Rillerig paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Rillerig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 10:58

Mijn paard is meer dan een jaar uit de running geweest wegens een hardnekkig hoefprobleem, en nu mag ik haar weer voorzichtig gaan oppakken. Dit heb ik gisteren voor het eerst onder het zadel gedaan, enkel stappen in de bak. Echter was mijn paard extreem rillerig. En dan bedoel ik dus echt continu spiertrillingen alsof ze een vlieg o.i.d. probeerde weg te trillen. Nu was het al donker en najaar, dus voor mij waren er geen vliegen of muggen te bekennen.
Als we wandelen aan de hand doet ze dit niet. Ze was verder niet extreem schrikkerig ofzo, had wel enorm veel energie (maar dat had ze altijd al onder het zadel). Af en toe kwam er door dat getril wel een bokje uit, als een soort van ontlading leek het meer. Nadat ik er af was schudde ze zich helemaal uit en was het trillerige ook over.

Is dit rillerige toe te wijden aan de overschot aan energie? Of zal er haar iets dwars hebben gezeten? Wat kan de oorzaak zijn van zo'n trillerig paard?


Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Rillerig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 11:03

Kan heel veel zijn: stress / spanning, fysiek iets dat haar dwars zit, bepaalde tekorten of overschotten in de voeding

Anoniem

Re: Rillerig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 11:25

Wat toevallig dat ik dit lees. Ik las gisteren een verhaal dat iemand op bokt haar paard ook weer oppakte en die deed dat heel erg op het dekje. Rillen alsof het dekje niet goed lag. En idd ook uitschudden daarna.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: Rillerig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 11:40

Daar komt de term van een 'ril' paard vandaan.

Soms is het een teveel aan energie, dan kan het fijn zijn om te ontladen met wat galopwerk. Maar zover ben jij nog niet lees ik.

Ze iets te doen geven helpt ook wel, fijn nageven, wat slangenvoltes, misschien wat zijgangen etc. De focus op het werk.

Soms komt het ook door gemis aan structuur. Een ril paard kan veel hebben aan een routine. Dus maak gewoontes en rituelen waar je de komende tijd aan vasthoud.

Letterlijk overal aanraken kan ook helpen. Ken je T-touch? Of een variant daarop. Maakt he paard wat bewuster van zijn lijf.
En kijk even naar het voer, misschien komt er te veel of te weinig binnen van een bepaalde voedingsstof.

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 12:45

Ik vermoed geen tekorten in de voeding, ik voer erg op de spieren (en spierherstel) gericht met o.a. extra vitamine E en magnesium.
Het dekje lag wel goed, ook zat er niks onder of tussen de singel.

Ik dacht altijd dat een 'ril' paard of rillerig paard gewoon extra allert was en snel verschrok/ versprong, dat het werkelijk echt rillen is (of kan zijn) heb ik nooit bij stilgestaan :Y)

Uitschudden heeft ze eigenlijk altijd wel gedaan na het rijden, maar dit was echt zodra ik er af was en ik had het idee dat ze het eigenlijk ook onder mij al wilde gaan doen.. :+

Ik heb haar inderdaad wel afleiding geboden, maar ook tijdens de voltes/ zijgangen rilde ze non-stop door. Het zou me ook niks verbazen als ze vandaag spierpijn heeft van dat getril, zo lang en hard deed ze het.. :=
Soms reageerde ze ook met een bokje als ik mijn been aanlegde. Wanneer ik haar met mn hand overal aanraakte (om de niet bestaande vliegen weg te jagen) stopte ze wel even tijdelijk met trillen.

Ik dacht zelf meer aan een spier-reactie van het zichzelf inhouden van de energie?
Of zou het een reactie geweest kunnen zijn op het zadel of de singel wat ze zolang niet opgehad heeft dat het toch ergens geïrriteerd heeft?

Ik vermoed dat ze het de volgende keer onder het zadel weer gaat doen, dus het zou fijn zijn als ik dingen kan uitsluiten. Ik zal de volgende keer dan eens een ander dekje gaan proberen op haar, kijken hoe ze dat doet. Maar dat zal pas over enkele dagen zijn, ik vermoed dat ze best wel eens spierpijn van gisteren zou kunnen hebben door dat getril de hele tijd, ze was dan ook flink bezweet (links meer dan rechts).

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 13:33

Hmmm, het lijkt wel wat heftiger dan 'gewoon' wat kriebelig en gevoelig zijn.

Je hebt lang niet gereden toch? Het klinkt ook wel een beetje als stress of angst. Of herken je daar niet echt iets in?

Je zou kunnen kiezen voor een opbouw waarin je een paar keer gaat wandelen met zadel, zonder rijden. Of juist een paar keer op en afstijgen, veel klopjes en aanraking en weer afstijgen. En dan van klein stukje stappen na een wandeling uitbreiden naar meer en langer rijden.

Of, vanaf nu dagelijks, en als je de tijd hebt tweemaal daags. Even een stukje rijden. Hoeft niet lang, maar wel vaak. En dan afhankelijk van het paard even doorgaan tot de spanning zakt. Of juist stoppen voor de spanning opbouwt.

Lastig natuurlijk dat je voorlopig alleen kan stappen. Veel paarden kunnen beter spanning afbouwen als ze mogen draven of galopperen.

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....

Wipher
Berichten: 506
Geregistreerd: 22-06-13

Re: Rillerig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 15:11

Je zou haar met lopen aan de hand ook eens op kunnen zadelen. Dan kun je misschien ontdekken of het om het zadel gaat qua angst

Elisa2

Berichten: 36680
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Rillerig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 15:37

Het komt op mij over als spanning, ik denk dat je gewoon een gevoelig paard hebt en nu nadat je lang niet gereden hebt is dat even niet zo "normaal" meer voor haar en bouwt ze wat meer spanning op. Gewoon vaker gaan doen dan zal het wel overgaan.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 09:18

Wipher schreef:
Je zou haar met lopen aan de hand ook eens op kunnen zadelen. Dan kun je misschien ontdekken of het om het zadel gaat qua angst


Met gezadeld lopen vertoont ze dit gedrag niet. Ik zal eens kijken of ik het ook op film kan krijgen, dat biedt misschien meer duidelijkheid.

reina

Berichten: 637
Geregistreerd: 03-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 11:38

Bij mijn paard is het een teken van pijn/ongemak. Hij doet het als hij zich heel erg naar voelt. Hij reageert dan ook overgevoelig op vliegen (en andere aanraking). Hij heeft het in de 13 jaar dat ik hem heb nooit gehad, maar kreeg het toen hij veel pijn had na een peesblessure en apart moest staan. Toen zijn pees hersteld was en dus geen pijn meer deed (en de overige factoren hetzelfde waren: nog steeds apart, weinig bewegen etc) ging het langzaam over.

Edit: ik zie nu over welk paard dit gaat en denk dat het bij jouw paard ook heel goed pijn kan zijn. Op het laatstgeplaatste filmpje vind ik haar nog steeds zeer ongemakkelijk lopen.

pien_2010

Berichten: 42812
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 12:57

Shanna, vandaag zou ik zeker met haar gaan wandelen om de spierpijn te verminderen.
Volgende keer zou ik met haar gaan wandelen, Zadel erop, na 20 minuten jij erop 5 minuten en dan weer ad hand 20 minuten stappen. Jouw erop zitten langzaam opbouwen. Misschien herinnert ze pijn waardoor ze bij voorbaat al spieren aanspant, zenuwachtig wordt. Heel sneu en het liefste zsm klaar met dat rillen. Tevens zou je devil relief kunnen geven nu je gaat revalideren en eventueel arnica tabletjes.
Wij zitten op dit moment 20 minuten ad hand stappen 30 minuten erop, 20 minuten ad hand stappen. We rijden altijd buiten en dit doen we nu 3x id week. 1x gaat ze mee als handpaard naar buiten en 1x pw ga ik met beiden paarden wandelen. 2 dagen rust. Ik ben met 5 minuten begonnen. En 1ste keer was ze erg sensibel.

Anoniem

Re: Rillerig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 15:50

Ik wil haar inderdaad niet te vaak/ lang onder het zadel pakken. Ik heb voor mezelf als doelstelling dat het fijn zou zijn als ze van het voorjaar weer een uur kan, maar het zou me ook niks verbazen als dat pas na de zomer is.

Het revalideren doen we inderdaad met veel over de weg stappen aan de hand, helaas zijn er verder geen buitenrij of buitenwandel mogelijkheden bij ons dus het rijden doe ik nu nog in de bak tot ze genoeg conditie heeft dat we met de trailer naar een bosje kunnen gaan o.i.d.. Maar zo ver zijn we nog lang niet!

Ik denk wel dat ze met stappen onder het zadel meer gewicht zal verliezen wat weer positief is op haar herstel. We zijn er nog lang niet, maar het begin is er!

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 06:30

Het voordeel van 'rijden' is dat je sneller/makkelijker wat kan gymnasticeren. Wat buiging vragen, wat overgangetjes maken, pasje opzij en achterwaarts. Kan ook aan de hand, maar dat moet je ook maar net kunnen of willen leren.

Als je doel is om onder het zadel wat te desensibiliseren. Juist wel vaak en niet persé lang. Als er steeds dagen of weken tussen zitten is het lastiger 'wennen'.

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....

MyChoice

Berichten: 2178
Geregistreerd: 08-11-17

Re: Rillerig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 07:53

Mijn paard krijgt dit van bepaalde soorten voer. Met name pavo. Wat voer je haar nu? Wellicht is het handig haar voor de tijd dat je haar gaat revalideren even helemaal van zetmeel-en suikkerijk voer af te halen en dit weer op te bouwen naar mate het werk weer zwaarder wordt. Mocht je dit nog niet gedaan hebben :-)

Melya 06-07-06
Baldur 18-06-08 - † 15-06-2023
Madelief 13-03-2018

Anoniem

Re: Rillerig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 09:05

Ze krijgt momenteel een handje havens basisbrok en een handje hippostar kruidenmueslie zonder haver, met daarbij vitamine e, magnesium en equine mobility. Verder onbeperkt hooi, en ze staan nog in de wei.

Aan de hand herken ik dit gedrag helemaal niet, met wandelen langs de weg is ze ook niet sensibeler dan normaal.

horsegirl007
Berichten: 16
Geregistreerd: 10-11-18

Re: Rillerig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 17:22

Ja mijn friese paard had hier ook een tijdje last van. Maar het was al snel weer weg! succes

Celine_Mirte

Berichten: 144
Geregistreerd: 01-11-12

Re: Rillerig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 21:12

Hoi Shanna, ik herinner mij nog dag Bijke in het begin wat rillerig was op het zadel (überhaupt dat er iets op haar rug was/bewoog). Het is natuurlijk best een sensibel paardje. Misschien is het ook weer gewoon gewenning voor haar om wat op haar rug te voelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 22:31

Ik kan er mn vinger niet op leggen, want met aan de hand stappen (gezadeld) rilt ze niet. Het is wat dat betreft ook opstappen en wegrijden (ze blijft zelfs keurig staan bij het opstappen, is ook wel eens anders geweest), maar ze rilt alsof ze door dazen wordt aangevallen.. Zo trillen als dit ken ik dan ook niet van haar. Ze was meer rillerig in de zin van snel schrikken maar dat is dit dus niet.

Ik heb er nog niet weer opgezeten, wil dat komende week weer gaan proberen. Kijken of ze dan weer zo gaat rillen en of ik er iets meer uit op kan maken..

Anoniem

Re: Rillerig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 11:00

Gister heb ik weer op haar gezeten, zelfde zadel, zelfde dekje, eerste 25 minuten was er niks aan de hand, toen werd ze plots weer heel rillerig voor 5 minuten, en daarna was het weer over.
Dit keer geen bokjes om te ontladen, wel erg rillen en met de staart zwiepen. Ik snap er echt niks van..
Ik heb weer enkel in de bak gestapt met haar.

anne_1999

Berichten: 54
Geregistreerd: 20-11-18

Re: Rillerig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 16:44

Heb alle reacties even vluchtig gelezen, maar lichamelijk is ze verder in orde? Kan mij voorstellen dat ook zij het spannend vind hoor, maar die oplossing lijkt natuurlijk heel simpel..


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 16:55

Afgelopen keer heb ik het ook op film gekregen, het is vlak voor ze met haar staart zwiept en met dr hoofd schud. Preciese tijd zal ik zo nog even terug kijken.

Ze rilde echter veel vaker, maar dat staat helaas niet op film.


Princesj

Berichten: 4545
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 18:24

Ts, hoe is het nu met jouw paard, heb je kunnen achterhalen wat het is?

Gulonia (Biscayo x Wolfgang), Femke (Jouwe 485 x Doaitsen 420), Nipine KN (Nizar VS x Triton), Nika van Wieringen (Kadar x Nizar VS)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: OmgiliBot en 9 bezoekers