Bokken en geen balans

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
sparkSof
Berichten: 22
Geregistreerd: 15-06-18

Bokken en geen balans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-18 08:37

Hoi, het is nu wel overduidelijk dat mijn lease pony geen balans heeft in de galop!
Heb grondwerkles en doe dan ook veel oefeningen!
Binnenkort wil ik gaan galopperen in het bos zodat ze niet steeds een rondje hoeft te galopperen.

Deze week heeft mijn pony 10x gebokt omdat ze niet wou draven :p
Ik ben erg consequent dus dat is niet het probleem.

Iemand tips/ideeën?


mika11

Berichten: 11091
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Bokken en geen balans

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 08:43

Is het nog een jonge pony?
Het bokken in draf hoeft niet te komen door onbalans.
Kan ook zijn dat je pony ergens vast zit of ergens last van heeft.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3031
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Bokken en geen balans

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 08:46

heb je naast grondwerk ook gewone les? hoe oud is het dier en wat is jouw eigen ervaring?

Be happy eat a snackkie

kiki1976

Berichten: 16821
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Bokken en geen balans

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 09:08

Ik denk dat jouw lease pony je iets probeert te vertellen door te bokken.
Gaat het het om de pony uit je profiel?
Misschien iets meer info

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

Mystic_Dawn

Berichten: 98
Geregistreerd: 22-01-14

Re: Bokken en geen balans

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 09:43

Misschien gaat ze bokken doordat er lichamelijk iets niet goed is? Mijn ervaring is dat paarden wel eens bokken door bv het zadel dat niet goed ligt en dat ze daardoor rugpijn hebben.
Een tip die ik verder veel gehoord heb is veel aanspringen, een paar galopsprongen rijden en dan weer terugnemen naar de draf. Hierdoor moet ze wel de spieren gebruiken, maar raakt ze niet uit evenwicht omdat ze geen bochten hoeft te galopperen.

:D

LoveBodin

Berichten: 4340
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Bokken en geen balans

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 09:57

Bij niet aan willen draven zou ik toch andere dingen gaan bekijken, lichamelijke dingen. Ligt alles goed? Heeft ze nergens last van?
Niet aan willen draven zie je namelijk vaak als gevolg van lichamelijke problemen. Hoe draaft en galoppeerd ze zonder ruitergewicht? En zonder zadel?

Now Tom said, "Mom, wherever there's a cop beating a guy, wherever a hungry newborn baby cries
Where there's a fight against the blood and hatred in the air, look for me, Mom, I'll be there
Wherever somebody's fighting for a place to stand or a decent job or a helping hand
Wherever somebody's struggling to be free, look in their eyes, Ma, and you'll see me"

sparkSof
Berichten: 22
Geregistreerd: 15-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-18 10:31

Barbet schreef:
Is het nog een jonge pony?
Het bokken in draf hoeft niet te komen door onbalans.
Kan ook zijn dat je pony ergens vast zit of ergens last van heeft.


14 jaar!

LoveBodin schreef:
Bij niet aan willen draven zou ik toch andere dingen gaan bekijken, lichamelijke dingen. Ligt alles goed? Heeft ze nergens last van?
Niet aan willen draven zie je namelijk vaak als gevolg van lichamelijke problemen. Hoe draaft en galoppeerd ze zonder ruitergewicht? En zonder zadel?


Nieuw zadel aangeschaft wat is goedgekeurd door de zadelmaker. Ligt ook zadelbontje onder door gevoelige rug. Ik longeer haar niet in de galop dat gaat haar balans niet verbeteren als ze rondjes moet rennen.

Mystic_Dawn schreef:
Misschien gaat ze bokken doordat er lichamelijk iets niet goed is? Mijn ervaring is dat paarden wel eens bokken door bv het zadel dat niet goed ligt en dat ze daardoor rugpijn hebben.
Een tip die ik verder veel gehoord heb is veel aanspringen, een paar galopsprongen rijden en dan weer terugnemen naar de draf. Hierdoor moet ze wel de spieren gebruiken, maar raakt ze niet uit evenwicht omdat ze geen bochten hoeft te galopperen.


Ze vind het lastig om niet in de hoek aan te springen. Maar zal het proberen zadel ligt goed (zadelmaker) en zadelbontje eronder wegens gevoelige rug.

kiki1976 schreef:
Ik denk dat jouw lease pony je iets probeert te vertellen door te bokken.
Gaat het het om de pony uit je profiel?
Misschien iets meer info


Zou kunnen, Ja is zo maar mijn status heb ik niet meer geüpdatet dus de informatie klopt niet helemaal meer.

speedfiets_2 schreef:
heb je naast grondwerk ook gewone les? hoe oud is het dier en wat is jouw eigen ervaring?


Ja om de week, ze is 14 en ik 13 ik reed op de manege gevorderd en ben dr vanaf en rij nu paarden/pony's van andere mensen zowel dressuurmatig als springen.

Bowo
Berichten: 2796
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 10:35

Je zegt "wegens gevoelige rug", wat moet ik me voorstellen bij een gevoelige rug? Wat is daar de oorzaak van?
Hoe lang wordt de pony al getraind?

Mystic_Dawn

Berichten: 98
Geregistreerd: 22-01-14

Re: Bokken en geen balans

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 10:48

Misschien eens proberen gewoon in de bak, zonder longeerlijn, haar los rondjes proberen te laten draven en galopperen (met beleid, dus op jouw teken en niet opjagen etc), en dan kijken of ze nog bokt?
Als er ook anderen op haar rijden/hebben gereden, misschien die ook vragen of zij deze problemen ook hebben?

:D

Mystic_Dawn

Berichten: 98
Geregistreerd: 22-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 10:51

sparkSof schreef:
Mystic_Dawn schreef:
Misschien gaat ze bokken doordat er lichamelijk iets niet goed is? Mijn ervaring is dat paarden wel eens bokken door bv het zadel dat niet goed ligt en dat ze daardoor rugpijn hebben.
Een tip die ik verder veel gehoord heb is veel aanspringen, een paar galopsprongen rijden en dan weer terugnemen naar de draf. Hierdoor moet ze wel de spieren gebruiken, maar raakt ze niet uit evenwicht omdat ze geen bochten hoeft te galopperen.


Ze vind het lastig om niet in de hoek aan te springen. Maar zal het proberen zadel ligt goed (zadelmaker) en zadelbontje eronder wegens gevoelige rug.


Bedoel trouwens wel in de hoek aanspringen, maar voor de lange zijde, dat ze als ze eenmaal in galop zit geen bochten meer hoeft te rijden :)

:D

LoveBodin

Berichten: 4340
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 12:27

Mystic_Dawn schreef:
Misschien eens proberen gewoon in de bak, zonder longeerlijn, haar los rondjes proberen te laten draven en galopperen (met beleid, dus op jouw teken en niet opjagen etc), en dan kijken of ze nog bokt?
Als er ook anderen op haar rijden/hebben gereden, misschien die ook vragen of zij deze problemen ook hebben?


Dat was inderdaad wat ik ook bedoelde. Niet perse opjagen, maar kijken hoe in vrijheid beweegt. Hoe loopt ze in de wei? Galoppeert ze uit zichzelf?
En op het waarom longeren met zadel: kijken of het anders is als er een zadel op ligt, houdt ze zich dan vast? Bokt ze dan juist?
Overigens is longeren geen opjagen of rondjes laten rennen, maar kan het ook veel toevoegen aan balans.


En waarom heb je bontje er onder gelegd? Is dat ook in overleg met zadelmaker gegaan?

Als het echt een balans probleem is (maar zo klinkt het eerlijk gezegd niet helemaal...), dan zou ik buiten gaan galopperen. Lange rechte stukken.

Now Tom said, "Mom, wherever there's a cop beating a guy, wherever a hungry newborn baby cries
Where there's a fight against the blood and hatred in the air, look for me, Mom, I'll be there
Wherever somebody's fighting for a place to stand or a decent job or a helping hand
Wherever somebody's struggling to be free, look in their eyes, Ma, and you'll see me"

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70433
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Bokken en geen balans

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 14:43

Ik verplaats dit topic Rijtechnische vragen.

paarden118
Berichten: 19
Geregistreerd: 05-03-18

Re: Bokken en geen balans

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 18:50

Het kan aan het zadel liggen

Absolem

Berichten: 2756
Geregistreerd: 27-11-12

Re: Bokken en geen balans

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 18:54

En wat nou als je dat bontje eens weghaalt en zonder bontje gaat rijden. Heb je dat al eens geprobeerd?

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Kaplaars en 8 bezoekers