Beter leren lichrijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Amiraaa
Berichten: 14
Geregistreerd: 10-11-18

Beter leren lichrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-18 22:28

Ik heb een probleem tijdens het lichtrijden.
Als ik ga staan dan komen mijn knieën over de wrong en als ik ga zitten niet.
Ook gewoon als ik halt hou dan komen mijn knieën niet over het zadel.


Hebben jullie tips zodat ik mij knieën/benen kan ontspannen en lang houden zodat ik ze niet optrek en over het zadel komen tijdens het lichtrijden.


Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Re: Beter leren lichrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 22:46

Probeer eens twee passen te blijven staan tijdens het lichtrijden. Dus staan, staan, zit, staan, staan, zit. En denk er dan bewust aan dat je je eigen been richting het achterbeen van het paard brengt en je knie daarbij laat zakken.
Centered Riding instructeur in de buurt zoeken is ook een aanrader ;)

Amiraaa
Berichten: 14
Geregistreerd: 10-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-18 22:48

Ingrid_92 schreef:
Probeer eens twee passen te blijven staan tijdens het lichtrijden. Dus staan, staan, zit, staan, staan, zit. En denk er dan bewust aan dat je je eigen been richting het achterbeen van het paard brengt en je knie daarbij laat zakken.
Centered Riding instructeur in de buurt zoeken is ook een aanrader ;)



Dankuwel daar ga ik eens op letten. Het is niet dat mijn zadel te klein is? Hij is door de zadelmaker aangementen en hij zegt ook dat het aan mijn houding ligt dat ik dit doe.

Janneke2

Berichten: 22707
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 21:26

Amiraaa schreef:
Ik heb een probleem tijdens het lichtrijden.
Als ik ga staan dan komen mijn knieën over de wrong en als ik ga zitten niet.
Ook gewoon als ik halt hou dan komen mijn knieën niet over het zadel.


Hebben jullie tips zodat ik mij knieën/benen kan ontspannen en lang houden zodat ik ze niet optrek en over het zadel komen tijdens het lichtrijden.


In Centered Riding wordt gezegd:"ga staan alsof je knielt".
Je bekken gaat fysiek omhoog,
voor je gevoel alsof je aan je riem schuin omhoog wordt getrokken,
en je knieën gaan een soort van naar beneden.
...en heb vooral je voeten 'onder je oren', en laat je opgooien.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Re: Beter leren lichrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 09:18

Zijn je beugelriemen niet te kort?
Ook moet je proberen niet te ver uit het zadel te komen, daarmee breng je je paard ook uit balans,
Ga eens proberen door te zitten met intentie lichtrijden of andersom, daar in kun je ook beter je paard voelen, vooral ook niet je benen optrekken, dus langere beugelriemen gaan je daar ook bij helpen.
Of zonder zadel rijden en dan lichtrijden terwijl je heel ontspannen zit , dus niet klemmen maar de beweging van het paard volgen

Amiraaa
Berichten: 14
Geregistreerd: 10-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-18 09:32

midgie schreef:
Zijn je beugelriemen niet te kort?
Ook moet je proberen niet te ver uit het zadel te komen, daarmee breng je je paard ook uit balans,
Ga eens proberen door te zitten met intentie lichtrijden of andersom, daar in kun je ook beter je paard voelen, vooral ook niet je benen optrekken, dus langere beugelriemen gaan je daar ook bij helpen.
Of zonder zadel rijden en dan lichtrijden terwijl je heel ontspannen zit , dus niet klemmen maar de beweging van het paard volgen



Te kort denk ik niet ze zijn langer dan mijn andere dressuurzadel. Maar met elke ander zadel heb ik een andere beugelmaat. Dit zadel is nieuw dus ik moet deze ook wenen. ( nog maar 2 maal opgereden) Maar deze dwingt u ook mindere in een houding. En de zadelmaker zegt ook dat mijn zadel voor mij goed is zeker ook voor het paard. Als ik er gewoon op zit komen mijn benen( knieenen) niet over het zadel en met doorzitten. Alleen met licht rijden gebeurd het. Ik denk dat ik meer op en neer ga door mijn knieeen. Ga vandaag eens kijken hoe het is met de tips die ik heb gekregen.

Kinke

Berichten: 20503
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Beter leren lichrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 09:34


Amiraaa
Berichten: 14
Geregistreerd: 10-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-18 11:20


Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Re: Beter leren lichrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 12:01

Wat een interessante oefening kan zijn, maar wel best pittig, is lichtrijden zonder beugels. Dan kunnen je benen nu eenmaal niet over de wrong komen. Probeer dat gevoel aan te houden, en daarna terug met beugels en voel wat er gebeurd. Doordat je beugels weg zijn, blijven je benen afhangen.

Ook een hele goede balans oefening :')

Every accomplishment starts with the decision to try.

Absolem

Berichten: 2762
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 13:40

Melewel94 schreef:
Wat een interessante oefening kan zijn, maar wel best pittig, is lichtrijden zonder beugels. Dan kunnen je benen nu eenmaal niet over de wrong komen. Probeer dat gevoel aan te houden, en daarna terug met beugels en voel wat er gebeurd. Doordat je beugels weg zijn, blijven je benen afhangen.

Ook een hele goede balans oefening :')



Zou dit niet gaan doen. Dan leer je jezelf namelijk klemmen met je knieën. En dat is nou juist niet wat je wilt.

Licht rijden zonder beugels is onmogelijk, je hebt je beugels letterlijk nodig om erop te steunen met lichtrijden.

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 13:58

Absolem schreef:
Melewel94 schreef:
Wat een interessante oefening kan zijn, maar wel best pittig, is lichtrijden zonder beugels. Dan kunnen je benen nu eenmaal niet over de wrong komen. Probeer dat gevoel aan te houden, en daarna terug met beugels en voel wat er gebeurd. Doordat je beugels weg zijn, blijven je benen afhangen.

Ook een hele goede balans oefening :')



Zou dit niet gaan doen. Dan leer je jezelf namelijk klemmen met je knieën. En dat is nou juist niet wat je wilt.

Licht rijden zonder beugels is onmogelijk, je hebt je beugels letterlijk nodig om erop te steunen met lichtrijden.


Mij heeft het anders best wel goed geholpen :) maar goed, is voor iedereen anders natuurlijk.

Every accomplishment starts with the decision to try.

GreaseMonkey
Berichten: 1968
Geregistreerd: 11-04-07
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 16:33

Kinke schreef:
Helaas wordt lichtrijden heel vaak verkeerd aangeleerd. Je moet niet gaan staan maar je laten opgooien door je paard.
https://www.youtube.com/watch?v=6WfEjdk0gKs

Dit was precies het filmpje dat ik wilde gaan plaatsen! Vanaf 2:55 ongeveer wordt lichtrijden getoond. Hier zie je dat lichtrijden meer een voorwaartse beweging is dan een opwaartse. In feite maakt je zitvlak de beweging van een boogje: iets opwaarts naar voren, en daarna volgens dezelfde boogvormige beweging weer terug.

spatie
Berichten: 40
Geregistreerd: 18-05-11

Re: Beter leren lichrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 23:25

Bekend probleem, mijn instructie liet me zonder beugels lichtrijden. Werkte voor mij super!

Amiraaa
Berichten: 14
Geregistreerd: 10-11-18

Re: Beter leren lichrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-18 08:44

Mijn lesgever heeft vandaag ook eventjes geholpen. Hij zegt een het is een nieuw zadel die moet zich ook nog we zetten. Maar ook ik doe het op en neer gaan door op mijn tenen te gaan staan. Als je dat probeerd dat komen u benen ook meer naar voren. Nu daar aan werken. Ook omdat je dat doet is u beengeving weer anders en reken ander spieren.

Janneke2

Berichten: 22707
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Beter leren lichrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 10:40

Bedenk: licht rijden is uitgevonden omdat de britten doorzitten teveel werk vonden.

LAAT je opgooien.
Bij iedere pas veert je hak ontspannen een beetje naar beneden.
...of blijf doorzitten, ook goed.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 13:42

Amiraaa schreef:
Mijn lesgever heeft vandaag ook eventjes geholpen. Hij zegt een het is een nieuw zadel die moet zich ook nog we zetten. Maar ook ik doe het op en neer gaan door op mijn tenen te gaan staan. Als je dat probeerd dat komen u benen ook meer naar voren. Nu daar aan werken. Ook omdat je dat doet is u beengeving weer anders en reken ander spieren.

Leuke oefening:

Ga op de grond zitten op je knieen, met je benen achter je. Je zit dus met je billen op je hakken eigenlijk.

Nu ga je enkele malen omhoog en weer zitten. Voel je waar de beweging vandaan komt? Uit je heupen en meer voorwaarts dan omhoog. Sterker nog, je onderbenen hebben relatief weinig functie met deze beweging. Zo is lichtrijden dus ook exact!
Oefen die regelmatig net voor je rijden en probeer tijdens het lichtrijden dit gevoel op te roepen. Hier werkt het in ieder geval als een tierelier bij iedereen die ‘omhoog’ willen lichtrijden met alle gevolgen van dien.

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2 eindstand, Tinker Sansa te klein gebleven :+

Kinke

Berichten: 20503
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Beter leren lichrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 15:00

Amiraaa, ik snap je verhaal niet zo goed. Van je lesgever moet je dus wel echt gaan staan?

Amiraaa
Berichten: 14
Geregistreerd: 10-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-18 15:04

Kinke schreef:
Amiraaa, ik snap je verhaal niet zo goed. Van je lesgever moet je dus wel echt gaan staan?


Als ik op en neer ga dan doe ik dat vanuit mijn voeten. Ik ga op mijn bal van mij voet op en neet. Dus mijn hielen komen naar boven.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 15:10

Amiraaa schreef:
Mijn lesgever heeft vandaag ook eventjes geholpen. Hij zegt een het is een nieuw zadel die moet zich ook nog we zetten. Maar ook ik doe het op en neer gaan door op mijn tenen te gaan staan. Als je dat probeerd dat komen u benen ook meer naar voren. Nu daar aan werken. Ook omdat je dat doet is u beengeving weer anders en reken ander spieren.


Lichtrijden is iets wat je niet actief doet, je laat je meenemen... dus je gaat niet echt staan en al helemaal niet op je tenen.
Ben wel eens beschuldigd van het niet lichtrijden op mijn vorige Fjord.. Maar ja, die gooide bijna niet op, dus dat was bijna onzichtbaar lichtrijden.

Als ik het zo lees probeer je te hard om licht te rijden, laat je lichtrijden ipv dat je het zelf doet.

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

Amiraaa
Berichten: 14
Geregistreerd: 10-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-18 15:11

Sjolvir schreef:
Amiraaa schreef:
Mijn lesgever heeft vandaag ook eventjes geholpen. Hij zegt een het is een nieuw zadel die moet zich ook nog we zetten. Maar ook ik doe het op en neer gaan door op mijn tenen te gaan staan. Als je dat probeerd dat komen u benen ook meer naar voren. Nu daar aan werken. Ook omdat je dat doet is u beengeving weer anders en reken ander spieren.


Lichtrijden is iets wat je niet actief doet, je laat je meenemen... dus je gaat niet echt staan en al helemaal niet op je tenen.
Ben wel eens beschuldigd van het niet lichtrijden op mijn vorige Fjord.. Maar ja, die gooide bijna niet op, dus dat was bijna onzichtbaar lichtrijden.

Als ik het zo lees probeer je te hard om licht te rijden, laat je lichtrijden ipv dat je het zelf doet.


Ja ik denk dat ik ook meer licht rij door wat ik allemaal doe dan dat mijn paard mij helpt om licht te rijden.

Kinke

Berichten: 20503
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Beter leren lichrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 15:22

maar als jij het zo leert van je lesgever dan is dat ook op z'n minst bedenkelijk.

Amiraaa
Berichten: 14
Geregistreerd: 10-11-18

Re: Beter leren lichrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-18 15:25

Opzich wel leren niet hoe we juist doen en de lesgever leggen het ook niet uit hoe je het moet doen. Ik rij lessen met mijn eigenpaard maar wel manege lessen. Zal daar wel wat aan liggen.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 15:29

Amiraaa schreef:
Opzich wel leren niet hoe we juist doen en de lesgever leggen het ook niet uit hoe je het moet doen. Ik rij lessen met mijn eigenpaard maar wel manege lessen. Zal daar wel wat aan liggen.


Dat hoeft niet, ik heb ook gewoon op een manege fatsoenlijk leren lichtrijden. :D (ook nog op manege paarden)

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

Amiraaa
Berichten: 14
Geregistreerd: 10-11-18

Re: Beter leren lichrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-18 15:31

Ja het stoort me gewoon dat ik mijn knie over het zadel doe als ik moet lichtrijden. Als ik er op zit in stap heb ik dat niet.

BigOne
Berichten: 38177
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Beter leren lichrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 15:37

Klinkt raar maar ga eens heel bewust doorzitten, zo ontspannen mogelijk, sluit je ogen aan het begin van de lange zijde en voel, laat het paard je naar boven gooien en niet zelf actief gaan staan. Sally Swift, verlichte rijkunst lezen.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 bezoekers