Rijden met korte pootjes, iemand tips?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Korat

Berichten: 25
Geregistreerd: 19-11-17

Rijden met korte pootjes, iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-18 15:45

Halloo,

Ik ben altijd heel klein geweest, en normaal nooit echt last hiervan gehad aangezien ik altijd op pony's reed. Sinds iets van een jaar het in de manege lessen soms afgewisseld met paarden. Merkte hier wel dat mijn lengte niet in mijn voordeel werkte, nu ben ik ook niet een sterruiter en is mijn houding verre van wat het moet zijn :')

Afgelopen voorjaar ben ik in de lessen helemaal overgestapt naar de paarden ivm het overlijden van de vaste pony waar ik altijd op reed.

Sinds begin november lease ik nu een paard op stal. Ze is (thank god) een kleine smalle merrie, dit plaatje klopte iets meer dan de andere paarden die er staan.

Ik merk in de lessen dat ik mijn benen erg afsteek en probeer ze ook dan weer netjes een stuk naar achter te leggen, en ik let elke les (ik rijd 3x in de week) op mijn beenhouding, maar toch schieten ze al snel naar voren. Ook probeer ik mijn benen lang te maken, word vaak genoeg naar me geroepen hoor, maar het lukt gewoon niet. Het blijven een beetje opgetrokken korte pootjes. Heb ook mijn beugels wat langer gedaan maar heb dan het gevoel dat ik erg veel met mijn benen beweeg en er veel mee klapper.

Vooral ook met springen (paard is geen talent, zijn hele mooie hertensprongen :') ) dat ik gewoon afgevuurd word, omdat mijn voeten en stukje onder het zadel vandaan komen.

Heb wat foto's bijgevoegd om te laten zien hoe het nou gesteld is met die korte pootjes. De foto's zijn verre van perfect maar schetsen toch een goed beeld. Ook zijn deze foto's gemaakt tijdens het inrijden van een springwedstrijd, beugels zitten normaal een gaatje langer.
Over de houding van het paard, ik weet dat op de ene foto het neusje dr meer uit mag etc. Over mijn handhouding heb ik genoeg tips gekregen en ben daar inmiddels ook mee aan het werk O:) .Het gaat me meer om mijn benen.

Ik krijg gewoon les, en bespreek dit natuurlijk ook met de instructrice, maar misschien zijn er andere lotgenoten of andere ervaringsdeskundige die hier ervaring en tips hebben!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Korat op 05-12-18 16:03, in het totaal 3 keer bewerkt

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Rijden met korte pootjes, iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 15:50

Ondanks dat er nog geen foto's zichtbaar zijn, durf ik wel het gokje te wagen dat je wellicht vooral gewoon te korte pootjes hebt voor het zadel waar je mee rijdt. Dat verklaart namelijk exact al de problemen die je hier opnoemt :)

Als je knie niet mooi bij de kniewrong uitkomt dan werkt het zadel eerder tegen dan mee om een goede, stabiele houding aan te nemen.

Korat

Berichten: 25
Geregistreerd: 19-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-18 16:00

pmarena schreef:
Ondanks dat er nog geen foto's zichtbaar zijn, durf ik wel het gokje te wagen dat je wellicht vooral gewoon te korte pootjes hebt voor het zadel waar je mee rijdt. Dat verklaart namelijk exact al de problemen die je hier opnoemt :)

Als je knie niet mooi bij de kniewrong uitkomt dan werkt het zadel eerder tegen dan mee om een goede, stabiele houding aan te nemen.


Heb je hier ook tips voor? := Of is het gewoon pech hebben.
Kan namelijk niet een ander zadel erop gooien, omdat het nog steeds een manege paard is.

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Rijden met korte pootjes, iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 16:03

Als een zadel te groot voor je is, dan is dat net zoiets als schoenen die te groot zijn: dat krijg je met wat rommelen hier of daar nooit echt goed.

Als het zadel gemaakt is voor lange benen dan blijf je met korte pootjes maar steeds "zoeken" naar de juiste houding maar die ga je gewoon niet vinden.

Joan73

Berichten: 239
Geregistreerd: 11-04-10
Woonplaats: Arcen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 16:04

Check, hier hetzelfde probleem. Ben zelf 1.56, paard 1.74. Ben daarom al van dressuurzadel naar veelzijdigheidszadel gegaan (i.v.m. korter zweetblad), maar blijft heikel punt. Voetjes komen nét onder sjabrakje uit. Heb geen grote ambities, dus is geen wereldramp, maar door korte pootjes is het lastig om goed te zitten. Ik zit letterlijk óp mijn paard en niet fijn eromheen/erin. Als je je benen goed om je paard kunt leggen, kun je meer ín je paard zitten, als je begrijpt wat ik bedoel. Is verder volgens mijn ook niet heel veel aan te doen. Op vorige paardje (die 1.55 was) zat ik er wel veel meer "in" en "omheen".

Korat

Berichten: 25
Geregistreerd: 19-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-18 16:09

Joan73 schreef:
Check, hier hetzelfde probleem. Ben zelf 1.56, paard 1.74. Ben daarom al van dressuurzadel naar veelzijdigheidszadel gegaan (i.v.m. korter zweetblad), maar blijft heikel punt. Voetjes komen nét onder sjabrakje uit. Heb geen grote ambities, dus is geen wereldramp, maar door korte pootjes is het lastig om goed te zitten. Ik zit letterlijk óp mijn paard en niet fijn eromheen/erin. Als je je benen goed om je paard kunt leggen, kun je meer ín je paard zitten, als je begrijpt wat ik bedoel. Is verder volgens mijn ook niet heel veel aan te doen. Op vorige paardje (die 1.55 was) zat ik er wel veel meer "in" en "omheen".


Ik begrijp wat je bedoeld, op pony's had ik ook een wat betere houding omdat ik makkelijker mijn benen eromheen kon vouwen. Nu ben ik af en toe echt aan het klemmen, dat is ook niet de bedoeling.
Ik heb verder ook geen mega ambities, maar wil wel gewoon lekker kunnen rijden, waaronder ook af en toe een wedstrijd op stal.

Heb ook het idee/gevoel, dat hulpen minder goed doorkomen. Maar ben daar dus niet over uit of het komt doordat ik net onder het zadel vandaan kom :')

lizy29

Berichten: 6238
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Rijden met korte pootjes, iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 16:20

Ik had echt voetjes verwacht die amper onder het zadel uitkomen maar op de foto’s valt het echt reuze mee :')

Ik zou vooral eens proberen veel zonder beugels te gaan rijden (en als het mag en je het durft zelfs zonder zadel) om zo je gehele houding te verbeteren. Als je gehele houding beter zullen je benen daar makkelijker in volgen.

Pollywollie

Berichten: 119
Geregistreerd: 16-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 09:39

lizy29 schreef:
Ik had echt voetjes verwacht die amper onder het zadel uitkomen maar op de foto’s valt het echt reuze mee :')

Ik zou vooral eens proberen veel zonder beugels te gaan rijden (en als het mag en je het durft zelfs zonder zadel) om zo je gehele houding te verbeteren. Als je gehele houding beter zullen je benen daar makkelijker in volgen.


Hier sluit ik mij bij aan. Het is wel wat lastiger om je houding te vinden met dat zadel.

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Rijden met korte pootjes, iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 16:07

Ik zie een keurige houding als we het hebben over de verlichte zit.

Gelanceerd worden met zo'n kasteel lijkt mij normaal.

Voeten naar voor steken in de dressuur zit is meestal een kwestie van of jezelf stijf maken (dat is geen houdingskwestie) en/of te zwakke buikspieren / je bekken te weinig kantelen.

Zonder beugels rijden kan helpen, op 1 dure voorwaarde. Dat is: voel wat er gebeurt als je de beugels uit doet. Bij velen wordt op dat moment de rug hol/ je benen trekken de bovenrand van het bekken naar voor.
Gesteld dat je dit voelt : aan de bak met je spieren om je rug/ bekken weer terug te kantelen - dan verbeter je je zit.

Korat

Berichten: 25
Geregistreerd: 19-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-18 17:55

Janneke2 schreef:
Ik zie een keurige houding als we het hebben over de verlichte zit.

Gelanceerd worden met zo'n kasteel lijkt mij normaal.

Voeten naar voor steken in de dressuur zit is meestal een kwestie van of jezelf stijf maken (dat is geen houdingskwestie) en/of te zwakke buikspieren / je bekken te weinig kantelen.

Zonder beugels rijden kan helpen, op 1 dure voorwaarde. Dat is: voel wat er gebeurt als je de beugels uit doet. Bij velen wordt op dat moment de rug hol/ je benen trekken de bovenrand van het bekken naar voor.
Gesteld dat je dit voelt : aan de bak met je spieren om je rug/ bekken weer terug te kantelen - dan verbeter je je zit.



Heb je misschien tips om mijn rug/bekken te kantelen? En hoe je voelt dat je het op de juiste manier doet? :=

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Rijden met korte pootjes, iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 14:01

...hoe het voelt?
Onwennig! ;)

Voor hen die auwto rijden : er zijn stoelen met een draaiknop bij je bekken.
Draai die knop, dat je de hoek van het heupgewricht opent (verlichte zit is sluiten van de hoek) terwijl je in je buik blijft ademen.
Dat is de psoas spier.
En er is de dwarse buikspier: TA in pilates (transversus abdominis) : doe je navel naar binnen.

Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 14:05

Lotgenoot! Ik vind het persoonlijk echt bloedirritant dat mijn benen zo kort zijn, ik heb nog geen zadel gevonden waar ik echt oprecht goed in zit helaas. Hoe lang ben jij? Ik haal de 1.60m niet denk ik :P En daarbij zijn mijn onderbenen extra kort in verhouding met de rest. Ik heb op dit moment een 16 inch dressuurzadel op mijn pony liggen, maar die is niet helemaal geschikt voor mij..

Daarom ook gekozen voor pony's in plaats van paarden :P Mijn ene pony is 1.40m:
https://boktimg.nl/img/m/UGCdpE.jpg

En deze is 1.46m
https://boktimg.nl/img/m/HrVrU6.jpg

lizy29

Berichten: 6238
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 14:46

Kirrietje schreef:
Heb je misschien tips om mijn rug/bekken te kantelen? En hoe je voelt dat je het op de juiste manier doet? :=


Probeer je navel naar binnen te trekken en naar buiten te duwen zonder dat je daarbij je buik opzet of intrekt. Daarnaast voel je als het goed is twee botten direct naast je buik uitsteken (je bovenkant bekken). Probeer deze voor je gevoel naar elkaar toe en uit elkaar te bewegen. Als je dit doet terwijl je plat ligt of recht op zit of staat zul je merken dat je rug- een beenhouding verandert. Zodra je deze bewustwording goed hebt kun je het ook op bv een kruk doen waarbij je een been links en rechts hebt. Tijdens het zitten zul je ook merken dat je door het kantelen van je bekken voor op je schaambeen komt te zitten (niet gewenst) en op je zitbeenknobbels (goed!).

MayoNeighs

Berichten: 164
Geregistreerd: 28-07-15

Re: Rijden met korte pootjes, iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 14:53

Ik ben zelf net 1.60 en mijn paard is ergens eind de 1.70. Wat bij mij hielp is ten eerste een passend zadel waar korte pootjes tot hun recht komen (vorige zadel was veel te groot dus ook geen grip in) en wat mij nog hielp is het bewust worden dat paarden niet alleen van achter naar voor bewegen maar ook van links naar rechts. Daar kan je vast wel wat handige sites over vinden. Pas vanaf ik perfect mee kon gaan met de beweging van mijn paard, waren mijn korte benen geen probleem meer.

hwn
Berichten: 4690
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Rijden met korte pootjes, iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 15:03

Ik vind het op foto best wel meevallen hoor. Op de eerste foto ben je wel erg je hakken aan het uitdrukken, dan ga je wss idd je voeten naar voor steken. Hou je voeten gewoon horizontaal, alsof je plat op de grond zou staan.

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 15:10

Ik ben begin 1m60 en 1 van mijn paarden is ongveer 1m80, rondgeribt en een boomloos zadel (Barefoot). Mijn benen komen dus thv de helft van zijn zijkant uit :+ Mijn zadel is wel de Just Adjust, kan je de kniewrongen zelf hangen waar het voor jou best past.

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 15:20

Lotgenoot meld zich

Ik ben 157cm, en heel korte beentjes. Denk kindermaat stijgbeugel riemen

Voor mij is een niet passend zadel (dus 99% van de tijd) een drama.

Eerst aan je zit werken, en dan komen die benen van zelf goed. Ik heb net hetzelfde probleem als jij, probeer dit op de lossen door rijden zonder stijbeugels en echt voorturend werken aan die zit. Als je je bekken correct kantelt, ga je merken dat de stijgbeugels een gaatje langer kunnen.

Wat voor mij help:
Niet langer hakken uitdrukken. Want dan druk ik mijn benen naar voren. Been losjes laten hangen.
Ik moet mijn zitknobbels voelen alsook schaambeen.
Buikspieren aanpannen
Shoulders naar achteren, maar niet naar achteren leunen.

Kijk ook eens naar Academische rijkunst.

Mag je er en ander zadel op leggen? Zoja zou je naar Thorowgood kunnen kijken, ik heb er zelf 3 en verkoop ze niet ookal ben ik nu paardloos. De verplaatsbare wrongen zijn echt ideaal! Uiteraard moet het ook op het paard passen.

Swanzie
Berichten: 511
Geregistreerd: 22-08-18

Re: Rijden met korte pootjes, iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 09:14

In een niet passend zadel kun je oefenen wat je wilt; als het niet pasr, dan past het niet.
Bekken kantelen zal dan ook niet lukken omdat je lichaam in een niet passend zadel in een verkeerde houding wordt gedrukt. Als je dan toch probeert je bekken te kantelen moet je je lichaam in een onnatuurlijke houding gaan wringen.

Ik herken het trouwens helemaal.. ben zelf ook 1.57 . Een zadel met een smalle wrong helpt al heel erg.

Voor het paard maakt het trouwens niks uit hoe groot je bent. Je paard leert te reageren op jouw hulpen

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Re: Rijden met korte pootjes, iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 09:26

Er zijn tegenwoordig ook zadels waarbij je bij de beugelophanging meerdere keuzes hebt. Voor korte benen werkt het dan vaak goed om de beugels helemaal op de achterste ophanging te plaatsen. Dat voorkomt het afsteken van je benen.