welke hulpteugel voor draver

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Domino50
Berichten: 5
Geregistreerd: 01-03-16

welke hulpteugel voor draver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-18 14:33

Hallo allemaal!

Ik heb een jonge draver met een telgang.. ik gebruik op dit moment een martingaal omdat hij in draf zijn hoofd zo hoog doet dat hij in een telgang gaat en het dan heel moeilijk is om hem in normale draf te krijgen.. hij kan het wel hoor normaal draven.. dankzij de martingaal gaat het super makkelijk.. nu werd mij aangeraden om een Thiedeman teugel te gaan gebruiken..

Mijn vraag is wat zijn jullie ervaringen hiermee ?


Es_ther

Berichten: 18708
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 14:43

Les nemen en paard even laten nakijken door een ostheopaat en/of dierenarts.

Witte paarden snel smerig? Nee joh, ze weten gewoon nog niet welke kleur zij willen hebben!

MayoNeighs

Berichten: 164
Geregistreerd: 28-07-15

Re: welke hulpteugel voor draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 14:45

Les nemen van iemand die ervaring heeft met dravers.

bosox
Berichten: 123
Geregistreerd: 22-04-18

Re: welke hulpteugel voor draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 14:48

Idd les nemen bij iemand die ervaring heeft met het omscholen van dravers, en geen hulpteugel gebruiken.

Delaja

Berichten: 3552
Geregistreerd: 10-04-08

Re: welke hulpteugel voor draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 14:53

Zo ben ik ook begonnen met mijn draver, met thiedemann. Gelukkig vrij snel geleerd dat dat totaal geen zin heeft en je paard helemaal niet vooruit helpt. Zoals hierboven al wordt gezegd: eerst na laten kijken door een goede osteopaat, daarna lessen van iemand die ervaring heeft met het omscholen van dravers.

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: welke hulpteugel voor draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 15:19

Vraag dit eens aan Ruitje hier op Bokt, zij doet aan omscholing van dravers.

Ben een HSP-er, dus wars van macht, hiërarchie en regels.
Een soeverein? die ligt in mijn gereedschapskist.

Janneke2

Berichten: 22730
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 21:39

De enige werking van zowel de martingaal als de thiedemann is, dat als jij 5 gram druk op het bit zet, de teugel er laten we zeggen 10 gram van maakt.
(Hm, een te hoge ruiterhand kun je met de martingaal verbloemen, en de thiedemann wordt op gegeven moment een gewone teugel....)

Maar een draver leren dragen met net achterbeen ipv duwen is iets heel anders.
Moet je idd bij iemand zoals Ruitje zijn.
Succes!

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

barbar

Berichten: 4889
Geregistreerd: 26-06-06
Woonplaats: nieuw-vennep

Re: welke hulpteugel voor draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 21:53

Ik ben het volledig eens met de rest. Les nemen van iemand die hier ervaring in heeft

doe nou maar gewoon, dan doe je al gek genoeg!
pas op, dyslectie!!

oxydrain
Berichten: 27
Geregistreerd: 07-11-18

Re: welke hulpteugel voor draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 22:46

Een slofje kan je goed helpen om je paard bij elkaar te houden.

Lindsey_99
Berichten: 2475
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 22:58

oxydrain schreef:
Een slofje kan je goed helpen om je paard bij elkaar te houden.


Een slof kan niet helpen om een paardje bij elkaar te houden. Geen verkleinwoorden gebruiken om iets te verzachten...
Als een paard 'uit elkaar valt' dan is dat een rijtechnisch probleem en is het beter les te nemen.

Over de IJssel

oxydrain
Berichten: 27
Geregistreerd: 07-11-18

Re: welke hulpteugel voor draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 23:05

Iemand die goed kan rijden kan ook zacht met een slofje zijn. ;) Ik weet hoe lastig het is een draver aan de teugel te rijden. Ik heb er lang tegenaan gehikt maar een slof heeft mij echt geholpen. Je mag er niet dressuur mee starten, dus wedstrijd rijden is het nooit geworden helaas.

Es_ther

Berichten: 18708
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 23:08

Ik heb een aantal dravers gereden en die allemaal zonder slof gereden. Elk paard is anders en vaak missen ze wat balans. De mijne ging duiken en vergat ie zn achterbenen. Een slof had echt niet geholpen bij m, denk juist averechts.
Als jij hem met een slof aan de teugel kan rijden gebruikt hij zijn lichaam niet helemaal goed.

Witte paarden snel smerig? Nee joh, ze weten gewoon nog niet welke kleur zij willen hebben!

Karma

Berichten: 1875
Geregistreerd: 31-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 23:15

oxydrain schreef:
Iemand die goed kan rijden kan ook zacht met een slofje zijn. ;) Ik weet hoe lastig het is een draver aan de teugel te rijden. Ik heb er lang tegenaan gehikt maar een slof heeft mij echt geholpen. Je mag er niet dressuur mee starten, dus wedstrijd rijden is het nooit geworden helaas.


Ik betwijfel ten zeerste of je paard correct nageeflijk liep, ik denk dat je paard uiteindelijk voor het plaatje “mooi” in de hals knikte want met een slof rijd je gewoon geen paard “aan elkaar” of aan de teugel.

TS zoek gedegen hulp, liefst iemand met verstand van telgangende dravers.

Je kunt terug gaan naar veiligheid, of vooruit naar groei

Klik hier om ons te volgen op Instagram

Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Re: welke hulpteugel voor draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 23:19

Ik heb vroeger op een pacer (telgangende draver) gereden.
Zij kreeg speciaal beslag met een balkje onder de ijzers, toen telde ze niet meer.
Ik zou niet aan hulpteugels beginnen bij zo’n paard.

[center]Het is de tegenwind die de vlieger doet stijgen.

oxydrain
Berichten: 27
Geregistreerd: 07-11-18

Re: welke hulpteugel voor draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 23:23

Telgang is vaak omdat ze veel te hard gaan, met slof krijg je meer tempocontrole en dan kan ie beter leren draven.

trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Re: welke hulpteugel voor draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 23:27

Is het ook niet balans dat ze daar door ook in de telgang gaan wegens het gewicht van de ruiter bij de dravers?

AlwaysH

Berichten: 11265
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: welke hulpteugel voor draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 23:35

Dravers zijn stuwers, dressuurders zijn dragers. Bij het omscholen is dat dus gewoon vaak lastig voor het paardje. Dat los je niet op door jezelf 'sterker' te maken met een hulpteugel; je moet slim zijn.

Fly high, Nobblyneez... 17.3.17 - 15.6.22

Es_ther

Berichten: 18708
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 23:40

oxydrain schreef:
Telgang is vaak omdat ze veel te hard gaan, met slof krijg je meer tempocontrole en dan kan ie beter leren draven.

Niet mee eens. Vaak is het een balans ding, en zoals AlwaysH al zegt, ze zijn gebouwd om te stuwen, niet om te dragen.

Witte paarden snel smerig? Nee joh, ze weten gewoon nog niet welke kleur zij willen hebben!

trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 00:05

Es_ther schreef:
oxydrain schreef:
Telgang is vaak omdat ze veel te hard gaan, met slof krijg je meer tempocontrole en dan kan ie beter leren draven.

Niet mee eens. Vaak is het een balans ding, en zoals AlwaysH al zegt, ze zijn gebouwd om te stuwen, niet om te dragen.



Had ik het toch goed reed laatst een draver die ook met het “aandraven” gelijk in een telgang ging of een tolt en dacht meteen aan balans als ik steeds door bleef klikken kwak er wel een draf uit en dat goed beloond.

Fortitude

Berichten: 3085
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 00:27

Ik heb ook een telgangende Draver. Toen ik haar aan het beleren was onder het zadel, kwam de telgang er ontzettend vaak tussendoor maar dat had echt niets met tempo te maken. Madame kan prima op heel laag tempo telgang laten zien. Ze doet het nu heel sporadisch nog, vaak alleen als ze even in de war is en, inderdaad, haar balans even kwijt is.

Dravers omscholen is nog niet zo makkelijk, dat is een vak apart als je het goed wil doen. Zoek iemand die er verstand van heeft, want zelf heb je dit duidelijk niet. Dat is in principe niet erg, maar dan heb je begeleiding nodig van iemand die weet hoe een Draver in elkaar steekt. Zoals hierboven al gezegd: paard moet leren dragen ipv stuwen, dat is echt niet zo makkelijk.

Ik zeg zelf altijd (liefkozend): soms lijken het net normale paarden, maar dat zijn het niet <3

[o]

Ania

Berichten: 6098
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 00:56

oxydrain schreef:
Telgang is vaak omdat ze veel te hard gaan, met slof krijg je meer tempocontrole en dan kan ie beter leren draven.


Aiiii nee. Nee. Nee.
Telgang is balans dat mist. En balans los je niet op met een "slofje". Eigenlijk los je niks op met een "slofje".
Met een "slofje" verbloem je de onkundigheid van een ruiter.

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 01:05

Waar de hulpteugel begint, eindigt de kundigheid van de ruiter. Ga dus op zoek naar iemand die kundig genoeg is om dit zonder hulpteugels op te lossen. Iemand die kan rechtrichten en zo het paard kan helpen met zijn balans.

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 07:08

Ga trainen op balans, en dan vooral op de verticale balans, dus links en rechts. En de horizontale balans van achter naar voor. Bij de telgang stuwt de draver te veel op het binnen achterbeen. Door het vergroten en verkleinen van voltes en het aanleren van schouderbinnen en travers versoepel en vergroot je de draagkracht van de achterbenen en wordt het correct aandraven makkelijker

Donkey366
Berichten: 152
Geregistreerd: 26-10-18

Re: welke hulpteugel voor draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 07:30

Hulpteugels.... zucht.
Kijk even naar de oorsprong van de draver. Welke punten zal deze omgeschoold moeten worden? Zijn hele ‘natuurlijke’ manier van lopen. Dat “los” je niet op met een hulpteugel. Begin bij de basis. Met een hulp teugel zou je de puntjes op de i kunnen zetten mits je goed weet hoe te gebruiken. Ga niet zomaar wat doen. Even verdiepen en verder kijken/denken dan de meest makkelijke en voor de hand liggende manier.

JanneVoss
Berichten: 20
Geregistreerd: 09-11-18

Re: welke hulpteugel voor draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 18:46

ik zou zelf geen thiedeman gebruiken, martingaal is een stuk vriendelijker en als et zo goed gaat, waarom zou je dan iets anders proberen?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bytespider, Googlebot en 48 bezoekers