Tenen niet naar binnen kunnen draaien

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 16:31

WietskeK schreef:
Ik heb de tips uitgeprobeerd en het werkte echt super! Als ik mijn hele been naar binnen draai staan ze netjes naar binnen. Ook heb ik nieuwe laarzen en ik merk dat ik met die laarzen mijn tenen al meer naar binnen houd. Bedankt voor de tips!!

Fijn! *\o/*

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2 eindstand, Tinker Sansa te klein gebleven :+


Pindakaa7
Berichten: 622
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Ja

Re: Tenen niet naar binnen kunnen draaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 22:42

Super!

Avalanche

Berichten: 15919
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 23:25

xxwienekexx schreef:
Een hele gemene, maar hij werkt wel goed.. aan de longe door iemand je paard vast laten houden (hou t wel even veilig haha), beugels met een touwtje/tie rip aan je singelstoot vast maken. Zo een paar keer rijden en echt nooit meer dat jij je tenen naar buiten steekt, maar gewoon recht houdt/lichtjes naar binnen steekt ;) Dat kan namelijk niet, dan ben je je beugels kwijt :Y)

Zelf had ik mijn handen ongelijk en ik keek graag naar m'n paard en t zand _/-\o_

Voor je handen, een kort stevig stokje tussen je duimen. Weekje mee rijden, zeer onprettig de eerste keren maar daarna heb je nooit meer je handen scheef of te ver uit elkaar. :D

Naar beneden kijken, goedkope bril kopen, onderkant afplakken met ducktape, weekje mee rijden en je kijkt niet meer naar beneden :+

T is in het begin heel pittig en ik heb m'n instructeur destijds ook vervloekt maar ik krijg hier nu nooit meer minpunten op bij de shows :D

Heel slechte, want dan ga je je teen geforceerd naar binnen draaien. Terwijl het probleem zit in de onderrug en bekken.
Je moet je benen naar de zijkant openen, en niet naar voren, zodat je je op de binnenkant van je bovenbeen zit. Om dat te kunnen doen, moet je je rug recht maken, en je bekken iets kantelen, en dan zit je in een keer goed, hoef je ook al dit soort gekke stunts niet uit te halen.
Er is er ook een van een muntje tussen knie en zadel. Daar ga je alleen maar van klemmen, en je ontspanning is totaal weg. Dit soort rare methodes zijn nergens voor nodig en werken contraproductief.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

xxwienekexx
Berichten: 3131
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 07:30

Avalanche81 schreef:
Heel slechte, want dan ga je je teen geforceerd naar binnen draaien. Terwijl het probleem zit in de onderrug en bekken.
Je moet je benen naar de zijkant openen, en niet naar voren, zodat je je op de binnenkant van je bovenbeen zit. Om dat te kunnen doen, moet je je rug recht maken, en je bekken iets kantelen, en dan zit je in een keer goed, hoef je ook al dit soort gekke stunts niet uit te halen.
Er is er ook een van een muntje tussen knie en zadel. Daar ga je alleen maar van klemmen, en je ontspanning is totaal weg. Dit soort rare methodes zijn nergens voor nodig en werken contraproductief.

Mee eens dat je het eerst anders moet proberen op te lossen, niet mee eens dat het niet werkt.

Ik ben zelf t bewijs dat t wel heeft gewerkt namelijk, en ik heb nergens last van in mijn lijf en span mezelf ook totaal niet op een van mn paarden (dan vlieg ik er in een stop namelijk zo overheen en zou t niet zo heerlijk zitten) :Y)

Nou zal dat niet bij iedereen het juiste effect opleveren, ook daarin geef ik je gelijk, maar dat kan je voor alles zeggen. :D

Avalanche

Berichten: 15919
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Tenen niet naar binnen kunnen draaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 14:26

Leuke redenering, klopt niet, ieder mens zit anatomisch min of meer hetzelfde in elkaar en het effect van de oefeningen heeft dus min of meer hetzelfde effect bij iedereen.
Met dit soort oefeningen ga je symptomen bestrijden en niet het echte probleem. En dan kun je zeggen dat je lekker zit, dat riep ik ook, tot ik echt leerde zitten. Als je het probleem niet oplost waar het zit, heb je alleen de zichtbare uiting ervan bestreden, niet de oorzaak, en ook niet de effecten. Dat is de reden dat ik vind dat dit geen laatste redmiddel is, maar helemaal niet geprobeerd zou moeten worden. De hele denkwijze erachter is onzinnig imo, en toont alleen maar aan dat de instructeur geen idee heeft wat die aan het doen is.
Dat jij het prettig vindt, vind ik geen argument, mensen vinden van alles prettig, het is niet dat het daarom effectief is, of correct.
Er zijn ook mensen die vinden dat ze heerlijk gereden hebben als ze van het paard af komen, terwijl het paard zo stijf is als iets. Dus dat zegt me heel weinig.

Je zou zitfoto's kunnen laten zien, dan kan ik zien of het ook echt gewerkt heeft. Liefst een stuk of 6, een foto kan een momentopname zijn. In 5 of 6 foto's zit een patroon.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 14:35

Avalanche81 schreef:
xxwienekexx schreef:
Een hele gemene, maar hij werkt wel goed.. aan de longe door iemand je paard vast laten houden (hou t wel even veilig haha), beugels met een touwtje/tie rip aan je singelstoot vast maken. Zo een paar keer rijden en echt nooit meer dat jij je tenen naar buiten steekt, maar gewoon recht houdt/lichtjes naar binnen steekt ;) Dat kan namelijk niet, dan ben je je beugels kwijt :Y)

Zelf had ik mijn handen ongelijk en ik keek graag naar m'n paard en t zand _/-\o_

Voor je handen, een kort stevig stokje tussen je duimen. Weekje mee rijden, zeer onprettig de eerste keren maar daarna heb je nooit meer je handen scheef of te ver uit elkaar. :D

Naar beneden kijken, goedkope bril kopen, onderkant afplakken met ducktape, weekje mee rijden en je kijkt niet meer naar beneden :+

T is in het begin heel pittig en ik heb m'n instructeur destijds ook vervloekt maar ik krijg hier nu nooit meer minpunten op bij de shows :D

Heel slechte, want dan ga je je teen geforceerd naar binnen draaien. Terwijl het probleem zit in de onderrug en bekken.
Je moet je benen naar de zijkant openen, en niet naar voren, zodat je je op de binnenkant van je bovenbeen zit. Om dat te kunnen doen, moet je je rug recht maken, en je bekken iets kantelen, en dan zit je in een keer goed, hoef je ook al dit soort gekke stunts niet uit te halen.
Er is er ook een van een muntje tussen knie en zadel. Daar ga je alleen maar van klemmen, en je ontspanning is totaal weg. Dit soort rare methodes zijn nergens voor nodig en werken contraproductief.



helemaal mee eens, je moet je eerst afvragen waarom je lichaam doet wat het doet, en dan oplossen met iemand die verstand heeft van een menselijk lichaam en of biomechanica paard.
touwtjes, vastbinden, heel heel slecht idee. je gaat hiermee je lichaam vast zetten en dus ook je paard hinderen. want een lichaam dat niet correct meebeweegt hindert je paard big time!

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 14:37

xxwienekexx schreef:
Avalanche81 schreef:
Heel slechte, want dan ga je je teen geforceerd naar binnen draaien. Terwijl het probleem zit in de onderrug en bekken.
Je moet je benen naar de zijkant openen, en niet naar voren, zodat je je op de binnenkant van je bovenbeen zit. Om dat te kunnen doen, moet je je rug recht maken, en je bekken iets kantelen, en dan zit je in een keer goed, hoef je ook al dit soort gekke stunts niet uit te halen.
Er is er ook een van een muntje tussen knie en zadel. Daar ga je alleen maar van klemmen, en je ontspanning is totaal weg. Dit soort rare methodes zijn nergens voor nodig en werken contraproductief.

Mee eens dat je het eerst anders moet proberen op te lossen, niet mee eens dat het niet werkt.

Ik ben zelf t bewijs dat t wel heeft gewerkt namelijk, en ik heb nergens last van in mijn lijf en span mezelf ook totaal niet op een van mn paarden (dan vlieg ik er in een stop namelijk zo overheen en zou t niet zo heerlijk zitten) :Y)

Nou zal dat niet bij iedereen het juiste effect opleveren, ook daarin geef ik je gelijk, maar dat kan je voor alles zeggen. :D



Misschien heeft het voor jou misschien gewerkt, maar ik vraag me af wat je paard ervan vind?

Avalanche

Berichten: 15919
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Tenen niet naar binnen kunnen draaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 15:11

Riegje: +:)+ +:)+ +:)+

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

ittheclown

Berichten: 1749
Geregistreerd: 16-01-05
Woonplaats: Haarlem

Re: Tenen niet naar binnen kunnen draaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 22:58

Wat ik als aanvulling wil geven op het idee van je beugels vastbinden aan je singel of dergelijken.. niet doen ! is levensgevaarlijk , ik ken iemand die mee gesleept is omdat ze er dus afviel en precies met haar voet tussen zadel en touwtje klem kwam te zitten , en dit was een dun stro touwtje dus knapte uiteindelijk .. een tie rip .. knapt al helemaal niet ... Als je dan iets wilt proberen om je beugels wat vaster te krijgen doe dan gewoon je riemen onder je zweetblad, neemt niet af van de veiligheid en toch is er iets minder vrijheid voor .. zoals mijn moeder ze bij mij vroeger noemde.. Eendevoetjes :P

Zgan Prydi zadel te koop, bruin 17,5 inch. Evt met toebehoren.
En overige Tuigage voor maatje cob/Ijslander.

suus_toes

Berichten: 976
Geregistreerd: 01-05-07
Woonplaats: Eenrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 23:10

Ik heb helaas geen foto,
Ik deed van die scheve beugelblokjes altijd verkeerd om.
Dus de hoge kant aan de binnenkant.
Daardoor kantel je je voet dus naar buiten en automatisch draaien je tenen naar binnen.
Ik heb dit jaren volgehouden... Vond het anders niet eens meer fijn rijden. :j

#Massagepraktijk & Neuromusculaire therapie Eenrum

suus_toes

Berichten: 976
Geregistreerd: 01-05-07
Woonplaats: Eenrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 23:14

Afbeelding
Zo bedoelde ik :+

#Massagepraktijk & Neuromusculaire therapie Eenrum

Avalanche

Berichten: 15919
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Tenen niet naar binnen kunnen draaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 23:27

Dat werkt idd heel goed :j zolang je niet vergeet het probleem bovenin op te lossen, waar het zit, is dat prima. Maar op de binnenkant van je bovenbenen zitten ipv de achterkant is wel een must :j

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

san4nie
Berichten: 3555
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 23:53

Avalanche81 schreef:
Dat werkt idd heel goed :j zolang je niet vergeet het probleem bovenin op te lossen, waar het zit, is dat prima. Maar op de binnenkant van je bovenbenen zitten ipv de achterkant is wel een must :j


Alleen dan ga ik persoonlijk minder op m’n kont zitten en meer op de “voorkant”. Heb je daar ook tips voor? :D

Gezocht: trust inno sense bustrens 13,5cm. Stuur gerust een pb als je iets hebt!

Avalanche

Berichten: 15919
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Tenen niet naar binnen kunnen draaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 12:25

Ja, je bekken iets achterover kantelen.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

san4nie
Berichten: 3555
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: Tenen niet naar binnen kunnen draaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 12:33

Dankjewel. Ging dat maar zo makkelijk.

Gezocht: trust inno sense bustrens 13,5cm. Stuur gerust een pb als je iets hebt!

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 12:37

san4nie schreef:
Dankjewel. Ging dat maar zo makkelijk.



This anatomisch gezien ook onmogelijk hoor om en op de binnen kant van je benen te zitten en in het zadel op je billen. Dat kan namelijk niet.

Ergens er tussen in zit je goed.

Maar feit blijft wel. Dat als je tenen echt zo rampzalig naar buiten staan. Een ander zadel misschien een betere optie is. Anders ga je je zelf ontzettend forceren.

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

san4nie
Berichten: 3555
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: Tenen niet naar binnen kunnen draaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 12:53

Dank voor je antwoord. Ik merk zelf verschillende dingen aan mijn lichaam, en dat het onmogelijk voelt beide perfect te doen ligt dus niet helemaal aan mij. Ik ben nogal wat aangekomen en vooral mijn bovenbenen zijn flink breder geworden. Dat maakt het er niet makkelijker op. Daarnaast merk ik ook dat we een beetje in een vicieuze cirkel zitten, van niet genoeg aan m'n been zijn, meer been nodig hebben, tenen naar buiten draaien en daardoor zeker niet beter aan m'n been worden.
Paardrijden is echt moeilijk..

Gezocht: trust inno sense bustrens 13,5cm. Stuur gerust een pb als je iets hebt!

Avalanche

Berichten: 15919
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 13:13

Een zadel met een smalle twist en een wat groter zitvlak ( zogenaamde lady's seat) zal je een heel eind helpen. Want na je eerdere vragen vermoed ik dat je in een mannenzadel zit, en daarin is het vrijwel onmogelijk om correct te zitten, zonder jezelf ongelooflijk te forceren.




They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 14:16

ik ben het helemaal eens met Avalanche81,


Maar misschien is het raadzaam om jezelf eens te testen qua bewegelijkheid in je bekken. Beste manier is dat te doen op een hippie kruk en kijken of je langzaam een rondje kan draaien met je ''onderlijf'' zowel links en rechts. maar die zijn wat duur.

Dus cheap way. een gymbal van de action, ga er op zitten knieen in bocht. voeten recht op de grond en hoofd/nek recht op je romp.( niet kramachtig) en kijk of je de bal naar voren en naar achteren kan rollen. d.m.v. je bekken naar voor en naar achter te kantelen. De vraag is dan eigenlijk of je baas bent/blijft over de bal i.p.v dat tie te snel naar achter of naar voren rolt etc.

andere manier is probeer voor jezelf of je een kattenrug te maken(bol) Dit gaat vooral over de onderste rug spieren(van je kont naar boven tot +/- een handbreedte) en je lage buikspieren ter hoogte van je rand van je broek.

Ff kort gezegd regelen die het aansturen van je bekken, die moeten voldoende kunnen bewegen om eigenlijk alles in het paardrijden te regelen. tempo, vooruit, achteruit, zijwaarts, aansturing en tempo controle van de achterbenen, de mate van verzameling. etc.


Daarom kunnen mensen zonder armen en benen ook prima paardrijden. omdat het bekken alles geregeld wordt.
Is je zadel goed voor jouw en ligt het in balans op je paard? Zit je op de juiste plek en heb je core stabiliteit? dan valt de rest eigenlijk op z'n plek, dan heb je geen last bijv. klapperende armen en benen en tenen etc. want dan hoef niet te compenseren.

Er is dan nog een dingetje( tip) er word altijd gezegd doe je hoofd recht. vaak werkt dit averrechts. omdat het hoofd naar voren gegooid word en gevolg schouders daardoor vastgezet. waardoor je geen fijne meegaande hand meer kan hebben.
als iemand zegt, hoofd omhoog of iets dergelijks, probeer dan voorzichtig van onder het randje van je cap naar voren te kijken.

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 14:33

san4nie schreef:
Dank voor je antwoord. Ik merk zelf verschillende dingen aan mijn lichaam, en dat het onmogelijk voelt beide perfect te doen ligt dus niet helemaal aan mij. Ik ben nogal wat aangekomen en vooral mijn bovenbenen zijn flink breder geworden. Dat maakt het er niet makkelijker op. Daarnaast merk ik ook dat we een beetje in een vicieuze cirkel zitten, van niet genoeg aan m'n been zijn, meer been nodig hebben, tenen naar buiten draaien en daardoor zeker niet beter aan m'n been worden.
Paardrijden is echt moeilijk..



jaaaa, echt fijn en correct rijden op zit, is rete moeilijk. het is heel precies en komt heel nauw. en t blijft altijd een puzzel, steeds meer stukjes.

san4nie
Berichten: 3555
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: Tenen niet naar binnen kunnen draaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 18:21

Dank riegje. Ik wil niet ts haar hele topic overnemen, maar vind dit toch wel een interessant iets.

Die bewegingen en de stabiliteit in m’n lijf is moeilijk. Ik heb begin dit jaar mijn rug gebroken, en het is nog lang niet zo als het was. Had altijd al een wat te holle rug, maar dit is niet beter geworden hierdoor. Dat is ook de reden dat ik nogal aangekomen ben. Voor de kilo’s zat ik fijner in mijn zadel. Was ook voor mijn vorige paard en mij op maat gemaakt. Heb het idee dat ie niet helemaal goed ligt op deze, dus heb de zadelmaker ook al gemaild.

Fijn dat we het er in elk geval over eens zijn dat echt goed rijden echt moeilijk is.

Gezocht: trust inno sense bustrens 13,5cm. Stuur gerust een pb als je iets hebt!


Avalanche

Berichten: 15919
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Tenen niet naar binnen kunnen draaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 18:48

Sannie, kijk de video's eens? Zeker als je de laatste bekijkt, is het logisch dat je niet lekker zit. Als vrouw in een mannenzadel wordt het een stuk moeilijker. Dat neemt niets van mijn tips weg, maar ze zijn wel een stuk makkelijker uit te voeren in een vrouwenzadel :)

Ik heb issues met mijn rechterheup. Doordat ik een zadel kocht wat mij goed paste, werd het beter, maar ook ik heb een zere rug als ik in een mannenzadel zit. Als je rug in een onnatuurlijke positie wordt gedwongen, is dat bijna onontkoombaar.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 bezoekers