tips overgang L2-M1

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nikedressuur
Berichten: 7
Geregistreerd: 01-11-18

tips overgang L2-M1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-18 22:58

hoi ik heb een al wat oudere pony van 19 jaar. nu merk ik in de trainingen dat ze soms nog wat stijf is met stelling en buiging etc.. hebben jullie daar tips voor? ik rij nu L2 en ik heb 12 winstpunten en ik heb voorheen al Z1 gereden dus zelf ben ik wel klaar voor de M1 maar ik weet niet zeker wanneer mijn pony klaar is.
mvg,
megan

Gotovic
Berichten: 54
Geregistreerd: 26-05-15
Woonplaats: Breda

Re: tips overgang L2-M1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 16:21

Hoi Megan,
Ik vond zelf de overgang van de L2 naar het M1 niet zo groot. Ik zou gewoon nog even lekker thuis door oefenen voordat je op wedstrijd gaat. Als alles lekker gaat dan zou je pas moeten gaan. De pony van een vriendin van mij is 25 en die loopt nog Z2 en nu is het ene paard het andere niet, maar in principe moet een gezonde pony het gewoon nog kunnen. Stelling en buiging is ook al iets dat aan bod komt in het L2, dus ik zou eerst je oefeningen in het L2 perfectioneren voordat je overgaat.

nikedressuur
Berichten: 7
Geregistreerd: 01-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-18 15:52

Gotovic schreef:
Hoi Megan,
Ik vond zelf de overgang van de L2 naar het M1 niet zo groot. Ik zou gewoon nog even lekker thuis door oefenen voordat je op wedstrijd gaat. Als alles lekker gaat dan zou je pas moeten gaan. De pony van een vriendin van mij is 25 en die loopt nog Z2 en nu is het ene paard het andere niet, maar in principe moet een gezonde pony het gewoon nog kunnen. Stelling en buiging is ook al iets dat aan bod komt in het L2, dus ik zou eerst je oefeningen in het L2 perfectioneren voordat je overgaat.


oke bedankt :)

Elisa2

Berichten: 37101
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 15:57

megansylvana schreef:
hoi ik heb een al wat oudere pony van 19 jaar. nu merk ik in de trainingen dat ze soms nog wat stijf is met stelling en buiging etc.. hebben jullie daar tips voor? ik rij nu L2 en ik heb 12 winstpunten en ik heb voorheen al Z1 gereden dus zelf ben ik wel klaar voor de M1 maar ik weet niet zeker wanneer mijn pony klaar is.
mvg,
megan


Wat kan helpen is wat langer rustig losrijden, in stap wat meer loswerk oefeningen doen. Volte verkleinen en openen is een goede om ze wat meer te gymnastiseren. Soms helpt het om ze iets lager in te stellen zodat ze beter over de rug blijven.
Ik zou gewoon eens gaan starten en dan zie je wel hoe het gaat in de proef.

nikedressuur
Berichten: 7
Geregistreerd: 01-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-18 00:22

Elisa2 schreef:
megansylvana schreef:
hoi ik heb een al wat oudere pony van 19 jaar. nu merk ik in de trainingen dat ze soms nog wat stijf is met stelling en buiging etc.. hebben jullie daar tips voor? ik rij nu L2 en ik heb 12 winstpunten en ik heb voorheen al Z1 gereden dus zelf ben ik wel klaar voor de M1 maar ik weet niet zeker wanneer mijn pony klaar is.
mvg,
megan


Wat kan helpen is wat langer rustig losrijden, in stap wat meer loswerk oefeningen doen. Volte verkleinen en openen is een goede om ze wat meer te gymnastiseren. Soms helpt het om ze iets lager in te stellen zodat ze beter over de rug blijven.
Ik zou gewoon eens gaan starten en dan zie je wel hoe het gaat in de proef.


oké, bedankt! Ik heb laatst een oefenwedstrijd M1 gereden met een prima score van 192,5 punten. ik heb me ingeschreven in januari voor onze eerste officiële wedstrijd.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 00:44

Ik vind het L2 en M1 ook niet een grote overgang. Wat belangrijk is dat de pony goed recht is en in balans van achter naar voren loopt. Vanuit daar moet er sprake zijn van iets meer oprichting dan in het L2. Veel ruiters denken dat oprichting met de handen in te stellen is, maar dat is funest voor de ontspanning en het ruggebruik. Maar je weet dat zelf waarschijnlijk ook als je Z hebt gereden. Verder is mijn advies met betrekking tot losrijden: gewoon zoals dat bij jouw pony past en zoals je dat thuis in de training ook doet. Niet te moeilijk denken. Heel veel succes!