Problemen aanleuning ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Perryx
Berichten: 2503
Geregistreerd: 11-02-13

Problemen aanleuning ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-18 16:58

Hi allemaal.

Ik ben op zoek naar ervaringen van mensen die ook een paard hebben die moeilijk is in de aanleuning.
Mijn paard is erg stug in de mond en hij loopt moeilijk nagevelijk. Hij is hier moeilijk doorheen te krijgen. Meer mensen hier ervaring mee?


Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 17:07

Perryx schreef:
Hi allemaal.

Ik ben op zoek naar ervaringen van mensen die ook een paard hebben die moeilijk is in de aanleuning.
Mijn paard is erg stug in de mond en hij loopt moeilijk nagevelijk. Hij is hier moeilijk doorheen te krijgen. Meer mensen hier ervaring mee?



Dit probleem had ik met die arabier toen ik die nog reed. Maar ja die was voor ik er op ging rijden ook al jaren verkeerd gereden, ook behoorlijk overbouwd dus dat heeft ie ook niet mee. Hij verkrampte op zijn rug al als je er met een vinger overheen ging. was echt niets mee te bezijlen.

Die hebben we toen eerst helemaal door de molen gehaald bij de osteopaat. Behandeling van 6 weken zonder rijden en toen we weer gingen rijden eerst de zadelmaker er bij gehad.

En daarna heeeel rustig opgepakt met rijden en heel veel longeer werk. Helemaal opnieuw vertrouwen moeten geven in het bit en de ruiter.
Toen begon hij langzaam weer stukken nageeflijk te lopen.


Maja dit was dus een paard die medisch een puinhoop was. Met een duidelijke oorzaak.

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

Elisa2

Berichten: 37032
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 18:25

Perryx schreef:
Hi allemaal.

Ik ben op zoek naar ervaringen van mensen die ook een paard hebben die moeilijk is in de aanleuning.
Mijn paard is erg stug in de mond en hij loopt moeilijk nagevelijk. Hij is hier moeilijk doorheen te krijgen. Meer mensen hier ervaring mee?


Mijn ervaring: een actief achterbeen, en een paard die goed van achter naar voor loopt, met een ruiter zonder terugwerkende hand maakt ieder paard goed nageeflijk en lichter van voor. Mits er geen medische problemen zijn.

Oftewel, hoe probeer je je paard nageeflijk te maken? vraag je wel de juiste dingen?

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

blue_sky
Berichten: 944
Geregistreerd: 17-06-08
Woonplaats: Pelt

Re: Problemen aanleuning ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 18:34

Precies dit! Het probleem zit hem niet in de mond maar in de rest van het lijf. Als je je richt op het recht richten, het achterbeen actief laat ondertreden en constant licht contact met de mond houdt moet het uiteindelijk beter gaan.

Laura en Rolex Z1+2, Laura en Breath L1 + 3
Kristine en Le Sauvage M1+3
ORUN gediplomeerd instructrice niveau 2

0000
Berichten: 5471
Geregistreerd: 04-06-10

Re: Problemen aanleuning ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 18:38

Ik heb veel ervaring met het rijden van wat minder fijn opgeleide of verreden paarden.

Stap 1 is het idee 'dat hij er doorheen moet' echt helemaal los te laten. Zolang je zo denkt ben je van voor naar achter aan het werken en blijven ze stug. Je hand wijst aan waar de neus naartoe moet en je rijd vervolgens het lijf naar zijn hoofd toe. Nooit het hoofd naar het lijf toe willen werken, daar ligt de oplossing niet.

REVALIDATIE & TRAINING
Eerlijk opleiden met rust, geduld en kennis van biomechanica. Fysiek en mentaal gezonde paarden voor een langdurige sportcarrière.

R_oo_s
Berichten: 224
Geregistreerd: 26-08-18
Woonplaats: Overijssel

Re: Problemen aanleuning ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 09:12

Ik ga met bovenstaande mee , ook ik heb een paard wat lastig nagevelijk terijden is . Ik ben met haar aan de hand gaan werken en ook gaan lessen , hier door werd ze soepeler en sterker en uiteindelijk nagevelijker .

melissa57
Berichten: 65
Geregistreerd: 29-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 09:14

Perryx schreef:
Hi allemaal.

Ik ben op zoek naar ervaringen van mensen die ook een paard hebben die moeilijk is in de aanleuning.
Mijn paard is erg stug in de mond en hij loopt moeilijk nagevelijk. Hij is hier moeilijk doorheen te krijgen. Meer mensen hier ervaring mee?


Het belangrijkste hier is dat je ervoor moet zorgen dat je zelf niet sterk in je hand gaat worden. Want als jij je sterk gaat mogen, gaat hij zich nog sterker maken en dan beland je eigenlijk in een vicieuze cirkel

R_oo_s
Berichten: 224
Geregistreerd: 26-08-18
Woonplaats: Overijssel

Re: Problemen aanleuning ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 09:17

Los laten en van achter naar voren het contact in je hand rijden .

Jennyxx

Berichten: 3041
Geregistreerd: 11-10-06
Woonplaats: Bij de duinen

Re: Problemen aanleuning ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 09:27

Gaat dit om het paard dat spat heeft? Misschien is hij daardoor moeilijker op zijn achterbenen te rijden, hetgeen je merkt in de aanleuning.

R_oo_s
Berichten: 224
Geregistreerd: 26-08-18
Woonplaats: Overijssel

Re: Problemen aanleuning ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 13:22

Met spat zou het iid lastger zijn ja , de aangedane gewrichten zijn dan niet meer zo buigzaam

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 13:37

Dit zijn problemen die komen door de verticale balans.
Een paard dat verticaal uit balans is gooit meer gewicht op het ene voorbeen dan op het andere, en kan zijn rug niet ontspannen, daardoor beweegt hij niet vloeiend van achter naar voren door zijn lijf en voelt stug in zijn mond.
Iemand hier op bokt werd laatst boos op mij omdat ik ook over verticale balans begon maar niet had uitgelegd hoe ze haar paard in balans moest brengen. Dat kan ik ook niet doen op een forum daar moet je les voor nemen, maar wat je wel duidelijk kan voelen is dat je paard waarschijnlijk op de ene teugel meer druk neemt dan op de andere.
Vaak word je geleerd dat je de teugel waar je paard veel druk op neemt, moet aannemen, dus kijkt hij naar buiten dan neem je de binnenteugel aan.
Wat vaak beter werkt is juist de zachte teugel aannemen, dus kijkt hij naar buiten dan laat je hem nog verder naar buiten kijken zodat hij het gewicht van de schouder naar buiten verplaatst.
Zodra hij Het gewicht naar buiten verplaatst kan hij je hand weer meenemen naar binnen.
Ik zou goed les nemen bij iemand die deze principes ook gebruikt, succes!
Valt me op dat ik trouwens bij veel Rijtechnische topics over verticale balans begin want problemen komen vaak uit de verticale balans :)
O ja en ik zei dat het probleem komt doordat hij zijn rug niet kan ontspannen door dat hij verticaal niet in balans is, maar is de rug verder wel goed nagekeken dat er geen andere reden is waardoor hij deze niet kan ontspannen?

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Problemen aanleuning ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 14:01

Is dat het paard met de spat, artrose en rugproblemen?
Misschien kan hij dan gewoon niet meer los en flexibel zijn.

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Re: Problemen aanleuning ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 08:21

Ik zou zeggen haal het bit eruit en ga aan het werk met balans, begin met controle over de schouders te krijgen, dus niet over het hoofd, vaak als je het paard kan besturen met de indirecte teugel hulp en jou zit dan zul je merken dat het sterke snel verandert, als het paard licht te besturen is op de schouders zullen ze meer gaan dragen, maar dat heeft tijd nodig en geduld , veel tijd en geduld, maar dan heb je uiteindelijk wel een paard wat wat draagt en niet duwt in je handen

R_oo_s
Berichten: 224
Geregistreerd: 26-08-18
Woonplaats: Overijssel

Re: Problemen aanleuning ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 09:29

Hoe gaat het inmiddels TS ?

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 09:44

Mijn paard loopt ook moeilijk nageeflijk. Ze heeft geen vertrouwen in de hand van de ruiter dus zodra de teugels worden opgepakt drukt ze de rug weg en neus in de lucht.

Het probleem was nog erger door slechtpassend zadel en omdat ze helemaal vast zat in het lijf. Osteopaat erbij gehaald en een zadelmaker.

Inmiddels een los en soepel lichaam en een goed zadel. We zijn nu het rijden langzaamaan aan het oppakken. Onze training bestaat vooral uit dubbele longe werk. Daar heeft ze wel vertrouwen in de hand gekregen en loopt nu keurig nageeflijk. We zijn nu 6 weken bezig met dubbele longe en in het begin liep ze ook totaal niet goed, ook heel erg rug weg drukken en neus in de lucht. We zijn begonnen om haar voorwaarts te krijgen en goed op de hulpen te krijgen en dit op te vangen met zacht contact in de mond. Elke keer als ze maar 1 cm zakte gelijk druk eraf en belonen. Ze loopt nu aan de dubbele longe nageeflijk met amper druk in de mond, ze doet dit helemaal zelf vanuit de achterhand. Onder het zadel vindt ze het nog onwijs moeilijk maar op dezelfde manier komt dat ook zeker goed :)

Geef het genoeg de tijd en probeer te achterhalen of je zelf ook alles correct doet. Veel succes

https://www.lindejansen.com
Instructrice Human & Horse in opleiding
Dressuurmatig grondwerk | longeren | werken aan de hand
Omgeving Zuid Holland & Utrecht


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 bezoekers