welke hulpteugel voor draver

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
horsegirl007
Berichten: 16
Geregistreerd: 10-11-18

Re: welke hulpteugel voor draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 17:27

Ik zou les nemen met iemand die hier ervaring mee heeft. Dat zal je vast verder helpen!


sate
Berichten: 12
Geregistreerd: 30-10-05

Re: welke hulpteugel voor draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 13:24

Hoi, heb zelf ook een draver. In het begin ook veel problemen gehad met balans. Dit is door een goede instructie prima te verhelpen. Nee mij instructrice heeft geen ervaring met dravers. Maar kom op het is een paard en de basis van alle paarden is hetzelfde. Je moet alleen weten wat de zwakke en goede punten zijn van het paard en dat proberen te verbeteren. Wat betreft slof of hulpteugels voor mij is het een no no. Als ik dat bij mijn draver zou doen liggen we binnen de kortste keren op de grond. Ik zeg niet dat een slof of hulpteugel slecht is. Mits je het alleen gebuikt als tijdelijke hulp middel om een paard even op de juiste weg te helpen als je er zelf de ervaring niet voor hebt om het zonder hulpmiddel te doen. Meestal heb ik het gevoel dat hier gauw naar gegrepen word omdat men er zelf niet meer uitkomt en het makkelijk om even een slof eraan te doen. Trek even links en rechts paard staat met zijn hoofd tussen de voorbenen en kan geen kant meer op. Wat ik zou doen probeer een goede intructie te vinden die weet waar ze over praat en ga lessen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 13:28

oxydrain schreef:
Iemand die goed kan rijden kan ook zacht met een slofje zijn. ;) Ik weet hoe lastig het is een draver aan de teugel te rijden. Ik heb er lang tegenaan gehikt maar een slof heeft mij echt geholpen. Je mag er niet dressuur mee starten, dus wedstrijd rijden is het nooit geworden helaas.



Iemand die goed kan rijden heeft geen slof(je) nodig.

koend
Berichten: 1225
Geregistreerd: 10-11-03

Re: welke hulpteugel voor draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 18:28

Misschien krijg ik nu het hele forum over mij heen ...

Maar volgens mij moet je geen draver kopen voor wedstrijd-dressuursport.
Dressuur ten dienste van de communicatie ruiter/paard moet wel. En dan komt de vraag of die telgang wel zo een ramp is. Kan je dat niet zien als een extra gang van je paard? Waarom zou het bij IJslanders tof zijn en bij jouw paard een grove fout?

Je paard over de rug leren lopen is wel essentieel voor een gezond paard.
Daartoe vind ik instructie inderdaad cruciaal.
Het probleem zijn de dagen dat je zonder instructie rijdt. Als je de vorige "les" met succes individueel kunt narijden, is dat fantastisch.
Maar als je het gevoel hebt dat het je niet lukt, dan is een gewone martingaal het minste kwaad.
Lukt het hiermee nog niet dan vind ik een CORRECT afgestelde thiedemanteugel (paard kan alleen niet helemaal bovenin lopen. Het neusje moet er nog steeds uit komen), nog altijd beter dan allerlei getrek in de mond of een paard dat als een sterrenkijker rondloopt.
Een slof kan je niet door een kenner voor jou laten afstellen en het risico dat je hiermee misdoet is echt wel reëel. Daar zou ik echt niet aan beginnen.

Versta me wel goed, de echte oplossing zal nog steeds van beter rijden (=instructie) moeten komen maar voorlopig kunnen zo licht mogelijke hulpteugels je helpen om andere grotere fouten te voorkomen.

koend
Berichten: 1225
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 18:41

"Iemand die goed kan rijden heeft geen slof(je) nodig.[/quote]"

OK. Maar wat doe je met iemand die nog niet goed kan rijden? Moeten ze dan vier uur per week les volgen? Dat is financieel en praktisch niet haalbaar voor heel veel mensen.

Het zou natuurlijk beter zijn dat ze kiezen voor een paard dat al geleerd heeft om nageeflijk en over zijn rug te lopen. Maar als ze hun paard nu al hebben en het graag zien?

Tussen het ideaal en het praktisch haalbare gaapt dikwijls een diepe kloof!

En als slot nog een bedenking. Springruiters rijden bijna standaard met een martingaal en ook een slof wordt gemakkelijk gebruikt in de opleiding. Gaan we nu stellen dat die (ook topruiters) niet kunnen rijden?

Janneke2

Berichten: 22651
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 20:43

koend schreef:
Je paard over de rug leren lopen is wel essentieel voor een gezond paard.
Daartoe vind ik instructie inderdaad cruciaal.
Het probleem zijn de dagen dat je zonder instructie rijdt. Als je de vorige "les" met succes individueel kunt narijden, is dat fantastisch.
Maar als je het gevoel hebt dat het je niet lukt, dan is een gewone martingaal het minste kwaad.
Lukt het hiermee nog niet dan vind ik een CORRECT afgestelde thiedemanteugel (paard kan alleen niet helemaal bovenin lopen. Het neusje moet er nog steeds uit komen), nog altijd beter dan allerlei getrek in de mond of een paard dat als een sterrenkijker rondloopt.


:o ...ooit kocht ik een verreden paard, en een maand later een gogue.

Maar de relatie tussen "het is essentieel voor de gezondheid van je dier dat hij over de rug loopt" en al dat gedoe mbt de voorkant ontgaat mij.

Ik gebruikte de gogue om het sterrenkijken onmogelijk te maken, kon dat niet, dan strekte ze haar hals. Dat spaarde mij veel gedoe.

Door het dier vrijheid aan de voorkant te geven, komt er gelegenheid om 'over de rug' te gaan lopen.

Martingaal en thiedemann doen weinig anders dan de kracht van de hand vergroten.... (=Het blijft bij prutsen aan de voorkant, ipv hals strekken, en andere oefeningen voor paard EN ruiter die het dier leren dragen.)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

FlashWolves

Berichten: 38
Geregistreerd: 28-12-13
Woonplaats: Coevorden

Re: welke hulpteugel voor draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 20:49

Les nemen van iemand met ervaring.
Een osteopaat/fysiotherapeut even naar je paard laten kijken.
En misschien een hoefsmid even laten kijken? Mijn draver ging namelijk veel tölten omdat hij last had van zijn hoeven (gevoelig), en nu hij vierkant op ijzers staan heeft hij daar geen last meer van.


Celine_Famke

Berichten: 6738
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Re: welke hulpteugel voor draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 20:51

Ik wil je aanraden om geen enkele hulpteugel te gaan gebruiken. Alle hulpteugels werken op een of andere manier toch met dwang en dat is niet de manier om je paard te rijden. Zoals meerdere al zeggen: Zoek een goede instructeur en ga goed trainen. Daar zal je later zeker profijt van hebben! Van hulpteugels krijg je alleen maar spijt en is niet eerlijk tegenover je paard.

Shenna van de Smid (Onne 376 stb sport x Beart 411 stb sport preferent) Instagram: @friesianshenna
FAMKE ELVIRA 01-07-2001 ~ 19-07-2017


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, Amber_anne, Kirsha en 12 bezoekers