Zweet patroon

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Gebruik je zweet plekken als meetgraad?

Nee ik let eigenlijk nooit op de zweet plekken van mijn paard.
14 (38%)
Ja ik vind het een handige richtlijn!
22 (61%)

Totaal aantal stemmen: 36


Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Zweet patroon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-18 11:15

Na het rijden of longeren check ik altijd of de broek spieren bezweet zijn voor ik hem aan de hand uitstap. Omdat mij is opgevallen dat als ik titus goed getraind heb hij daar altijd wel zweet heeft zitten.

Nou vond ik dit een interessant gegeven want sommige paarden zweten minimaal.

Zijn er meer mensen die dit als richtlijn gebruiken? En als je niet het gewenste resultaat ziet kwa zweet plekken. Pas je dan de volgende training daar op aan?

Welke oefeningen pak je dan meer of juist minder?

Let op! Het gaat hier dus om het stukje krachttraining.

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!


Sizzle

Berichten: 35664
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 11:53

Aangezien mijn paard in haar zomervacht nagenoeg nooit zweet behalve de bilnaad heb ik daar niets mee.
In de wintervacht zweet ze vooral op de borst, voorhoofd en wangen.
Zweetpatronen neem ik alleen serieus als ze afwijkend zijn (een keer gehad dat een paard maar aan 1 kant zweette).
Als ik mijn bovenbenen train krijg ik immers ook niet specifiek zwetende bovenbenen.

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Re: Zweet patroon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 12:12

Ik heb hetzelfde als sizzle hierboven. Alleen opletten als het afwijkend is. In trainingsschema wisselen lichte en zware trainingen elkaar af, en dus ook de mate van zweten, in samenhang met temperatuur, lichtvochtigheid etc. Dit als richtlijn pakken werkt dus niet altijd goed. Trainen tot hij zweet? En dan op de spiergroepen die hij beter moet leren gebruiken? Mijn merrie zweet bijna nooit, en als ze dat wel doet is t altijd hals flank en onder het zadel. Die kan ik nog zo hard laten werken, die gaat echt niet op dr broekspier zweten oid.
Mijn ruin daarentegen die zweet nooit op zn hals, die zweet altijd bovenop zn kont en flank en onder het zadel. Daar heeft hij een dikkere vacht dan op de voorkant van zn lijf. Ook zweet hij altijd op zn hoofd. Andere ruin zweet alleen onder de zadelplek. En dit zijn allemaal paarden die ongeveer hetzelfde trainingswerk met dezelfde spiergroepen doen.

Narcissa
Berichten: 3045
Geregistreerd: 29-03-15

Re: Zweet patroon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 13:23

Die van mij zweet niet. Nooit. Zelfs met de hittegolf deze zomer toen ze voor haar revalidatie echt élke dag móést werken niet. Ik kroop er toen ellendig van de hitte en drijfnat af, mevrouw nog geen druppeltje zweet en voelde zich uitstekend. Die is gek op hitte, boven 20° voelt ze zich uitstekend, maf dier...

Vroeger wel een verzorgpaard gehad waar je de training aan de zweetplekken kon afzien. Als die niet op zijn kont bezweet was, had je hem niet goed gereden. Confronterend maar wel handig om te weten.


Janneke2

Berichten: 22720
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Zweet patroon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 14:46

Ik controleer niet zozeer waar mijn Knollie zweet, maar welke spieren warm zijn.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 bezoekers