Slofteugel zielig?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bosox
Berichten: 123
Geregistreerd: 22-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 20:11

Cinnepin schreef:
Donkey366 schreef:
Dravers kunnen zeker wel leuk lopen, ik zou de slof nog eens goed overdenken. Mijn moeder had een dravertje toen ik klein was. (14) zodra zij de eerste regels van een proefje hoorde, begint zich helemaal uit te sloven. Wat toen der tijd voor mij moeilijk uit te zitten was. Ik crosste liever in het bos dan dat ik dressuurmatig reed. Helaas hebben wij haar in moeten laten slapen en heeft moeders nu een al een x aantal jaren een andere draver. Ik zal even een foto zoeken, maar geen negatief commentaar. Ik rijd al jaren niet meer, en ben toen zomaar een keer opgestapt op vraag van mijn zusje. En heb totaal geen klik met hem.
[ [url=m/qtiZ5f.png]Afbeelding[/url] ]



Vind jij hem hier goed lopen?


Ik wou net zeggen, dit is niet echt een goed voorbeeld.... Deze draver loopt heel erg op de voorhand, en qua 'aanleuning' ook niet veel goeds... Valse knik en achter de loodlijn. TS, ik zou een andere instructeur zoeken.

Popstra
Berichten: 13742
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Slofteugel zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 20:28

Iedereen heeft het over de slof is niet zielig als je hem maar goed gebruikt. Leg dan eens uit wat dat ,,goed,, is..
Bij welk ,,probleem,, een slof gebruikt kan worden, hoe lang het gebruikt kan worden, waarom en wat het eind resultaat moet zijn daarvan enz...

Mizora

Berichten: 18096
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Slofteugel zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 20:40

Eerste buitenritten waarbij het paard nog niet voldoende vertrouwd wordt om helemaal zonder extra's de weg op te gaan (uiteraard wel in een zo veilig mogelijke omgeving en na training, maar eens moet de eerste keer zijn). Het gaat dan om de eerste 5 keer in principe, waarna duidelijk moet zijn waar de trainingspunten zitten indien de slof de laatste 3 ritten ingezet moest worden. Idem dito voor het eerste galopje buiten bij een heet paard. De noodrem dus.

Een paard dat na boxrust onder de man weer rustig opgepakt moet worden maar zelf alleen op 2 benen op een idioot tempo de bak door wil vanwege overtollige energie. In dat geval kan het een aantal weken zijn dat het nodig is. Opnieuw dus noodrem.

Een paard dat vanwege een medische probleem pijn had, dit medische probleem kan ook door een niet-passend zadel zijn ontstaan, en bang is om bepaalde houdingen aan te nemen terwijl de pijn echt (bevestigd door 2 dierenarts en een fysiotherapeut/osteopaat) weg is en het zadel goed past. In dat geval kan de houding kortstondig een aantal keer tijdens een training deels afgedwongen worden. Meer dan 2x rijden zou hier niet bij nodig zijn. Daarna moet er verder zonder hulpteugels naar de gewenste houding toegetraind moeten worden. Je kan daarmee vaak weken tot maanden training voorkomen en daarmee ook de angst voor die houding voor het paard voor weken tot maanden voorkomen.

Het gaat dus om korte inzet, geen echte dressuurmatige inzet. Vaak als noodrem om achter de hand te hebben.

Donkey366
Berichten: 152
Geregistreerd: 26-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 00:38

Cinnepin schreef:
Donkey366 schreef:
Dravers kunnen zeker wel leuk lopen, ik zou de slof nog eens goed overdenken. Mijn moeder had een dravertje toen ik klein was. (14) zodra zij de eerste regels van een proefje hoorde, begint zich helemaal uit te sloven. Wat toen der tijd voor mij moeilijk uit te zitten was. Ik crosste liever in het bos dan dat ik dressuurmatig reed. Helaas hebben wij haar in moeten laten slapen en heeft moeders nu een al een x aantal jaren een andere draver. Ik zal even een foto zoeken, maar geen negatief commentaar. Ik rijd al jaren niet meer, en ben toen zomaar een keer opgestapt op vraag van mijn zusje. En heb totaal geen klik met hem.
[ [url=m/qtiZ5f.png]Afbeelding[/url] ]



Vind jij hem hier goed lopen?



Jij leest niet denk ik. Hoh gewoon je mond als je niet leest.

Donkey366
Berichten: 152
Geregistreerd: 26-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 00:40

Ik wou net zeggen, dit is niet echt een goed voorbeeld.... Deze draver loopt heel erg op de voorhand, en qua 'aanleuning' ook niet veel goeds... Valse knik en achter de loodlijn. TS, ik zou een andere instructeur zoeken.[/quote]



Jullie lezen beide niet. Never mind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 00:53

Donkey366 schreef:
Ik wou net zeggen, dit is niet echt een goed voorbeeld.... Deze draver loopt heel erg op de voorhand, en qua 'aanleuning' ook niet veel goeds... Valse knik en achter de loodlijn. TS, ik zou een andere instructeur zoeken.




Jullie lezen beide niet. Never mind.[/quote]

Ik denk dat ze wel goed lezen maar het verhaal is een beetje verwarrend. Je hebt het namelijk over een draver die wel degelijk goed kan lopen, de vorige draver van je moeder. Nu heeft ze een draver waarvan jij zegt dat je er geen klik mee hebt en dat je al een poos niet had gereden. En dat is de draver op de foto. Zeg ik het zo goed?

Overigens heb ik vroeger een poosje op een draver gereden die ook nog in de koers liep. Uiteraard mocht ik er niet mee galopperen maar verder kon je er zo de dressuur mee in. Ze kunnen het wel degelijk.