Zeer groot slap paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xxlouise__

Berichten: 40
Geregistreerd: 10-06-12

Re: Zeer groot slap paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-18 21:37

Ik heb in ieder geval de keuze gemaakt om hem niet te verkopen zeker na het verhaal van Dustinlover verdient hij dat zeker niet. Ik wil gewoon ooit eens wedstrijden rijden met hem en dat hoeft echt niet nu al. Maar ik wilde bevestiging dat ik niet iets onmogelijks vraag van hem.

De dierenarts overigens heeft eerst metacam gegeven voor een mogelijke ontsteking in zijn kniebanden en toen dat gewoon niks deed adviseerde ze om een andere da te laten kijken die ook mag in spuiten en hij vond dat het nodig was om het paard een handje te helpen, samen met een voedingssuplement.

Sunora

Berichten: 271
Geregistreerd: 13-04-17
Woonplaats: Willebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 21:40

Los van de voorgeschiedenis waar ik niets van af weet vind ik het heel gek dat een DA inspuit zonder goed te weten waarvoor of waartegen? Ik zou ook een andere DA zoeken.

Suzanne F.

Berichten: 49214
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 21:43

Je praat hier blijkbaar niet over zomaar een groot slap paard. Dus alle tips over krachttraining en heuveltjes op en af etc zijn hier niet van toepassing. Hij is onregelmatig en heeft dus pijn. Een veearts spuit hem nooit zomaar in. Inspuitingen zijn meestal in het gewricht dus als ik het goed begrijp heeft hij iets in het kniegewricht? Of bedoel je de sprong?
Ik zou hier niet zomaar klakkeloos mee verder rijden maar eerst zeker willen weten wat er aan de hand is.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 21:48

Een jong paard van dat formaat zou ik niet “op de wei” zetten. Wel voor dagelijks plezier natuurlijk maar niet in de hoop dat het beter gaat worden. Ik zou hem lekker buiten gaan rijden. In het bos worden jonge paarden groot, sterk en handig. Spelenderwijs korte stukken oppakken en dan weer relax. Ik vind dat buiten allemaal een stuk simpeler gaan.

Avalanche

Berichten: 15987
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 21:49

Malle1970 schreef:
maar na 3 weken vrij breken de spieren af

Dit is niet waar.
Ik heb een 2-jarige die heel veel buiten is, en uiteraard geen reet doet, daar is ze nog veel te jong voor, en zij is gewoon goed bespierd. Spieren breken niet af om dat het paard vrij heeft, spieren breken af als het paard onvoldoende beweegt, maar ook door overbelasting.
Maar, een veel gemaakte denkfout is dat veel ruiters denken dat beweging rijden is. Dat hoeft helemaal niet. Je kunt prima, als rijden te zwaar is, werk doen aan de longe, spelletjes met je paard, je kunt grondwerk doen, clickeren, en dit zal je ook helpen met het gedrag van je paard aan de hand.
Wandelen heeft bij mij met een paard heel goed geholpen, zij was gewoon niet goed opgevoed aan de hand, en dat was haar schuld ook verder niet, maar door respectloos gedrag (drammen, door je heen lopen, ennz) consequent te corrigeren, werd zij een keurig opgevoed paard, en was fijn gezelschap :)

Je kunt gerust het rijden tot een minimum beperken, en veel ernaast gaan doen, en dit zal je verhouding met je paard ten goede komen. Je paard krijgt dan de kans onbelast sterker te worden, en dat zal zijn levensduur en gebruiksduur ook verlengen. Er is echt niets mis mee om wat later te beginnen met werken.

Er wordt door mensen zoveel druk gelegd op elkaar en op de paarden (met 5 moet hij M zijn en met 6 Z). Wat een nonsens. Kan best zijn dat als je een paar jaar verder bent, en je paard is een stuk sterker, jullie hebben een goede band met elkaar, dat je dan door de klasses heenvliegt.

Babootje

Berichten: 26262
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 21:50

xxlouise__ schreef:
De dierenarts overigens heeft eerst metacam gegeven voor een mogelijke ontsteking in zijn kniebanden en toen dat gewoon niks deed adviseerde ze om een andere da te laten kijken die ook mag in spuiten en hij vond dat het nodig was om het paard een handje te helpen, samen met een voedingssuplement.


Dat is toch raar "een mogelijke ontsteking in de kniebanden" zonder andere dingen in dat gebied uit te sluiten? Misschien heeft hij wel een OCD of zo. Zou ik ook niet raar vinden voor zo'n groot paard.
Metacam geven vind ik ook echt vreemd als je niet precies weet wat er aan de hand is.

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 21:51

Ik mis ook wat delen in het verhaal, hoe zit dat met dat inspuiten? Waarom precies?

En dat een 5 jarige van 1.87 niet sterk en krachtig genoeg is op dit moment vind ik niet gek. Tis nog een puppy. wat dat betreft vind ik het advies om heel heel veel buiten te rijden, veel heuvel op en af, strand, bos, de polder, veel afwisselen, veel galoptraining rechtuit super. dat doet elk paard goed en zeker een grote lange slungel knapt daar van op.

Daarnaast heb ik het idee dat je instructrice erg kortzichtig is en de alleen de quick fix kent. en geen idee heeft hoe ze een paard echt moet trainen. Ik zou op zoek gaan naar iemand die weet hoe je paard klassiek traint, dus in het voordeel van het paard en voor het paard. dat de oefeningen nut hebben en hem sterker maken i.p.v. een gedresseerde aap.

Klassiek werkt volgens een volgorde en doet dat bewust om het paard te beschermen tegen te vroeg en er niet klaar voor zijn, zowel fysiek en mentaal.

Dus mijn advies, ga op zoek naar de juiste mensen om je heen(kwaliteit neemt de langere en duurzamere weg), en dan komen jij en je grote vriend er wel.
Laatst bijgewerkt door riegje op 01-12-18 21:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Avalanche

Berichten: 15987
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 21:52

riegje schreef:
Ik mis ook wat delen in het verhaal, hoe zit dat met dat inspuiten? Waarom precies?

En dat een 5 jarige van 1.87 niet sterk en krachtig genoeg is op dit moment vind ik niet gek. Tis nog een puppy. wat dat betreft vind ik het advies om heel heel veel buiten te rijden, veel heuvel op en af, strand, bos, de polder, veel afwisselen, veel galoptraining rechtuit super. dat doet elk paard goed en zeker een grote lange slungel knapt daar van op.

Daarnaast heb ik het idee dat je instructrice erg kortzichtig is en de alleen de quick fix kent. en geen idee heeft hoe ze een paard echt moet trainen. Ik zou op zoek gaan naar iemand die weet hoe je paard klassiek traint, dus in het voordeel van het paard en voor het paard. dat de oefeningen nut hebben en hem sterker maken i.p.v. een gedresseerde aap.

Klassiek werkt volgens een volgorde en doet dat bewust om het paard te beschermen tegen te vroeg en er niet klaar voor zijn, zowel fysiek en mentaal.

100% mee eens :)

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 21:55

Ow en nog een vraag hoe is de huisvesting en voeding? want dat is in deze ook heel heel belangrijk!
als tie namelijk geen gelegenheid heeft om veel te spelen en ravotten en lopen doordat tie bijv heel veel in een doos van 3 bij 3 staat wordt het ook erg lastig om sterker te worden.

VanHuisUit

Berichten: 6680
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 22:02

Rustig en met beleid en met een goede instructeur (klassiek geschoold) doortrainen lijkt mij het beste bij een dergelijk paard.
Inspuiten snap ik dus niets van .... zoals het nu beschreven is. En ik snap het vaak niet... sorry ben van 'de oude stempel' en zie veel meer in gerichte training dan allerlei medische truckendozen.
Een paard van die grootte kun je misschien vanaf 7e, 8e jaar pas zodanig belasten dat hij Z oefeningen doet tot die tijd is het vooral stap / stretch / licht draf/galopwerk en leren sluiten - iets verruimen en weer terug.

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 22:03

Babootje schreef:
xxlouise__ schreef:
De dierenarts overigens heeft eerst metacam gegeven voor een mogelijke ontsteking in zijn kniebanden en toen dat gewoon niks deed adviseerde ze om een andere da te laten kijken die ook mag in spuiten en hij vond dat het nodig was om het paard een handje te helpen, samen met een voedingssuplement.


Dat is toch raar "een mogelijke ontsteking in de kniebanden" zonder andere dingen in dat gebied uit te sluiten? Misschien heeft hij wel een OCD of zo. Zou ik ook niet raar vinden voor zo'n groot paard.
Metacam geven vind ik ook echt vreemd als je niet precies weet wat er aan de hand is.



Ben ik met je eens, maar sta tegenwoordig nergens meer van te kijken. Vind de meeste huis-tuin- keuken dierenartsen zeer beperkt in hun kennis. zeker in het oorzaak- gevolg- blik op iets. hoe wat en waarom wordt zo overgeslagen. hier een middeltje of een prutje dan komt het vast goed.

xxlouise__

Berichten: 40
Geregistreerd: 10-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-18 22:11

Mijn instructeut kan nogal kortzichtig zijn inderdaadhij is helemaal weg van mijn andere paard die wat kleiner en steviger is gebouwt en de grote is veelste groot in zijn ogen. Ik wil vooral ook werken om nu een keertje naar buiten te kunnen aangezien we bij het strand staan en hij dat vast leuk gaat vinden

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 22:12

Ts wanneer je dus vastbesloten bent om met het paard door te gaan dan adviseer ik je toch om hem alsnog op de foto te zetten. Zo kun je zien of het geen vergeefse moeite is, alle tijd en geld die je er in stopt.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 01-12-18 22:13, in het totaal 1 keer bewerkt

xxlouise__

Berichten: 40
Geregistreerd: 10-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-18 22:13

bigone schreef:
Ts wanneer je dus vastbesloten bent om met het paard door te haan dan adviseer ik je toch om hem alsnog op de foto te zetten. Zo kun je zien of het heen vergeefse moeite is, alle tijd en geld die ke er in stopt.


Ja dat ga ik ook doen want ik wil hem niet te kort doen in door trainen met pijn. Dat is echt het laatste wat ik wil.

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Zeer groot slap paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 22:15

Top, wanneer hij op de foto’s helemaal goed is dan kun je ook gericht aan de slag. Met een goede instructeur en wat meer geduld kan ook dit dier zeker Z lopen .

Withers
Berichten: 116
Geregistreerd: 02-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 22:19

Die inspuitingen zijn vermoed ik in de patellabanden, dus niet intra-articulair. Daarbij wordt een irriterende stof in die bandjes gespoten. Het idee is dat de bandjes wat fibroseren waardoor ze net wat strakker / minder slap zijn, waardoor er achteraan beter kracht zou kunnen gezet worden (aangezien dit de aanhechting van de quadriceps is). Het effect is betwist, er zijn ruiters die erbij zweren dat het geholpen heeft maar dit kan natuurlijk ook placebo-effect zijn ('het paard is behandeld, we kunnen training opbouwen'). Bij vage klachten als de jouwe kan het een hulp zijn, mocht het niet beteren kan je alsnog uitgebreid medisch doorgaan maar vaak betert het al dmv training en dus misschien de combinatie met de versteviging van die bandjes.
Ik kom tot dezelfde conclusie als de mensen hierboven dus: training en tijd.

VanHuisUit

Berichten: 6680
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 22:23

Lekker naar buiten rechtuit en km's maken is voor dit soort paarden zo belangrijk. Voor alle paarden, maar voor dit soort paarden helemaal. Ik hoop dat je hem minimaal een jaar extra gewoon zonder druk kunt gaan trainen. Dat maakt al zoveel uit. 5 jaar is nog zo jong, 6 jaar ook nog....

Happinez

Berichten: 8370
Geregistreerd: 28-10-06
Woonplaats: Drenthe, Overijssel, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 22:25

Dustinlover schreef:
Oh daar is knowie weer met zi jn verhaal :(

Als 2 jarige is hij van mij geweest en zijn geschiedenis ken ik ook gezien een oude vriend van mij als Fokker ook op papier staat. Ik weet niet wat je allemaal bekend is over hem maar voel je vrij om me een bericht te sturen.

Ik dacht al dat het hem was, dus toch.
Dat dier is ook al van hot naar her gesleept volgens mij. Zonde

inkepink

Berichten: 3164
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: randje van twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 22:54

5 jaar en 1.87m geen wonder dat ie nog slap is...geef hem nog een jaar of 4 voor ie helemaal 'af' is. Daarnaast lees ik tussen de regels dat er al een geschiedenis aan hem hangt, vergis je niet wat van hot naar her slepen met een paard kan doen lichamelijk EN geestelijk.

Als je het aan wilt gaan, geef hem dan tijd rust en regelmaat en met rust bedoel ik niet stilzetten en de weide op maar rustig werk, veel rechtoe rechtaan en helemaal zo'n joekel niet te veel longeren of in de stapmolen, da's vaak vragen om problemen vanwege de te grote belasting op de voor hem kleine volte.

Ik zou bijna opperen als je het aandurft en wilt om hem te betuigen en eerst eens een jaartje rustig voor de wagen km te maken.

LadyFiesta
Berichten: 687
Geregistreerd: 07-12-12

Re: Zeer groot slap paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 23:02

Komt hij elke dag voldoende uren op de wei of grote paddock? Kan hij spelen met andere paarden? Naast de goede adviezen van foto’s, op buitenrit en correct trainen ook belangrijk.. Net als van buiten rijden worden paarden daar behendiger en sterker van, blijer en zelfverzekerder.

Malle1970
Berichten: 307
Geregistreerd: 30-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 23:09

Suzanne F. schreef:
Je praat hier blijkbaar niet over zomaar een groot slap paard. Dus alle tips over krachttraining en heuveltjes op en af etc zijn hier niet van toepassing. Hij is onregelmatig en heeft dus pijn. Een veearts spuit hem nooit zomaar in. Inspuitingen zijn meestal in het gewricht dus als ik het goed begrijp heeft hij iets in het kniegewricht? Of bedoel je de sprong?
Ik zou hier niet zomaar klakkeloos mee verder rijden maar eerst zeker willen weten wat er aan de hand is.

Kan ook gewoon slappe kniebanden hebben, wat niet zo vreemd is met zijn hoogte. Daar spuiten ze wel voor in.

Malle1970
Berichten: 307
Geregistreerd: 30-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 23:10

Avalanche81 schreef:
Malle1970 schreef:
maar na 3 weken vrij breken de spieren af

Dit is niet waar.

Die tweejarige van jou, heeft ook geen spieren uit het werk. Maar de normale bespiering en om een paard sterker te maken zul je moeten trainen en de getrainde spieren verdwijnen wel langzaam na 3 weken niets doen.

Normale bespiering en bespiering uit werk zijn 2 verschillende dingen.

Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 23:15

Een paard van die leeftijd en die grootte, heeft geen kracht nu. Althans, je hebt altijd uitzonderingen, maar over het algemeen...

Gewoon 2 a 3x per week 15 a 20 minuutjes rijden, alleen lekker stretchen en hier en daar een keer schakelen, grote figuren rijden 1 a 2x longeren per week over de rug en verder lekker met rust laten. Zulke paarden moeten vooral heel veel de tijd en rust hebben om te groeien en zwaarder en sterker te worden. Geef hem tijd, gun hem rust en van rust herstelt zo een jonkie. Vraag vooral niet teveel van ze en hou inderdaad de knieen even in de gaten.

Ik heb op veel (internationale) dressuurstallen gewerkt, heb onwijs veel dieren zadelmak gemaakt en ("helaas") ook veel van die grote. Alle tijd de je ze nu gunt, krijg je straks terug. :j

Heel veel plezier met hem en vooral lekker genieten samen! <3 <3

Lees iets onder snel afbrekende spieren; zolang je een paard op juist voer houdt met de juiste verzorging valt dat wel mee. Mijn paard na een jaar op pensioen was nog steeds een bodybuilder, waar menig ruiter jaloers op was :') Managment is alles.

xxlouise__

Berichten: 40
Geregistreerd: 10-06-12

Re: Zeer groot slap paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-18 23:42

Hij komt helaas niet zoveel los als dat ik graag zie maar hier in de buurt heb ik geen keuze voor een stal waar ze in de winter ook los worden gezet dus dit moet ik naast mijn baan zelf doen. Hij staat altijd samen met mijn andere paard waar hij mee kan spelen (voor zover de ander wilt spelen :'))

Anoniem

Re: Zeer groot slap paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 23:59

Even buiten wat er met zijn knieën is, lees ik groot, jong en slap. Sinds kort voor mij heel herkenbare kost. Mij zijn door een wijs persoon erwten eiwit isolaat in de oren gefluisterd. Ik geef dit nu een ruime maand en sta echt verstelt van het verschil. Die van mij kon eigenlijk niet normaal weg stappen en doet dit dus na 2 weken erwten eiwit isolaat wel al. Eiwitten zijn zo hard nodig voor elk paard, maar helemaal als ze nog niet volledig uitgezwaard zijn en zo oncourant groot zijn en jong.