Pony loopt niet zonder begeleidi g

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Tuija
Berichten: 21
Geregistreerd: 24-07-14
Woonplaats: Malaga, Spanje

Pony loopt niet zonder begeleidi g

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-18 19:05

Hoi allemaal! We hebben nu bijna 3 weken een nieuwe pony maar wat blijkt; de pony loopt niet alleen als mijn dochtertje erop rijdt. Ik moet mee lopen anders loopt de pony ook niet. Voor nu vind ik het niet zo erg maar als mn dochtertje een beetje zekerder is en een beetje door begint te krijgen hoe het rinden werkt zou het fijn zijn als ze alleen kan rijden. Iemand tips?


ikkedus
Berichten: 3243
Geregistreerd: 24-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 19:19

Aan de slag met stemhulpen aan de longe denk ik . Daarna koppelen aan longeren met ruitertje, stemhulp en beenhulp.

[o]

Ineke2

Berichten: 33035
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 19:23

Zeer waarschijnlijk is de pony onzeker en je dochtertje kan niet rijden, in de zin van leiding geven aan de pony. Ze is zelf nog bang en dat voelt de pony aan die daarop dus volledig loopt op degene die er naast wandeld.

Wanneer je dochtertje wat zekerder is van zichzelf kun je ze aan de longe nemen en ze op meer afstand blijven. Dat is vooral voor je dochter een grote stap. De pony heeft zo nog steeds jou leiding, maar jij word minder moe :)

De volgende stap is zelf rijden van je dochtertje maar dat zal wel nog een poosje duren denk ik.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

annibel

Berichten: 1190
Geregistreerd: 20-07-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Pony loopt niet zonder begeleidi g

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 19:35

Is de pony wel gewoon gereden dan? Of is er alleen opgezeten als er iemand naast loopt..

Als je met één vinger naar je paard wijst, wijzen er nog altijd 3 vingers naar jezelf.

siskeh
Berichten: 8663
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 20:04

Ineke2 schreef:
Zeer waarschijnlijk is de pony onzeker en je dochtertje kan niet rijden, in de zin van leiding geven aan de pony. Ze is zelf nog bang en dat voelt de pony aan die daarop dus volledig loopt op degene die er naast wandeld.

Wanneer je dochtertje wat zekerder is van zichzelf kun je ze aan de longe nemen en ze op meer afstand blijven. Dat is vooral voor je dochter een grote stap. De pony heeft zo nog steeds jou leiding, maar jij word minder moe :)

De volgende stap is zelf rijden van je dochtertje maar dat zal wel nog een poosje duren denk ik.



Onzeker kan net zo goed onzettend braaf zijn.
De tip met longeren en stemhulpen zou ik ook gaan oppakken, en meiske zal moeten leren "rijden" dat gaat ook niet 1,2,3

Niet alle dwalers bennen verdwaald

Ineke2

Berichten: 33035
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Pony loopt niet zonder begeleidi g

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 22:32

Ik bedoel met onzekerheid van de pony dat ie niet durft omdat ie zijn ruitertje wil behoeden voor een val. Dat ie meedenkt zeg maar en dat is onwijs braaf :)

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Tuija
Berichten: 21
Geregistreerd: 24-07-14
Woonplaats: Malaga, Spanje

Re: Pony loopt niet zonder begeleidi g

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-18 18:37

Hoi allemaal, bedankt voor de reacties. Mijn dochtertje drijft wel en is best zeker alleen ik denk dat de pony heel lief is, voor de rest weet ik niet veel over haar wel dat er iemand op ging om te rijden om te laten zien dat ze super braaf is maar ze moest wel ontzettend drijven. Bij het (proberen) longerwn wilt ze alleen naar mij toe.

siskeh
Berichten: 8663
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Pony loopt niet zonder begeleidi g

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 19:45

Longeer je pony ook zonder dochter erop, mooiste is om eerst pony te (leren) longeren, en pas wanneer dat goed gaat ook dat met dochter oefenen.
Zo te horen gaat gewoon longeren ook niet goed, dus dat zou dan stap 1 zijn.

Niet alle dwalers bennen verdwaald

Anoniem

Re: Pony loopt niet zonder begeleidi g

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 19:48

Hoe oud is je dochtertje? Is de pony alleen voor je dochter? Of zou jij er ook op kunnen rijden?

Tuija
Berichten: 21
Geregistreerd: 24-07-14
Woonplaats: Malaga, Spanje

Re: Pony loopt niet zonder begeleidi g

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-18 21:06

Hoi, mn dochtertje is 5 maar heeft al vaak op manegepaarden gereden en is best zeker. Zal eerst proberen te kijken hoe ze reageerd op de longeerzweep, we wonen in Spanje en over het algemeen gaan ze nog altijd hardhandig om met de dieren vandaar dat ik nog niet echt wil doorzetten zeg maar ze is pas 3 weken bij ons.

manonutjuh

Berichten: 3001
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Re: Pony loopt niet zonder begeleidi g

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 21:08

Hoeveel ervaring heeft de pony?

Wij hebben er eens 1 gehad die al 15 jaar in de lessen liep. Pony wist niet beter als dat er 1 voor en 1 achter hem hoorde. Na een jaar tobben met een stakende pony verkocht aan de manege, en daar loopt ie nu nog braaf z'n lesjes. Pony snapte het gewoon niet, kende niks anders.

Anoniem

Re: Pony loopt niet zonder begeleidi g

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 21:58

Ik vind het eigenlijk wel nogal wat om op een paardje wat je totaal niet kent je 5 jarige dochtertje te laten rijden :x
Of heb ik er een verkeerd beeld bij? Houd iemand haar vast/of de pony vast?

Hevonen

Berichten: 5592
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Pony loopt niet zonder begeleidi g

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 22:07

Zou je eens een filmpje kunnen posten?

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

Steeph

Berichten: 4346
Geregistreerd: 02-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 22:17

Vraag iemand in je omgeving met verstand van paarden om jullie te begeleiden met dit beestje. Vraag bijvoorbeeld de instructie waarbij je dochter heeft gelest op de manege.

Eerlijk, het klinkt niet echt alsof jij weet wat je er mee aan moet, dus je dochtertje al helemaal niet. Vraag iemand in jullie omgeving die jullie hierbij kan helpen :)

Wil je kunnen studeren? - > https://NietMijnSchuld.nl

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 23:20

Steeph schreef:
Vraag iemand in je omgeving met verstand van paarden om jullie te begeleiden met dit beestje. Vraag bijvoorbeeld de instructie waarbij je dochter heeft gelest op de manege.

Eerlijk, het klinkt niet echt alsof jij weet wat je er mee aan moet, dus je dochtertje al helemaal niet. Vraag iemand in jullie omgeving die jullie hierbij kan helpen :)

Lijkt mij ook het verstandigste.

koeien op de weg...

Tuija
Berichten: 21
Geregistreerd: 24-07-14
Woonplaats: Malaga, Spanje

Re: Pony loopt niet zonder begeleidi g

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-18 00:13

Hoi, de pony zet geen pas als ik er niet naast loop dus wat dat m aangaat geen probleem. Instructrice wordt wat lastiger. Denk dat ik ga proberen om te longeren kijken wat er gebeurd als ik er wag druk op zet dat ze moet lopen op en volte aan de longe. Want zelfs dat wilt ze niet.

tamary

Berichten: 29051
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Pony loopt niet zonder begeleidi g

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 01:06

Of jouw dochter komt onzekerder over op pony en voelt mogelijk ook wiebeliger aan waardoor pony voor oplossing blijven staan kiest, of er zit inderdaad een giga gat in de opleiding. Nu is het zeker voor een pony die kleine kindjes moet dragen heel fijn dat de standaard oplossing voor snap niet stilstaan is. Dat afleren heeft nadelen.

Als bij het voorrijden de ruiter hard moest drijven, dan zou ik eerst maar eens via grondwerk er een aantal veel betere wijken voor druk knopjes op gaan zetten, want je dochter is niet ervaren genoeg om dit via ondersteunen met een longeerzweep te gaan oplossen. Pony is mooi ruitermak, maar gas is nog niet geinstalleerd. Vanaf stap 1 opnieuw gaan opleiden is je beste optie, gezien leeftijd dochter is daar tijd zat voor.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

annibel

Berichten: 1190
Geregistreerd: 20-07-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Pony loopt niet zonder begeleidi g

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 16:37

Ik zou er ook zeker een instructrice bij halen die ervaring heeft met jonge kinderen..
Heel belangrijk, want als het misgaat en je dochtertje bang wordt ben je veel verder van huis!

Als je met één vinger naar je paard wijst, wijzen er nog altijd 3 vingers naar jezelf.

Gotovic
Berichten: 54
Geregistreerd: 26-05-15
Woonplaats: Breda

Re: Pony loopt niet zonder begeleidi g

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 15:36

Misschien eens oefenen met je dochtertje erop aan de longe? Loopt ie dan wel?


SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34476
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 19:14

Dat had de pony van onze dochter ook. En het komt goed maar heeft veel tijd nodig. Ik heb gewoon heel veel kilometers gemaakt door rondjes in de bak mee te lopen. Dat gaf steun en zo was het rijden voor de pony en onze dochter leuk. Uiteindelijk kon ik steeds iets verder weg lopen en het steeds wat meer afbouwen, eerst in stap niet er bij, daarna in draf en galop. Aan de longe met dochter erop was bij ons geen succes omdat de pony dan alsnog naar me toe kwam. Zonder iemand erop was ze wel braaf aan de longe. Wat ook hielp is ervaren ruitertje erop een paar keer, en zelf werken met de pony aan de lange lijnen. En les idd, voor je dochter.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 bezoekers