Ideeën kinderles

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Viriej
Berichten: 3
Geregistreerd: 19-06-18

Ideeën kinderles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-18 16:03

2x in de week geef ik beginnertjes met een eigen pony les. Het zijn kindjes die alleen kunnen stappen en draven (sommige kunnen wel galopperen) Ik probeer de les zoveel mogelijk af te wisselen om het leuk te housen voor ze. Zo doe ik de eerste 15/20 min dressuur en dit afwisselen met spelletjes, balkjes, cavalletti enz.

Ik ben benieuwd of jullie leuke ideeën hebben voor in de les zodat ik eens een keer wat anders kan doen :p

Ik geef nog met 2 andere instructeurs les in dezelfde bak (bak is heel groot) dus iets met muziek enzo zal moeilijk worden
Laatst bijgewerkt door Viriej op 08-10-18 16:12, in het totaal 1 keer bewerkt

ClaudiaDer

Berichten: 1268
Geregistreerd: 31-10-12
Woonplaats: Smilde

Re: Ideeën kinderles

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 16:07

Ik vond vroeger 'stoelen'(balken)dans altijd heel leuk! Er werden dan balken in de bak gelegd en als de muziek stopte moest je met je pony zo snel mogelijk naar een balk toe, het was dan de bedoeling dat je de balk midden onder je pony had.
Of misschien een grote bal in de bak en ponyvoetbal? :D

Viriej
Berichten: 3
Geregistreerd: 19-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-18 16:15

ClaudiaDer schreef:
Ik vond vroeger 'stoelen'(balken)dans altijd heel leuk! Er werden dan balken in de bak gelegd en als de muziek stopte moest je met je pony zo snel mogelijk naar een balk toe, het was dan de bedoeling dat je de balk midden onder je pony had.
Of misschien een grote bal in de bak en ponyvoetbal? :D


Was het vergeten erbij te vermelden. Maar ik geef met nog 2 andere instructeurs les in de bak dus iets met muziek zal moeilijk worden :p
Maar het is zeker een leuk idee. Misschien kan het ook zonder muziek!

prugelpiet

Berichten: 12555
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Ideeën kinderles

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 16:20

Oefeningetjes zonder handen, leren ze meteen goed van zitten. Zelfs wij gaan in de les nog geregeld zonder handen/voeten door de bak. En het valt elke keer weer tegen hoe onafhankelijk iedereen zit.

Macs

Berichten: 7635
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 16:21

Slalommen: eerst met 2 teugels, daarna met 1 hand en daarna zonder handen (teugels in de knoop).
Kan je als het goed gaat afwisselen met figuurtjes of door balkjes lopen (L vorm)

Dee_Es

Berichten: 3663
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 16:26

Wij deden vroeger weleens het letterspel ipv stoelendans maar dat is misschien wat lastig onthouden voor die kleintjes (want er vallen natuurlijk letters af en dat moet je dan onthouden). Degene die als laatste af was moest midden in de bak staan met de ogen dicht en stop roepen en dan moest iedereen zo snel mogelijk naar een letter (of balk). Zo heb je geen muziek nodig.

Anne maria koekoek en schipper mag ik overvaren kunnen ook prima te paard. Gymmen te paard deden we ook graag (balans oefeningetjes, tenen aanraken zonder je been op te trekken e.d., rondje rond de wereld). En estafette kan natuurlijk ook, beginnetje maken van caroussel rijden? Slalommen om pionnen...

Zolang ze op brave pony's zitten is er heel veel mogelijk. Als stuur oefeningetje moesten we regelmatig individueel iets anders doen dan de rest. Dus bv, iedereen stappen op de hoefslag en dan 1 laten galopperen op de volte bij B-E. Dat was altijd een flinke uitdaging met manegepony's maar misschien zijn eigen pony's daar wat makkelijker mee.

JJanss
Berichten: 58
Geregistreerd: 10-10-18

Re: Ideeën kinderles

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 12:53

Voetballen met de pony's?

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 13:19

Het nadeel van spelletjes (“de snelste” of “als eerste” etc) vind ik altijd dat het heel snel geruk en gepluk en geschop wordt om maar te winnen. Naar de pony’s toe vind ik dat niet eerlijk.

Ik zou eerder denken aan vaardigheden waarbij iets netjes moet (en dat levert punten op), en niet op tijd. Dus een slalom in draf levert 5 punten op, als je pony in stap valt krijg je een punt aftrek oid en galop levert ook strafpunten op.
Vooruit in stap door een L zonder balkjes aan te tikken levert 5 punten op, een aangetikte balk is -1.
De flesjeshindernis uit de TREC is ook leuk om te doen (1 punt per goed geplaatst flesje), net als bijv het ophalen van sjerpen / linten (1 punt per lintje) of het gooien van een balletje (op ponyhoogte pakken) in een emmer (op de grond). Elke bal die blijft zitten 1 punt. Makkelijker te maken met van die pittenzakjes, die stuiteren niet terug ;)

Je doet dan natuurlijk niet alles in één les, maar oefent steeds een onderdeel. Evt kun je op een spelletjesdag de boel combineren en er een wedstrijdje van maken, met een klein dressuurproefje en een klein parcoursje oid.

Wij reden vroeger ook regelmatig 10-15 minuten carroussel tijdens de les.

Kidde
Berichten: 3445
Geregistreerd: 24-10-09

Re: Ideeën kinderles

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 13:26


AshieNL
Berichten: 12
Geregistreerd: 29-09-18

Re: Ideeën kinderles

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 14:14

Mijn kinderen spelen regelmatig Annemaria Koekkoek! Ik neem aan dat paardenvoetbal geen optie is vanwege de andere lessen :))

prugelpiet

Berichten: 12555
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 17:43

BBFay schreef:
Mijn kinderen spelen regelmatig Annemaria Koekkoek! Ik neem aan dat paardenvoetbal geen optie is vanwege de andere lessen :))


Dat doen ze hier ook... En ik zie vooral een hoopje heel hard trekkende kinderen zodat hun pony snel stilstaat. Vervolgens draait diegene weer om en krijgen de pony's flinke trappen zodat ze zo snel mogelijk zo hard mogelijk gaan (goed, meer dan een drafje krijgen ze er niet uit met die manegepony's op dat moment ) en vervolgens word het weer een trekbende.

Hartstikke leuk spelletje, maar hou je kids in de gaten.

RedKiwi

Berichten: 176
Geregistreerd: 23-08-16

Re: Ideeën kinderles

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 13:14

Ik vond het stukje lenigheid en behendigheid bij kinderlessen altijd leuk om te zien (zelf pas later gaan rijden dus heb het niet mee mogen maken), dus gym oefeningen op de ponies. Romp draaien, "rondje rond de wereld" (eerst zit je normaal, dan met twee benen naar rechts, dan achterstevoren, dan twee benen links en dan terug naar normale zit), eigen tenen aanraken, staart van de pony aanraken etc.

Zelf wel nog gekke/leuke oefeningen gedaan die wss ook voor kids leuk kunnen zijn, beetje afhankelijk van de leeftijd: sturen zonder de teugels vast te houden, in amazone zit proberen te draven (drie keer raden wie er als eerste naast dr paard lag...), een keertje zonder zadel een les doen, de kids betrekken bij de oefeningen door aan ze te vragen hoe zij de oefening zouden uitleggen (moeten ze namelijk ook gaan nadenken over wat ze precies doen ipv zomaar wat te doen).

Palmboom95

Berichten: 426
Geregistreerd: 02-07-11

Re: Ideeën kinderles

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 15:11

Wij deden vroeger ook wel ooit ponyvoetbal, of een soort 'parcour' leggen met balken, dus niet dat je over de balken heen moet maar dat je door een gangetje gelegd met balken moet stappen/draven. Een beetje het idee van slalommen om pionnen maar dan slalommen via het balkenpad.

Justme_24
Berichten: 57
Geregistreerd: 28-10-18

Re: Ideeën kinderles

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 00:19

Bekertje drinken vasthouden met hun mond en het erna ergens terug neerzetten zonder dat het omvalt, anders een strafje