Wissels lijken onmogelijk ..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rowannus

Berichten: 6
Geregistreerd: 02-02-11
Woonplaats: Emmen

Wissels lijken onmogelijk ..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-18 22:55

Beste Bokkers,

Al een hele tijd geleden ben ik met mijn paard begonnen met het aanleren van de wissels. De contragalop en de eenvoudige wissels zijn goed bevestigd. Ook is de galop gewoon goed bevestigd en ondervind ik hier geen problemen in.

Ik ben begonnen met het aanleren van de wissels op de lange zijde, dus op de (binnen) hoefslag overspringen van de contra naar de goede galop. In het begin snapte ze hier helemaal niets van, maar na een tijde oefenen bleek het kwartje dan toch te vallen en sprong ze eer redelijke wissel van links naar rechts.
Na een tijdje wou ze ze niet meer springen en nam ze steeds achter niet mee.. Tandarts en osteopaat geweest voor een check en daarna weer vol goede moed verder. Tot op de dag van vandaag zijn we nog steeds niet veel verder. Ik heb echt al van alles geprobeerd.. Via een slangenvolte, op de diagonaal, wijken voor het been, via een appuyement, maar mevrouw denkt al precies te weten wat er van haar wordt verwacht. Ze krijgt enorm last van spanning, wil haar rug er uit drukken en als ik haar goed voor elkaar heb en de hulp geef maakt ze gekke sprongen omhoog en/of wisselt achter niet mee (links naar rechts) of wordt ze erg scheef en heel snel (rechts naar links). Ik weet niet goed wat ik nu met haar aan moet en, zoals hierboven beschreven, heb ik alle mogelijke manier al wel geprobeerd.

Ik ben nu voornamelijk bezig met de iets makkelijkere dingen zoals de overgangen naar stap vanuit de contra om haar te laten ontspannen en haar te laten wachten.
Ter extra info; mijn paard is 7 jaar en ik heb voorheen geen andere problemen etc. met haar gehad.

Ik hoor graag of iemand mij uit de brand kan helpen!

Anomien

Berichten: 7374
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 22:58

Hier is al eens een topic over geweest. Toen was de oplossing heel simpel. Paard was achter niet te traag. Maar te snel in de voorhand.

Ik kijk ff of ik het terug kan vinden

Edit;

Elisa2 @ [RT-V] Vliegende wissel probleem

Libera

Berichten: 3973
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Wissels lijken onmogelijk ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 20:31

Eerst de galop verbeteren, veel appuyementen rijden. Ik rijd vaak een appuyement van a of c terug naar de hoefslag bij b of e, en dan doe ik de voorbereiding voor een wissel maar ik spring hem niet, zeg maar.
Als ze rustig kunnen omstellen in de contra zonder over te springen, dan probeer ik het weer een keer.

Je kunt ook een gebroken lijn rijden, en dan steeds op de kwartlijn een eenvoudige wissel vragen. Paar keer achter elkaar dien oo iedere lange zijde. Als paard een beetje begint te verwachten dat er weer een eenvoudige wissel aankomt, vraag je om een vliegende wissel.

Voor mijn paard heeft het heel gied geholpen om vanuit het appuyement te springen, dus lichtjes de ene kant op appuyeren, iets de achterhand voor laten komen en dan een appuyement de andere kant op rijden. Dus niet rechtuit laten gaan maar echt gelijk van links naar rechts, of andersom.

Jester_

Berichten: 12258
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Wissels lijken onmogelijk ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 05:32

Kan ze wel wisselen aan de longeerlijn bijvoorbeeld? Als ze verkeerd aanspringt

janouk
Blogger

Berichten: 17852
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 08:38

Spanning opbouwen is het grootste probleem. Rust en voorspelbaarheid in de oefening.

Bij working equitation staat een slalom parcours en steeds wisselen op middellijn. Voor de paarden voorspelbaar wat er verwacht wordt en dat geeft rust.
Fijne manier om spelenderwijs aan te leren.
Via stap, draf en daarna galop
Met rust aanleren.

Afbeelding

Anoniem

Re: Wissels lijken onmogelijk ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 08:53

Wat ik altijd doe bij paarden die ze moeilijk begrijpen (want feitelijk zijn ze heel braaf, ze kennen enkel de aangeleerde contra), is balkje neerleggen, daaroverheen en tegelijk omstellen. Zo springen ze van de ene in de andere galop. En rijd je er niet kapot op, niet elke keer rijden constant de wissels. Probeer het gewoon af en toe eens.

venga

Berichten: 1746
Geregistreerd: 30-04-05
Woonplaats: Veghel

Re: Wissels lijken onmogelijk ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 12:03

Herkenbaar probleem :)
Bij mij gaan ze van links naar rechts redelijk, en van rechts naar links dramatisch. Met een balkje gaan ze allebei erg goed, en dat lijkt ze ook leuk te vinden. Maar zonder geeft het nog steeds erg veel spanning.

Jord

Berichten: 1561
Geregistreerd: 05-09-06
Woonplaats: Betuwe

Re: Wissels lijken onmogelijk ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 12:24

Laat je paard een aantal keren rijden door iemand die hier heel handig mee is om de wissels er goed op te zetten.

Libera

Berichten: 3973
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Wissels lijken onmogelijk ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 19:00

Met een balkje krijg je juíst late wissels...

Anoniem

Re: Wissels lijken onmogelijk ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 08:41

Moet ie ze wel eerst rondom springen. :)

MallyBelly

Berichten: 3530
Geregistreerd: 23-12-08

Re: Wissels lijken onmogelijk ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 09:26

Onze beide paarden snapte de link niet, dus spelenderwijs gaan oefenen in de slaom.

Beetje afwisselen in tempo, dat vlot en dan weer rustig. Zo leren ze zelf hun benen te plaatsen en ze vinden het ook super leuk. Je hoeft niet eens hulpen te geven, ze springen zelf over.

Vanuit het spel de hulpen van geven en zo langzaam viel het kwartje ook zonder slaom.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 20:52

Ik heb het als volgt aangeleerd, op de grote volte in contra galop stelling van de hals naar binnen toe draaien en dan de galophulp geven voor de andere galop. Zo te lezen mist ze nogal wat kracht in haar achterhand in de galop. Dus ga eerst werken aan het meer terug te komen in het gevraagde basistempo en vanuit daar weer naar voren toe schakelen en vooral veel schijnovergangen rijden en tempowisselingen maken. Veel succes ermee.

Sanneeeeee
Berichten: 8
Geregistreerd: 15-04-18

Re: Wissels lijken onmogelijk ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 21:39

Idd met bakje aanleren als ze het niet snapt dit kan gewoon relaxed gaan en dan balkje weg halen zodra ze het snapt. 1 of 2 keer in de week proberen zodat ze het wel onthoud maar dat het niet te vaak gevraagd word. En probeer als ze er niet te heet van word de aanwijzing duidelijk te geven zodat ze je echt snapt en dan met steeds kleinere aanwijzingen dat is het doel maar voor het paard fijn om duidelijkheid te hebben.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 21:45

Wat je beschrijft is echt een heel vaak voorkomend probleem inderdaad, maar ik zie dat er al heel wat goeie tips zijn gegeven. Ik zou met zo'n paard vooral eerst goed gaan werken aan het verzamelen & dragen en hier ook zeker de contragalop voor gebruiken. Veel overgangen maken van galop naar stap en omgekeerd. Zorg dat die voorkant goed loskomt en niet te haastig is zodat je paard de tijd vindt om na te denken en om te springen. Het is vooral belangrijk dat een paard goed kan sluiten op je zit, zodat je naar je wissel toe kan rijden in een rustige galop met voldoende sprong. Die sprong verlies je meteen als je teveel aan de voorkant moet werken en dan krijg je inderdaad van die konijnensprongen of scheve/halve wissels, dus ook eerst daar goed aan gaan werken. Ze mogen niet te vlak en te hard gaan, maar moeten vlot en bergop zijn voor je mooie wissels kan rijden. Let ook goed op je eigen houding, het minste dat je naar voor gaat zitten in afwachting van een wissel kan de spanning zich gaan opbouwen, je paard weet dan al dat er waat gaat komen. Dus gewoon lekker zitten en alles onder je laten gebeuren.

Heb je misschien een filmpje?

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Wissels lijken onmogelijk ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 14:40

Nog een aanvulling op al veel goede tips. ook een optie:

Bij mij hielp het juist om heel onnozel lekker voorwaarts te galopperen over de diagonaal in verlichte zit en dan de hulp te geven. Heel simpel heel luchtig, geen voorbereiding en voila daar was de wissel ineens wél.
Bij ons werkte alle techniek en voorbereiding juist helemaal niet.