Paard gaat verzameld galopperen ipv overgang naar draf

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DeniseBirnie
Berichten: 73
Geregistreerd: 16-01-14
Woonplaats: Leusden

Paard gaat verzameld galopperen ipv overgang naar draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-18 11:52

:o Hoihoi!!

Een vraag die ik maar niet voorbij zie komen op internet, echter kamp ik wel met dit probleem.

Het paard dat ik rijd komt niet goed terug van galop naar draf.
Hij gaat verzameld galopperen, wat hij dus eigenlijk erg braaf en goed doet, alleen niet op dat moment de bedoeling is! Bij de eigenaar doet hij dit niet, met andere ruiters op hem wel. Er is dus íets wat ik mogelijk fout doe waardoor hij denkt een verzamelde galop te moeten maken, ipv een overgang van galop naar draf.
Heeft iemand dit zelfde probleem gehad en een oplossing gevonden?

Zeer benieuwd naar jullie tips :j . Meneer heeft Z dressuur gelopen, dus kent genoeg. Mogelijk zit ik dus aan het verkeerde knopje haha

Amiigo

Berichten: 7310
Geregistreerd: 03-11-07
Woonplaats: NB

Re: Paard gaat verzameld galopperen ipv overgang naar draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 11:59

Dan heb je te weinig verbinding. Veel tempo wisselingen rijden in draf en galop, veel overgangen draf galop en andersom. Zorgen dat die achter actiever wordt.

Sim
Berichten: 31482
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Re: Paard gaat verzameld galopperen ipv overgang naar draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 12:08

De eigenaar vragen eens mee te kijken en je tips te geven?

xZiva_

Berichten: 3993
Geregistreerd: 16-12-10
Woonplaats: Culemborg

Re: Paard gaat verzameld galopperen ipv overgang naar draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 12:13

ik zou eens kijken wanneer de eigenaar rijdt, en dan goed op haar handen en benen letten. misschien maakt zij een andere ophouding of doet ze iets anders met haar benen? :D

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Paard gaat verzameld galopperen ipv overgang naar draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 12:27

Houd je je benen er niet teveel aan bij het terugkomen? Probeer eens je hele lijf te ontspannen, diep uitademen (gapen helpt ook) tijdens de overgang.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Paard gaat verzameld galopperen ipv overgang naar draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 12:29

Ik zou net denken dat het komt door te weinig benen en teveel teugelhulpen.
Overgang galop - draf zijn dezelfde hulpen als stap-draf.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 12:34

Sclimpre schreef:
Ik zou net denken dat het komt door te weinig benen en teveel teugelhulpen.
Overgang galop - draf zijn dezelfde hulpen als stap-draf.


huh?

Dat zijn toch wel echt verschillende hulpen...

ik zou denken, teveel beenhulp en terughouden in de teugels.

terwijl het ontspannen been en terugzitten zou moeten zijn, met de teugel hoef je in eerste instantie niks, alleen maar verbinding houden.

Binkie_Eline
Berichten: 1286
Geregistreerd: 17-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 12:38

Mijn verzorgpaard doet dit ook als ze iets te vrolijk wordt en daardoor zo hard mogelijk door de bak wilt. Dan kan ze opeens heel goed op de plaats galopperen, terwijl ze gewoon moet draven. Je kan haar dan bijna vanaf die galop stilzetten, in een keer zonder te draven. Ze is dan ontzettend aan het drammen, en heel sterk in je hand. Wat ik dan doe is weer een beetje naar voren rijden, zodat ze niet meer zo dramt en mijn hand gaat volgen in plaats van vasthouden, en dan opnieuw de overgang terug rijden. Ik ben dan wel duidelijk, ze moet in draf/stap/halthouden, ze mag niet doorgalopperen. Dit gewoon een paar keer oefenen, snappen ze het snel genoeg!

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 12:44

Mmm even heel diep in geheugen wroeten. Mijn laatste wedstrijd pony had daar ook soms een handje van, die vond verzamelde galop leuker dan draf. Wel zelf opgeleid dus waren ook mijn eigen knopjes voor hem :')

Voor galop/draf was het een korte ophouding voor, niet teveel been en zwaar gaan zitten op zitknobbels. Eventueel een tweede korte ophouding erachteraan. Dus hand sluiten, knijpen eventueel iets kantelen en meteen weer los. Zelfde hulp als van draf/stap en stap/halthouden, galop/halthouden

Hulp voor galop/verzamelde galop was weer ophouding alleen niet zo kort. Was meer hand inknijpen en niet kantelen. voor maar benen er goed aanhouden. Zodat hij wel de impuls voorwaarts bleef houden en minder zwaar gaan zitten. Meer voorop blijven zitten ipv echt vol op je kont. Door beendruk te houden bleef hij impuls voorwaarts houden en ging hij netjes over in verzamelde galop.

Van verzamelde galop naar gewone was hand weer meer los (naar voren kantelen en hand openen) en beendruk gelijk houden.

Dee_Es

Berichten: 3663
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 12:45

Heeel herkenbaar probleem TS. Ik heb dit ook met mijn ZZL verzorgpaard en met m'n andere paard waarbij ik de galop-stap net heb geinstalleerd heb ik dit ook een beetje.

Ik weet niet hoe het jouw paard is geleerd natuurlijk maar wij hebben het volgende onderscheid gemaaktL sluiten/verzamelen op zit, terug naar draf op de teugelhulp. Ik maak het paard goed los op mijn binnenteugel, dus ik rij met mijn binnenbeen naar mijn buitenteugel en maak dan op mijn buitenteugel een hele korte ophouding. In het begin deed ik dit heel overdreven en liet ik het paard echt wat naar buiten vallen om 'm uit balans te halen. Ze viel dan wat uit elkaar een pasje maar dan waren we in ieder geval wel in draf ipv stap. Ook gebruik ik nog weleens stiekem een stemhulp erbij (drrrrrrraf)

Ik hou mijn been er dus wel aan maar ik blijf los in mijn zit. Ze moeten snel blijven in het achterbeen anders lukt het niet dus vandaar been eraan.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 12:47

Waarschijnlijk is het iets heel simpels. Probeer op het moment dat je de overgang wil maken maar eens om je buitenbeen lang te maken. Iets extra druk op de buitenbeugel in combinatie met een minimale ophouding in je hand.

Jester_

Berichten: 12258
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Paard gaat verzameld galopperen ipv overgang naar draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 12:51

Ik zeg altijd hoo of draf of beide. Het is een lastig knopje

Dee_Es

Berichten: 3663
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Re: Paard gaat verzameld galopperen ipv overgang naar draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 12:53

Ik werd er best hopeloos van anders. Kon makkelijker van galop naar halt dan van galop naar draf, helaas vragen ze echt alleen galop-draf in de B proeven.

DeniseBirnie
Berichten: 73
Geregistreerd: 16-01-14
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-18 13:02

Niet verwacht zoveel reacties te krijgen! Wel veel nuttige reacties. Ik probeer even kort te reageren op verschillende antwoorden.


Eigenaar is er een half jaar tussenuit geweest vanwege zwangerschap. Volgens mij nu pas een 3e keer erop gezeten in half jaar tijd, dus binnenkort kan ik inderdaad eens gaan meekijken. Eerder geen mogelijkheid voor gehad. Echter vraag ik mij af of zulke kleine hulpen zichtbaar zullen zijn naast het paard.


Door veel overgangen wordt hij erg heet, en worden overgangen naar draf steeds minder mooi.

Benen er teveel aan hebben zou een hele goede reden kunnen zijn. Ik vroeg het laatst aan mijn nicht, zij had haar instructrice weer geraadpleegd. Zij gaf ook aan, benen ontspannen. Mij is voorheen altijd verteld dat je de achterhand actief moet houden, dus kuit eraan tijdens overgang. Klinkt op zich logisch, maar werkt voor dit paard averechts. Mogelijk is bij hem aangeleerd met beendruk, te gaan verzamelen.


@binkie_eline , Strenger zijn bij hem helpt niet goed. Dan wordt het alleen maar stap galop stap galop. hahah. Hij is absoluut niet rennerig in die zin zoals jij omschrijft... :-D

@Karuna , De omschrijving van Karuna lijkt erg in de buurt te komen van hoe hij is. Inderdaad liever verzameld willen galopperen dan draven . Super fijne omschrijving en handig zo de omschrijving erbij van het juist willen verzamelen.


Stemhulp is hij bij het woord 'draf' oost-Indisch doof voor HAHAH


Als ik even goed inbeeld van wat ik doe, en wat ik terug lees, lijkt het wel het been en de teugel te zijn die ik te veel gebruik.
Goeie tip van dat uitademen!

Ik DENK... dat het bij hem inmiddels ook een beetje een trucje is geworden bij mij. Maar ik hoop toch door bewuster met mijn houding bezig te zijn, er mogelijk verbetering in te gaan krijgen.

DeniseBirnie
Berichten: 73
Geregistreerd: 16-01-14
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-18 13:09

Dee_Es schreef:
Ik werd er best hopeloos van anders. Kon makkelijker van galop naar halt dan van galop naar draf, helaas vragen ze echt alleen galop-draf in de B proeven.



PRECIES. Dan denk je... je hebt een Z paard onder je kont, maar een B proef, HO maar. hahahhah. Hij kent genoeg trucjes... maar voor nu niet nodig.

Nee maar hij doet het verder echt super en ik heb echt een super klik met dit paard. Ontzettend blij mee. Maar dit is inderdaad wel een serieus puntje. Is vanzelf wel doorheen te komen. Maar dit is een duidelijk punt wat aan 'mij' ligt. Daarom probeer ik aan antwoorden te komen. Het is vast een klein stom dingetje. Op internet vond ik maar geen gelijke situaties omschreven staan. Alleen dat het paard RENT en niet terug wil komen. Dat is in dit geval niet het probleem :9

Zeepsop

Berichten: 2145
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Brabant

Re: Paard gaat verzameld galopperen ipv overgang naar draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 13:19

Mijn paard vond het ook maar moeilijk om t verschil te snappen tussen de overgangen. Daarom heb ik hem stemhulpen aangeleerd. :) geen stemhulp = verzameld galopperen, ‘draf’ = draf en ‘ho’ = stap/halthouden. Dit zijn maar kleine stemhulpen en daardoor gebruik ik ze ook in de proef (mag officieel niet, maar de jury hoort mij toch niet ;) ).

Ik denk alleen dat het via een toetsenbord moeilijk is uit te leggen wat je fout doet, ik denk dat de enige die jou daarbij kan helpen de eigenaar of een instructeur is.

Dee_Es

Berichten: 3663
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Re: Paard gaat verzameld galopperen ipv overgang naar draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 13:50

Wanneer de eigenaresse een keer tijd heeft haar even laten meekijken, misschien ziet zij wat jullie verschillend doen. Als ik zou doen wat Karuna beschreef dan galoppeer ik op de plek ipv dat ik naar draf ga dus het komt denk ik ook vrij nauw per ruiter-paard combi.

MariekeS_

Berichten: 4704
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 13:51

Mijn eerste advies is dit probleem voorleggen aan de eigenaar en samen eens gaan puzzelen hoe de knopjes geïnstalleerd zijn en hoe jij ze kan vinden.

Bij de laatste 2 paard die ik gereden heb had ik dit probleem vaak ook. Beiden erg ijverig en met galop als beste gang. Daar heb ik het op kunnen lossen door de hulpen heel erg te scheiden. Geen idee of dit dressuurmatig theoretisch goed is ( :+ ) maar:
Verzameling reed ik op m’n zit. Zwaarder zitten, het ritme duidelijker aangeven met m’n zitbeen knobbels. Indien nodig bovenlichaam iets terug en hand blijft in normale verbinding. Ondersteunen met been waar nodig. Over het algemeen waren alle hulpen ‘zacht’
Voor een overgang terug was het signaal om de overgang te maken een duidelijke ophouding met beiden handen. Niet hard maar wel een duidelijk ‘commando’
In het begin liet ik ze dan ook in de overhang bewust uit elkaar vallen om niet teveel tegelijk te willen.

Bowo
Berichten: 2811
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Paard gaat verzameld galopperen ipv overgang naar draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 14:00

Wat ik doe bij overgangen terug, is buitenbeen lang maken (ietwat naar voren) en mijn gewicht verplaatsen naar het buitenachterbeen. :)

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Re: Paard gaat verzameld galopperen ipv overgang naar draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 14:25

Vaak is dit een fase bij z dressuurpaarden haha.. zodra je fanatiek begint te trainen op de galop-stap overgang, vergeten ze ineens hoe ze normaal naar de draf terug moeten. Het is belangrijk om hier zelf een verschil in je hulpen in te gaan maken. Mijn paarden weten bijvoorbeeld dat terugsluiten in galop op mn zit met voldoende rompstabiliteit (dus dat ik mn buikspieren goed aanspan), dat ze dan in de galop moeten blijven. Zodra ik galoppeer en ik zeg terug met mn zit en ik laat mn buikspieren als het ware 1 momentje los, dan zitten ze in de draf.
Als ik jou was zou ik dus eens gaan testen met je zit. Wat als je meer je buik aanspant, wat als minder. Let vooral op dat je niet gaat knijpen met je benen, die moeten ten alle tijden gewoon mooi los (mobiel) zijn

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Paard gaat verzameld galopperen ipv overgang naar draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 15:44

Het is natuurlijk prima om eerst te verzamelen en dan "een" overgang te maken - so far, so good!
(Idealiter kan een dier bijna op de plaats galopperen om daarna op de achterhand halt te houden....)

Mij is geleerd: "zit op buiten" als signaal 'stop met galopperen'.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Paard gaat verzameld galopperen ipv overgang naar draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 18:06

Maar 'stop met galopperen' is voor een Z-paard niet voldoende informatie. Hij kan nl overgaan naar draf, naar stap of naar halt.
Een B-proef rijden met een Z-paard is daarom nog geen kadoo.

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Paard gaat verzameld galopperen ipv overgang naar draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 22:18

...klopt.
Zaak is: verzamelen, uit de graad van verzameling is op het moment dat je zegt 'stop met galopperen' wel af te leiden of er draf, stap of halt gevraagd wordt.

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Paard gaat verzameld galopperen ipv overgang naar draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 22:24

Ik riep altijd Ho. Wat ook werkt is iets de achterhand naar buiten duwen, dan onderbreek je de tact iets en dan gaan ze makkelijker naar draf.

ambre

Berichten: 7148
Geregistreerd: 19-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 22:26

SuperZodiaX schreef:
Vaak is dit een fase bij z dressuurpaarden haha.. zodra je fanatiek begint te trainen op de galop-stap overgang, vergeten ze ineens hoe ze normaal naar de draf terug moeten. Het is belangrijk om hier zelf een verschil in je hulpen in te gaan maken. Mijn paarden weten bijvoorbeeld dat terugsluiten in galop op mn zit met voldoende rompstabiliteit (dus dat ik mn buikspieren goed aanspan), dat ze dan in de galop moeten blijven. Zodra ik galoppeer en ik zeg terug met mn zit en ik laat mn buikspieren als het ware 1 momentje los, dan zitten ze in de draf.
Als ik jou was zou ik dus eens gaan testen met je zit. Wat als je meer je buik aanspant, wat als minder. Let vooral op dat je niet gaat knijpen met je benen, die moeten ten alle tijden gewoon mooi los (mobiel) zijn


Dit is ook mijn manier.Als ik ‘in de galop zit’ moeten ze blijven galopperen, als ik naar draf wil dan laat ik alles los.
Wil ik van galop naar stap dan verzamel ik eerst en zucht ik dan uit.
Maar soms doen ze het lastig, ik vind het ook de moeilijkste oefening wanneer ze eenmaal galop-stap kunnen.Ga maar eens Inter 1 of GP kijken en je ziet dat er wel meer moeite mee hebben.
Denk vooral aan wat uit elkaar laten vallen, iets naar buiten laten kijken of sb of wijkend opzij kan ook helpen.Ik zeg ook vaak kort HO met een korte handhulp.