Actief pensioen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Icelandshet
Berichten: 388
Geregistreerd: 17-06-18

Actief pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-18 15:25

Hoi! Sorry als het niet goed staat allereerst,

Halverwege dit jaar heb ik afscheid genomen van mijn rijpony, deze staat nu lekker op 28 jarige leeftijd te genieten in een rusthuis

Vrij snel daarna werd mijn 23 jarige ijslander ziek, hij is geopereerd en sinds een paar weken zijn we weer aan het op pakken

We hebben hem 4 jaar geleden van iemand over genomen die al een tijd niks met hem gedaan had en zijn hem toen gaan herbeleren, vanwege zijn leeftijd hebben we sinds midden 2015 geen les meer, we hebben zelf geen bak en zijn dus vooral kilometers gaan maken buiten en soms door de wei, puur omdat we zo alles op zijn eigen tempo konden doen! En met succes begin dit jaar ging het zó goed dat we buitenritten van 20 à 25 kilometer maakten en een keertje naar het crossterein zijn geweest, we hebben een meter gesprongen en hij ging lekker over zijn rug lopen.

Vrij snel daarna werd hij geopereerd, (begin september) en is hij flink terug gevallen, nu heb ik er weer een keer of 5 op gezeten en merk ik dat ik het rijden erg mis, heel erg.

Mijn vraag is, waar zou voor JULLIE de grens liggen met, lessen en actief pensioen?

Dat hij intensieve lessen niet meer aan kan, dat is voor mij wel duidelijk, vind hij zelf ook niet leuk! Dat is dus zeker niet het plan
Maar omdat ik nu dus zelf ook niet meer les met een andere pony, wil ik toch nog eens de opties van andere kanten bekijken, hij is een pony die maar door blijft gaan, en laat niet merken als iets niet lekker zit, dat is dan voor nu dan ook even het punt, want als ik het wél ga proberen, hoe voorkom ik dan dat ik misschien wel teveel ga vragen?

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70510
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Actief pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 17:33

Ik verplaats dit topic naar Rijtechnische vragen. Daarnaast heb ik een schopte verwijderd. Dit is niet toegestaan zo kort na het plaatsen van een topic.

_PantaRhei
Berichten: 16
Geregistreerd: 24-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 14:51

Ik merk dat ik het lastig vind om te volgen wat je precies zegt. Bedoel je met de grens van lessen en actief pensioen wat je nog met hem doet qua rijden? En wat er wat dat betreft goed is voor het paard? Want in wat ik verder lees, gaat het niet enkel daarover, maar ook over jouw eigen behoefte. Zou het zo kunnen zijn dat wat jij graag wilt doen (ook doordat je niet meer lest met een andere pony) sowieso over de grens ligt in dit geval? Als hij het niet laat weten, denk ik dat het risico erg groot is dat je over de grens gaat.

Als ik dit zo lees:
Icelandshet schreef:
Maar omdat ik nu dus zelf ook niet meer les met een andere pony, wil ik toch nog eens de opties van andere kanten bekijken,

denk ik in elk geval dat je het toch echt vanuit de kant van het paard moet bekijken.

Als je daarbuiten meer tips wilt over waar de grens precies ligt, hebben we denk ik wat meer informatie nodig. Nu ken jij je paard waarschijnlijk het beste, maar afhankelijk van wat de problemen zijn en wat voor operatie er is geweest, kan mogelijk een DA of osteopaat je ook nog advies geven.

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 15:02

Wat is de grens... Dat is echt per paard verschillend. Het is goed dat je er zo bewust mee bezig bent en erover nadenkt. Ik denk dat jij je paard zelf het beste kent. Daarbij is beweging natuurlijk altijd goed, hoe langer je kan blijven bewegen met hem hoe beter. Daar knappen ze altijd van op.

En qua lessen, kan je geen grondwerklessen nemen of dressuurlessen die voornamelijk ingaan op het los en soepel maken van je paard? Dat hoeft niet perse intensief te zijn op een manier dat het teveel voor hem wordt. Een goede instructeur zal daar ook zeker oog voor hebben.

JanneVoss
Berichten: 20
Geregistreerd: 09-11-18

Re: Actief pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 18:41

i denk dat beweging nooit kwaad kan

Icelandshet
Berichten: 388
Geregistreerd: 17-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-18 18:49

JanneVoss schreef:
i denk dat beweging nooit kwaad kan


Daar geen twijfel over! Maar daar gaat mijn vraag niet over

Hij krijgt beweging, wordt gereden, staat 24/7 buiten ect. Maar actief pensioen is een verschil met soms een les rijden!

Gaat het over mijn eigen behoeftes? Ja misschien ook wel, ik ben gewoon benieuwd hoe anderen hier tegenaan kijken