Rijden gaat niet, snel onzeker.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Perryx
Berichten: 2503
Geregistreerd: 11-02-13

Rijden gaat niet, snel onzeker.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-18 21:11

Lieve bokkers..
Ik vind het onwijs lastig om dit topic te starten! Vooral omdat ik bang ben dat ik veel commentaar krijg en daardoor nog veel veel meer onzeker word... :(
Ik hoop dat jullie hier rekening mee kunnen houden en mij niet de grond in trappen.

Het is als volgt.. Ik heb nu 5 jaar lang een Hongaars Volbloed ruin van 17 jaar, heel veel meegemaakt met hem. Om het kort te houden ik heb hem gered van de slacht, hij heeft spat in beide spronggewrichten en hoogst waarschijnlijk heeft hij op meerdere plekken wel artrose alleen dit is niet vastgesteld. De spat overigens wel. Ook had hij scheve bekken en een slecht gebit.. Dit is inmiddels allemaal helemaal tip top!
Ik heb dit paard met het doel om voor mijn plezier en ontspanning te rijden! Af en toe een onderling wedstrijdje. Alleen nu is het zo dat ik autisme heb en een depressie door mijn verleden en hiervoor heb ik medicatie, het gaat met mijn humeur dus erg op en af.. hier word ik erg verdrietig van maar ik moet hier mee leren leven! Zoals ik al zei heb ik het paard om te rijden voor het plezier en ontspanning maar nu is het momenteel alles behalve ontspanning!!! Ik ben snel onzeker, ik krijg 2 keer in de week les van een goede ruiter die meerdere paarden op hoger niveau rijd.. met hem kan ik erg goed praten en overweg. Nu is het zo dat ik altijd een beetje voor de lol heb gereden en de laatste 2 jaar het wat meer serieus neem ik train elke dag en neem hem mee op trainingskamp en onderlinge.. mijn doel is een goede B proef kunnen neer zetten en vooral goede aanleuning hebben, het is een super fijn meewerkend paard maar hij is erg erg stug in de mond!!! Ik loop dus al een hele lange tijd tegen het probleem aan dat het bijvoorbeeld een week goed gaat hij loopt dan netjes ontspannen aan de teugel. En dan wil het weer een paar weken helemaal niet! Ik loop er dus heel erg tegen aan dat ik mijn paard niet lekker ontspannen in aanleuning krijg. Nu rijd ik al 2 weken op advies van instructeur met slofteugel. Uiteraard gebruik ik deze alleen wanneer nodig! Het paard loopt echt heel erg fijn ik kan fijn zitten, de overgangen gaan soepel, wijken schouderbinnenwaards etc alles gaat goed. Ik vind het heel erg vervelend dat het met de slofteugel er aan wel lukt en zonder niet! Ik ben hier momenteel heel erg onzeker over Mijn instructeur zegt dat mijn paard er even door heen moet en dat we er aan gaan werken om hem steeds minder er bij te pakken tijdens het rijden en dus meer stukken de slofteugel minder te gebruiken, maar ik heb het gevoel dat ik niet kan paardrijden doordat het met slofteugel wel lukt en zonder niet het maakt mij heel erg onzeker! Ik hoop dat jullie tips voor mij hebben, ik zou er dus graag naar toe willen dat ik mijn paard lang laag rond kan rijden.

Houden jullie het een beetje lief voor mij?


FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Re: Rijden gaat niet, snel onzeker.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 21:17

Is het geen idee om tijdens de weken dat het moeilijk gaat je instructeur te laten rijden? Kan hij je paard wel nagefelijk rijden zonder slof?

Zoniet, dan zou ik eens rondkijken naar een andere instructeur. Mogelijk is je huidige niet een goede match voor jou en je paard.

Perryx
Berichten: 2503
Geregistreerd: 11-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-18 21:18

FatCat schreef:
Is het geen idee om tijdens de weken dat het moeilijk gaat je instructeur te laten rijden? Kan hij je paard wel nagefelijk rijden zonder slof?

Zoniet, dan zou ik eens rondkijken naar een andere instructeur. Mogelijk is je huidige niet een goede match voor jou en je paard.




Hij kan dat absoluut zonder slof. Al zegt hij ook ; paard is ontzettend stug in de mond!

Goof

Berichten: 28756
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 21:22

Je zegt dat alles tip top in orde is maar spat en artrose genezen niet, dat wordt alleen maar erger.
Kan het zijn dat het dier gewoon niet meer kan omdat zijn lichaam pijn doet? Ik zou hem eerst eens goed laten onderzoeken voordat je er een slof aanhangt, het dier 'er doorheen' rijdt en dagelijks traint.
Ik denk dat hij iets probeert aan te geven bij je.

Perryx
Berichten: 2503
Geregistreerd: 11-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-18 21:28

Goof schreef:
Je zegt dat alles tip top in orde is maar spat en artrose genezen niet, dat wordt alleen maar erger.
Kan het zijn dat het dier gewoon niet meer kan omdat zijn lichaam pijn doet? Ik zou hem eerst eens goed laten onderzoeken voordat je er een slof aanhangt, het dier 'er doorheen' rijdt en dagelijks traint.
Ik denk dat hij iets probeert aan te geven bij je.



Het is vastgesteld dat het is vast gegroeid. Dus dier heeft hier absoluut geen last van!

Janneke2

Berichten: 22730
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 21:29

Herkenning...!
Op een goede dag meldde ik mij met een jong paard op stal X. Fijne mensen, goede accommodatie - maar ik heb echt moeten leren om 'een lijn te trekken':
dit is mijn paard, ik hoop nog lang van het dier te genieten - en ik doe het op MIJN manier.

'Mijn' manier is Spaans rijden (of hoe je het wil noemen) - ik kan je dus niet inhoudelijk helpen met de kwestie slofteugel.
(Hoe ik t dier fijn in aanleuning krijg: ik neem de teugels in contact na het losstappen.
-'Op maat': hoezo? Welke maat??? -
Ik streef naar 1 gram gewicht - en ik voel.
Ik voel of ik bijvoorbeeld rechts meer gewicht heb/ krijg dan links.
Zo ja: paard heeft gewicht op het rechtervoorbeen.
Blijf van de rechterteugel af, linkerteugel dus 1 gram en zit 'op links', of in het midden.
En gebruik je benen om je dier recht te maken.
Naarmate dit beter lukt gaat je dier meer ontspannen - mijn Knollie geeft binnen 3 seconden een ontspannende reactie.
Wel is het wennen voor een paard - de eerste tijd moet je het dus elke minuut weer herhalen.)

En heel erg veel mensen hebben een depressie vanwege nare vroegere ervaringen. :(:)
Wat verschrikkelijk is. _-:(
Ook hier in herken ik mij...!
Ik hoop wel dat je ook echte therapeutische gesprekken hebt, pillen kunnen verzachten - dat is schitterend.
Maar pillen kunnen niet het probleem oplossen.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Rijden gaat niet, snel onzeker.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 21:41

Spat groeit vast, maar dat betekend wel dat het paard minder buigzaam is in zijn lijf. Artrose word alleen maar erger...

Wat is de reden dat je élke dag rijd? Dat is zelfs voor een gezond paard niet goed.

Besef wel dat bijvb zelfs olympische sporters niet elke dag sporten.
Met 3/4 x in de week rijden, een keertje longeren of ander grondwerk en 2 dagen rust ( alleen wei / paddock) eventueel lekker een rondje wandelen zou het zomaar een stuk beter kunnen gaan.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Goof

Berichten: 28756
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 21:41

Perryx schreef:
Goof schreef:
Je zegt dat alles tip top in orde is maar spat en artrose genezen niet, dat wordt alleen maar erger.
Kan het zijn dat het dier gewoon niet meer kan omdat zijn lichaam pijn doet? Ik zou hem eerst eens goed laten onderzoeken voordat je er een slof aanhangt, het dier 'er doorheen' rijdt en dagelijks traint.
Ik denk dat hij iets probeert aan te geven bij je.



Het is vastgesteld dat het is vast gegroeid. Dus dier heeft hier absoluut geen last van!


Pijn misschien niet, maar het veroorzaakt wel stijfheid en dus beperking in het bewegen. Als je vermoed dat er ook nog op andere plekken in het lichaam artrose is heb je dus een paard dat op meerdere plekken in het lichaam stijf is, dus beperkt is en misschien wel pijn heeft. Artrose doet namelijk wel pijn.
Ik vind het niet eerlijk om je paard met een slof dagelijks flink door te rijden voordat je uitgezocht hebt hoe hij eraan toe is.
Ik neem aan dat je op een paard dat beperkt is en wellicht pijn heeft niet wil rijden?

Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Rijden gaat niet, snel onzeker.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 21:49

Daarnaast inderdaad... misschien kán het paard niet meer wat je van hem vraagt. Alleen op een goede dag wel... kan zomaar met artrose. Weet je waar in het lichaam van je paard atrose is vastgesteld of niet?

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

BarbaLala

Berichten: 9605
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 22:10

Neem alsjeblieft een andere instructeur en stop met rijden (op deze manier) alsjeblieft. Alles in je topic schreeuwt pijn voor je paard.

Edit; Zie nu dat TS 13 is. Mag ze dan hier überhaupt wel posten? Ik dacht alleen op YRT?

Angst voorkomt niet dat je sterft, het voorkomt dat je leeft.
Klets mee in het zelfstandige-stalling topic!
STOP AGENDA 2030!

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 22:12

Zoek een instructeur die je niet onzeker maakt, die je leert contact te maken met je paard, je plezier geeft in rijden. Dan zul je merken dat je paard niet stug in de mond is, dat zijn ze nl. nooit. Een andere instructeur die met een andere blik naar jou en je paard kijkt, kan je misschien op een pad zetten wat beter past bij je.
Nageven is nl. een cadeautje van je paard, je kunt het nooit nemen, of afdwingen. Het komt uit ontspanning, en je paard zoekt zacht contact, en houdt dat vast.
Accepteer ook dat het soms heel goed gaat, en soms wat minder. Geniet van de mooie momenten. Hoe vaker je geniet, hoe makkelijker je paard (het werkt naar 2 kanten) kan ontspannen.
Laatst bijgewerkt door Floortz op 13-10-18 22:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Perryx
Berichten: 2503
Geregistreerd: 11-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-18 22:15

BarbaLala schreef:
Neem alsjeblieft een andere instructeur en stop met rijden (op deze manier) alsjeblieft. Alles in je topic schreeuwt pijn voor je paard.

Edit; Zie nu dat TS 13 is. Mag ze dan hier überhaupt wel posten? Ik dacht alleen op YRT?



13?! Ik ben 22

LisaFalco

Berichten: 770
Geregistreerd: 02-04-11
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 23:26

Vind het een beetje oneerlijk tegenover je paard dat jij steeds meer gaat vragen maar het paard steeds verder achteruit zal gaan. Zou eerst eens goed laten onderzoeken in welke mate je paard last heeft van artrose/spat en pas dan weer eens kijken of rijden überhaupt (en zeker elke dag) nog wel eerlijk is tegenover je paard

Whitney (Lester X Jasper) Dressuur B+11 | Springen B+1 | SGW BB

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Rijden gaat niet, snel onzeker.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 23:33

Als je zelf al zoveel issues hebt,moet je dan wel van alles willen? Houd het gewoon op leuk en ontspannen voor je zelf en je paard.je paard in een krul trekken met een slofteugel moet je niet willen en dat lees ik tussen de regels door.Met een paard met toch ook beperkingen zou ik mijn plezier toch zoeken in het Nh gebeuren ipv het klassieke werk.

mika11

Berichten: 11103
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Rijden gaat niet, snel onzeker.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 00:28

Het is niet echt eerlijk naar je paard, die lichamelijk best wel wat gebreken heeft (spat, artrose) om hem met slofteugel te dwingen.
Je doet je paard er vast geen plezier mee, integendeel zou ik zeggen.
Je zegt dat je je paard hebt gered van de slacht, probeer dan in ieder geval dat het niet voor niets was, en hij niet onnodig pijn heeft.
Kijk goed wat je paard nog aan kan, vergeet je doel van een goede B proef rijden, maar kijk naar je paard en pas je daar op aan.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 08:49

Zoals hiervoor ook al aangegeven, is dit nog wel eerlijk naar je paard toe ? Artrose geneest niet en van spat kan een paard best veel hinder ondervinden, ook al is het vastgegroeid.
Jij hebt ook je issues en toch wil je nog zoveel druk overal opleggen. Elke dag rijden, les nemen, slofteugel eraan, wedstrijd rijden...

Eerlijk gezegd denk ik dat deze manier van werken noch jou noch je paard ten goede komt. Alleen kan het paard niet spreken en probeert hij je op zijn manier iets duidelijk te maken... aan jou of je er iets mee wil doen.

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Re: Rijden gaat niet, snel onzeker.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 08:53

Eerst dat paard is laten onderzoeken door een dierenarts.

Als ik het zo hoor is je paard eerder aan pensioen toe met lekker wat stap ritjes buiten zonder in de krul te moeten lopen dan het gesjor met de slofteugel wat er nu gebeurt.

Janneke2

Berichten: 22730
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 10:45

Even voor alle duidelijkheid: artrose kan beginpijn geven - of startstijfheid.
JUIST bij artrose is elke dag veel bewegen belangrijk. Accoord, dat hoeft niet per se rijden te zijn.
Maar liever een bosrit (rustig rechtuit) dan longeren.

En: onze sport heeft (ook) miliaire wortels.
In het leger was het normaal dat een paard 8 uur per dag liep - dat moet nu eenmaal kunnen in oorlogstijd. Als het vrede was werden die paarden kerngezond allemaal 30 jaar oud. (Boven de 20 zullen ze waarschijnlijk wel ietsje artrose gehad hebben - maar bewegen is nu eenmaal erg goed TEGEN artrose.)


En ik ken een instructeur die foetert 'dat de B niet meer bestaat'. Vroegah was het laten zien dat je netjes kon doorzitten, kon aangalopperen, niet de handrem gebruikte en eenvoudige figuren rijden.
"Tegenwoordig moeten ze compleet in de krul - dat noemen ze dan tegenwoordig nog B..!!"

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Rijden gaat niet, snel onzeker.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 11:05

De paarden in oorlogstijd waren wel andere paarden als de volbloeden en sportpaarden van tegenwoordig hoor.

Rust roest inderdaad. Maar wat is er mis met op eigen benen lopen, met je been naar je hand toe rijden en ontspanning(!!) bij ruiter en paard.

Dit alles mis ik in het plaatje wat nu geschetst word door Ts.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Muffin01

Berichten: 391
Geregistreerd: 05-01-13
Woonplaats: Gemert

Re: Rijden gaat niet, snel onzeker.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 11:44

Misschien is het slim om eens een osteopaat langs te laten komen, die kunnen vaak je paard losser maken. Maar het lijkt me ook goed om toch de dierenarts een langs te laten komen. Gewoon om je paardje even goed na te laten kijken. Ik weet zeker dat je het beste met haar/hem voor hebt. Maar als eerste moet je zelf kunnen ontspannen en plezier hebben met je paard. Als het je alleen maar stress oplevert is dit voor jullie allebei niet fijn ook gaat het dan niet lukken om ontspannen te rijden. ;)

A smile is the prettiest thing you can wear!

Janneke2

Berichten: 22730
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 13:07

Ineke2 schreef:
De paarden in oorlogstijd waren wel andere paarden als de volbloeden en sportpaarden van tegenwoordig hoor.

Rust roest inderdaad.


Uiteraard: ouderwetse stugge warmbloeden met n klein scheutje cob oid er in.
[ ;) uiteraard had de cavalerie die paarden ook in vredestijd.]

Net geen Hongaarse volbloed...

Maar het ging mij om de uitspraak 'dat het dier van TS vanwege leeftijd en artrose niet elke dag bereden hoort te worden'.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Goof

Berichten: 28756
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 15:51

Janneke2 schreef:
Maar het ging mij om de uitspraak 'dat het dier van TS vanwege leeftijd en artrose niet elke dag bereden hoort te worden'.


Je kunt met een paard met artrose prima iedere dag een buitenrit maken (lekker rechtuit) of licht werk in de bak doen om het dier zo soepel mogelijk te houden.
Maar iedere dag flink trainen met een slof eraan en dan flink eraan rijden omdat je zelf doelen voor ogen hebt is niet bevorderlijk voor en vooral niet eerlijk tegenover een paard met artrose.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Re: Rijden gaat niet, snel onzeker.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 18:33

Mijn eerste indruk op basis van het verhaal: paard is structureel verkeerd gereden en getraind en zit daardoor helemaal vast in de bovenlijn. Verkeerde training kan ook voor ernstige overbelasting en schade aan bijvoorbeeld. de halswervels zorgen.
Ik zou zeker voor röntgenfoto's gaan van de nek en aanhechting hoofd.
Artrose is een zeer pijnlijke aandoening en onderschat dat niet.

Janneke2

Berichten: 22730
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Rijden gaat niet, snel onzeker.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 19:16

Artrose kan gemeen zeer doen, goed management waaronder zeer regelmatig bewegen is daar de kern van.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Rijden gaat niet, snel onzeker.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 19:53

Je zegt dat je vooral reed voor de lol. Pas twee jaar geleden heb je het idee opgevat om serieuzer te gaan rijden. Ik ben heel erg benieuwd waarom je die beslissing genomen hebt? Wat is er veranderd? Was dat een intern verlangen en waarom had je dat eerder niet? En als de situatie waar je nu in zit jou ongelukkig maakt, waarom ga je dan niet terug naar hoe het eerder was, toen je wel nog lol had. Je kan wel doelen voor jezelf gaan stellen, als de weg naar dat doel jou ongelukkig maakt, hoe belangrijk is dat doel dan?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 bezoekers