Wijken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
katja_silke

Berichten: 367
Geregistreerd: 22-12-15
Woonplaats: Friesland

Wijken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-18 22:03

Hoi!
Gezien ik niet precies kon vinden wat ik zocht (er waren wel wat topics over, maar niet met dezelfde problemen als ik), toch besloten om een topic te openen!
Sinds 5 jaar rijd ik op mijn paard Unique en sinds 2 jaar zijn wij actief op wedstrijden. Dit gaat heel goed, wij zijn L1+20 en we komen elke wedstrijd met minimaal 2 winstpunten thuis! Ik heb alleen heeel veel moeite met het wijken, vooral rechtsom. Schouderbinnenwaarts, travers en andere zijwaartse oefeningen lukken mij prima, maar wijken gaat gewoon bijna niet! Het probleem ligt echt bij mij, Unique kan goed wijken (ik ‘deel’ hem met mijn moeder, bij haar gaat hij makkelijk opzij, neemt zijn achterhand goed mee etc.) maar mij lukt het gewoon niet, ook niet op andere paarden! Ik heb les, en wij werken hier aan, met wel een klein beetje vooruitgang maar echt wijken komt het niet van, daarom na lang twijfelen toch maar een topic geopend. Gezien wij langzamerhand toch wel klaar zijn voor de L2 moet het wijken natuurlijk wel lukken, gezien we dan i.p.v. 5, 10 meter moeten wijken..

Dus bij deze: heeft iemand advies? Ik heb al zo veel geprobeerd!

Life must be lived forwards, but can only be understood backwards.


ninne1

Berichten: 1233
Geregistreerd: 26-09-10
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Wijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 07:31

Hebben een filmpje? Zo is het natuurlijk moeilijk te zeggen wat het probleem is. Misschien blokeer je in je zit?

Libera

Berichten: 3963
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Wijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 07:34

Geef je wel de juiste hulpen?

Misschien kun je in je eigen woorden vertellen hoe jij je paard vraagt om te wijken?

Volg ons project in Washington!
Van overwoekerde bende naar paarden paradijsje :D

katja_silke

Berichten: 367
Geregistreerd: 22-12-15
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-18 20:31

Libera schreef:
Geef je wel de juiste hulpen?

Misschien kun je in je eigen woorden vertellen hoe jij je paard vraagt om te wijken?

Precies t zelfde als andere mensen op Unique! :) Standaard binnenbreken en buitenteugel, wanneer nodig binnenteugel en buitenbeentje maar natuurlijk met alles contact, qua zit een beetje naar binnen
ninne1 schreef:
Hebben een filmpje? Zo is het natuurlijk moeilijk te zeggen wat het probleem is. Misschien blokeer je in je zit?

Heb geen filmpje, ik zal eens kijken of ik iemand kan vinden die t voor me wil filmen haha.

Life must be lived forwards, but can only be understood backwards.

Janneke2

Berichten: 22656
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 20:39

Eh...
Ten eerste vind ik wijken nogal een vreemde oefening, dus ik herken mij in 'het gaat lastiger dan SB en travers'.

Stel je bent op de linkerhand, afwenden bij A of C,
dan vraag je te wijken voor de linkerkuit.
Zit op rechts/ kijk naar rechts,
duw/ drijf met links,
ik heb de linkerteugel in contact (en houd niet van de linkerstelling, het moet geen kwestie van over de buitenschouders wegvallen worden) en vang een beetje op met rechts.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

katja_silke

Berichten: 367
Geregistreerd: 22-12-15
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-18 20:43

Janneke2 schreef:
Eh...
Ten eerste vind ik wijken nogal een vreemde oefening, dus ik herken mij in 'het gaat lastiger dan SB en travers'.

Stel je bent op de linkerhand, afwenden bij A of C,
dan vraag je te wijken voor de linkerkuit.
Zit op rechts/ kijk naar rechts,
duw/ drijf met links,
ik heb de linkerteugel in contact (en houd niet van de linkerstelling, het moet geen kwestie van over de buitenschouders wegvallen worden) en vang een beetje op met rechts.

Zo erg eens met het eerste :’) vind het sowieso meer een gehoorzaamheidsoefening dan echt een dressuuroefening (als je lichaam meewerkt natuurlijk..)
Thanks voor de hulpen de jij geeft! Het enige puntje is dat het mijn moeder wel likt met precies dezelfde hulpen die ik geef, maar bij mij lukt het gewoon niet ofzo..

Life must be lived forwards, but can only be understood backwards.

Libera

Berichten: 3963
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 21:11

En als je halt houd, en je linkerbeen iets naar achteren aanlegt, stapt de achterhand dan wel om?
Je zegt "standaard binnenbeen/buitenteugel", maar wat doe je met je been en je teugel? Op de singel, achter de singel, korte hulp, lange hulp, met je kuit, knie, hiel, spoor? Zelfde voor je teugel... contact, ophouding, of wat?

Als jij je gewicht naar binnen brengt, geef je overigens de verkeerde hulp, dat is tegenstrijdig. Je paard wil altijd onder jou blijven, je gewicht zou dus eerder naar de kant waar je naartoe wijkt moeten. Maar de gewichtshulpen zouden zo minimaal moeten zijn dat je eigenlijk gewoon kijkt in de richting waar je naartoe gaat.

Volg ons project in Washington!
Van overwoekerde bende naar paarden paradijsje :D

Nibbit

Berichten: 10405
Geregistreerd: 03-06-05

Re: Wijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 19:40

Ik las eens iets wat het voor mij een stukje makkelijker maakte; probeer met je zitbeentjes opzij te lopen, alsof je een skippybal (in stapjes) naar de hoefslag wil rollen

spottedponie
Berichten: 2960
Geregistreerd: 07-09-09
Woonplaats: Berkel Enschot

Re: Wijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 08:52

Ik heb er ook altijd moeite mee gehad, nu zet ik heel bewust eerst de schouders opzij en vul aan met mijn been waardoor de achterhand mee komt... sinds ik het op die manier doe altijd een 7 voor het wijken...

"There's something about jumping a horse over a fence, something that makes you feel good, perhaps it's the risk, the gamble, in any event it's a thing I need"

Freggle_Edge

Berichten: 2117
Geregistreerd: 20-05-10

Re: Wijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 08:58

Als je echt dezelfde hulpen geeft als je moeder en bij haar lukt het wel, dan zit het waarschijnlijk in je zit.
Laat je instructrice eens heel goed letten op wat je doet met je houding.
Let zelf heel goed op of je je zitbeenknobbels beide kunt voelen.
Als je hem naar buiten drukt en zelf teveel op de buitenkant gaat zitten, blokkeer je je paard daar.
Je geeft dan eigenlijk tegenstrijdige hulpen met been en zit.

Isabel

Berichten: 2265
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Re: Wijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 09:16

Je moet juist op de buitenkant zitten, niet op de binnenkant. Daar zou het probleem wel eens kunnen liggen, als je qua hulpen verder hetzelfde doet als je moeder.

Sepp (Rudsmo Rune x Lyckangs Tempo)

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: Wijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 09:20

Laat jezelf eens goed filmen vanaf de voorkant. Kan vanalles zijn.

Bij mij heeft het enorm geholpen toen ik erachter kwam dat ik het hoofd en lijf van mijn paard onafhankelijk kan bedienen. En op een spiegel afrijden om te zien wat je doet helpt ook enorm!

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....

Janneke2

Berichten: 22656
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 09:21

...sta mij toe de termen 'binnen en buiten' bij wijken verwarrend te vinden.

(Wijken voor linkerkuit is naar rechts willen dus gewicht op rechts klinkt nog begrijpelijk, al blijf ik het een rare oefening vinden.)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Freggle_Edge

Berichten: 2117
Geregistreerd: 20-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 09:26

Isabel schreef:
Je moet juist op de buitenkant zitten, niet op de binnenkant. Daar zou het probleem wel eens kunnen liggen, als je qua hulpen verder hetzelfde doet als je moeder.


Ik zeg het inderdaad niet goed of duidelijk.
Maar je ziet vaak dat de ruiter teveel op de buitenkant gaat zitten, hierdoor maak je het het paard lastig om goed balans te houden en zijn benen juist te plaatsen.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 09:32

Je moet gaan zitten naar de kant die je opgaat/wilt. Maar niet naast je paard gaan hangen. Je draait eerder dan dat je leunt.

En vind je het appuyement wel logisch?

Ik hussel wijken en appuyement gewoon door elkaar hoor. Er zijn mensen die daarvan gruwelen omdat het 'totaal anders' zou zijn.

Maar ik vind dat wel meevallen. Voor het boekje zijn er verschillen. Maar zodra je paard snapt dat hij zijn benen kan kruisen kan je alle kanten op. Met zoveel lengtebuiging als je maar wil. Achterhand waar je maar wil, hoofd waar je maar wil.

Beetje mee gaan spelen, voelen en naar jezelf kunnen kijken helpt!

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....

Dee_Es

Berichten: 3662
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Re: Wijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 10:04

Ik vind wijken juist heel nuttig, neem het vooral met losrijden mee om m'n paard lekker los te maken en goed op 2 teugels te krijgen. Ik wijk in alle gangen, met (contra)stelling, zonder stelling, van de hoefslag, naar de hoefslag, op de volte, in een wending...eigenlijk een hele fijne manier om het achterbeen te activeren.

Wat gaat er mis met wijken TS? Want je zegt dat het niet lukt maar wat lukt er niet? Gaat je paard niet opzij, valt hij over de schouder, gaat hij alleen opzij en niet meer vooruit? Waar focus je nu op als je aan het wijken bent?
Je hebt het over binnenbeen+buitenteugel, hoe gebruik je die buitenteugel? Je moet je paard natuurlijk wel de ruimte geven om ergens heen te lopen. Zijn je eigen schouders gelijk? Wat gebeurt er als je dezelfde verbinding houdt op je buitenteugel maar deze iets naar buiten plaatst (van de hals). Probeer eens op buiten te gaan zitten ipv op binnen, misschien werkt dat voor jou beter. Lekker puzzelen en ik zou even beginnen in stap zodat je alle tijd hebt om te voelen wat het paard doet.

Blade B+13 [PR214,5] L1+12 [PR 216] L2 + 13 [PR 206] M1 + 19 [PR 220] M2 + 7 [PR 191]

0000
Berichten: 5464
Geregistreerd: 04-06-10

Re: Wijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 23:39

Zoals al gezegd zijn er op zich veel dingen die de oorzaak kunnen zijn. Iets wat ik vaak zie is dat mensen het paard onder zich vandaan laten lopen waardoor hij niet zijwaarts kan. Als je paard opzij moet gaan bewegen, moet hij minder afstand naar voren afleggen. Zolang hij net een fractie onder je vandaan loopt, kan en gaat hij niet zijwaarts. Duidelijker opvangen in je inzet, goed markeren wanneer je de zijwaartse beweging inzet. Concentreer je op het binnenachterbeen onder de massa door laten plaatsen en daarbij je paard rechtop houden, recht tussen je linker en rechterbeen met zijn gewicht rechtop (paard mag niet naar binnen of buiten hangen met zijn gewicht).

REVALIDATIE & TRAINING
Eerlijk opleiden met rust, geduld en kennis van biomechanica. Fysiek en mentaal gezonde paarden voor een langdurige sportcarrière.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 bezoekers