Zeer groot slap paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
xxlouise__

Berichten: 40
Geregistreerd: 10-06-12

Zeer groot slap paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-18 18:56

Hii,

Ik heb een super grote kanjer van 1.87m. Ik heb hem vorig jaar gekocht met oog op de dressuur sport. Onder tussen rijden we heel voorzichtig een beetje rond en dit ging super goed. Tot een paar weken geleden, hij begon onregelmatig te lopen links achter. Ik heb de veearts laten komen en deze adviseerde zijn knieën in te laten spuiten. Dus dat heb ik gedaan en het ging weer terug goed. Alleen mijn instructeur denkt dat vanwege zijn grootte en slapheid hij nooit goed genoeg gaat worden om een dressuurproef door te komen zonder takt fout. Nu is mijn vraag of jullie misschien nog tips hebben voor me.

Mijn instructeur adviseerd om hem te verkopen maar ik wil niet zomaar opgeven. Al wil ik wel eerlijk tegenover het paard blijven.


Afbeelding


mala26

Berichten: 4971
Geregistreerd: 05-02-13

Re: Zeer groot slap paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 18:59

Hoe oud is hij?

Ik denk dat je er prima mee de sport in kan, je zal alleen je tijdslijn daar voor moeten aan passen en misschien je doel.
Grote paarden zijn pas laat uit gegroeid en volwassen dus alles is een kwestie van tijd.
En dan is de vraag, ben jij bereid hem die tijd te geven?

Fog on her glasses, From the still steaming tea, A book in her hand, As she casually reads.
A catch in her breath, As the Climax grows near, She's deaf to the world : The book's all she can hear.
She's completely lost now, or perhaps she is found,
In this strange paper world
That's far from the ground.

BigOne
Berichten: 38038
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 18:59

Is je paard volledig gekeurd bij aankoop en heeft de da genoeg onderzoek gedaan om inspuiten te verantwoorden? Die grote slappe slungels moeten heel correct getraind worden , zo hard groeien in enkele jaren vergt heel veel en daar moet je voorzichtig mee zijn.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 18:59

Tja wat zijn jouw ambities en zijn de knieeen nu echt in orde? Dit klinkt als een paard dat behoorlijk wat tijd gaat vragen en zelfs dan geen dressuur topper gaat worden. Ben je tevreden met de basissport of niet?

Avalanche

Berichten: 15794
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 19:03

Om dat te kunnen bepalen moet je een goed idee hebben wat de prognose is. Dus rondom op de foto zetten, (rug en benen) kijken wat de conditie van de pezen is, de algehele bespiering, en is het een paard dat van nature makkelijk spieren opbouwt of niet? Daar kun je dan je voeding en manier van houden op afstemmen. Over het algemeen is het wel zo, dat hoe meer een paard stilstaat, hoe minder snel je spieren opbouwt.
Wil niet zeggen dat je dan als een dolle 6 x per week een uur moet gaan rijden, wel dat het goed kan zijn dat hij zoveel mogelijk buiten komt, eventueel met deken, zodat de kou hem niet teveel calorieen kost.

Verder handig om te weten wat de reden is dat hij ging kreupelen. Is inspuiten van het gewricht symptoombestrijding of probleemoplossing? Aan de hand van al die dingen kun je een redelijke prognose gaan maken wat betreft de toekomst.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Hemo

Berichten: 25
Geregistreerd: 01-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 19:03

Heb je geen filmpje? Ik ken veel grote paarden die het toch goed in de sport doen de grote hoeft niet dus niet altijd wat te zeggen, hoe oud is hij?

Helaas kon ik niet meer in mijn oude account: Cactusknuf, dit is mijn nieuwe account
[o]

vraagteken
Berichten: 386
Geregistreerd: 31-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 19:05

Ligt een beetje aan je ambities denk ik. Is hij nog erg jong? Mijn ervaring met die hele grote jongens is dat het best lastig wordt om die echt sterk in de achterhand te maken. Die gewrichten blijft hun zwakke punt, zeker tijdens het verzamelen. ( heb best veel ervaring met jonge paarden)

En je mag hem ook altijd bij mij brengen, wordt hij wandelpaard. Wat een beauty! :o

xxlouise__

Berichten: 40
Geregistreerd: 10-06-12

Re: Zeer groot slap paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-18 19:17

Hij is nu 5 jaar oud. Met aankopen is hij klinisch helemaal gekeurd, ik heb hem nog niet op de foto gezet. De da is meerdere geweest voor hij ingespoten is en we hebben verder eerst alles geprobeerd wat deze da kon doen voor ons.

Mijn ambitie ligt eigelijk bij het z halen met dit paard. Het is ook echt geen gemakkelijke en mijn instructeur is ook een beetje bang dat het gevaarlijk gaat worden als ik toch meer van hem vraag.

mala26

Berichten: 4971
Geregistreerd: 05-02-13

Re: Zeer groot slap paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 19:21

Nog zo jong. Maar waarom denkt je instructeur dat het gevaarlijk wordt? Wat doet ie dan?

Zo'n groot en jong paard heeft echt tijd nodig. Dus als jij binnen 2 jaar naar het z wilt dan wordt dat het niet. Denk eerder aan 5.Z is het hoogste niet maar de tijd gaat in het uitgroeien en sterker maken zitten.

Ik ben idd ook wel benieuwd naar de reden om de knieën in te spuiten zeker bij zo'n jonkie. Want als je op deze leeftijd al moet gaan inspuiten wat moet je dan wel allemaal niet doen als hij ouder is.

Fog on her glasses, From the still steaming tea, A book in her hand, As she casually reads.
A catch in her breath, As the Climax grows near, She's deaf to the world : The book's all she can hear.
She's completely lost now, or perhaps she is found,
In this strange paper world
That's far from the ground.

Malle1970
Berichten: 307
Geregistreerd: 30-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 19:22

Ik zou je instructeur verkopen. Grote paarden kunnen prima in de sport lopen, mits gezond en netjes opgeleidt.

troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 19:23

Ah maar dat is een heel andere kwestie!

Je lesgever vind dit paard qua karakter ongeschikt voor je. Als je dat ook vind dan is het zeker geen schande om hem te verkopen.

Saar88

Berichten: 2448
Geregistreerd: 02-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 19:26

Mijn reus (1.82) is nu ook 5 jaar. Ik krijg regelmatig te horen ‘maar andere 5 jarigen lopen al m’ en ‘wanneer ga je nou eindelijk eens starten’.
Hij is nu een jaar onder het zadel, krijgt tussendoor veel pauzes, en hij begint nu pas het bakwerk wat beter aan te kunnen. Deels omdat we nu eindelijk voer hebben gevonden waar hij het goed op doet, maar deels ook omdat hij nog zo slap was.

Toen ik hem net had kon hij niet eens galopperen in de bak; de bocht haalde hij gewoon niet.

Mijn advies: je doelen niet bijstellen, maar je tijdspanne wel. Z is echt wel mogelijk, ook met zo’n grote. Het duurt alleen een stukje langer. Bij deze reuzen moet je veel tijd uittrekken voor het gymnastiseren en sterker maken. Als die basis eenmaal goed zit gaan ze vaak als een speer :)!

Dus niet opgeven, het komt echt wel goed!

Edit: je zegt niet makkelijk. Toont hij verzet? Is hij dominant? Waar zit dat gevaarlijke hem in?

Venedict AC (v. Vagrant Z) Zadelmak
Teddy (v. Dramatic) †

Avalanche

Berichten: 15794
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 19:27

5 is heel jong, zeker voor zo'n groot paard. Pas met 8 jaar is het skelet helemaal klaar, klaar ook om belast te worden. Is het een idee om hem een paar jaar weg te zetten, en weer op te pakken als hij groter en sterker is? Of een paar jaar drastisch minder te gaan rijden? Er zijn heel veel leuke dingen die je kan doen met een paard, zonder ze fysiek te belasten. De kans dat hij dan heel blijft, lijkt me groter, want ik vind het best zorgwekkend dat er al van alles geprobeerd is voor hij ingespoten is. Sowieso dat been op de foto zetten bij een goede kliniek. Ik weet niet waar je woont, maar Bodegraven is vrij goed als het om orthopedie gaat, of anders Utrecht. Maar ik zou niet doorrijden met deze.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

xxlouise__

Berichten: 40
Geregistreerd: 10-06-12

Re: Zeer groot slap paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-18 19:39

Gelukkig dat jullie er nog wel hoop in zien want het is echt mijn droom paard. Hij hoeft ook niet nu al van alles te kunnen. Het galopperen vind hij ook nog heel moeilijk dus daar denk ik nog niet eens aan. Maar hij is heel dominant in de hand en naar andere paarden. Onder het zadel is hij tot gister eigenlijk voorbeeldig geweest voor een jong paard dus daar mag ik niet over klagen.

In de hand durft hij zich los te trekken en te trappen. Misschien dat ik hem nog wel op de weide zet voor een tijdje. Met het inspuiten van zijn knieën heb ik gewoon op de dierenarts vertrouwt. Hij loopt sindsdien wel een stuk makkelijker.

Malle1970
Berichten: 307
Geregistreerd: 30-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 19:43

xxlouise__ schreef:
Met het inspuiten van zijn knieën heb ik gewoon op de dierenarts vertrouwt. Hij loopt sindsdien wel een stuk makkelijker.

Daar is ook niets mis mee, dat is gewoon een manier om hem een beetje te helpen sterker te worden.
Een paar weken vrij is ook prima, maar na 3 weken vrij breken de spieren af en dat is bij zo'n groot paard niet snel er weer aangereden.

Ik zou eerder met beleid verder rijden en het paard bewust gaan trainen op sterker worden. Van niets doen worden ze dat niet.

Cioccolato

Berichten: 6548
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 19:47

Ik denk dat je instructie te snel wil en daarom adviseert om te verkopen. Daarbij ben ik ook wel eens in verzet gekomen als mijn lijf niet wou wat iemand van mij vroeg. Dus daar zou ik me nog niet druk om maken. Maar je training ietwat op aanpassen. Basis blijven vragen, maar wel consequent.
Ik vind het ook een erg gaaf om te zien vanaf je foto. Zou wel het paard op de foto zetten, voordat je er veel tijd in gaat steken maar uiteindelijk blijkt dat er iets fout zit en helemaal vol laten spuiten.

En idd wat gezegd wordt, niet ineens weer een maand stsil zetten en dan weer oppakken. Lekker rustig blijven werken met een keer een dagje of 2 vrij. Afwisseling, longeren, rijden, balkjes. Balkjes tijdens het longeren.
Bosrit? Niks is beter en fijner dan een bospad galoperen ipv een rondje door de bak. Daar worden ze ook erg sterk van. Dus zou dat ook zeker gaan doen.
Springen voor de afwisseling vind ik persoonlijk ook fijn. Niet te vaak, maar het maakt ze wel sneller sterk vind ik dan alleen maar dressuurwerk. Maar dat ligt er ook aan of je paard het leuk vindt. En dan bedoel ik geen parcour van een meter ofzo hoor!


Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 19:54

Niet te snel willen, rechrichten en hem leren zijn balans te houden (horizontaal, verticaal, diagonaal en lateroflexie). Dat kost tijd, zeker met zo een groot paard, maar het werpt wel zijn vruchten af en dan kan je makkelijk proeven rijden.

Persoonlijk zou ik niet blij zijn met zo een instructrice die je meteen aanraadt om hem te verkopen. Klinkt ook alsof zij jou hierin niet wilt begeleiden..

"Unable are the loved to die, for love is immortal." - Emily Dickinson

_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 19:54

Hier een kanon van 176, met lang lichaam en hoog op te benen en dat heeft echt jaren gekost voor ik daar een verzameld een parcours mee kon springen.
Duurt erg lang voor ze goede bespiering hebben maar het is niet onmogelijk!

Veel heuvels rijden hielp hier wel.

Dustinlover

Berichten: 8741
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Cromvoirt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 19:57

Oh daar is knowie weer met zi jn verhaal :(

Als 2 jarige is hij van mij geweest en zijn geschiedenis ken ik ook gezien een oude vriend van mij als Fokker ook op papier staat. Ik weet niet wat je allemaal bekend is over hem maar voel je vrij om me een bericht te sturen.

tamary

Berichten: 29055
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 20:01

Zo'n jonge slungel kan zichzelf nog helemaal niet bijelkaar rapen in een bak, komt gewoon ruimte te kort omdat hij die kraacht nog niet heeft. Rechtuit naar buiten, overgangen rijden en veel stapwerk. Bak is gewoon te klein nu nog en dan is de lol voor hem er ook snel af.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

xxlouise__

Berichten: 40
Geregistreerd: 10-06-12

Re: Zeer groot slap paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-18 20:10

Ik zou heel graag naar buiten met hem willen maar daarin vertrouw ik hem nog niet. Maar ik ben wel heel blij met jullie advies want op zijn rare trekjes na is het echt een super lief paard. Ik denk dat ik opzoek ga na andere instructie, iemand die niet van de oude stempel is.

Babootje

Berichten: 26021
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Zeer groot slap paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 20:18

Ik mis een diagnose hier. Wat is er nu precies geconstateerd. Is hij op de foto gegaan bij de veearts? De veearts gaat toch niet zomaar wat inspuiten?

emr

Berichten: 1481
Geregistreerd: 11-12-10
Woonplaats: Tussen hei en bos in.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 20:22

Ik weet dat hij op de zuidlaardermarkt heeft gestaan een paar jaar terug. Ik denk dat je er goed aan doet om Dustinlover een berichtje te sturen en een stapje terug met hem te doen. Wel leuk om hem toch bij een bokker terecht zien komen. Het is een knapperd om te zien.

Dustinlover

Berichten: 8741
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Cromvoirt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 20:27

emr schreef:
Ik weet dat hij op de zuidlaardermarkt heeft gestaan een paar jaar terug. Ik denk dat je er goed aan doet om Dustinlover een berichtje te sturen en een stapje terug met hem te doen. Wel leuk om hem toch bij een bokker terecht zien komen. Het is een knapperd om te zien.


Ik ben met haar in contact. Ik hoop dat hij nu zijn baasje heeft gevonden die niet zomaar opgeeft. Ipv hot naar her te gaan.

XFILE

Berichten: 86
Geregistreerd: 18-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 20:28

Mijn advies is eigenlijk om de wedstrijd plannen even opzij te leggen en te gaan focussen op het maken van een bodybuilder. Ga buitenritten met hem maken. Oneffen terrein, heuvel op heuvel af, liefst watertraining. Dus op naar het strand! Laat hem die pootjes maar eens opbeuren. Een goede recreatieplas kan ook. Overigens kan dat ook best met dit weertype alleen niet te diep gaan.

Dream it | Wish it | Do it!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 bezoekers