Taktfouten in de stap; tips & trics gevraagd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ginae
Berichten: 5
Geregistreerd: 04-06-15

Taktfouten in de stap; tips & trics gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-16 17:16

Hoi allen,

Mijn jonge paard maakt regelmatig taktfouten in de stap, vnl als hij iets moeilijk vindt of spanning heeft. Hebben jullie nog tips en oefeningen (zowel voor het rijden als tijdens grondwerk/ longeren) die helpen om de stap zuiverder te maken?

Ik hoor graag jullie tips!

Princesj

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: Taktfouten in de stap; tips & trics gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 17:26

Een hele makkelijke is balkjes stappen, leren ze vanzelf takt te houden.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Taktfouten in de stap; tips & trics gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 17:28

Als hij zo jong is, komt dat wel goed, scheefheid, balans en balans ruiter moeten zich nog verbeteren

Leonie_M

Berichten: 4488
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Dordrecht

Re: Taktfouten in de stap; tips & trics gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 18:12

Wat is het probleem precies. Neigt hij naar telgang of stapt hij kort lang?

Ianrowan2009

Berichten: 1488
Geregistreerd: 26-10-13

Re: Taktfouten in de stap; tips & trics gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 18:36

Inderdaad wat hierboven al is gezegd, balkjes lopen helpt heel goed in het leren en het behouden van de juiste takt.
Kijk alleen wel naar de afstand tussen de balkjes.
In stap is die over het algemeen 1meter en een voetje ;)

Rizette
Berichten: 4353
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Taktfouten in de stap; tips & trics gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 18:44

Vaak komen tactfouten in de stap door een ruiterhand die vast staat en dus niet mee is in de beweging. Ik weet natuurlijk niet of dat bij jou ook het geval is. Blijf je dat doen dan zal je paard steeds moeilijker kunnen stappen en zelfs kunnen gaan telgangen. Over de rug stappen naar voren naar je hand toe en alleen in de verzamelde stap je hand stil maar daar is je paard nog lang niet aan toe als het een jong paard is.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Taktfouten in de stap; tips & trics gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 20:08

Toen ik mijn huidige Haflinger kocht maakte hij ook continue takt fouten. Kort stappen in stap en in telgang. En draven kon hij niet, dan gooide hij alles door elkaar. Half galopperen half draven, gewoon een zooitje. Hij kwam van een pensionstal, geen idee hoe lang hij op stal stond.
Hij is nu 5 maanden bij mij. En in die tijd is zijn loopje enorm verbeterd. Ik zit hem zo min mogelijk in de mond. Hij krijgt magnesium. En hij staat 24/7. Ik heb hem veel vrij laten springen om de achterhand sterker te krijgen. (Kleine huppel sprongetjes maar hoor!) En het gaat steeds beter. Hij is er nog niet, maar al een enorme vooruitgang!

Iris965

Berichten: 788
Geregistreerd: 17-11-13

Re: Taktfouten in de stap; tips & trics gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 20:15

Dit probleem heb ik ook zooo lang gehad. Het is nu een minder geworden nu ik mijn pony langere teugel geef (richting het halsstrekken) en steeds tussendoor stappen. Niet aan één stuk door dan bouwt ie juist spanning op.

Ginae
Berichten: 5
Geregistreerd: 04-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-16 21:14

Bedankt voor jullie snelle reacties en tips :) Heel fijn :D

Hij heeft een blessure in zijn heiligbeen (linkerzijde) en SI gewricht (rechterzijde) gehad, de hele mallemolen gehad en nu heeft hij sinds enkele maanden weer groen licht en hij mag alles weer. Sinds die blessure heeft hij die taktfouten "aangeleerd", het varieert van kort lopen met zijn voorbenen tot de telgang. Hij heeft het voornamelijk wanneer hij gespannen is (hij is zeer sensibel en krijgt ook magensium van Equillin) of moeite heeft met zijn balans. Hij heeft van nature een hele ruime stap en een relatief lange rug en daarnaast is hij geboren met te lange pezen. Hij is dus ook een soort van hypermobiel.

Ik rij zelf altijd al vaak lang en laag, maar omdat dit van nature al zelf zijn makkelijke stand is, moeten we nu ook echt meer gaan werken aan de normale houding. En daar knelt het een beetje in de stap. Hij moet eigenlijk weer "leren" om correct te gaan stappen, want hij heeft nu namelijk geen pijn meer in zijn lijf. Nou is het sowieso een paard dat een hele trukendoos beschikbaar heeft, dus zijn lichamelijke geschiedenis i.c.m. zijn karakter maakt het wel wat gecompliceerd. (Hij was altijd dol op bananen, totdat hij na de behandeling van mijn da eentje kreeg, sindsdien hoeft hij ze echt niet meer. Dingen blijven lang hangen bij hem..)

In de maanden dat we nu weer heel rustig aan het opbouwen zijn (onder toezicht van een fysiotherapeut, een dierenarts en mijn instructrice) gaat het steeds beter. Maar ik ben toch nog op zoek naar nog meer tips :) Hij is overigens net 7 en ik longeer hem ongeveer 3 maal per week (afgewisseld zonder bijzet en met bijzet) en rij hem 2 keer per week. Hij is minimaal 2 dagen in de week vrij van belasting.

JPS
Berichten: 2231
Geregistreerd: 10-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 04:03

Ik zou qua houding nog niet te veel van hem vragen en in de ontspanning blijven, van de voorkant afblijven en hem in aktieve rust zijn passen af laten maken, eventueel met behulp van balken. Het klinkt alsof hij wat meer tijd nodig heeft en ik denk dat je de stap en zijn zin om te werken verknalt als je dat zou forceren. Ik zou er dus niet teveel aan sleutelen.

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Re: Taktfouten in de stap; tips & trics gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 08:08


Ginae
Berichten: 5
Geregistreerd: 04-06-15

Re: Taktfouten in de stap; tips & trics gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-16 11:12

Bedankt voor de links! :) Balkjes ga ik ook wel meer oppakken. Hij wordt daar nu best wel onzeker van (al van 1 balkje) dus ik moet dat heel rustig aan opbouwen. Ik wil gaan kijken of ik van die zachte balkjes kan kopen, zodat als hij struikelt hij niet ineens op een harde balk trapt.. Heeft iemand van jullie hier ervaring mee?

jetm
Berichten: 1283
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: Driebergen (ut)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 12:02

Geen ervaring met zachte balkjes.

Wat je wel eens zou kunnen proberen is "de volgende zit" dit gebruikt wordt bij Centered Riding.
Als je flexibel in je bekken voelt kun je in de stap merken dat je zitbeentje 3 bewegingen maken door de beweging in de rug van je paard. Van links naar rechts, van boven naar beneden, en van achter naar voor. Als je dat combineert ben je eigenlijk aan het achteruit fietsen in je bekken.

Door hierop te focussen, en te blijven ademen, kun je de takt in de stap ook verbeteren.
Laatst tijdens een les weer een heel mooi voorbeeld gezien hiervan bij een ijslander die heel kort en gehaast stapte en door deze oefening ruime rustige passen ging maken.

Laurievc

Berichten: 4418
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Taktfouten in de stap; tips & trics gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 12:06

Zachte balkjes zijn heel goed! Ik train er ook mee. Alleen is het even afwachten of ze schrikken als ze erop trappen. Mijn merrie trapte erop waardoor de zijkanten 'omhoog' flapten en daar schrok ze wel van. Nu is het geen probleem meer :)

Ginae
Berichten: 5
Geregistreerd: 04-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-16 14:47

Laurievc schreef:
Zachte balkjes zijn heel goed! Ik train er ook mee. Alleen is het even afwachten of ze schrikken als ze erop trappen. Mijn merrie trapte erop waardoor de zijkanten 'omhoog' flapten en daar schrok ze wel van. Nu is het geen probleem meer :)


Beste Laurie,

Waar heb jij die zachte balkjes gekocht als ik vragen mag? :)

Laurievc

Berichten: 4418
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Taktfouten in de stap; tips & trics gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 18:21


oji

Berichten: 4248
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Taktfouten in de stap; tips & trics gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 18:29

Vooral niet teveel werken aan die stap! Paarden die moeite hebben met taktmatig stappen, worden vaak alleen maar slechter van allerlei oefeningen in stap. Werken naar ontspanning, takt, lossigheid en nageeflijkheid in draf en galop en als ze daar meer kracht in ontwikkelen, wordt de stap vanzelf beter.

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Taktfouten in de stap; tips & trics gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 19:19

Mijn (men) pony heeft dit probleem dan wel eens waar in draf, die kan zo ontzettend veel tactfouten maken in draf dat ie heel soms nog wel eens als kreupel wordt bestempeld. Maar ik kan met de laatste reactie mee gaan, ik had de neiging teveel op die draf te focussen (is ook wel een van de belangrijkste gangen bij het mennen), maar ik heb ontdekt dat als ik juist bij hem stap en galop ga trainen, en dan daarna draf vraag (tempowisselingen) en dan korte stukjes, dat ie nu wel steeds beter gaat.

Mijn ervaring is ook dat het lang duurt voordat je zoiets echt verbeterd hebt..... Nu heeft mijn pony nooit een mooie, actieve, dragende en verende draf, hij laat dat nooit zien, ook niet in vrijheid.

WowAmigo
Berichten: 4819
Geregistreerd: 22-07-05

Re: Taktfouten in de stap; tips & trics gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 10:51

En veel buiten rechtuit stappen?

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Re: Taktfouten in de stap; tips & trics gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 11:16

Bedenk ook dat hij zichzelf een bepaald loopje heeft aangeleerd door zijn blessure. De spieren en pezen zijn daardoor korter geworden en het kost veel tijd om het weer op te rekken en soepel te worden.

Neem dus vooral je tijd!

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Re: Taktfouten in de stap; tips & trics gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 15:05

Ik denk dat je juist in dit geval wel baat hebt bij een fysio voor je paard.