Nageeflijkheid zonder weerstandbiedende hand?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Ninx

Berichten: 14562
Geregistreerd: 19-07-05

Nageeflijkheid zonder weerstandbiedende hand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-18 13:41

Ik heb al jaren een ruin welke ik nauwelijks gereden heb sinds de aankoop vanwege zeer slecht voetenwerk.
Buiten veel wandelen, fietsen, wat werken aan de hand niet erg veel gedaan.
In alle activiteiten viel op dat hij soms hupte, wisselend beeld. Ik vertrouwde het niet en heb het laten onderzoeken.

Ontsteking C6-C7

Zijn voeten zijn nu zeer goed, verder is hij ook in zeer goede conditie, en na diagnose en behandeling en rust kon ik hem gaan oppakken.
Dit doe ik samen met een trainer in klassieke dressuur.
Hij pakt het goed op, maar nu we wat verder komen heb ik toch een klein twijfelpunt/ onzekerheid.

Ik las namelijk ergens deze quote:
Ik heb geleerd van instructeurs zoals een Mireille den Hoed, maar ook van Mirjam vd Wiel en Jente Driessen, Karin Leibbrandt dat je geen druk op het bit nodig hebt om je paard in balans nageeflijk te rijden. Deze mensen geven les in verticale en horizontale balans van je paard herstellen met je zit en teugelhulpen. Maar ze laten het paard niet eerst tegen het bit aanlopen en dat paarden daar druk tegenkomen (of een weerstandbiedende hand). Doordat je je paard herstelt in zijn balans, gaat hij vanzelf nageeflijk lopen en krijg je een van achter naar voren over de rug gaand los paard met schoftlift, die meteen netjes met lengte in de hals op de loodlijn loopt."

Nu vraag ik me af of juist deze manier van werken niet heilzamer zou zijn.

Zoals ik alle documentatie zie van Will Faerber (Art2ride) maar ook Bastiaan de Recht etc.... is er altijd iets van een weerstandbiedende hand die toestaat als het paard erin ontspant.

Onder het mom "je kunt het maar 1x goed doen" wil ik even sparren 8-)


Veronica2
Berichten: 2647
Geregistreerd: 26-08-13

Re: Nageeflijkheid zonder weerstandbiedende hand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 13:48

VOor de beeldvorming, kun je uitleggen hoe je je paard herstelt in zijn balans? Welke zit en teugelhulpen pas je daarvoor toe en wat is je uitgangspunt?

MarliesV

Berichten: 15147
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Nageeflijkheid zonder weerstandbiedende hand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 13:55

Tja, ik denk dat je eerst moet kijken naar: wat is druk op het bit?

Want totaal geen weerstand, zou voor mij geen bit/teugels ed betekenen. Je krijgt in mijn ogen automatisch iets van weerstand als je een teugel opneemt.

Dat het uitgangspunt van hen is om met zo licht mogelijk contact te rijden, dat snap ik. Maar meer kan ik daar niet van maken.

Life is short....SMILE while you still have teeth!

Duhelo

Berichten: 28498
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 14:01

Ik denk dat dit inzicht zou kunnen opgaan bij paarden die goed gebouwd zijn om een rijpaard te zijn. Dan denken we aan paarden die correct op hun benen staan, niet te kort en niet te lang in de rug, van nature uit de achterhand al gaan onderbrengen, ...

Realiteit is dat de meeste van onze paarden geen goede rijpaarden zijn. Die gaan nooit van nature uit de achterhand gaan ombrengen, staan vaak niet correct op de benen etc. Soms moet je die paarden gaan helpen om in de juiste houding te komen door op momenten wel weerstand te gaan bieden. Echter ga je hier wel voordien aan de slag met bv zijgangen om het paard toch meer te leren ondertreden, toch de schouder lichter te krijgen, etc.

Bv, stom voorbeeld. Mijn trekpaard staat momenteel op een redelijk niveau, staat fijn aan de hulpen, schoudervoor, travers staan erop, ze loopt nageeflijk, we zitten bijna op een horizontale balans en beginnen te werken aan verzameling.
Echter, als mevrouw nerveus is, gooit ze haar hele hals en boeg omhoog, maakt zich sterk, drukt de rug weg en laat me voelen alsof ik op een trampoline zit.
Dan kom ik wel effectief even in met een weerstandbiedende hand waarin ik ze even naar beneden vraag, als ze nl nr beneden komt gaat die adrenaline er even uit, kan ze iets meer ontspannen en gaat ze haar hals laten vallen en haar rug ontspannen, belangrijk is natuurlijk wel dat ik goed en op tijd loslaat, en niet ga rukken en plukken, want dan krijg ik de tegengestelde reactie.

Grondwerk, als ik ga werken aan de travers geef ik ook een weerstandbiedende teugel (of door de teugel, of door ze te blokkeren met mijn lichaam). Paard vindt het moeilijk en wil gaan rennen, dan moet ik ze op de een of andere manier wel duidelijk kunnen maken dat rennen niet de bedoeling is, maar opzij gaan wel.
Een paard die zo gebouwd is dat travers piece of cake is voor hem, zal véél minder de neiging hebben om te gaan rennen, want die travers zal er sneller als antwoord op een vraag uitkomen dan bij mijn trekpaard die gebouwd is om krachtig en stuwend voorwaarts te gaan, waardoor je bij het goed gebouwd paard minder/geen weerstand zal moeten bieden.

Charaz

Berichten: 24260
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Nageeflijkheid zonder weerstandbiedende hand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 14:04

Hoe is de diagnose ontsteking C6-C7 gesteld? Door middel van echo/foto?

Imo zou nageeflijk rijden zonder bit ook mogelijk zijn als het paard goed ondertreed en hoeft er niet perse druk van het bit te zijn om de neus in de goede positie te krijgen.

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before

Ninx

Berichten: 14562
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-18 14:11

Charaz schreef:
Hoe is de diagnose ontsteking C6-C7 gesteld? Door middel van echo/foto?

Imo zou nageeflijk rijden zonder bit ook mogelijk zijn als het paard goed ondertreed en hoeft er niet perse druk van het bit te zijn om de neus in de goede positie te krijgen.


Ik kom later nog uitgebreid terug op de andere bijdragen, maar de diagnose is gesteld dmv echo.

Eerst een berg foto's van het rechtervoorbeen, waar de verdenking lag. Later echo van de hals gemaakt en tjakkaaaaaa.

Het betreft overigens een IJslander. Een degelijk gebouwd vierkant model met een kort halsje.

Mijn doel is met name een beetje km'ers maken. Dressuur vind ik machtig interessant en leer meer dan graag zoveel mogelijk om hem zo lang mogelijk gezond te houden.
Buiten het rijden heb ik lessen gevolgd in het werken aan de hand, dubbel-longe en daarbuiten werk ik nog met een beetje intrinzen of gewoon draven naast de fiets zonder poespas.

LoveBodin

Berichten: 4340
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 14:14

Klinkt een beetje als de manier waarop ik les heb gehad altijd.
Nerveus kijkerig paard wat echt niet nsgevelijk liep. Overigens ook de bouw niet mee, vrij kort en met een prachtige hertenhals. En al "paniek" op het moment dat je zelf teugels aannam.
Het idee was dat hij niet op zij mocht kijken, dus keek hij naar links moest ik lichte teugelhulp maar vooral been rechts geven om hem weer recht te maken. Dit allemaal overigens zonder zelf druk op de teugels te zetten. En na een tijd (nu al steeds sneller) neemt hij dan zelf druk aan. We zijn nog bezig dus compleet nagevelijk/"aan de teugels" loopt hij echt nog niet altijd. Heel soms een stukje. Maar altijd vanuit hem. Op dat moment neemt hij dan ook zelf meer druk aan.
Komt hij omhoog, ja dan hangen mijn teugels even los en probeer ik hem met mijn been uit te nodigen de teugels weer aan te nemen.
Je moet je teugels overigens niet te lang houden, dan is het voor het paard wel heel lastig aannemen.
Zit nu op telefoon dus dit is misschien wat kort door de bocht. Maar zo heb ik het wel ongeveer geleerd. Alles zonder dwang.

Now Tom said, "Mom, wherever there's a cop beating a guy, wherever a hungry newborn baby cries
Where there's a fight against the blood and hatred in the air, look for me, Mom, I'll be there
Wherever somebody's fighting for a place to stand or a decent job or a helping hand
Wherever somebody's struggling to be free, look in their eyes, Ma, and you'll see me"

Anoniem

Re: Nageeflijkheid zonder weerstandbiedende hand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 15:06

Interessante discussie. Ik vraag me meteen af, waarom kan het niet allebei. Mijn verzorgpaard komt soms 'in het frame' zonder dat ik wat vraag aan de voorkant, maar wanneer ik hem goed actief rijdt en hij in balans is. Maar soms merk ik dat hij zijn rug wat weg drukt en dan werk ik wel met een weerstand biedende hand. Het is overigens een PRE, ik weet niet of dat uit maakt.

Imre

Berichten: 14195
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 15:07

Kijk eens of je iets kan vinden van Rien van der Schaft die de contactteugel uitlegt. In het kort gaat het om een zachte verbinding die altijd hetzelfde aanvoelt, in welke gang of houding het paard ook loopt, waarbij je het paard niet dwingt en dus in zijn eigen houding loopt. Als je daarin je trainingen doet zal hij vanzelf na gaan geven. Duurt even, dit heb je niet in een weekje voor elkaar.

*edit*
Zie https://www.knhs.nl/kennisbank/instruct ... er-schaft/

orion456
Berichten: 571
Geregistreerd: 27-04-11
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 15:32

Wat leuk dat je een stuk tekst van mijn post overgenomen hebt! En leuk dat je er meer over te weten wil komen.
Als je er meer over wilt weten en de hele theorie erachter, Karin Leibbrandt heeft er een boek over geschreven (je paard succesvol trainen). Dat is wat te uitgebreid om hier helemaal uit te leggen.

nog wat info verder over mijn paard en hoe we rijden (nalv sommige reacties hier). Deze methode is juist geschikt voor paarden die NIET rijtypisch gebouwd zijn. Ik heb een Groninger, stevig gebouwd, stuwend achterbeen, flinke voorhand en iets lang in de rug. Toen ik mijn paard op de "gewoon dressuur" manier reed, goed voorwaarts houden (want hij is erg flegmatiek), weerstandbiedende hand werd hij alleen maar erg zwaar in de hand. Soms wel gevoel van 80 kilo. Hij deed super netjes wijken, sb en travers en overgangne en alle dressuur oefeningen, mooi beeld om te zien (maar wel met 80 kilo is mn hand voor mn gevoel). Ik reed hem dus met mijn voorwaartse drang en zijn stuwende achterhand alleen maar meer zijn voorhand in. alle oefeningen die bedoelt zijn om meer op achter te krijgen, zorgden wel voor een sterkere achterhand maar geen lichtere voorhand en dus lichter in de hand. Door deze manier van rijden ging mijn paard zich vaak vast zetten in zijn rug en kreeg hij uiteindelijk problemen in zijn halswervels.

Totdat Mireille mij uitleg gaf dat er naast de horizontale balans (Die de meesten wel kennen), ook nog een verticale (voorhand/schouder) balans is. Dat een paard van nature altijd meer gewicht heeft op de voorhand, maar daarnaast ook de voorkeur heeft voor een kant, dus meer gewicht op een li of re voorbeen en schouder. als je daarmee bochten gaat rijden kun je dit goed zien, op welke schouder je paard graag loopt, doordat hij over de schouder wegvalt naar buiten in een bocht, of zijn hoofd naar buiten brengt en naar binnen valt op zijn binnenschouder in de bocht. Mireille legt dit uit in haar blog met longeren: https://www.stalmireille.nl/blog/10915- ... ren-kijken

In de lessen met Jente Driessen en Mirjam vd Wiel leren wij om eerst de verticale balans te herstellen, zodat het paard getraind wordt om echt recht te lopen (dus niet alleen kont achter de schouders aan en hoofd recht voor het lijf) maar ook gewicht gelijk verdeeld over de twee voorbenen en schouders. Als je dit voor elkaar hebt, dan krijg je een schoftlift en goede verbinding van achter naar voren en nageeflijkheid. En dat ontstaat dus omdat je de verticale balans herstelt en traint. Nageeflijkheid maak je niet met je handen vanuit een weerstandbiedende hand waar je tegenaan rijdt met voorwaartse drang. Dan krijg je een nageeflijkheid zoals je ziet op de plaatjes op de site van Mireille. Met halslengte, neus op de loodlijn, schoftlift en goede benen diagonaal. dan kun je gaan werken aan de horizontale balans, en trainen om je paard meer gewicht op het achterbeen te laten nemen zodat de voorhand vrijer wordt. Een ander aspect waar ze veel aandacht aan besteden is dat je nooit terugwerkt met je hand want dan blokkeer je de achterbenen. en daarnaast belangrijk dat het hoofd nooit achter de loodlijn komt, want dan kan het paard nooit een goede verbinding van achter naar voren maken over de rug.
Als mensen er meer over willen weten, lees het boek van Karin Leibbrandt eens door. Zij legt het goed uit.

dat is hoe ik nu rijdt. Ik word er heel blij van en mijn paarden ook! Want mijn flegmatieke paard met stuwende achterhand, is nu nooit meer zwaar in de hand. Hij is licht als een veertje, loopt op eigen benen en is heerlijk los in zijn hele lijf en swingt echt onder me (dit had ik bij hem nog nooit ervaren dat hij zo los door zijn lijf kon lopen). Hij heeft nu geleerd om te gaan dragen met zijn achterbenen en niet meer om te stuwen. En flegmatiek is hij ook niet meer, waar ik eerst met zweep en dikke sporen reed, heb ik nu alleen een zweepje voor aanwijzingen, maar geen sporen meer en niet continue been geven. Hij loopt vanzelf en is uit zichzelf actief nu hij recht is. Alsof ik een ander paard heb gekregen door deze manier van rijden. Ik rij ook een merrie die erg sensibel is (pony, haflinger type) en heel actief. En zij is er juist rustiger door geworden. Niet meer wegrennerig.

orion456
Berichten: 571
Geregistreerd: 27-04-11
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 15:39

Imre schreef:
Kijk eens of je iets kan vinden van Rien van der Schaft die de contactteugel uitlegt. In het kort gaat het om een zachte verbinding die altijd hetzelfde aanvoelt, in welke gang of houding het paard ook loopt, waarbij je het paard niet dwingt en dus in zijn eigen houding loopt. Als je daarin je trainingen doet zal hij vanzelf na gaan geven. Duurt even, dit heb je niet in een weekje voor elkaar.

*edit*
Zie https://www.knhs.nl/kennisbank/instruct ... er-schaft/



Ik heb zelf ook gelest bij zijn dochter Romy. Ik ben heel erg fan van hun manier van rijden. Mireille den Hoed lest zelf ook bij Rien. Echter, bij de hele begin van de basis als je paard gaat rijden, werken zij niet als eerste aan de verticale balans. En dat is waar mijn paard op stuk gelopen is. Doordat we daar niet eerst aan gewerkt hebben. Als je die verticale balans voor elkaar hebt, sluit de manier van rijden van Rien perfect aan op wat Karin, Mireille e.d. doen. Dit even ter info.

Duhelo

Berichten: 28498
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 15:45

Ik heb de openingspost van ts blijkbaar verkeerd begrepen, die gaat specifiek over het nageeflijk rijden door een weerstandsbiedende hand, en niet het weerstand bieden op verschillende manieren in het algemeen?
want orion: om je paard recht te krijgen (en dus idd het dragende been te gaan trainen in het onderbrengen en het onderbrengende been te gaan trainen in het dragen), moet je wel ergens weerstand bieden, weerstand bied je nl ook door met je zweepje te begrenzen / vragen om gewicht te verplaatsen etc.
Ik ben het dus alleen maar eens met jouw post.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 15:53

He wat grappig, Jente is mijn instructrice! :D
Ik vind zelf deze manier heel fijn en merk enorm verschil in mijn merrie. Ze draagt zichzelf veel meer, hangt niet meer in mijn hand, loopt veel beter op eigen benen en... Zoekt zelf mijn hand op en geeft na!
Ik ben dus zeer te spreken over deze manier, en heb haar al 4 jaar op de andere manier gereden. Dus inderdaad waarbij je meer aan de voorkant zit. Nu doe ik dat nagenoeg niet en ze loopt zoveel fijner!

orion456
Berichten: 571
Geregistreerd: 27-04-11
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 15:56

Duhelo schreef:
Ik heb de openingspost van ts blijkbaar verkeerd begrepen, die gaat specifiek over het nageeflijk rijden door een weerstandsbiedende hand, en niet het weerstand bieden op verschillende manieren in het algemeen?
want orion: om je paard recht te krijgen (en dus idd het dragende been te gaan trainen in het onderbrengen en het onderbrengende been te gaan trainen in het dragen), moet je wel ergens weerstand bieden, weerstand bied je nl ook door met je zweepje te begrenzen / vragen om gewicht te verplaatsen etc.
Ik ben het dus alleen maar eens met jouw post.


Ik zit nu even hard na te denken of ik met mijn hulpen die ik met teugels geef een weerstandbiedende hand heb. Op het oog lijkt het niet zo. Ik draag mijn handen met nauwelijks teugelcontact, ik geef vooral beenhulpen, zithulpen (ga meer op mijn rechter of linker zitbeen knobbel zitten) en beweeg mijn hand soms naar binnen om de binnenschouder ruimte te geven of mijn buitenhand naar buiten of tegen de hals aan. Nu ik erover nadenk heb ik soms op de buitenhand wel iets druk (dat je misschien van weerstandbiedend kunt spreken) omdat het paard als hij recht wordt en op een volte loopt tegen mijn buitenhand aan komt lopen met zijn schouder en ik die begrens.
Mijn binnenhand heeft eigenlijk nooit druk, om te voorkomen dat ze op de binnenhand kunnen hangen voor steun en om te voorkomen dat ik het binnenachterbeen blokkeer.

Dus ik geef soms wel druk met been of zithulpen, teugels nauwelijks. Maar als we weerstandbiedende hand bedoelen met: je paard voorwaarts rijden actief tegen het bit en hand aan, dat doe ik niet. En dan met je hand de activiteit opvangen. Dat doe ik met mijn zit, de activiteit opvangen. Beetje lastig uitleggen.

orion456
Berichten: 571
Geregistreerd: 27-04-11
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 15:56

Anoniem schreef:
He wat grappig, Jente is mijn instructrice! :D
Ik vind zelf deze manier heel fijn en merk enorm verschil in mijn merrie. Ze draagt zichzelf veel meer, hangt niet meer in mijn hand, loopt veel beter op eigen benen en... Zoekt zelf mijn hand op en geeft na!
Ik ben dus zeer te spreken over deze manier, en heb haar al 4 jaar op de andere manier gereden. Dus inderdaad waarbij je meer aan de voorkant zit. Nu doe ik dat nagenoeg niet en ze loopt zoveel fijner!



He wat leuk dat je ook bij Jente lest!! Ik ook met Orion. Heeel blij mee, net als jij.

Morganlefay

Berichten: 8686
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 15:56

Heb ergens thuis het boekwerk Ruiters en Rechters zwerven. Weet niet of dit nog gebruikt wordt of naar verwezen wordt.

Ben een HSP-er, dus wars van macht, hiërarchie en regels.
Een soeverein? die ligt in mijn gereedschapskist.

Veronica2
Berichten: 2647
Geregistreerd: 26-08-13

Re: Nageeflijkheid zonder weerstandbiedende hand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 16:41

Orion, dank voor de uitleg. Het klinkt oor mij als gewoon 'zoals het hoort' van achteren naar voren rijden. Je bent toch normaal gesproken altijd bezig om alle aspecten soort van af te werken, min of meer tegelijkertijd als je wat meer niveau hebt?

Morganlefay, R&R staat vol prima informatie en die wordt te vaak vergeten en te weinig besproken naar mijn smaak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 18:12

orion456 schreef:
Anoniem schreef:
He wat grappig, Jente is mijn instructrice! :D
Ik vind zelf deze manier heel fijn en merk enorm verschil in mijn merrie. Ze draagt zichzelf veel meer, hangt niet meer in mijn hand, loopt veel beter op eigen benen en... Zoekt zelf mijn hand op en geeft na!
Ik ben dus zeer te spreken over deze manier, en heb haar al 4 jaar op de andere manier gereden. Dus inderdaad waarbij je meer aan de voorkant zit. Nu doe ik dat nagenoeg niet en ze loopt zoveel fijner!



He wat leuk dat je ook bij Jente lest!! Ik ook met Orion. Heeel blij mee, net als jij.


Jaa pas een jaar nu! We staan op dezelfde stal haha :)

Ninx

Berichten: 14562
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-18 09:46

Imre schreef:
Kijk eens of je iets kan vinden van Rien van der Schaft die de contactteugel uitlegt. In het kort gaat het om een zachte verbinding die altijd hetzelfde aanvoelt, in welke gang of houding het paard ook loopt, waarbij je het paard niet dwingt en dus in zijn eigen houding loopt. Als je daarin je trainingen doet zal hij vanzelf na gaan geven. Duurt even, dit heb je niet in een weekje voor elkaar.

*edit*
Zie https://www.knhs.nl/kennisbank/instruct ... er-schaft/


Ik kijk wel eens wat filmpjes van Rien. Het filmpje dat jij noemt benoemde mijn stalgenoot ook al, ik ga even kijken!!! Dank je :-)

ps: en dat iets lang duurt... na jaaaaaren van 'niet rijden' en geen seconde minder plezier van mijn paard, heb ik nu ook geen haast :-) Hopelijk word hij stokoud, dan hebben we nog jaaaaaren en jaaaaaaren ;-)

Ik heb gekeken en ter aanvulling heb ik nu eigenlijk al 1 verschil gezien met de manieren waarop ik tot nu toe les heb gekregen.
Dat ik het paard van achter naar voor moet rijden is hetzelfde, bewaken dat het paard aan het been blijft ook, niet terugwerken met de hand ook.
Het enige verschil is dat ik tot nu toe steeds wel meekrijg dat ik het paard 'laag' moet houden in alles. Dus op schofthoogte of zelfs lager, en in wendingen en overgangen (waar hij en ik logischerwijs gezien zijn/ mijn ontwikkeling samen nu wat moeite hebben/ dingen tegen komen) is hij geneigd omhoog te komen.
Dit moet ik dan dus wel steeds actief 'tegengaan' door bij te drijven en mijn hand te sluiten, en soms voel ik dan toch wel wat druk.... meer druk dan ik eigenlijk wil.
Ik zal direct zeggen dat dit ook te maken heeft met mijn capaciteiten, maar een capabeler trainer doet/ moet dit soms ook bij hem.... en dat is iets waarvan deze Rien dus zegt dat het wenselijk is in dit stadium van de training.

De reden om hem steeds 'laag' te houden zou zijn dat de wervels de ruimte krijgen, hij de schoft kan liften, en dat het stukje waarin hij spanning krijgt of verkort in de hals steeds zo kort mogelijk moet zijn.
Maar om dat te bewaken moet je er dus wel steeds bij zijn met je hand.

Hoe meer je leest en leert, hoe verwarrender het wordt ;-)
Laatst bijgewerkt door Ninx op 09-10-18 10:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Berichten: 14562
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-18 09:53

Joolien schreef:
Interessante discussie. Ik vraag me meteen af, waarom kan het niet allebei. Mijn verzorgpaard komt soms 'in het frame' zonder dat ik wat vraag aan de voorkant, maar wanneer ik hem goed actief rijdt en hij in balans is. Maar soms merk ik dat hij zijn rug wat weg drukt en dan werk ik wel met een weerstand biedende hand. Het is overigens een PRE, ik weet niet of dat uit maakt.


Dat laatste inderdaad.... Hij is natuurlijk wat scheef. Plaatst zijn rechterachterbeen graag buiten de massa, zijn bolle kant is links, maar hij houdt graag contact op de rechterteugel.
Ik probeer alles wel van achter uit op te lossen. Wanneer ik buiten rijd en veel 'drive' heb breekt hij er minder uit. Maar in de bank, linksom, breekt hij er wel uit soms... vanuit mijn bezorgdheid om zijn hals durf ik niet goed in te grijpen soms, dus wordt hij rennerig of breekt uit de draf (gangenpaard-ding) op lastige momenten. Door het rennerige, wat hij altijd al had, is de reflex soms je been eraf te halen... terwijl het zo belangrijk is dat je been er juist wel 'aan' is.
Maar door mijn 'onduidelijkheid' vanuit het voorzichtig zijn conditioneer ik hem dan een beetje verkeerd.
Dan is immers de route: linksom = moeilijk = eruit breken = vrijaf want ik durf hem niet op de rem te gooien of mijn hand al te zeer te sluiten uit angst hem 'zeer' te doen.... Voor je het weet heb je er dus een patroon ingestopt, en vervolgens ben je weer bezorgd of je niet iets verkeerd doet....
Lastig heur....

Ninx

Berichten: 14562
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-18 09:54

Het boek van Karin had ik overigens al.... het was even in de kast belandt, maar ga het nu toch maar lezen :-)

Het verschil ih kort mbt de hoofd-/halshouding is dan: Rien zegt... "laat dat eerst met rust, en laat die correcte hoofd-/halshouding een gevolg zijn van een correct gebruik van het lichaam", en tot nu toe leer ik "zorg dat 'hoofd laag' het gebied is waar ontspanning is en jij loslaat. Dus wanneer hij met zijn hoofd omhoog schiet moet je dat 'ongemakkelijk' maken, een lage hoofd-/halshouding is ontspanning en dan valt de druk weg en is er alleen een licht contact" Feitelijk conditioneer je je paard dan dus op "als ik ontspan in een lage hoofd-/halshouding is er geen gedoe".

Rolfje
Berichten: 150
Geregistreerd: 01-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 11:08

Dit groepje dames ken ik en heb ze regelmatig zien lesgeven. En vaak met enige verbazing heb ik zitten kijken. De paarden zijn namelijk niet nageeflijk maar lopen kompleet op de voorhand en dat vind deze groep fantastisch. Om niet te spreken over niet passende zadels, scheefzittende ruiters die alleen maar halleluja kregen te horen. Karen heeft er inderdaad een boek over geschreven en zoveel onzin heb ik nog nooit bij elkaar gezien. Het wiel opnieuw uitvinden en vertalen naar je eigen kunnen en mogelijkheden, maar het heeft niets met goed paardrijden te maken.

Overigens zie je ook de meeste blessures bij paarden bij deze groep instructeurs. Schoftlift, bekkenflexie, allemaal populaire namen voor een paard dressuurmatig trainen. Maar daadwerkelijk naar de hand gereden en over de rug is bij deze groep niet aanwezig.

Maar omdat ze communicatief heel vaardig zijn en dit online zeer goed kunnen overbrengen gaat de onzekere paardenmens overstag. Het is meer marketing dan kennis bij deze dames.

Ninx

Berichten: 14562
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-18 11:13

Rolfje schreef:
Dit groepje dames ken ik en heb ze regelmatig zien lesgeven. En vaak met enige verbazing heb ik zitten kijken. De paarden zijn namelijk niet nageeflijk maar lopen kompleet op de voorhand en dat vind deze groep fantastisch. Om niet te spreken over niet passende zadels, scheefzittende ruiters die alleen maar halleluja kregen te horen. Karen heeft er inderdaad een boek over geschreven en zoveel onzin heb ik nog nooit bij elkaar gezien. Het wiel opnieuw uitvinden en vertalen naar je eigen kunnen en mogelijkheden, maar het heeft niets met goed paardrijden te maken.

Overigens zie je ook de meeste blessures bij paarden bij deze groep instructeurs. Schoftlift, bekkenflexie, allemaal populaire namen voor een paard dressuurmatig trainen. Maar daadwerkelijk naar de hand gereden en over de rug is bij deze groep niet aanwezig.

Maar omdat ze communicatief heel vaardig zijn en dit online zeer goed kunnen overbrengen gaat de onzekere paardenmens overstag. Het is meer marketing dan kennis bij deze dames.


Exact dit commentaar heb ik van meer mensen gehoord....
Dat was dan ook de reden het boek even weg te leggen. Feitelijk voornamelijk om niet zoveel tegenstrijdige info te krijgen.

Maar wat je zegt: de onzekere paardenmens ziet de bomen door het spreekwoordelijke bos dan even niet meer.
Verder weet ik natuurlijk niet of inhoudelijk klopt wat je zegt, want ik heb er eigenlijk nooit echt bewegend materiaal van gezien.

Heb jij het dan primair over Karin & collegae, of ook Mireille den Hoed, of laatstgenoemde Rien?

Rolfje
Berichten: 150
Geregistreerd: 01-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 11:14


Rolfje
Berichten: 150
Geregistreerd: 01-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 11:18

Ninx schreef:
Maar wat je zegt: de onzekere paardenmens ziet de bomen door het spreekwoordelijke bos dan even niet meer.
Verder weet ik natuurlijk niet of inhoudelijk klopt wat je zegt, want ik heb er eigenlijk nooit echt bewegend materiaal van gezien.

Heb jij het dan primair over Karin & collegae, of ook Mireille den Hoed, of laatstgenoemde Rien?


Karin en collegae, maar ook Mireille!

Rien niet! Daar kunnen we nog heel veel van leren, maar goed, ik heb altijd via die wijze les gehad en geef zelf ook op die manier al jaren les, dat werkt en dat is eigenlijk mijn inziens de enige wijze van goed lesgeven. Namelijk niet perse een plaatje willen hebben hoe je zelf vind dat het goed is, maar per paard en per combinatie besluiten waarbij het dier het beste het lijf gebruikt en wat ook bij de ruiter past.

Een paard wat iets naar beneden gebouwd is, ga je nooit lang en laag rijden, die duikelt alleen nog maar meer op de voorhand, met alle gevolgen van dien. Een modelletje Tuigpaard, probeer je juist wat meer naar die lage lijn te krijgen, tot ie dat aanpakt, dan ga je weer iets meer omhoog. Zo is er nooit een stelregel of een systeem waarin je kunt rijden. Je paard geeft dagelijks aan waar je aan moet werken en die leest dat boek niet :D


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 bezoekers