3 jarige pakt bit en is sloom

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
octavodia
Berichten: 303
Geregistreerd: 12-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 21:40

pfoei..een 3 jarige...en dat nu er allerlei wetenschappelijke onderzoeken gedaan zijn waaruit blijkt dat 3 jaar veel te vroeg is om je paard in te rijden..Grondwerk prima, lekker wandelen samen en een fijne solide band opbouwen, prima. hersenwerkjes doen Prima...Maar vooral lekker de wei op met kuddegenoten en laten uitgroeien..De laatste groeischuiven die sluiten zijn die van de rug...en daar ga je dan opzitten....Ik snap niet dat mensen zo hun ogen kunnen sluiten voor dit soort onderzoeken, en dan raar staan te kijken dat er bij hun paard eenmaal ingereden op jonge leeftijd zich allerlei problemen manifesteren....Het heeft niks met voor en tegenstanders te maken..het heeft met harde wetenschappelijk onderbouwde feiten te maken...Af en toe er eens op gaan zitten is tot daar aan toe...tijdens het samen lekker in het bos wandelen even gaan zitten om alvast wat te wennen...maar niet op een 3 jarige...4 jaar zou een stuk beter zijn...

En 2 x per dag een plak hooi is ook niet erg veel....Een paard heeft continu goed hooi nodig, je paard is volop in de groei. Mooi dat hij overdag buiten staat, maar snachts dan? Wat krijgt hij snachts te eten? Een paard heeft geen dag en nacht ritme, dat leggen wij hem op als hij snachts binnen staat...maar naar bed gaan doet een paard niet...Maar dat is een andere discussie..Een paard kan leven op 24/7 goed hooi in de slowfeeder en een goede liksteen, en ander ruwvoer in de vorm van takken bv wilg en populier, stro etc..
Laatst bijgewerkt door octavodia op 24-10-18 21:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Corneeltje

Berichten: 195
Geregistreerd: 09-11-17
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 21:44

Pas rond het 6e jaar sluiten de laatste groeischijven van een paard en dat zijn nou net de groeischijven in de rug. Tot die tijd groeit je paard en het kan dus dat hij last heeft van groeipijn of dat hij de last van een ruiter nog niet voldoende aankan. Het is natuurlijk een jong paard die streken zou kunnen vertonen, maar ik zou toch het zekere voor het onzekere nemen en hem een tijdje niet rijden. Je zegt dat hij graag werkt en grondwerk en longeren niet voldoende is en ik vroeg me af of je lange lijnen misschien al geprobeerd hebt. Hierdoor kan hij z'n rug alvast goed leren gebruiken zonder dat deze belast wordt.

Deni11

Berichten: 1216
Geregistreerd: 04-02-14
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 22:26

Evt een osteopaat ernaar laten kijken om te behandelen. Wat ik mij trouwens afvraag: hoeveel komt hij buiten. Stierlijk vervelen kan bijna niet als hij veel buiten komt, maar als hij 2 weken rust ala 2 uurtjes per dag bukten en 22 uur op stal heeft gehad; snap ik wel dat hij daar niet van opknapt.

Hoe zit het trouwens met beginselen van rechtrichten etc? Scheefheid:
/onbalans kan hem in zijn nade zijn.

pol013

Berichten: 8994
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 07:49

octavodia schreef:
pfoei..een 3 jarige...en dat nu er allerlei wetenschappelijke onderzoeken gedaan zijn waaruit blijkt dat 3 jaar veel te vroeg is om je paard in te rijden..


Kun je dat onderzoek benoemen dan?
Want volgens mij bestaat dat helemaal niet.

Wat onderzocht is/ bekend is, is wanneer de groeischijven sluiten. Wat dat betekend voor belastbaarheid is NIET onderzocht.
En anders hoor ik het graag.

Ik ken wel onderzoeken die niet helemaal te vertalen zijn naar rijpaarden die juist een ander richting op wijzen. Maar die komen uit de renpaarden wereld.

Iedereen mag een andere mening hebben over wanneer je start. Maar ga niet roepen dat iets wetenschappelijk bewezen is.

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 08:01

Silly1972 schreef:
Ligt eraan wat je onder rijden verstaat.
Die 3 jarige die gelijk op wedstrijd moeten en de ene cup na de andere moeten rijden vind ik not done.
Tevens moet je goed naar het paard kijken en de bouw op dat moment.
Maar 2-3x per week 20.min erop zitten is niks mis mee als de bouw het toelaat.
Zo versterk je de pezen en spieren en botten voor het latere werk en het gewicht dat ze moeten dragen.
Dat kan helaas niet als je ernaast staat.

Maar dit is een lange discussie waarbij altijd voor en tegenstanders zijn.


Dit is een heel ouderwets achterhaald iets, een paard word niet sterker door vroegen belasting, het krijgt juist problemen, lichamelijk en mentaal , dus miss eens je meer gaan verdiepen in wat een paard beweegt en wat er gebeurd bij te vroegen belasting,
Maar ja je kan ook je kop in het zand steken , ook een manier,

pol013

Berichten: 8994
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: 3 jarige pakt bit en is sloom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 08:24

Midgie: jij ook, waar haal jij vandaag dat dat achterhaald is? Ik kan nog steeds geen wetenschappelijke artikelen vinden die dat zeggen. En alleen artikelen die iets meer in de andere richting lijken te wijzen.

littleroosie

Berichten: 6061
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Re: 3 jarige pakt bit en is sloom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 08:41

Misschien even een mestonderzoek laten doen? Dan wordt er gekeken of je paard genoeg voedingstoffen etc binnen krijgt. We hadden er hier op stal ook één die heel traag was, aan de hand van het mestonderzoek is er anders gaan voeren en de pony is mooi aan het opknappen.

Mousmous
Berichten: 1508
Geregistreerd: 02-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 08:45

Wij houden in principe het volgende aan, 3-jarige kort 3x in de week op licht nivo, 4-jarige 4x en 5-jarige 5x.
Je kan je paard dan wel vaker een tijd rust geven tussendoor maar als dat te lang duurt wordt de conditie en bespiering ook weer minder. Zo bouw je dus ook niets op, alleen maar op en dan weer af. Een 3-jarige beleren en dan nog een seizoen in de wei gooien kan ook goed, maar dan moet je daarna dus ook weer opbouwen.

Vaak zijn paarden die net onder het zadel zijn ook nog wel eens traag. Waarschijnlijk ook door de conditie die ze nog niet hebben en de balans die ze nog moeten zoeken, noem maar op

En daarbij, buiten al het medische enz uitgesloten te hebben, kan je ook gewoon een flegmatieke hebben.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: 3 jarige pakt bit en is sloom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 08:50

Onbeperkt ruwvoer geven sowieso en eerst maar een poosje de wei op met vriendjes. Eigenlijk had dat afgelopen zomer gemoeten.
Paarden die de wei afbreken omdat ze willen werken bestaan niet. Ik vind 3 jaar ook vroeg om in te rijden en zelfs al naar les te gaan.

Elisa2

Berichten: 37129
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 08:59

Myrthee_ schreef:
Goedemiddag allemaal!

Drie jaar geleden heb ik mijn pony zelf gefokt. Inmiddels is hij een grote stoere ruin en zadelmak.

We lopen echter tegen wat probleempjes aan waarvan ik niet heel goed weet hoe ik dat op moet lossen.
Omdat hij nog zo jong is rij ik 1x in de maand een les met hem, maar om dat vaker te doen vind ik nog te lang en te snel voor hem.

Het zadelmak maken en inrijden ging volgens het boekje en heb ik geen problemen mee gehad.
Echter begint meneer nu in draf het bit vast te pakken. Dit resulteert natuurlijk in moeilijk sturen terwijl hij dit wel al heel goed kan.
Hij lijkt het werk niet moeilijk te vinden en lijkt graag te willen werken.

Ook is hij goed aan het been en snapt hij alle hulpen al erg goed. We rijden gewoon los, sturen lekker rondjes en dit kan in alle 3 de gangen.
Het volgende probleem is dat hij erg traag is. Hij loopt constant ver onder zijn tempo. Als ik been geef gaat hij wel harder, maar het kost me erg veel moeite om hem in een hoger tempo te houden. Daarbij wil ik hem natuurlijk ook niet constant been of tikjes met de zweep blijven geven. Al bij al is hij dus eigenlijk te sloom. Hij wordt niet heet of wakker van het rijden.

Wat we nu doen is veel overgangen rijden (stap-draf) in de hoop dat hij zijn bit zo los gaat laten en er hopelijk ook meer tempo in komt.

Helaas lijkt dit tot zo ver nog niet erg te werken.

Zijn dieet bestaat op het moment uit:
2x per dag een plak goede kwaliteit hooi
2x per dag een halve kilo basisbrok
van 9 tot 5 weidegang op een weide met genoeg gras.

Zijn werkschema bestaat uit:
2xper week 20 minuten rijden.
Soms gaat hij mee op buitenrit. Hier loopt hij overigens wel goed door. Deze ritten zijn vaak zo'n 30 tot 40 minuten lang.
2x per week samen in de ronde met een vriend spelen/longeren
De rest van de week is hij vrij, doen we grondwerk of wandelen we.

Ik vroeg me dus af of er bokkers zijn met tips en tricks om hem wakkerder te krijgen en om hem het bit los te laten.

Alvast bedankt!


Als ik dit lees dan denk ik ook dat hij nog te jong is, soms is dat fysiek niet te zien maar kunnen ze zich mentaal niet zo lang concentreren achter elkaar.

Hij is wel aan het been zeg je, maar kan een wat hoger tempo nog niet volhouden waardoor hij steeds terugvalt in tempo. Daarnaast pakt hij het bit vast, als gevolg van..

Als hij beter in staat is het gevraagde uit te voeren dan kun je aan bovenstaande gaan werken ohz. In dit geval zou ik hem ook nog minstens een half jaar lekker laten staan. En misschien 1 a 2 keer in de week kort longeren met singeltje en los bijzetje zodat hij een klein beetje leert al zijn lichaam goed te gebruiken zonder dat er iemand op zit.

Rizette
Berichten: 4351
Geregistreerd: 11-06-09

Re: 3 jarige pakt bit en is sloom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 09:08

Te vroeg te intensief rijden, te weinig ruwvoer, minstens verdubbelen en minder krachtvoer. 24uur buiten zetten in een groep. En nog minstens een jaar niet laten werken. Dat denk ik dat het beste is. En wat je aan de voorkant niet vastpakt kan je paard ook niet vastpakken. Een fijne hand maakt een fijne mond.

Corneeltje

Berichten: 195
Geregistreerd: 09-11-17
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 09:11

pol013 schreef:
Midgie: jij ook, waar haal jij vandaag dat dat achterhaald is? Ik kan nog steeds geen wetenschappelijke artikelen vinden die dat zeggen. En alleen artikelen die iets meer in de andere richting lijken te wijzen.


Hee, zou ik de linkjes naar die onderzoeken van je mogen? Ben me er de laatste tijd wat meer aan in het verdiepen en probeer me zo breed mogelijk te informeren..