Zeer groot slap paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
vibabu

Berichten: 3417
Geregistreerd: 25-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 23:01

Ik heb ook een 5 jarige. niet een hele grote met 173 maar wel in een jaar tijd 5 cm gegroeid. Zij was ook ontzettend slap, loopt ook af en toe onregelmatig en slaapt met vlagen veel. Mijn aanpak? Ze krijgt heel veel tijd, ik kjjk elke dag hoe ze er bij staat en als ik maar even het idee heeft dat ze geen zin heeft of niet helemaal lekker in haar vel zit dan pas ik de training daar op aan. Training wordt of gewoon overgeslagen of iets heel simpels oefenen of soms gewoon nog wat aan de hand wandelen. Belangrijkste is dat ze blij is, het leuk vindt om te werken en heel blijft. Al is dat laatste nog een dingetje, ze is niet heel zuinig op zichzelf op het land :D

dressuur: Z2+3 Springen: L+2 Sgw: B+4 In loving memory
dressuur: LT+3 Springen: L+8 Sgw: L+1
dressuur: Z1+2 Springen: L+0 Sgw: B+2


Indi_Vito

Berichten: 2739
Geregistreerd: 06-10-09

Re: Zeer groot slap paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 23:11

Ik had er ook 1 van 1,85 maar die was pas met een jaar of 7 toe aan wat meer verzameling. Galopperen en recht toe recht uit is het beste voor ze lekker buitenritten gaan maken, wat mij part eerst flink energie er uit longeren en dan naar buiten en km maken is het enige juiste wat je kan doen met die grote slungels

Avalanche

Berichten: 15792
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 23:45

Malle1970 schreef:
maar na 3 weken vrij breken de spieren af

Malle1970 schreef:
Avalanche81 schreef:
Dit is niet waar.

Die tweejarige van jou, heeft ook geen spieren uit het werk. Maar de normale bespiering en om een paard sterker te maken zul je moeten trainen en de getrainde spieren verdwijnen wel langzaam na 3 weken niets doen.

Normale bespiering en bespiering uit werk zijn 2 verschillende dingen.

Een spier is een spier. Hoe die is opgebouwd maakt niet vreselijk veel uit voor het onderhouden ervan. Ook een paard dat veel buiten komt, loopt en beweegt en onderhoudt dus spiermassa.
Avalanche81 schreef:
Spieren breken niet af om dat het paard vrij heeft, spieren breken af als het paard onvoldoende beweegt, maar ook door overbelasting.
Maar, een veel gemaakte denkfout is dat veel ruiters denken dat beweging rijden is. Dat hoeft helemaal niet. Je kunt prima, als rijden te zwaar is, werk doen aan de longe, spelletjes met je paard, je kunt grondwerk doen, clickeren, en dit zal je ook helpen met het gedrag van je paard aan de hand.


Dit was wat ik erbij schreef. Een beetje jammer dat je mijn onderbouwing hebt weggehaald. Zo simpel als jij het stelt, ligt het niet, als dat paard actief blijft, ongeacht of erop gereden wordt of niet, met licht werk kun je die bespiering gewoon onderhouden. Spieren breken niet na 3 weken af als er niet op een paard gereden wordt, spieren breken af als het paard onvoldoende beweegt. Bij een paard wat alle dagen stil staat in de box, breken de spieren idd af.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 00:08

Avalanche81 schreef:
Dit was wat ik erbij schreef. Een beetje jammer dat je mijn onderbouwing hebt weggehaald. Zo simpel als jij het stelt, ligt het niet, als dat paard actief blijft, ongeacht of erop gereden wordt of niet, met licht werk kun je die bespiering gewoon onderhouden. Spieren breken niet na 3 weken af als er niet op een paard gereden wordt, spieren breken af als het paard onvoldoende beweegt. Bij een paard wat alle dagen stil staat in de box, breken de spieren idd af.


Toch merk ik duidelijk verschil bij mijn paard als ik hem 3 weken stil zet. Hij heeft ook slappe knieën (in het algemeen een mislukte achterhand ;) ) en staat 24/7 buiten op een kleinschalige pp, voldoende beweging zou ik denken. Maar als ik hem een tijdje niet train, meestal aan de hand trainen en eens per week erop zie ik dat hij zichtbaar veel meer moeite heeft met zich voortbewegen. Ik zie hem echt per week dat hij niks doet achteruit gaan.

Avalanche

Berichten: 15792
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Zeer groot slap paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 00:28

I stand corrected :) Alleen, heeft dat ook niet te maken met je paard zijn achterhand, omdat die zwakker is ontziet hij hem? Maar bedankt voor je correctie, het werkt dus niet zoals ik zei bij ieder paard :)

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: Zeer groot slap paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 01:54

Ik heb 6 weken terug ook een 5 jarige Shire gekocht die net onder het zadel was. Hij had links achter ook een wat slappere knie, dat gaf een kleine tact fout als hij moe werd, zo klein dat je er echt naar moest zoeken om het te zien.
Alles is op de foto gezet, maar geen afwijking. Nu 6 weken later, veel balkjes training, grondwerk, achterwaarts en conditie/spiertraining later is het helemaal niet meer zichtbaar. De keurende dierenarts had mij ook aangeraden om de knie in te laten spuiten, maar dat heb ik niet gedaan, vond het niet nodig, zolang hij in zijn gehele lijf nog slap was. Nu is het al niet meer nodig.

Ik heb overigens nog steeds niet gereden nu hij van mij is, gewoon grondwerk en spieren trainen. Ik hoor veelal waarom ik er nog niet op zit, nou gewoon omdat mijn puppy tijd nodig heeft, tijd om te wennen, tijd om sterker te worden, tijd om gecastreerd te worden (gebeurt over een week), daar straks van bij te komen en tijd om elkaar te leren kennen.

Nu het grondwerken samen super gaat, voel ik me ook meer vertrouwd en veiliger met hem. Hij reageert zo goed op mijn lichaamstaal. Elke keer hou ik een beetje meer van hem.

Maar goed, wat ik dus wil zeggen, 5 jarige reuzen hebben vaak meer tijd nodig, ze zijn nou eenmaal groot en vaak niet zo compact.

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 07:31

Suzanne F. schreef:
Je praat hier blijkbaar niet over zomaar een groot slap paard. Dus alle tips over krachttraining en heuveltjes op en af etc zijn hier niet van toepassing. Hij is onregelmatig en heeft dus pijn. Een veearts spuit hem nooit zomaar in. Inspuitingen zijn meestal in het gewricht dus als ik het goed begrijp heeft hij iets in het kniegewricht? Of bedoel je de sprong?
Ik zou hier niet zomaar klakkeloos mee verder rijden maar eerst zeker willen weten wat er aan de hand is.


Inspuiten kan ook met hyaluronzuur dat zorgt ervoor dat de, te slappe,kniebanden wat samentrekken en dat het paard daardoor wat makkelijker mee kan komen. Heeft dan niks te maken met atrose/ontstekingen, oftewel sterioden oid inspuiten.
Ik heb het hier ook laten doen bij een projectje wat 1 slappe knie had. Ingespoten met hyaluronzuur en daarna echt super fijn en geen last meer

Suzanne F.

Berichten: 48946
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 08:44

Malle1970 schreef:
Suzanne F. schreef:
Je praat hier blijkbaar niet over zomaar een groot slap paard. Dus alle tips over krachttraining en heuveltjes op en af etc zijn hier niet van toepassing. Hij is onregelmatig en heeft dus pijn. Een veearts spuit hem nooit zomaar in. Inspuitingen zijn meestal in het gewricht dus als ik het goed begrijp heeft hij iets in het kniegewricht? Of bedoel je de sprong?
Ik zou hier niet zomaar klakkeloos mee verder rijden maar eerst zeker willen weten wat er aan de hand is.

Kan ook gewoon slappe kniebanden hebben, wat niet zo vreemd is met zijn hoogte. Daar spuiten ze wel voor in.


Daar zijn ze niet zoveel onregelmatig op, alleen in stap zie je dat vaak. Niet in de andere gangen.
Maar goed, het zou kunnen. Maar dan nog zou ik dat eerst zeker willen weten.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Cheminee
Berichten: 1476
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 08:47

Instructeur omruilen en lekker trainen met genoeg dagjes vrij

Voor balans in galop lekker door het bos gallopperen dat hij eerst leert door te gallopperen daarna komt het sluiten en bakwerk wel.

Lekker veel afwisselen, balkjes draven, buiten rijden etc etc en dan komt hij er wel

Ché ( Hemmingway x Gervantus) ~ Dressuur M2+11 Springen 1.30+2 ~SGW L+2

Roodvos

Berichten: 6617
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 09:55

TS, ik ga je niet zeggen dat je wel Z met dit paard kan rijden. Ik kan dat niet zien aan een enkele foto.
Wat ik je wel kan vertellen is dat er ook paarden met een 1.80+ m stokmaat meelopen op de OS in de dressuur. Dus de maat op zich is geen reden dat het paard ongeschikt zou zijn.

Wat ik wel verontrustend vind is de combinatie van weinig kracht, taktverlies achter en kennelijk ook protest bij het rijden.
Dat kan gewoon nog slapheid zijn. Maar met zo'n grote ga ik toch ook richting (lichte) Wobbler denken. Dat zou ik als eerste uitgesloten willen hebben.

Als hij verder top gezond en alleen maar een slappe slungel is, dan komt het waarschijnlijk in de tijd vanzelf goed. Met rijden dan niet meer vragen dan hij aan kan. Zorg ervoor dat hij het werk als leuk en licht ervaart. Zodat je uit het verzet en protest blijft.

Succes!

Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]




Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

davinci2412

Berichten: 1638
Geregistreerd: 07-11-12

Re: Zeer groot slap paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 10:23

Ik heb een tijd een paard gereden van 185. Helaas heeft hij niet ouder als 6 mogen worden, maar wij hebben veel zijgangen met hem gedaan en wat voor hem ook heel goed werkte was aan dubbele longe om hem zo te helpen met verzamelen. HIj was in het begin zo slap dat we twijfelde of hij niet atactisch was. Gelukkig was dit niet het geval. Helaas bleek hij vergroeiingen te hebben in zijn rug en nek waardoor we hem hebben moeten laten inslapen.

Met jou paard is het denk ik de vraag hoelang het goed blijft en wat hij aan kan. Hij heeft dus al problemen en het helpt dan niet dat hij zo groot is en dus veel moet compenseren. Het Z halen is misschien niet helemaal haalbaar maar dat zal de tijd leren.

xxlouise__

Berichten: 40
Geregistreerd: 10-06-12

Re: Zeer groot slap paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-18 17:50

Bedankt iedereen voor de berichtjes, hij is volgens de dierenarts ingespoten met een zuur dat de band wat strakker zou maken.

Protesteren doet hij eigenlijk niet ik ben er van de week af gevallen omdat hij voor de eerste keer gebokt heeft en ik die niet uit kon zitten. Verder heeft hij nooit op die manier een stap verkeerd gezet. Ik ga hem in ieder geval de komende tijd lekker de tijd geven en toch proberen dat buitenritje te maken :)

mvermeulen1

Berichten: 704
Geregistreerd: 25-09-09
Woonplaats: Rhauderfehn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 18:16

xxlouise__ schreef:
Hij is nu 5 jaar oud. Met aankopen is hij klinisch helemaal gekeurd, ik heb hem nog niet op de foto gezet. De da is meerdere geweest voor hij ingespoten is en we hebben verder eerst alles geprobeerd wat deze da kon doen voor ons.

Mijn ambitie ligt eigelijk bij het z halen met dit paard. Het is ook echt geen gemakkelijke en mijn instructeur is ook een beetje bang dat het gevaarlijk gaat worden als ik toch meer van hem vraag.


Serieus!!! hij is pas 5 jaar en zeker zo'n groot paard is pas veel later klaar met groeien!! Daar moet je nu nog echt niet teveel van willen.

Ik heb er 1 van 1,85 die kocht is toen hij net 5 was toen was hij overigens 1,82 .. hij heeft de eerste 2 jaar amper wat gedaan op wat buitenritjes en standaard dressuur maar vooral lekker eens laten uitgroeien. Toen pas was er lichamelijk aan toe voor meer werk was hij rond 7 jaar en lichamelijk ook echt klaar met groeien.

Mijn advies zou zijn.. eerst rustig aan laten groeien tot hij minimaal 7 jaar

You gotta roll with it
You gotta take your time
You gotta say what you say
Don't let anybody get in your way

Laibadji

Berichten: 1685
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Re: Zeer groot slap paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 18:51

Wat ik niet voorbij zie komen is groeipijn. Wij hadden hier thuis ook een reus en op 4 jaar was ze plots mank en niet zo blij onder het zadel. Paard op foto gezet. Niets te zien, alles in orde. Paard was wel op kort tijd zeer veel gegroeid. En zoals pubers letterlijk groeipijn kunnen hebben, kan dit dus ook bij paarden.

Paard heeft een paar weken rust gekregen om dan weer licht op te bouwen. Dit was tijdens het zadelmaker maken. We hadden het al heel rustig aangepakt door haar grote maar toch bleek haar lijf meer tijd nodig te hebven. Dit kreeg ze dan ook.

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Re: Zeer groot slap paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 19:01

Er zijn al veel goede tips gegeven maar ik zou je nog als advies willen geven om te gaan zoeken naar een instructeur die revalidatie trainer is. Bv. Met een achtergrond als dierenarts of fysiotherapeut. Die kunnen je veel leren over hoe je het beste kunt omgaan met het lichaam van jou paard in combinatie met rijden op een verantwoorde manier. Daarnaast zal zon trainer veel rekening houden met het lichaam van je paard en hoe dit recht te maken op een manier die niet overbelast.

Custom made HaLflinger: Donya
Donya en Anouk: Z1 + 17

hwn
Berichten: 4650
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 19:06

@TS, ik heb niets toe te voegen aan de tips, maar fijn dat je het dier n kans geeft. Zou wel fijn zijn mocht je een volgtopic maken, ben benieuwd hoe het evolueert. En die tip van dat erwten eiwit isolaat lijkt me het proberen waard.

Edit: ben het eens met Def

xxlouise__

Berichten: 40
Geregistreerd: 10-06-12

Re: Zeer groot slap paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-18 19:33

Ik zal jullie wel up to date houden hoe het met hem gaat! Hier een foto van hoe hij nu is :) Afbeelding

Hevonen

Berichten: 5592
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Zeer groot slap paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 19:39

Die ziet er op zich prima uit. Mooi paard!

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

Janneke2

Berichten: 22645
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Zeer groot slap paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 19:55

Mooi dier...!

...Wel viel mij op: op beide foto's staat hij met zijn gewicht op rechtsvoor.
Ik gok dat als je de teugels in contact neemt, je rechts meer gewicht krijgt.
Direct aan werken zou mijn tip zijn: zit op links, blijf van de 'harde' rechterteugel af en neem zachtjes contact op links.
De reactie is idealiter dat het dier het gewicht gelijk over twee voorbenen verdeelt en de bovenlijn lang maakt en zich alvast een beetje gaat sluiten (onderlijn korter).

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 21:08

Janneke2 schreef:
Mooi dier...!

...Wel viel mij op: op beide foto's staat hij met zijn gewicht op rechtsvoor.
Ik gok dat als je de teugels in contact neemt, je rechts meer gewicht krijgt.
Direct aan werken zou mijn tip zijn: zit op links, blijf van de 'harde' rechterteugel af en neem zachtjes contact op links.
De reactie is idealiter dat het dier het gewicht gelijk over twee voorbenen verdeelt en de bovenlijn lang maakt en zich alvast een beetje gaat sluiten (onderlijn korter).

Kan ik dan voorzichtig categoriseren dat dit paard waarschijnlijk links gebogen is?

Snuitmans (B+14, pr 205) (L1+2)

Malle1970
Berichten: 307
Geregistreerd: 30-11-18

Re: Zeer groot slap paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 21:45

Bijna ieder jong paard maakt zich rechts sterker dan links, gewoon normaal trainen en rijden en dan komt dat vanzelf goed. Ook zijn er maar weinig veeartsen of revalidatietrainers die echt goed les kunnen geven of een paard kunnen opleiden, bij die groep zou ik ook weg blijven.

Gewoon trainen, probeer het kort te doen en duidelijk en vooral veel schakelingen maken. Zijwaarts ff laten voor wat het is, want dat is voor die grote slappe dieren niet zo best. En het liefst af en toe naar buiten en lekker galopperen! neusje eruit en gaan!

DreamGuide

Berichten: 2011
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Zeer groot slap paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 22:00

Ten eerste, TS wat een mooi paard heb je!

Ik heb zelf ook een grote jonge staan(1m82, 6 jaar). Ik loop niet zo zeer tegen hetzelfde probleem aan als jij, maar het verhaal dat een groot paard niet goed in de dressuur kan zijn is absurd, het vereist alleen wel meer training met extra beleid, en als je een groot (lang) paard hebt moet je daar rekening mee houden, zeker door ze langer uit te laten groeien en echte de tijd geven om dingen op hun eigen tempo te doen.

Ik zou als ik jou was denk ik gauw naar een andere instructeur zoeken, ook vind ik het een vreemd verhaal van je dierenarts, zeker bij een jong dier zou ik niet zo gauw iets in spuiten omdat het 'slap' zou zijn. Die jonge paarden zijn nog hartstikke in de groei.
Ik ben geen expert of professional, maar ik zou gewoon rustig verder trainen met je paard en hem rustig aan sterker maken, voor de achterband vind ik het zelf altijd fijn om veel overgangen te rijden.

Ik wil je in ieder geval nog veel plezier wensen met je knappe paard :)

Horonae• ZZ-licht + 10
Volg Horonae op instagram, klik hier!

mvermeulen1

Berichten: 704
Geregistreerd: 25-09-09
Woonplaats: Rhauderfehn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 22:39

xxlouise__ schreef:
Ik zal jullie wel up to date houden hoe het met hem gaat! Hier een foto van hoe hij nu is :) [ [url=m/1endNt.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik vind het wel een erg knap dier... heel apart en wees er zuinig op!! Ik hou van die grote reuzen :)

Wat is de haast?. Hij moet nog jaren mee en als je nu te snel gaat is hij echt snel kapot op een leeftijd waarop hij dan volwassen is.

You gotta roll with it
You gotta take your time
You gotta say what you say
Don't let anybody get in your way

Babootje

Berichten: 26005
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 12:00

xxlouise__ schreef:
Bedankt iedereen voor de berichtjes, hij is volgens de dierenarts ingespoten met een zuur dat de band wat strakker zou maken.


Duidelijk.
Verder is het dan - denk ik - een kwestie van tijd en beleid. Behandel hem als een 3/4 jarige dus niet te veel / te lang belasten. Wel veel bewegen.

Leuk paard verder hoor.

Janneke2

Berichten: 22645
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 12:14

Malle1970 schreef:
Bijna ieder jong paard maakt zich rechts sterker dan links, gewoon normaal trainen en rijden en dan komt dat vanzelf goed. Ook zijn er maar weinig veeartsen of revalidatietrainers die echt goed les kunnen geven of een paard kunnen opleiden, bij die groep zou ik ook weg blijven.

Gewoon trainen, probeer het kort te doen en duidelijk en vooral veel schakelingen maken. Zijwaarts ff laten voor wat het is, want dat is voor die grote slappe dieren niet zo best. En het liefst af en toe naar buiten en lekker galopperen! neusje eruit en gaan!


:o mij lijkt het dat een revalidatie trainer juist goed moet kunnen lesgeven.
En veel 'schakelen ' waarbij het dier scheef blijft klinkt mij als onlogisch in de oren. (De ongelijke achterbenen gooien dan meer gewicht op de ongelijk belaste voorbenen, dat zie ik nog al eens gebeuren.)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 12 bezoekers