Jonge pony gaat telkens op hol

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
RHV

Berichten: 76
Geregistreerd: 01-10-18
Woonplaats: Groningen

Jonge pony gaat telkens op hol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-19 21:03

Hey allemaal,
Ik rijd in de manege les op een manege pony van 6 jaar. Volgensmij is hij niet al te goed ingereden/doorgereden aangezien hij er telkens vandoor gaat. Alles is eng. En zodra iets niet eng is begint hij te bokken. Nu er allemaal manege ruiters op rijden wordt hij best wel erg verpest. Hij leert de normale hulpen niet. Hij ging een x op hol en sprong toen opeens over een hindednis die in de bak stond. Daarentegen word hij niet echt vaak gereden omdat er niet veel ruiters op kunnen. Wat kan ik het beste doen als hij op hol gaat?

Amber_anne

Berichten: 6914
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Jonge pony gaat telkens op hol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 21:15

Ik heb zelf een pony gehad die ervandoor ging en dat ik niet meer kon sturen, die liet ik gewoon gaan en daarna reed ik weer normaal verder alsof er niks aan de hand was. Als ik wel kon sturen dan zette ik haar op de volte en probeerde deze te verkleinen.

Wat zegt je instructeur ervan?

Lynnepinny

Berichten: 2702
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Jonge pony gaat telkens op hol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 21:22

Dat klinkt als een paard die ergens veel pijn of last van heeft.. Klinkt niet als manegepaard-materiaal. Kaart het eens aan bij de eigenaren, want ik denk dat er iets niet helemaal goed is als hij alleen kan rennen en bokken.

wemkelover

Berichten: 4696
Geregistreerd: 30-09-04
Woonplaats: bolsward, friesland

Re: Jonge pony gaat telkens op hol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 21:38

Ik heb eigenlijk ook zo jonge pony ooit gereden die aan het uittesten was. Die heb ik gewoon door laten galoperen maar toen ze dacht van ik wil weer draven zei ik van nee we gaan nog even door. Daarna was het snel klaar. Maar goed dit werkt niet voor elk paard of elke pony. Dat is lastige van manege paarden, iedereen rijdt er weer anders mee.

RHV

Berichten: 76
Geregistreerd: 01-10-18
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-19 07:31

wemkelover schreef:
Ik heb eigenlijk ook zo jonge pony ooit gereden die aan het uittesten was. Die heb ik gewoon door laten galoperen maar toen ze dacht van ik wil weer draven zei ik van nee we gaan nog even door. Daarna was het snel klaar. Maar goed dit werkt niet voor elk paard of elke pony. Dat is lastige van manege paarden, iedereen rijdt er weer anders mee.

Ja dat is wel een goeie, maar ik rijd in de manege les dus dat wordt m niet helaas.

Kaetibangsi
Berichten: 53
Geregistreerd: 06-06-19

Re: Jonge pony gaat telkens op hol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 14:42

Vooral been geven en nog harder vragen tot ie langzamer wil en dan nog even doordrijven, zodat het jouw gang wordt. Het ahw overnemen voor je
Paard

estja
Berichten: 1428
Geregistreerd: 14-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 14:48

Kaetibangsi schreef:
Vooral been geven en nog harder vragen tot ie langzamer wil en dan nog even doordrijven, zodat het jouw gang wordt. Het ahw overnemen voor je
Paard

Houd er wel rekening mee dat to in een manegeles rijdt. Er zijn dan nog meer ruiters in de les, die kunnen daar last van hebben. En veel binnenmaneges zijn niet geschikt om heel erg hard te gaan (te klein, bodem niet geschikt).

Eigenlijk is dit een probleem waar degene die je lesgeeft je bij moet helpen. Je instructeur moet je leren wat je moet doen. Die moet ook kijken wat de oorzaak is dat de pony weg rent: zadel drukt, uitproberen, angst, enz. Als je instructeur hier niets mee doet zul je je moeten afvragen of je wel op een goede manege rijdt.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Jonge pony gaat telkens op hol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 15:02

Daar kan je niks aan doen.

De pony mankeert iets en daar moet de manege iets aan doen. EN OF er is heel veel in de basis overgeslagen.

Dat ene uurtje dat jij erop zit, ga je dat niet veranderen. Ten eerste niet, omdat er dus iets mis is en ten tweede, omdat je het hier moet vragen dus EN zelf nog niet de ervaring hebt en je daar blijkbaar niet voldoende goed les en hulp krijgt om het op te lossen.

Zo een pony wordt straks verkocht of wordt levensmoe en geeft op.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Jonge pony gaat telkens op hol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 15:10

Heel stellig aangeven dat je niet meer op deze pony stapt. Hoe meer klanten dat doen hoe eerder de pony ofwel nagekeken word door een da ofwel verkocht word naar een beter plekje.

Dat is oprecht het beste wat je nu kunt doen.

Lindsey_99
Berichten: 2485
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 15:36

RHV schreef:
Hey allemaal,
Ik rijd in de manege les op een manege pony van 6 jaar. Volgensmij is hij niet al te goed ingereden/doorgereden aangezien hij er telkens vandoor gaat. Alles is eng. En zodra iets niet eng is begint hij te bokken. Nu er allemaal manege ruiters op rijden wordt hij best wel erg verpest. Hij leert de normale hulpen niet. Hij ging een x op hol en sprong toen opeens over een hindednis die in de bak stond. Daarentegen word hij niet echt vaak gereden omdat er niet veel ruiters op kunnen. Wat kan ik het beste doen als hij op hol gaat?


paardje is a: nog veel te jong om alles al te kennen, en b; snap ik echt niet dat de lesgevers deze pony maar in de les laten meelopen. Eerst het paard een goede opleiding geven, schriktraining, en leren wat er verwacht wordt. Op deze manier wordt het dier verpest. Past het zadel wel goed? En het hoofdstel? Uittesten is het bijna nooit. De meeste paarden werken graag mee, maar die medewerking moet wel op de goede manier gevraagd worden.