Paard gaat verzameld galopperen ipv overgang naar draf

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Go_ma

Berichten: 14
Geregistreerd: 20-10-18
Woonplaats: Gelderland

Re: Paard gaat verzameld galopperen ipv overgang naar draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 22:10

Bekend probleem, ook bij mijn paard was dat een tijdje en probleem, maar ik heb mijn eigen oplossing ervoor gevonden. Voor overgang naar de draf gebruik ik een stemhulp. Voor overgang naar de stap gebruik ik veel meer mijn zit. Het heeft er ook wel mee te maken hoe goed je paard aan je been is. Als hij minder goed aan het been is, wordt de overgang naar de draf moeilijker. Hij blijft dan sneller in dat verzamelde galopje hangen.

When nothing goes right, turn left.


Suzanne F.

Berichten: 48951
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 22:17

Go_ma schreef:
Bekend probleem, ook bij mijn paard was dat een tijdje en probleem, maar ik heb mijn eigen oplossing ervoor gevonden. Voor overgang naar de draf gebruik ik een stemhulp. Voor overgang naar de stap gebruik ik veel meer mijn zit. Het heeft er ook wel mee te maken hoe goed je paard aan je been is. Als hij minder goed aan het been is, wordt de overgang naar de draf moeilijker. Hij blijft dan sneller in dat verzamelde galopje hangen.


Nou het is vaak niet het niet aan het been zijn. Meer de verbinding naar de hand toe. Als ze er iets achter kruipen, het loslaten en de rug wat wegdrukken dan lukt het helemaal niet meer. Je moet ze eigenlijk iets meer naar de hand toerijden dus een voorwaartse overgang, niet teveel terugrijden.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Go_ma

Berichten: 14
Geregistreerd: 20-10-18
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 22:31

Suzanne F. schreef:
Go_ma schreef:
Bekend probleem, ook bij mijn paard was dat een tijdje en probleem, maar ik heb mijn eigen oplossing ervoor gevonden. Voor overgang naar de draf gebruik ik een stemhulp. Voor overgang naar de stap gebruik ik veel meer mijn zit. Het heeft er ook wel mee te maken hoe goed je paard aan je been is. Als hij minder goed aan het been is, wordt de overgang naar de draf moeilijker. Hij blijft dan sneller in dat verzamelde galopje hangen.


Nou het is vaak niet het niet aan het been zijn. Meer de verbinding naar de hand toe. Als ze er iets achter kruipen, het loslaten en de rug wat wegdrukken dan lukt het helemaal niet meer. Je moet ze eigenlijk iets meer naar de hand toerijden dus een voorwaartse overgang, niet teveel terugrijden.


Misschien heb ik heb niet helemaal handig omschreven, maar ik bedoel eigenlijk hetzelfde :-). Goed aan het been om een goede verbinding met de hand te krijgen.

When nothing goes right, turn left.

Ocean_Child

Berichten: 2111
Geregistreerd: 30-10-08
Woonplaats: Aan het strand :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 00:45

ambre schreef:
SuperZodiaX schreef:
Vaak is dit een fase bij z dressuurpaarden haha.. zodra je fanatiek begint te trainen op de galop-stap overgang, vergeten ze ineens hoe ze normaal naar de draf terug moeten. Het is belangrijk om hier zelf een verschil in je hulpen in te gaan maken. Mijn paarden weten bijvoorbeeld dat terugsluiten in galop op mn zit met voldoende rompstabiliteit (dus dat ik mn buikspieren goed aanspan), dat ze dan in de galop moeten blijven. Zodra ik galoppeer en ik zeg terug met mn zit en ik laat mn buikspieren als het ware 1 momentje los, dan zitten ze in de draf.
Als ik jou was zou ik dus eens gaan testen met je zit. Wat als je meer je buik aanspant, wat als minder. Let vooral op dat je niet gaat knijpen met je benen, die moeten ten alle tijden gewoon mooi los (mobiel) zijn


Dit is ook mijn manier.Als ik ‘in de galop zit’ moeten ze blijven galopperen, als ik naar draf wil dan laat ik alles los.
Wil ik van galop naar stap dan verzamel ik eerst en zucht ik dan uit.
Maar soms doen ze het lastig, ik vind het ook de moeilijkste oefening wanneer ze eenmaal galop-stap kunnen.Ga maar eens Inter 1 of GP kijken en je ziet dat er wel meer moeite mee hebben.
Denk vooral aan wat uit elkaar laten vallen, iets naar buiten laten kijken of sb of wijkend opzij kan ook helpen.Ik zeg ook vaak kort HO met een korte handhulp.

Dit is ook mijn manier. Om het misschien nog begrijpelijker te maken, stel je in je overgang terug voor, dat je “in” je paard zakt en hou je benen los.

Airnt

Berichten: 722
Geregistreerd: 30-05-05
Woonplaats: Gerstungen OT Lauchröden

Re: Paard gaat verzameld galopperen ipv overgang naar draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 02:52

ik doe ook maar eens een gooi (staan een paar heel goeie beschrijvingen tussen, maar goed)

als je de galop genoeg vertraag hebt (ofwel door te verkorten maar natuurlijk liever door te verzamelen) dan wil je het binnenvoorbeen in die draf zien te krijgen dmv je binnenlies.
De pas van dat binnenvoorbeen moet iets langer en lager zijn, wat gestrekter, zeg maar.

De rug van het paard moet voor de drafbeweging anders bewegen dan de galop, en die vorm wil je voordoen met je heupen.

wat als oefening kan helpen (heel oudbollig) zijn overgangen naar draf terwijl je een volte begint
Je kruist het buitenvoorbeen op die volte en krijgt dan iets meer rug omhoog bij het volgende binnenvoorbeen om in je zit die draf voor te geven, met als voordeel dat je nog betrekkelijk veel buitenbeen mag gebruiken om de achterhand eronder te houden, zodat je het boeltje niet uit elkaar kan trekken.

dit is in essentie bedoelt om te doen wat boven al genoemd is :zacht maken op de binnenteugel en dan naar de buitenteugel rijden.

Grisone doet dit in de 16e eeuw nog op betrekkelijk grote cirkels, bij zo 10 m
Cavendish in de 17e doet het in ene soort klaverblad met 3m cirkels. (moest in zijn rijhal passen van totaal 8 m breed)
die kleinere cirkels maken het wel makkelijker om de draf uit je zit te rijden en maken het paard meer aan het been en zachter op de teugel.

Omdat je eigenlijk een beetje wilt verlengen in die draf is het makkelijker de buitenkant van de buiging quasi om het hele paard heen te strekken in een volte.

(die oefening is dan dus 3/4 cirkel 3 m draf, dan 3 meter rechtuit (contra)galop, dan weer 3/4 volte 3 m draf enz, zodat je dus een vierkant krijgt met voltes op de hoeken naar buiten. lijkt op het 'bezienswaardigheid'-bord dat je in scandinavie overal ziet)

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Paard gaat verzameld galopperen ipv overgang naar draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 07:57

Bekend probleem. Mijn vorige Z paard had ik het probleem mee, mijn huidegie paard vind ik het ook moeilijk en met het paardje wat ik nu train heb ik wel een bijna 5 minuten de tijd nodig gehad om uit die galop in draf te komen

Terug verzamelen gaat op zit, op hand deed hij het ook. Hij was heet en bleef maar doorgaan. Wat helpt is niet meer mee gaan in de galopbeweging, dus zeg maar met je zit een korte ophouding maken, met je hand ook een korte ophouding (houd je langer aan sta je stil of ben je in stap) en de achterhand iets wegdrukken. Je moet je wel ontspannen in je benen en zwaar ontspannen zitten en daarna gelijk weer been zodra je het galop ritme doorbroken hebt.

Ik heb ook een tijd stemhulpen gebruikt. Bij mij werkt de ho voor naar halt of stap (ook daar korte hulp en gelijk weer licht zitten, anders staat hij stil) en draf voor terug naar draf. Opgericht houden in de overgang terug helpt ook. Als hij zich op kan rollen gaat hij moeilijker terug naar draf en blijft galopperen.

Geniet hiervan. Zie het als een spelletje omvelkaar te leren begrijpen. Je hebt er later profijt van dat hij niet uit de galop valt.

DeniseBirnie
Berichten: 73
Geregistreerd: 16-01-14
Woonplaats: Leusden

Re: Paard gaat verzameld galopperen ipv overgang naar draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-18 12:27

Inmiddels een oplossing gevonden!

Wij zijn aan de gang gegaan met hem uit balans halen. Dat was de truc volgens de instructrice. Ik las het hier ook al een paar keer terug. Terug zitten, buitenbeen weer lang maken en buitenstelling vragen + stemhulp HO. Mocht hij daar nog niet optimaal op reageren, 'druk hem maar naar binnen toe', zei de instructrice. Gewoon nog verder uit balans halen.
En dat werkte!!! Hij stopte met dat verzamelde galopje. De eerste paar keer snapte hij er totaal niets van en 'viel' hij in draf. Hij was even helemaal van zijn a prepos. Maar dat was wel het gewenste resultaat. Hij was terug uit draf!! Na 4/5 keer ging hij eigenlijk best braaf naar draf... maar... als ik hem 'netjes' naar draf wilde krijgen, ging dat nog steeds erg stroef.

DUS:
Mijn vriendin zei, maak je gewoon is overdreven lang, desnoods steek je je voeten richting zijn neus.
Boem, en hij was in draf. Ik keek haar vol verbazing aan.. haha. Maar we hadden de oplossing gevonden!!


Ik maakte mij niet lang genoeg, of hij is daarmee een sterkere hulp gewend. Nu bezig met beide manieren om te verfijnen en wordt al steeds beter. De overgangen worden steeds mooier met de juiste stelling, tempo, nagevelijkheid en houding van mij.


Yes yes!

Ayasha
Blogger

Berichten: 57831
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 12:30

Mijn trainer leerde me onlangs (omdat mijn freubel, eens hij in die verzameling zit, ook graag gewoon nog meer op de achterhand komt en verder verzameld ipv te gaan draven. :') ) om hem aan te leren op "hmmm" aan te draven en terug te komen naar draf vanuit arbeidsgalop.
Vervolgens kan je diezelfde "hmm" ook gebruiken als je vanuit verzamelde galop naar draf wil.
Simpele hulp die je ook kan gebruiken tijdens de wedstrijden want niemand die het ziet en het is stil genoeg dat enkel je paard het hoort tijdens het rijden. :)
even "blokkeren" met het bekken helpt ook maar dan moet je wel snel genoeg zijn om zodra ie de overgang maakt meteen weer mee te zijn want anders blokkeer je ook de overgang.

Ik vind hem uit balans halen eigenlijk geen geweldige oplossing.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 29-11-18 12:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Levita30
Berichten: 1357
Geregistreerd: 04-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 12:37

Amiigo schreef:
Dan heb je te weinig verbinding. Veel tempo wisselingen rijden in draf en galop, veel overgangen draf galop en andersom. Zorgen dat die achter actiever wordt.


Daarnaast, gebruik je wel verschillende hulpen voor de 2 verschillende dingen die je vraagt? Verder is het grote verschil wat je aan je paard kan laten voelen dat de overgang van galop naar draf van het ene op het andere moment is en het terugschakelen opbouwend is.

DeniseBirnie
Berichten: 73
Geregistreerd: 16-01-14
Woonplaats: Leusden

Re: Paard gaat verzameld galopperen ipv overgang naar draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-18 13:21

In ieder geval leuk om te lezen dat iedereen weer een andere oplossing heeft kunnen vinden! :-D

Dee_Es

Berichten: 3662
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Re: Paard gaat verzameld galopperen ipv overgang naar draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 13:48

Fijn dat je een oplossing hebt gevonden TS! Dit werkte voor mij ook goed, dat uit balans halen. En ja in het begin viel m'n paard dan compleet uit elkaar en was ik haar een pasje kwijt maar je gaat dat finetunen en nu kan ik gewoon 3x een gesloten overgang rijden in 1 volte zonder problemen. Op wedstrijd gaat het nog iets moeizamer (omdat ik dan niet diep genoeg zit) maar thuis gaat het inmiddels heel fijn.

Blade B+13 [PR214,5] L1+12 [PR 216] L2 + 13 [PR 206] M1 + 19 [PR 220] M2 + 7 [PR 191]

Janneke2

Berichten: 22656
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Paard gaat verzameld galopperen ipv overgang naar draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 20:52

:o ik heb geleerd mijn paard altijd in balans te rijden.
En dat de hulp voor 'stop met galopperen' is 'zit op buiten'.
(Ik zit in galop of op binnen of in het midden.)

Er is natuurlijk ook de 1 teugel stop (one rein stop) - daarbij zit je ook op binnen. (Of: je gooit je op binnen.)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 bezoekers