Weer vertrouwen krijgen in het bit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Weer vertrouwen krijgen in het bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-10-18 14:08

Vorig topic: [RT-V] Paard tegen de teugel, tips?

Inmiddels al weer 3 maanden verder nadat ik bovenstaand topic heb geopend. In het vorige topic was ik vooral nog erg aan het zoeken naar oorzaken enz. Gelukkig hebben we al meer duidelijkheid en antwoorden.

We zijn nu 4 maanden verder sinds ik mijn 9 jarige KWPN merrie (v. Lord Leatherdale) heb gekocht en wat een leuk paard. Alleen rijtechnisch zijn er we nog lang niet. Gelukkig heb ik alle tijd en geduld dus rustig aan komen wij steeds een stapje verder.

Achtergrond: in februari 2018 bevallen van eerste veulen. Bevalling en zogen heeft een flinke impact gehad, ze kwam schraal en onbespierd bij mij aan, amper kracht en het lichaam zat flink vast. Inmiddels is dit gebeurd: consult bitfitter, behandeling tandarts, algehele check dierenarts, 2x behandeling osteopaat en consult zadelmaker incl. aanschaf nieuw zadel en hoofdstel. Ook hebben we een fijne instructrice gevonden. En daarnaast is ze flink aangekomen *\o/*

We zijn nu 2 maanden bezig met dubbele longewerk wat heel goed gaat. Ik zelf ben nog niet heel handig met dubbele longe (maar krijg ook les daarin) maar bij mijn instructrice loopt ze echt heel keurig in een nette aanleuning. Toen we begonnen duwde ze ook de neus in de lucht maar gelukkig is dat nu anders.

Intussen zijn we ook rustig begonnen met rijden. Aan de lange teugel neemt ze een prettige ontspannen houding (lang maar op zich laag) aan, is goed aan het been en zeker ook wendbaar. Ze reageert goed op beenhulp en zit en we kunnen prima figuren rijden zoals slangenvoltes, grote volte maar ook volte 10 meter, door een s van hand veranderen, stukje wijken etc. Ik pak dan alleen de binnenteugel vast, dus heb de teugel vast met 1 hand. Met mijn benen zorg ik voor begrenzing. Maar zodra ik beide teugels oppak, of alleen de buitenteugel maar aanraak is het al "paniek". Gelijk neus in de lucht, protesteren, niet vooruit willen. Mijn instructrice en ik hebben het idee dat ze totaal geen vertrouwen heeft in het bit. Zodra ze maar iets van enige druk voelt is het gelijk paniek en protest. Terwijl ze druk op 1 teugel en dan met name de binnenteugel wel accepteert en prima te rijden is.

Mijn vraag dus: hoe kan ik haar vertrouwen in het bit terug geven? Voor een goede aanleuning is een zeker contact wel een vereiste. Maar met lange teugel ga ik dat contact nooit krijgen. En zodra ik maar enig contact probeer te zoeken is ze niet meer voorwaarts, moet ik streng worden om haar überhaupt te laten lopen, gaat ze dralen, schuin en achterwaarts lopen. Ze neemt het bit ook niet genoeg aan naar mijn zin, ook niet aan de longe.

Ik rijd nu met een eenvoudige watertrens:
https://www.agradi.nl/harrys-horse-wate ... vUQAvD_BwE

Ik wil deze proberen:
https://www.ej.nl/paard/hoofdstellen-bi ... _5135.html

Ik hoor graag jullie adviezen/tips :)

Edit; ik krijg dus les, mijn instructrice is heel kundig. Ze traint mijn paard zelf ook en heeft zelf ook ideeën hoe we dit aan kunnen pakken, maar ben ook benieuwd naar andere ideeën of ervaringen

https://www.lindejansen.com
Instructrice Human & Horse in opleiding
Dressuurmatig grondwerk | longeren | werken aan de hand
Omgeving Zuid Holland & Utrecht


Avalanche

Berichten: 15920
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 14:23

Buitenteugel wel opnemen (met je binnenteugel kun je niet sturen) en binnenhand steeds naar voren. Niet terugwerken, maar impuls opbouwen door tempowisselingen, wat figuren, en wijken. Wijken is zo fijn voor je impuls, met name in draf. Je paard zou dan ook meer in je hand moeten komen. Dit vang je zachtjes op (dus geen muurtje met je hand, je teugels moeten gaan aanvoelen als een zachte elastiek) en zo creëer je een stabiele aanleuning. Zij zal in het begin wat contrastelling nemen, dit is niet erg, uiteindelijk komt ze wel op twee teugels.
Probeer in je hulpen zo min mogelijk storing te hebben in je hand, het moet niet zijn dat je been geeft en je hand dichtknijpt (veel ruiters doen dat onbewust) want dan zal ze niet naar de hand willen komen.

Edit: ik heb net je ITP topic bekeken (prachtige merrie trouwens) en ze heeft iets een onderhals. Ze komt dus tegen de hand in. Als je hand meer naar voor is, meer mee, zal dat niet meer gebeuren, ze heeft immers niets om tegenin te komen dan. Probeer met je buitenteugel de schouders te plaatsen, daar zit je stuur namelijk, daar en in je zit. Ze zal dan veel gemakkelijker rond willen worden.
Laatst bijgewerkt door Avalanche op 26-10-18 14:27, in het totaal 1 keer bewerkt

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Sintara

Berichten: 7383
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 14:24

Ik zou liever op alleen de buitenteugel gaan rijden dan op alleen de binnenteugel.
Misschien toch eens bitloos proberen? Ik ben niet tegen een bit, maar als ze zo gevoelig is is dat waarschijnlijk gewoon voldoende.
Ik raad wel aan een echt bitlooshoofdstel te proberen, dan goed stilligt en evt. de diverse varianten kort en voorzichtig uitproberen..

[PP] Mel en ik in Denemarken
<3 Mel, mijn stoere OTTB

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-10-18 14:32

@Avalanche81; ik stuur voornamelijk met zit en benen en houd verder de binnenteugel losjes vast. Verder weet ik hoe je dergelijk contact moet opvangen maar het probleem is dat zodra ik maar enig contact zoek, door beide teugels op maat te nemen ze gelijk protesteert zoals ik aangeef. Hoe moet ik dat dan aanpakken? Doorpakken of zijn er manieren waardoor ze niet meer protesteert? Edit; zie nu ook jouw edit :) bedankt voor de tip!

@Sintara; die optie heb ik inderdaad ook bedacht. Zou toch liever met bit rijden omdat ik haar nog niet zo lang ken en ik nog niet genoeg vertrouwen heb om over te gaan op bitloos

https://www.lindejansen.com
Instructrice Human & Horse in opleiding
Dressuurmatig grondwerk | longeren | werken aan de hand
Omgeving Zuid Holland & Utrecht

Avalanche

Berichten: 15920
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Weer vertrouwen krijgen in het bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 14:35

Gewoon kalmpjes doorgaan, geen druk zetten, maar gewoon even het protest negeren. En dan je binnenteugel echt naar voor, en dan zijn er momenten dat je daar geen contact hebt. Dat is niet erg, daar rijd je haar weer naartoe. Maar je buitenhand moet altijd de hand zijn waar ze steun heeft. Die is dus niet hard, wel vriendelijk en zacht daarin blijven, dus je blijft rijden met een open hand. En zelf rustig blijven ademen, desnoods aai je haar even met je binnenhand, en ook met je stem bevestigen dat het goed is zo.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 14:44

Dan zou ik de teugels wel gaan oppakken met licht contact.
Wellicht iemand op de grond die je paard gaat laten lopen. Maakt niet uit in welke richting, gewoon lopen. De ruiter mag niets doen met de hand. Hoofdhouding van het paard maakt ook niks uit.

En dit een ruime periode doen.

Ondertussen het werk aan dubbele longe of dubbele teugel flink uitbreiden.

En/of bit loos rijden eens uitproberen. Baat het niet dan schaad het zeker niet.

En dan, nadat je paard niet meer echt reageert op het teugel contact. Pas dan ga je eens proberen een wending te rijden, een overgang terug te maken etc. Bij het minste verzet niet de teugel losgooien. Maar wel stoppen met proberen en terug naar simpelweg lopen. Eventueel met je hulp van de grond.

En inderdaad, niet meer op je binnenteugel, maar juist met de buitenteugel.

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....

Anoniem

Re: Weer vertrouwen krijgen in het bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 14:49

Wanneer je de teugels aan neemt, en druk vraagt, gebeurt er niet alleen iets in de mond. Elders in het lijf wil je ook reactie, bepaalde spieren moeten ontspannen of aanspannen, en het lijf moet iets anders gaan doen. Ik zou me dus afvragen of het wel bij de mond weg komt. Rijd je ook bitloos? Wat doet ze dan? Met longeren heeft ze wel een aanleuning zeg je, wordt dit ook met bit gedaan?

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 14:52

Toen die arabier in behandeling was bij de osteopaat en ik weer kon beginnen met rijden zat ik ook met dat probleem. Wat ik moest gaan doen is echt totaal het tegenovergestelde van hoe je normaal rijd en dan heel rustig toe werken naar het normaal oppakken van de teugels.

Ik moest zo langzaam aan als mogelijk was draven echt dat hij nog net niet stapte en dan op een grote volte rijden. En mijn binnen hand naast mijn knie houden en m'n buiten hand net naast de schoft. En dan over de maanden heen steeds de teugels een stukje korter pakken en m'n handen steeds meer een beetje richting de plek waar ze horen te wezen brengen. Echt millimeter werk was het soms hoor.

Maar nu accepteerd die arabier het bit wel weer goed en is hij nageeflijk te rijden zonder trucjes en gedoe. Gewoon goed op zit.


Edit . En heel heeel heeel duidelijk met je binnenbeen zijn

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Re: Weer vertrouwen krijgen in het bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 15:17

Wat je oa. kan doen is eerst alleen op je buitenteugel gaan rijden, kijken of ze daarin kan ontspannen. Als dat goed gaat en het is echt meer het "opgesloten zijn" tussen twee teugels, dan kan je tijdens het rijden je binnenteugels normaal houden en je buitenteugel constant aannemen en weggeven, aannemen en weggeven, net zo lang tot ze daarin kan ontspannen, omdat ze 100% zeker weet dat je haar niet opsluit. Op het moment dat ze ontspant, kan je de buitenteugel steeds iets langer aangenomen houden en alleen even wegsteken als ze opspant.

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Re: Weer vertrouwen krijgen in het bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-10-18 15:36

@ Avalanche81; dank je daar kan ik zeker wat mee!

@Kelly_ann; dank je voor de tips :) dubbele longe training ga ik verder niet uitbreiden. We trainen 3x per week aan de dubbele longe en voor nu vind ik dat zelf wel genoeg. Moet natuurlijk ook leuk blijven voor paardlief

@Joolien; interessante opmerking alleen heeft het geen toepassing op onze situatie denk ik. Omdat ze ook al "freakt" als ik de teugels minimaal oppak. Als ik de binnenteugel alleen vast heb en ik raak de buitenteugel alleen maar aan gebeurt het al. Uiteraard zal ik hier wel rekening mee houden als ik de teugels korter neem. Bitloos heb ik nog niet geprobeerd. Met dubbele longe wordt ze wel met bit gelongeerd.

@Absolem; Dank je voor de tips en het delen van je ervaring! Ga ik zeker meenemen

@Sanne83; bedankt voor je advies :j

Wat ik nog vergeten was te melden: voordat ik opstap zorg ik dat ik haar los heb gewerkt aan de dubbele longe zodat ik niet op een "koude" rug stap.

https://www.lindejansen.com
Instructrice Human & Horse in opleiding
Dressuurmatig grondwerk | longeren | werken aan de hand
Omgeving Zuid Holland & Utrecht

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 15:42

Absolem schreef:
Ik moest zo langzaam aan als mogelijk was draven echt dat hij nog net niet stapte en dan op een grote volte rijden. En mijn binnen hand naast mijn knie houden en m'n buiten hand net naast de schoft. En dan over de maanden heen steeds de teugels een stukje korter pakken en m'n handen steeds meer een beetje richting de plek waar ze horen te wezen brengen. Echt millimeter werk was het soms hoor.


Dan moet je paard verdomd goed aan de zithulpen staan. Anders zou ik er al niet aan beginnen.

Je wil in eerste instantie namelijk maar een ding, en dat is dat je paard went aan teugel contact. En daar niet meer heftig op reageert.

Dan ga je voorlopig ook niets doen of willen met die druk. Het moet er zijn maar niets verlangen. Je snelheid of richting mag even niks uitmaken tenzij je dat op een andere manier kan duidelijk maken.

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: Weer vertrouwen krijgen in het bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 15:43

Oh Linde, das al best veel ja. Dan moet je paard haast wel veel kennen en kunnen na een paar weken.

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 15:51

Kelly_ann schreef:
Absolem schreef:
Ik moest zo langzaam aan als mogelijk was draven echt dat hij nog net niet stapte en dan op een grote volte rijden. En mijn binnen hand naast mijn knie houden en m'n buiten hand net naast de schoft. En dan over de maanden heen steeds de teugels een stukje korter pakken en m'n handen steeds meer een beetje richting de plek waar ze horen te wezen brengen. Echt millimeter werk was het soms hoor.


Dan moet je paard verdomd goed aan de zithulpen staan. Anders zou ik er al niet aan beginnen.

Je wil in eerste instantie namelijk maar een ding, en dat is dat je paard went aan teugel contact. En daar niet meer heftig op reageert.

Dan ga je voorlopig ook niets doen of willen met die druk. Het moet er zijn maar niets verlangen. Je snelheid of richting mag even niks uitmaken tenzij je dat op een andere manier kan duidelijk maken.



Ik zei ook niet dat het makkelijk was. _O- maar je kan wel gewoon Lichtrijden hoor.

En in het begin kun je iemand er bij nemen die 'm een beetje opdrijft met de zweep zodat je zelf je paard niet hoeft te storen met hulpen. Die osteopaat heeft mij ook geholpen hoor in het begin. Ook omdat ie dan nog even kon voelen hoe paard was na dat ik weer van het zadel af kwam.

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

Sintara

Berichten: 7383
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 22:41

Linde99 schreef:
@Sintara; die optie heb ik inderdaad ook bedacht. Zou toch liever met bit rijden omdat ik haar nog niet zo lang ken en ik nog niet genoeg vertrouwen heb om over te gaan op bitloos

Ik ben altijd van mening dat de ruiter zich als eerste moet bewijzen en betrouwbaar moet zijn, dan volgt het paard altijd wel een keer ;) .

Ze flipt met bit, waarna je waarschijnlijk niet snel genoeg kunt loslaten en haar alleen maar bevestigd met 'zie je wel dat is niet fijn en wil ik niet'.
Met een goed bitloos hoofdstel kan je gelijke links/rechts druk op haar hoofd zetten, maar net op een andere manier dan met bit. Als ze daarmee leert dat je haar niet pijn doet en jou gaat vertrouwen.. Gaat het misschien later met bit ook goed.

En ik zou die hele hoofdhouding hierbij compleet loslaten als ik jou was. Ja laag en ontspannen is goed, maar natuurlijke attente houding zonder protest zou ik in deze ook al belonen. Kleine stapjes zetten en niet bang maken.

[PP] Mel en ik in Denemarken
<3 Mel, mijn stoere OTTB

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Weer vertrouwen krijgen in het bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 22:48

War gebeurd er als je gewoon licht contact onderhoud zonder te vragen of te trekken maar alleen iets aannemen en je rijd gewoon door alsof je neus bloed.

Ze is het contact wel gewend vanuit de dubbele longe, dus is het dan wel het bit waar ze last van heeft of drukt er ergens anders iets? Rijd je haar wel in alle gangen met een lange teugel of komt ze dan ook in protest?

Sidenote, ik ben Autistisch dus alvast mijn excuus als ik tekst ietwat te letterlijk neem.

Elisa2

Berichten: 37050
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Weer vertrouwen krijgen in het bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 09:58

Wat doet ze aan de dubbele longe als er wat contact op de teugel komt?

Ik heb ooit een soortgelijk iets gehad bij een paard die vreselijk met de hand gereden was, in een valse knik etc. Op het moment dat ik de teugels op wilde pakken begon dit paard ook direct te protesteren, hoofd omhoog steigeren etc.

Ohz kon ik dit oplossen door vreselijk veel met mijn been te rijden en het paard wat ronder in te stellen (en dus voorwaarts rijdend/ oplossend) door het protest heen te rijden. Maar paard mocht absoluut niet in de buurt v/d valse knik houding komen of de paniek was weer terug. Was niet makkelijk..

Die ben ik ook gaan trainen aan de dubbele longe en op een gegeven moment kwam er steeds meer vertrouwen en werd het voor dat paard ook "normaal" om op een goede manier nageeflijk te lopen. Kostte wel ontzettend veel bloed, zweet en tranen..ook omdat dit paard zeker in het begin zo snel in paniek was en dan direct omhoog kwam en zich ook achterover liet klappen.

Rijdt je instructrice er ook op?

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-18 10:18

@Kelly_ann; ze is heel gevoelig m.b.t. zithulpen. Ze kan gelukkig ook al veel na die weken dubbele longe, we komen van heel ver. Kun je zien in dit topic: Linde99 @ [ITP] 3 maanden Equerna, van nul naar dressuurpaard in spe

@Sintara; dank je voor je advies :j ik ben wel van plan bitloos te proberen maar ik ben zelf best een onzekere ruiter dus wil er nog even mee wachten

@alice0cullen; ik neem dus alleen licht contact en dan komt er al aardig protest. Ik rijd nu veelal in stap omdat ze ook nog onvoldoende kracht heeft. Ik denk dat het puur het bit is, ze is verder helemaal nagekeken en ook het zadel.

@Elisa2; in het begin was het ook paniek; hoofd omhoog, niet willen lopen en blokkeren, maar vanaf de grond is dit makkelijker op te lossen vind ik zelf. In het begin alleen maar gezorgd dat ze naar voren ging en dan telkens wat contact nemen, zodra ze iets zakt druk eraf en de hemel in prijzen. Nu zijn we zo ver dat ze licht contact aardig aanneemt. Zeker als mijn instructrice longeert. Pasgeleden heeft zij het voor elkaar gekregen haar toch zeker 10 minuten in draf in aanleuning te krijgen, met een lichte verbinding. Ze viel dan wel steeds naar binnen op de cirkel maar zonder protest. Het zag er echt prettig uit en volgens mij vond ze het zelf ook best prettig.

Jouw verhaal klinkt toch wel hetzelfde als wat er bij mij nu aan de hand is. We hopen uiteindelijk inderdaad genoeg vertrouwen aan de dubbele longe te creëren dat ze ook onder het zadel zo gaat lopen. Ik weet wel dat het gaat lukken want ze denkt onder het zadel wel met je mee, ze wilt graag werken.

Het gekke is dat ze rijden met een harde hand wel "accepteert", af en toe protesteert ze dan. Dat heb ik gezien bij de vorige eigenaar die vooral flink in de mond zat zodat ze wel rond ging lopen. Ik weet ook dat het zo kan, maar dit is uiteraard NIET de manier hoe ik het wil. Ik wil haar naar het bit toe rijden, ben erg fan van de manier van trainen van Rien vd Schaft. Alleen het probleem is dat ze op die manier dus paniekt en ik haar dus niet er door heen ga rijden op de manier hoe de vorige eigenaar dit deed.

Ze is nu 1x gereden door mijn instructrice met opzich wel kleine stapjes vooruit. Ze kon na een uur stappen wel beide de teugels oppakken zonder veel protest. Alleen het lastige is, voordat we rijden werken we los aan de dubbele longe en daarna gaan we pas rijden, en na een uur werpt dat pas zijn vruchten af. We zijn dan best lang bezig en ik merk dat dat ook weer zwaar is voor haar qua conditie. De conditie werkt dus ook tegen. Binnenkort gaat mijn instructrice er weer op dus ben benieuwd hoe het dan weer gaat. De bedoeling is dat mijn instructrice voorlopig haar blijft rijden

https://www.lindejansen.com
Instructrice Human & Horse in opleiding
Dressuurmatig grondwerk | longeren | werken aan de hand
Omgeving Zuid Holland & Utrecht

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 10:25

Wij hebben een dergelijk paard ooit verwelkomd op de manege. En het mooie is dat dit paard onder al die verschillende de ruiters die in het algemeen niets vroegen maar wel een fijne verende hand hadden enorm is opgeknapt. Weet je, de manegeruiter probeert wel eens, maar die geven ook sneller op als het niet lukt.
De 'prof'- waar het paard vandaan kwam- die gaf niet op en het verzet werd groter toen de druk ook toenam.
Heeft nog M gesprongen en dressuur gelopen met diverse leerlingen.

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....

Elisa2

Berichten: 37050
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Weer vertrouwen krijgen in het bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 17:20

Ja dat is voor mij ook erg herkenbaar, het naar de hand toe rijden was ook mijn manier en ging bij dit paard ook totaal niet. Alleen als ze echt zakte en rond ging lopen dus dan kon ze daar ontspannen en loslaten. Het was net of ze de "nek" vastzette en blokkeerde..en aangezien het verleden en hoe ze ermee om waren/ zijn gegaan snap ik ook wel waarom. (longeren en dan de teugels achter de lepel van het zadel doen bijvoorbeeld..)

Het naar binnen vallen op de circel aan de dubbele longe wijst er op dat ze heel veel moeite heeft met buigen (lengtebuiging) in haar lichaam en waarschijnlijk ook behoorlijk scheef is, wat weer pijn kan doen aan haar spieren en ook voor protest kan zorgen. De ene kant doet ze dat waarschijnlijk erger dan de andere kant?

Ik denk wel dat de dubbele longe voorlopig "de" manier is, eerst moet ze weer een beetje fijn in haar vel komen te zitten vertrouwen krijgen. 10 min in draf in de aanleuning geeft al aan hoe moeilijk het allemaal nog is voor haar.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Re: Weer vertrouwen krijgen in het bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-18 18:28

@Kelly_ann; mooie ervaring, hopelijk pakt dat hier ook zo uit

Elisa2; oei dat voorbeeld van longeren |( hoe verzin je het. Ik ken niet echt haar geschiedenis, wel wat beelden gezien en ik weet dat ze vanaf haar 4e ook is doorverkocht, ze is nu 9 en ik ben haar 6e eigenaar... Als ze dan door verkeerde mensen gereden is. Ik weet niet wat er is gebeurd maar er is duidelijk iets gebeurd waardoor ze gewoon geen enkel vertrouwen heeft.

Ze valt erg op de linkerschouder, dus linksom is haar moeilijke kant. Ze is erg instabiel ook. Ik denk inderdaad ook dat dubbele longe de manier is nu. Daar boeken we echt veel vooruitgang in gelukkig. Gelukkig is rijden voor mij echt geen must en hebben we tijd in overvloed :D

https://www.lindejansen.com
Instructrice Human & Horse in opleiding
Dressuurmatig grondwerk | longeren | werken aan de hand
Omgeving Zuid Holland & Utrecht

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Weer vertrouwen krijgen in het bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 18:59

Ik ken het verhaal van het vorige topic nog. Heb je haar toen nog na laten kijken door de dierenarts? Als in rontgenfoto's bijvoorbeeld.

In het vorige topic hadden al wat mensen gereageerd waaronder ik die het verhaal erg typisch vinden, een talentvol paard (te zien op filmpje van veel eerdere eigenaren) dat zo belandt.. dat is 9 van de 10 keer foute boel.

Dat ze vooral protesteert op de buitenhand en minder op de binnenhand is ook erg typisch. Rijden op de buitenteugel zorgt voor een rechter paard, meer (beter) lichaamsgebruik, en is dus voor het paard veel moeilijker.

Met rijden zou ik met een zeer licht contact rijden, zo'n 'los vast contact' waar iedereen altijd erg over struikelt. En je mag best werken met teugelhulpen, 'moet' eigenlijk want die zul je natuurlijk wel nodig hebben voor het buigen etc., als ze maar kort zijn. Hoe reageert ze daarop?

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-18 19:28

@Geryon; ze is röntgen gekeurd en bij mij nog klinisch gekeurd. Er is 1 filmpje waar van je zegt: ja ze is talentvol (filmpje uit 2013!) maar daar wordt ze wel in een valse knik en te veel op de voorhand gereden. Ze is in 2013 ook röntgen gekeurd en toen is ze dus 4x doorverkocht. In 2017 weer gekeurd en weer doorverkocht. Telkens goed gekeurd dat wel maar toch doorverkocht. Iedereen roept: ja talentvol paard, die verkoop je niet door, alleen als ze "stuk" zijn. Misschien is ze dan niet zo talentvol als iedereen denkt?

Ik wil hier verder ook niet meer op ingaan. Ze is zoals ik noemde in de OP gecheckt door een aantal specialisten die allemaal hetzelfde zeggen: prima paard maar ze mist kracht/conditie/spieren en balans. Ik hoef gelukkig ook geen sportpaard waarmee ik elk weekend op wedstrijd ga :)

Dat 'los vast contact' doen wij wel in zekere mate. Zodra ze zakt laat ik los dus beloon ik, maar ik zoek eigenlijk meer tips voor het "gevecht" naar dat zakken toe. Dat is iets wat ik niet wil ;) en dus wil oplossen.

https://www.lindejansen.com
Instructrice Human & Horse in opleiding
Dressuurmatig grondwerk | longeren | werken aan de hand
Omgeving Zuid Holland & Utrecht

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Weer vertrouwen krijgen in het bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 19:51

Dat bedoel ik niet met los vast contact. Zoals jij schrijft lijk je alsnog van voor naar achter te rijden. Je moet niet pas loslaten als ze zakt. Je moet sowieso al loslaten. En als je wat vraagt moet dat heel kort zijn. Dus meteen weer loslaten.

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-18 20:05

Geryon schreef:
Dat bedoel ik niet met los vast contact. Zoals jij schrijft lijk je alsnog van voor naar achter te rijden. Je moet niet pas loslaten als ze zakt. Je moet sowieso al loslaten. En als je wat vraagt moet dat heel kort zijn. Dus meteen weer loslaten.


Ik weet niet waarop je dat baseert? :) ik geef in meerdere reacties juist aan dat ik NIET in de mond wil zitten en niet druk wil geven. Ik geef aan dat ik naar het bit toe wil rijden en wil trainen op de manier zoals Rien vd Schaft het doet. Als je die methode kent weet je dat ik niet van voor naar achter rijdt ;) ik doe sowieso nauwelijks iets met de voorkant want ik rijd voornamelijk nu met lange teugel en been- en zitwerk (ook al eerder genoemd) Wel zodra ik de teugels iets oppak en zij bijvoorbeeld de gewenste houding toont beloon ik haar en steek ik mijn handen vooruit zodat de "druk" er af is. Ik vind het een beetje jammer dat dit soort aannames worden gemaakt want ik heb toch echt duidelijk geschreven dat ik dat juist niet wil op die manier :o anders had ik dit topic niet eens gemaakt want dan had ik allang een "gewenste" houding gehad.

https://www.lindejansen.com
Instructrice Human & Horse in opleiding
Dressuurmatig grondwerk | longeren | werken aan de hand
Omgeving Zuid Holland & Utrecht

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 20:48

Omdat je zegt los te laten wanneer ze zakt. Lijkt me niet zo raar dat ik dat dan denk. Dat je de methode van rien volgt zegt niet zoveel. Ook met alleen contact kan je van voor naar achter rijden.. Dat je dat niet begrijpt geeft aan dat je het net niet snapt allemaal. En dat maakt niet uit, maar omdat je meteen zo de verdediging in schiet houd ik me hier verder buiten. Succes!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 bezoekers