betere zit/doorzitten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
melissa57
Berichten: 65
Geregistreerd: 29-01-18

betere zit/doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-18 21:47

Hallo allemaal
Sinds vorig jaar zijn ik en mijn paard samen gestart op wedstrijd. We zijn gestart in de L1 en hebben het zo goed gedaan dat we verplicht moeten over gaan naar de L2. Dit betekent dus ook dat we verplicht moeten doorzitten, en daar zit dus het probleem.
Op mijn pony kon ik heel goed doorzitten maar nu met mijn paard lukt het echt niet goed.
De ene keer wip ik een stukje uit mijn zadel,de andere keer zoek ik teveel steun op mijn teugels (wat ze begrijpelijk niet leuk vind),... Het is altijd wel iets maar nooit het goeie!

Dus nu zoek ik tips/ervaringen van andere hoe zij hun zit/doorzitten hebben verbetert


Absolem

Berichten: 2756
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 21:49

melissa57 schreef:
Hallo allemaal
Sinds vorig jaar zijn ik en mijn paard samen gestart op wedstrijd. We zijn gestart in de L1 en hebben het zo goed gedaan dat we verplicht moeten over gaan naar de L2. Dit betekent dus ook dat we verplicht moeten doorzitten, en daar zit dus het probleem.
Op mijn pony kon ik heel goed doorzitten maar nu met mijn paard lukt het echt niet goed.
De ene keer wip ik een stukje uit mijn zadel,de andere keer zoek ik teveel steun op mijn teugels (wat ze begrijpelijk niet leuk vind),... Het is altijd wel iets maar nooit het goeie!

Dus nu zoek ik tips/ervaringen van andere hoe zij hun zit/doorzitten hebben verbetert




Neem zitles op een tuiger of een Fries. Wedde dat je daarna zo stil als een standbeeld zit op je normale paard? O:)

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

melissa57
Berichten: 65
Geregistreerd: 29-01-18

Re: betere zit/doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-18 21:59

@Absolem kan ik wel eens proberen,dank je!

Olikea

Berichten: 5449
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Re: betere zit/doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 22:07

Zitlessen volgen.
Wat ik zelf fijn vond was aan de longe en dan met een voltige singel. dan heb je om te beginnen houvast, zonder het paard te hinderen in de mond. Plus dat het je zelf zekerheid geeft, want je kan je stevig vast houden.

Julius <3

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 22:08

Zitles nemen bij een goede centered riding instructeur. Achter een scherm is je helpen heel moeilijk omdat we niet precies zien wat je doet. Afhankelijk van welke beweging je maakt krijg je andere aanwijzingen... een filmpje zou al beter zijn maar ik zou gewoon lekker een paar centered riding lessen nemen en ik weet zeker dat het er na veel beter gaat.

lessen in bewustzijn, Rebalancingsessies en hulp met paarden icm centered riding.
http://www.mensenbewustzijn.nl

Bowo
Berichten: 2796
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 22:10

Ouderwets zitlessen nemen? Braaf paard, aan de longe, beugels van je zadel en gaan met die banaan.
Je kunt ook kijken hoe je balans is als je 2 passen doorzit, 1 pas staan, 2 passen doorzitten enz. Als je hier moeite mee hebt, zou ik dat eens gaan oefenen, dan wordt je zit onafhankelijker.

Hoe is verder de nageeflijkheid en lichaamsgebruik van je paard? Op een gespannen, vastgehouden rug zit je veel moeilijker.
En hoe zit jij? Zijn je benen en billen ontspannen? Buik aangespannen?

tammiebels

Berichten: 971
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 22:13

Afbeelding
Is L2 verplicht doorzitten?
Laatst bijgewerkt door tammiebels op 13-10-18 22:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Déjà Vu (v. Jazz x Havidoff x Aktion), bevallen van Tsunoda B, hengst v. My Blue hors Santiano, 8 mei 2023

Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 22:15

We kunnen een heel technisch verhaal gaan houden... Iets waar ik tot recentelijk ook heel erg veel houvast in vond...

Maar beeld je een ruiter/amazone in die je bewondert om wat voor reden dan ook. En visualiseer je hoe het voelt om deze ruiter/amazone te zijn als je op het paard zit. Beeld je in hoe je zou willen dat het voelt.

Het is in het begin even moeilijk, ik ben zelf begonnen met alleen de stap. Maar ik merk dat het echt werkt. Afstappen van het technische verhaal. Dat verwart je hoofd alleen maar. Gewoon lekker rijden op gevoel.

melissa57
Berichten: 65
Geregistreerd: 29-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-18 22:30

tammiebels schreef:
[ [url=m/4Zm5x6.jpg]Afbeelding[/url] ]
Is L2 verplicht doorzitten?


In België is dit verplicht. Had ik er moeten bijvermelden!

melissa57
Berichten: 65
Geregistreerd: 29-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-18 22:33

Bowo schreef:
Ouderwets zitlessen nemen? Braaf paard, aan de longe, beugels van je zadel en gaan met die banaan.
Je kunt ook kijken hoe je balans is als je 2 passen doorzit, 1 pas staan, 2 passen doorzitten enz. Als je hier moeite mee hebt, zou ik dat eens gaan oefenen, dan wordt je zit onafhankelijker.

Hoe is verder de nageeflijkheid en lichaamsgebruik van je paard? Op een gespannen, vastgehouden rug zit je veel moeilijker.
En hoe zit jij? Zijn je benen en billen ontspannen? Buik aangespannen?


Dat van die zitles vind ik wel een goed idee, weet alleen niet dat dit gaat lukken met mije paard haha
Dat van de balans ga ik zeker eens uitproberen.
Verder loopt mijn paard goed nageeflijk. Ook haar rug gebruik is goed omdat ik dit zelf heel belangrijk vind dus denkt niet dat het daar aan ligt. Denk echt dat het probleem bij mij ligt.
Ik denk niet dat ik echt ontspannen zit in het doorzitten aangezien ik dan steeds het gevoel heb dat ik half aan het doodgaan ben

melissa57
Berichten: 65
Geregistreerd: 29-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-18 22:34

Janine1990 schreef:
We kunnen een heel technisch verhaal gaan houden... Iets waar ik tot recentelijk ook heel erg veel houvast in vond...

Maar beeld je een ruiter/amazone in die je bewondert om wat voor reden dan ook. En visualiseer je hoe het voelt om deze ruiter/amazone te zijn als je op het paard zit. Beeld je in hoe je zou willen dat het voelt.

Het is in het begin even moeilijk, ik ben zelf begonnen met alleen de stap. Maar ik merk dat het echt werkt. Afstappen van het technische verhaal. Dat verwart je hoofd alleen maar. Gewoon lekker rijden op gevoel.


Dank je voor de tip! Ga ik zeker eens proberen!

melissa57
Berichten: 65
Geregistreerd: 29-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-18 22:35

Sas_Mon schreef:
Zitles nemen bij een goede centered riding instructeur. Achter een scherm is je helpen heel moeilijk omdat we niet precies zien wat je doet. Afhankelijk van welke beweging je maakt krijg je andere aanwijzingen... een filmpje zou al beter zijn maar ik zou gewoon lekker een paar centered riding lessen nemen en ik weet zeker dat het er na veel beter gaat.


Dank je voor de tip! Ga het eens bekijken! Weet je er eventueel een goede?

melissa57
Berichten: 65
Geregistreerd: 29-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-18 22:36

Olikea schreef:
Zitlessen volgen.
Wat ik zelf fijn vond was aan de longe en dan met een voltige singel. dan heb je om te beginnen houvast, zonder het paard te hinderen in de mond. Plus dat het je zelf zekerheid geeft, want je kan je stevig vast houden.


Dank je voor de tip! Ga ik zeker eens proberen weet alleen niet of dit geschikt gaat zijn voor met mijn paard te doen

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: betere zit/doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 08:51

Je kunt ook zitles nemen op een ander paard als je denkt dat je paard het niet kan hebben.. er zijn best wat mensrn die dat aanbieden. Aan de andere kant ken ik heel flegmatieke paarden die je echt niet per ongeluk met je been moet aanraken maar die juist van zitles makkelijker worden. Omdat de ruiter niet echt iets vraagt en met zichzelf bezig is.

lessen in bewustzijn, Rebalancingsessies en hulp met paarden icm centered riding.
http://www.mensenbewustzijn.nl

Dee_Es

Berichten: 3662
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Re: betere zit/doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 09:28

Ik heb best wel veel gehad aan de filmpjes van ruitergevoel op youtube. Niet omdat filmpjes (zit)les kunnen vervangen maar omdat ik iedere keer dat ik ging rijden echt even bewust met mijn zit bezig ging. Tijdens het stappen even controleren hoe je zit, beugels even uit, je even concentreren op je lijf, waar je ontspant of juist aanspant, waar zit veel beweging en waar niet. Vaak gaan we juist wiebelen omdat we te statisch proberen te zitten.

Lukt het wel om 2 passen door te zitten bij het van hand veranderen? Begin dan daar mee. 2 passen doorzitten, 10 passen lichtrijden, 2 passen doorzitten. En dan ga je langzaam het aantal pasjes doorzitten vergroten. Het is echt een kwestie van iedere dag oefenen. Laat anders jezelf eens filmen en kijk eens wat het verschil is tussen hoe je zou willen zitten en wat je ziet (als aansluiting op wat Janine zei). Ik hou zelf bijvoorbeeld mijn rug veel te strak en dan ga je juist stuiteren ipv dat je mooi stil zit. Zo'n filmpje kan helpen bij uitvinden wat je nog moet verbeteren.

Blade B+13 [PR214,5] L1+12 [PR 216] L2 + 13 [PR 206] M1 + 19 [PR 220] M2 + 7 [PR 191]

RedKiwi

Berichten: 176
Geregistreerd: 23-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 13:03

melissa57 schreef:
Janine1990 schreef:
We kunnen een heel technisch verhaal gaan houden... Iets waar ik tot recentelijk ook heel erg veel houvast in vond...

Maar beeld je een ruiter/amazone in die je bewondert om wat voor reden dan ook. En visualiseer je hoe het voelt om deze ruiter/amazone te zijn als je op het paard zit. Beeld je in hoe je zou willen dat het voelt.

Het is in het begin even moeilijk, ik ben zelf begonnen met alleen de stap. Maar ik merk dat het echt werkt. Afstappen van het technische verhaal. Dat verwart je hoofd alleen maar. Gewoon lekker rijden op gevoel.


Dank je voor de tip! Ga ik zeker eens proberen!


Dit werkt bij mij idd heel erg goed. Zou je ook niet helemaal kunnen vertellen wat ik in mijn houding aanpas, maar als ik Edward Gal denk, dan zit ik beter en loopt mijn paard ook opeens beter. Beetje appart, maar het werkt.

Daarnaast hielp voor mij ook om iets naar achteren te gaan zitten, alsof ik mijn stuitje echt tegen de zit van het zadel wilde plakken, en benen juist los laten, dan lijk ik opeens niet meer te bewegen in het zadel. Enige hierbij is dat als je paard goed op zit reageert, hij dan kan gaan vertragen omdat je automatisch wat naar achteren gaat leunen.

Voor het oefenen kan je ook hulp vragen van iemand die je paard longeert zodat jij niet hoeft te denken over tempo of richting, en enkel hoeft te focussen op je zit.

En dan last but not least, oefen in korte sessies met verlichte zit/stap/galop ertussen. Dat is fijner voor je eigen buikspieren, je leert het uiteindelijk sneller/beter, en is ook een stuk fijner voor je paard zeker als het doorzitten nog niet zo soepel gaat in het begin.

elizabeth85
Berichten: 316
Geregistreerd: 16-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 13:41

Mijn zit is erg verbeterd sinds ik regelmatig met een barebackpad rijdt. Daarnaast heb ik ook gewoon zitlessen

Phoeboe

Berichten: 390
Geregistreerd: 04-07-16
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 13:45

Ik denk dat je al heel wat fijne tips hebt gekregen! :) Zelf heb ik ook een tijdje wat moeite gehad met m’n houding, ik ging snel wat voorover zitten. Toen heeft een instructeur een keer tegen mij gezegd: je moet denken dat er in elke hoek/bocht/figuur een oxer staat. Het klinkt misschien raar, maar als je daar continue aan denkt ga je ‘automatisch’ al rechter zitten!

Zoals al meer mensen hierboven hebben gezegd zou ik ook in korte stukjes oefenen, zo kan je beter de ontspanning bewaren zowel voor jou als voor je paard. En als je dan doorzit, probeer bezig te blijven door figuren te gaan rijden. Je bent dan in je hoofd bezig met die figuren en denk je minder aan het ‘moeten blijven zitten’

Edit: Ohja! En laat jezelf een keertje filmen, als je jezelf ziet rijden dan kan je daar ook veel van leren :j

Instagram: demigisolf

Justme_24
Berichten: 56
Geregistreerd: 28-10-18

Re: betere zit/doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 23:20

Een broek met leren stukken bij de knieën, “plakt” meestal wat beter vast. Beetje achterover leunen, benen lang maken en meegolven met het paard

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20034
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: betere zit/doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 23:24

Misschien eens spelen met steeds minder omhoog komen met lichtrijden. En daarbij echt bewust de beweging voelen. Benen lang en hakken omlaag/tenen omhoog zodat je echt in je zadel zit ipv erop.

Malenka

Berichten: 7519
Geregistreerd: 04-10-06

Re: betere zit/doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 23:50


JudithGigi

Berichten: 4160
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: betere zit/doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 12:47

Wat bij mij heeft geholpen bij de zitlessen was het loslaten van mijn buikspieren, waardoor ik de beweging daar kon opvangen! Mijn bovenlichaam en benen blijven hierbij stil.

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 00:53

Gypsy schreef:
Misschien eens spelen met steeds minder omhoog komen met lichtrijden. En daarbij echt bewust de beweging voelen. Benen lang en hakken omlaag/tenen omhoog zodat je echt in je zadel zit ipv erop.




klopt, de meeste zitten te kort met dressuur, de verstandigste is om zonder stijgbeugels door gaan zitten. maar dan hoe jij het beschrijft.

ik ken goed doorzitten en rij altijd lang , 2 gaten langer dan je lengte van je arm. Maar met paarden die hoog op geven heb ik ook moeite.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Nadia_ en 6 bezoekers