik om moet gaan met zijn uitspattingen of dat ik hem de benodigde steun niet kan bieden. Ik was gewoon benieuwd hoe andere mensen omgaan met uitdagende paarden op concours.

DWensink
Berichten: 500
Geregistreerd: 08-01-14
Woonplaats: Groenlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 19:18

Allereerst heeeeeel veel aandacht schenken met het aan je been en zit maken van je paard, ook thuis en vooral je been eraan houden!
Niet te veel in de mond willen zitten, vaak zorgt dat voor alleen maar meer spanning. Rijden met een halsbandje/bokriempje voor als je het idee hebt dat je af en toe steun nodig hebt of je vast moet houden zodat je ze dan ook niet onnodig vast houdt van voren.
Vaak op ander terrein rijden met andere paarden zodat het normaal wordt en voordetijd goed longeren zodat de scherpe randjes er een beetje af zijn.

IG: daniquewensink1995
Free Venda v. Sir Fashion Z1+11
Ironstone-O v. Johnson L1+10

DWensink
Berichten: 500
Geregistreerd: 08-01-14
Woonplaats: Groenlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 19:21

Reactie verwijderd
Laatst bijgewerkt door DWensink op 08-12-18 19:32, in het totaal 1 keer bewerkt

IG: daniquewensink1995
Free Venda v. Sir Fashion Z1+11
Ironstone-O v. Johnson L1+10

Babbelaar20
Berichten: 1722
Geregistreerd: 29-12-12

Re: Paard met veel karakter en concours

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-18 19:25

@Dwensink, bokriempje had ik nog niet eerder aan gedacht, misschien wel eens een goed idee. Wij rijden zowiezo vooral op zit en been en teugel is er alleen wanneer het echt echt echt niet anders kan.
De qoute die je maakt klopt volgens mij niet helemaal, het staat me namelijk bij dat ik volgensmij ergens heb geschreven dat die basis iedere nieuwe oefening weer wordt meegepakt en het eerste half uur vd training alleen bestaat uit die basis herhalen.

DWensink
Berichten: 500
Geregistreerd: 08-01-14
Woonplaats: Groenlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 19:30

Babbelaar20 schreef:
@Dwensink, bokriempje had ik nog niet eerder aan gedacht, misschien wel eens een goed idee. Wij rijden zowiezo vooral op zit en been en teugel is er alleen wanneer het echt echt echt niet anders kan.
De qoute die je maakt klopt volgens mij niet helemaal, het staat me namelijk bij dat ik volgensmij ergens heb geschreven dat die basis iedere nieuwe oefening weer wordt meegepakt en het eerste half uur vd training alleen bestaat uit die basis herhalen.


Misschien heb ik die zin die ik heb gequote verkeerd opgevat, excuus dan.
Zal de reactie even verwijderen.

IG: daniquewensink1995
Free Venda v. Sir Fashion Z1+11
Ironstone-O v. Johnson L1+10

0000
Berichten: 5464
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 19:49

Citaat:
Heb je dan nog steeds een uitdaging, zou je eens kunnen gaan kijken naar mensen als Tristan, maar dan krijg je een hele andere discussie met hem dan wat je hem op de clinics ziet doen!


Wat bedoel je hiermee? Op wat voor manier anders?

REVALIDATIE & TRAINING
Eerlijk opleiden met rust, geduld en kennis van biomechanica. Fysiek en mentaal gezonde paarden voor een langdurige sportcarrière.

jasmijn16

Berichten: 961
Geregistreerd: 19-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 20:15

Bij mij ging het vandaag best wel goed, 189 en 192 gereden, ik kon haar niet helemaal aan mijn been losrijden door een behoorlijk kleine losrijbak waardoor ze wat impuls miste achter en een startlijst die een half uur inliep maar ik ben te vreden. Geen enge bakkabouters terwijl er toch behoorlijk wat versiering stond. Wij gaan lekker veel op vreemde locaties oefenen.

If I can take it, I can make it
Without you I feel like I'm half of a whole

[o]


Babbelaar20
Berichten: 1722
Geregistreerd: 29-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-18 20:29

jasmijn16 schreef:
Bij mij ging het vandaag best wel goed, 189 en 192 gereden, ik kon haar niet helemaal aan mijn been losrijden door een behoorlijk kleine losrijbak waardoor ze wat impuls miste achter en een startlijst die een half uur inliep maar ik ben te vreden. Geen enge bakkabouters terwijl er toch behoorlijk wat versiering stond. Wij gaan lekker veel op vreemde locaties oefenen.


Wat fijn, gefeliciteerd met je punten!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers