Wat doen jouw benen tijdens het rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Kate_91
Berichten: 47
Geregistreerd: 22-10-18

Wat doen jouw benen tijdens het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-10-18 14:31

Hoi!

Sinds kort ben ik weer de gelukkige bijrijder van een lief en fijn paard. Een dingetje waar ik echter vaak mee bezig ben zijn mijn benen. Wanneer ik er aan denk (en echt mee bezig ben) hou ik mijn benen lang en mijn hakken laag. Maar zodra ik mezelf meer focus op het rijden en in principe dus ook meer dingen tegelijk ga doen, lijk ik mijn voeten op vreemde wijze gewoon te ‘vergeten’. Hierdoor ga ik soms ook erg krampachtig rijden en liggen mijn benen ook niet op de plek waar ze horen te liggen.

Dit heb ik niet altijd tijdens het rijden hoor (haha, denk ik :+ ), maar ik merk het wel snel op bij mezelf.
Klinkt dit bekend en heeft iemand misschien wat tips?


Duhelo

Berichten: 28498
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wat doen jouw benen tijdens het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 14:37

benen lang klopt nog, hakken laag is echter achterhaald. Je kan beter je voeten gewoon horizontaal hebben.
Eigenlijk moet je op je paard een balans vinden, dat, als je dezelfde houding aanhoudt en iemand trekt in 1 ruk je paard onder je weg, als je dan op de grond landt in dezelfde houding je gewoon blijft staan. Als je je hakken naar beneden druk zal je op de grond niet blijven staan.
Dus je moet proberen wel die oor-schouder-heup-haklijn aan te houden, maar je hak niet naar beneden drukken (ook omdat je dan door het drukken weer spanning creërt en je automatisch je kuitspier opspant en dus onbedoeld hulpen geeft aan je paard, maar ook andere spieren gaat opspannen wat ten nadele van je houding komt.)

LisaFalco

Berichten: 770
Geregistreerd: 02-04-11
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 14:50

Klinkt zeker bekend en denk ook dat iedereen hiermee te maken krijgt of heeft gehad. Wat mij geholpen heeft is ten eerste een dressuurzadel. Mijn oude veelzijdigheidszadel gaf mij totaal geen steun terwijl mijn dressuurzadel dit wel deed en ik daardoor begrensd werd door het zadel in mijn houding. Daarnaast heb ik mezelf aangeleerd om tijdens het rijden echt continu bewust bezig te zijn met je houding. Na verloop van tijd merk je dat je vanzelf steeds meer automatisch een betere houding aanneemt

Whitney (Lester X Jasper) Dressuur B+11 | Springen B+1 | SGW BB

Kate_91
Berichten: 47
Geregistreerd: 22-10-18

Re: Wat doen jouw benen tijdens het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-18 09:26

@Duhelo Goede tip, dank je wel! Daar ga ik zeker eens mee werken!

@LisaFalco Ik denk inderdaad ook dat het kwestie is van continu bewustzijn, zeker in het begin. Het is nu eenmaal een sport waarbij je met veel dingen tegelijk bent. Dat moet ik zeker ook even weer oppakken hoor, dat multi ;-). En goede tip van je zadel. Wat ik ook van mezelf weet is dat ik gewend ben vrij kort te zitten. Dit probeer ik ook 'af te leren', door steeds wat langer te gaan zitten.

RoosMarije

Berichten: 305
Geregistreerd: 11-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 10:21

Wat mij heel erg heeft geholpen met lang zitten is om elke keer met instappen met je voeten uit de beugels te rijden. Mijn ervaring is dat je benen dan door de zwaartekracht gewoon vallen waar ze horen te vallen zonder dit te forceren. Je kan jezelf ook een zitles geven door zonder zadel of zonder beugels te rijden. Zo leert je lichaam zichzelf in evenwicht te houden (met je hele core ipv je benen) zonder dus krampachtig te zijn in je benen, gebruik je de muscle memory van je benen in je voordeel en hoef je niet meer zoveel op je benen te focussen dat je niet meer aan rijden toe komt. :)

Kate_91
Berichten: 47
Geregistreerd: 22-10-18

Re: Wat doen jouw benen tijdens het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-18 10:43

Dat zal ik ook eens proberen. Ik zal beginnen zonder alleen de beugels en nog wel het zadel, volgende stap zonder zadel :-) Bedankt!

Janneke2

Berichten: 22651
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 11:31

Vwb je 'core muscles' is het spelletje : voel de stand van je onderrug/bekken,
beugels uit - je benen trekken je rug hol.
De kunst is: wel beugels uit - maar 'aan de slag!' met je buikspieren zodat je bekken blijft waar het is.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Kate_91
Berichten: 47
Geregistreerd: 22-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-18 12:00

Bedankt! Ik zal dat deze week eens proberen, ik ga er woensdag of donderdag weer naartoe.
krijg ik er meteen wat mooie buikspieren bij :+

xRedshift

Berichten: 150
Geregistreerd: 25-10-18

Re: Wat doen jouw benen tijdens het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 09:30

Ik rijd soms met mijn voeten uit de beugels. Ik ben met mijn houding nog niet waar ik wil zijn, maar zonder beugels rijden helpt mij wel!

ninaphilo

Berichten: 640
Geregistreerd: 06-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 15:47

Ik ga dit volgen, mijn benen zitten altijd een kilometer te ver naar voren. Binnenkort dan maar zonder beugels rijden :+

Absolem

Berichten: 2756
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 14:53

ninaphilo schreef:
Ik ga dit volgen, mijn benen zitten altijd een kilometer te ver naar voren. Binnenkort dan maar zonder beugels rijden :+


Zelfde probleem. Maar soms helpt je zadel je ook echt niet hoor. Daar heb ik ook last van.


Ik strek tegenwoordig ook elke dag een kwartiertje m'n spieren als een ballerina (altands de intentie is er _O- ) om m'n bekken spieren op te rekken en dus meer souplesse in m'n bekken en benen te krijgen.

Ik heb wel het idee dat het iets helpt. Maar poh. Je eigen houding corrigeren is verdomd moeilijk hoor. :=

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

Amado7

Berichten: 10717
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Wat doen jouw benen tijdens het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 14:55

Ik volg. Mijne leiden ook hun eigen leven.

Niet perfect is ook goed

Kate_91
Berichten: 47
Geregistreerd: 22-10-18

Re: Wat doen jouw benen tijdens het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-18 15:31

Het is zeker moeilijk! Ik probeer er zooo goed op te letten! Soms ook best frustrerend als het gewoon niet lukt zoals je wilt. Maar we blijven volhouden :+

ninaphilo

Berichten: 640
Geregistreerd: 06-10-16

Re: Wat doen jouw benen tijdens het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 18:39

Ja heel moeilijk!
Zonder beugels ging trouwens echt goed, maar als ik ze dan weer in doe trek ik mijn knieën op..
Ik had ze daarna 2 gaatjes langer gemaakt maar toen kon ik niet meer lichtrijden :') Uiteindelijk dus 1 gaatje langer. In stap gaat het wel goed, maar in draf glijden mijn onderbenen onbewust toch naar voren.

Ook moet ik mijn benen er meer aan houden, maar ik heb echt het idee dat mijn bovenbenen daar gewoon te kort voor zijn en dat ik daarom mijn onderbenen er vanaf steek. Het past gewoon echt niet behalve als ik me forceer in een onnatuurlijke houding.

Absolem

Berichten: 2756
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 18:41

ninaphilo schreef:
Ja heel moeilijk!
Zonder beugels ging trouwens echt goed, maar als ik ze dan weer in doe trek ik mijn knieën op..
Ik had ze daarna 2 gaatjes langer gemaakt maar toen kon ik niet meer lichtrijden :') Uiteindelijk dus 1 gaatje langer. In stap gaat het wel goed, maar in draf glijden mijn onderbenen onbewust toch naar voren.

Ook moet ik mijn benen er meer aan houden, maar ik heb echt het idee dat mijn bovenbenen daar gewoon te kort voor zijn en dat ik daarom mijn onderbenen er vanaf steek. Het past gewoon echt niet behalve als ik me forceer in een onnatuurlijke houding.


Meestal is het andersom. Je gaat je benen afsteken omdat je je bovenbenen niet kwijt kunt. Plaats eens een foto?

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

ninaphilo

Berichten: 640
Geregistreerd: 06-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 20:17

Oh, dan weet ik het niet. Ik rij op onderstaande foto's op mijn bijrijdpaard, maar ik rij ook manegelessen. Toen verbaasde iemand zich er nog over dat ik met geen enkel veelzijdigheidszadel met mijn knie tegen het opstaande stuk van het zweetblad kom/leun.


Afbeelding
Foto 1 draf, foto 2 stap (lange teugel), foto 3 galop, foto 4 draf.
Ik zie ook op andere foto's dat als hij harder gaat, ik mijn benen naar voren gooi..

Mijn houding is sowieso drama op deze foto's, let maar alleen op de benen. Dit was de eerste keer les en eerste keer binnenbak voor hem, dus de turbo stond flink aan :+

(Ik heb mijn beugels nu een gaatje langer sinds deze les)

daydream

Berichten: 595
Geregistreerd: 18-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 20:30

Ik vind het ook heel moeilijk om ze helemaal goed te houden. Zeker nu ik pas weer een paar andere dan mijn eigen paard heb gereden...

Centred Riding technieken helpen wel, heb daar wat les in gehad en boek van. Ik zag trouwens dat Jill Huijbregts pas een centred riding / houding zit iets op haar vlog heeft geplaatst waar best wel nuttige tips nog in zaten https://www.youtube.com/watch?v=jBR2LDmcBRc&t=603s Misschien heb je daar wat aan.

[o] De liefde voor een paard kan de wereld doen oplichten.<3

Absolem

Berichten: 2756
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 20:33

ninaphilo schreef:
Oh, dan weet ik het niet. Ik rij op onderstaande foto's op mijn bijrijdpaard, maar ik rij ook manegelessen. Toen verbaasde iemand zich er nog over dat ik met geen enkel veelzijdigheidszadel met mijn knie tegen het opstaande stuk van het zweetblad kom/leun.


[ [url=m/LE5CvI.jpg]Afbeelding[/url] ]
Foto 1 draf, foto 2 stap (lange teugel), foto 3 galop, foto 4 draf.
Ik zie ook op andere foto's dat als hij harder gaat, ik mijn benen naar voren gooi..

Mijn houding is sowieso drama op deze foto's, let maar alleen op de benen. Dit was de eerste keer les en eerste keer binnenbak voor hem, dus de turbo stond flink aan :+

(Ik heb mijn beugels nu een gaatje langer sinds deze les)



Ja naja ik vind dat je zo voor zo een zadel nog heel netjes zit hoor op die ene foto na. Zo een zadel nodigd ook wel uit om iets vrijer in een stoelzit gaan zitten.

Ik zit net zo maar dan in een dressuur zadel. En dat plaatje klopt dus niet _O- .

Das een combinatie van lange benen, herenzadel en mijn rug die rotsvast zit. :')

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

Absolem

Berichten: 2756
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 20:41

Afbeelding

Nou valt deze foto nog mee. Want paard ging hier ook nog niet vol gas.

Maar als die dus wel volgas gaat draven met knie actie en alles erop en eraan. Dan vliegen mijn benen ongeveer voorbij z'n boeg om mezelf maar in het zadel te houden. _O-

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

ninaphilo

Berichten: 640
Geregistreerd: 06-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 20:55

Die video van Jill zag ik ook al voorbij komen, ga ik binnenkort even voor zitten.

Ik rij vrijwel altijd in veelzijdigheidszadels, dressuurzadel heb ik op 1 manegepony. Benen liggen dan niet te ver naar voren maar nog steeds een beetje afgestoken..

Valt inderdaad mee op die foto! Rugproblemen ook helaas erg bekend mee, helpt ook niet veel mee :')
Bij mij gaat het ook in de draf mis, bijrijdpaard heeft echt een uitgestrekte turbo draf. Bij hem moet ik juist goed mijn been er aan blijven houden om hem rustig te houden, want als ik ze afsteek en dan perongeluk tegen hem aan beweeg springt hij telkens naar voren.


AlwaysH

Berichten: 11264
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Wat doen jouw benen tijdens het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 21:19

Die lijden een eigen leven. :Y)
Er op letten helpt vaak ook niet helaas.

Fly high, Nobblyneez... 17.3.17 - 15.6.22

anne_1999

Berichten: 54
Geregistreerd: 20-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 16:33

Ik volg graag, heb snel krampen en vind het lastig om mijn benen "onder controle" te houden, terwijl dat met mijn handen en armen helemaal geen problemen oplevert (maarja dat is, vind ik, ook niet het lastigste natuurlijk)

oxydrain
Berichten: 27
Geregistreerd: 07-11-18

Re: Wat doen jouw benen tijdens het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 11:30

Als je in een verkeerd zadel zit gaan de inderdaad ook hun eigen dingen doen. Het is super belangrijk dat je in een goed zadel zit die past voor jou en je paard.

koend
Berichten: 1225
Geregistreerd: 10-11-03

Re: Wat doen jouw benen tijdens het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 13:31

De ideale dressuur-beenhouding kan pas ideaal zijn in wisselwerking met een ideaal gaand paard.
Een dressuurzadel helpt, zitoefeningen helpen, zonder stijgbeugels helpen, bewust zitten helpt , ...

Maar dan nog moet je de beenhouding zien in relatie tot wat je doet.
Met als uiterste voorbeeld hoe crossruiters dikwijls zitten als het "spannend" wordt. "De holy-oliebol-houding, noemt mijn springinstructeur het.

De beenhouding staat ook in relatie tot de romphouding:
Absolem zit op haar foto heel recht in de romp maar in relatie tot haar voeten, te ver achterover (of de voeten te ver vooruit). Het is normaal dat ze een uitgestrekte draf dan zal proberen uit te zitten door nog meer achterover te zitten en dan zullen haar benen inderdaad automatisch meer vooruit komen. Ik zou proberen om het zadel achteraan iets hoger te krijgen (laten vullen of speciale onderlegger, of ander zadel?)

Ninaphilo zit ook met haar benen te veel naar voor en heeft een beetje hetzelfde probleem. Maar ik denk dat de paard (vooral op de eerste foto) eigenlijk wat met weggedrukte rug loopt, en de ruiter ook
wat krampachtig zit. Ze schrijft dat het "een eerste keer" was, die houding van ruiter en paard zijn dus niet zo abnormaal. Het zou best kunnen dat die beenhouding totaal anders is, als het paard beter door zijn rug loopt.

Nu is het wel allemaal gemakkelijk gezegd. Ikzelf bijvoorbeeld heb scheve knieën (o-benen met X-knieën ;) en af en toe rugpijn.
En dan maar werken aan je zit! Haha!

Absolem

Berichten: 2756
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 14:06

koend schreef:
De ideale dressuur-beenhouding kan pas ideaal zijn in wisselwerking met een ideaal gaand paard.
Een dressuurzadel helpt, zitoefeningen helpen, zonder stijgbeugels helpen, bewust zitten helpt , ...

Maar dan nog moet je de beenhouding zien in relatie tot wat je doet.
Met als uiterste voorbeeld hoe crossruiters dikwijls zitten als het "spannend" wordt. "De holy-oliebol-houding, noemt mijn springinstructeur het.

De beenhouding staat ook in relatie tot de romphouding:
Absolem zit op haar foto heel recht in de romp maar in relatie tot haar voeten, te ver achterover (of de voeten te ver vooruit). Het is normaal dat ze een uitgestrekte draf dan zal proberen uit te zitten door nog meer achterover te zitten en dan zullen haar benen inderdaad automatisch meer vooruit komen. Ik zou proberen om het zadel achteraan iets hoger te krijgen (laten vullen of speciale onderlegger, of ander zadel?)

Ninaphilo zit ook met haar benen te veel naar voor en heeft een beetje hetzelfde probleem. Maar ik denk dat de paard (vooral op de eerste foto) eigenlijk wat met weggedrukte rug loopt, en de ruiter ook
wat krampachtig zit. Ze schrijft dat het "een eerste keer" was, die houding van ruiter en paard zijn dus niet zo abnormaal. Het zou best kunnen dat die beenhouding totaal anders is, als het paard beter door zijn rug loopt.

Nu is het wel allemaal gemakkelijk gezegd. Ikzelf bijvoorbeeld heb scheve knieën (o-benen met X-knieën ;) en af en toe rugpijn.
En dan maar werken aan je zit! Haha!



Ja klopt als een bus.
Tegenwoordig probeer ik het tegenovergestelde te doen dan wat mijn instinct wil dat ik doe. Dus ik probeer als ik in een middendraf / uitgestrekte draf ga. Mijn benen nog verder naar achter te leggen om mijn spieren het balans verschil te leren opvangen.

Omdat ik er zo hard op oefen is het wel helaas zo dat ik stuiter omdat ik er eigenlijk te hard op focus. Maar het resultaat is wel dat als ik aan het rijden ben samen met het meisje wat de arabier rijd en ik leg wat uit aan haar is dat ik zodanig ontspan dat mijn spieren het dus wel opvangen voor een groot gedeelte.

Een heel apart gevoel is dat, als of er een bepaalde rust in m'n lijf zit dan. Dat is fijn rijden.

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 bezoekers