Nageeflijkheid zonder weerstandbiedende hand?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Slmt9

Berichten: 4799
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 15:35

Ninx schreef:
Slmt9 schreef:
@ts: ik vind de manier van Will en Rien ook erg prettig. Ik kan je de filmpjes en e-books van Monique de Rijk ook van harte aanbevelen. Was voor mij echt het licht in de tunnel, met name omdat ze heel duidelijk uitlegt hóe je ergens komt. Ook eerst bezig met verticale evenwicht bijvoorbeeld.


Toch is er een groot verschil tussen Will en Rien..... De filmpjes van Monique kijk ik ook wel eens, zij zit er weer een beetje tussenin voor mijn gevoel...


Gelukkig maar dat er niemand is die zegt dat een manier de beste is.
Combineer het beste van beide werelden is my point ;)

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 16:27

Wat een hoop weerstand tegen weerstand eigenlijk.

Wat ik wel jammer vind is dat we elkaar geen ruimte geven om te leren. Ingebakken in de paardenwereld om fouten te kijken en er vanuit te gaan dat anderen het gelijk goed moeten kunnen.

Als instructeur hik ik altijd aan tegen het moment dat de ruiter zich bewust wordt van het 'aan de teugel' of nageeflijk gevoel en plaatje.
Want wat eerder ontstaat vanuit spontane ontspanning. Wordt nu iets dat de ruiter graag wil.

En dan ga je proberen natuurlijk! Hoe goed de instructeur of paard ook is: vanaf nu gaat de aandacht van de ruiter naar het hoofd van het paard. Ga je proberen wat er gebeurt met welke hoeveelheid druk en gaat je houding bijna standaard achteruit. Dat is logisch, dat is nodig om te leren. De motoriek is even een bak slechter dan voorheen.

En dan: hoe meer je rijd, hoe meer verschillende paarden, hoe meer informatie van (verschillende) instructeurs door de tijd heen. Hoe meer gevoel je ontwikkelt en dus kan gaan verfijnen.

Weerstand bieden is iets wat je nu eenmaal doet als mens vanuit de wens voor controle. En het paard dat leert 'wijken voor druk' kent het. Dat bestempelen als slecht is wat mij betreft zoiets als zeggen dat calorieën niet mogen bestaan.

(edit:typo's)
Laatst bijgewerkt door Kelly_ann op 10-10-18 16:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 16:37

Janneke2 schreef:
Pipodipo schreef:

Eens hoor, zoveel mensen zoveel meningen. (....)
Voor je paard en jou is het nu op dit moment waarschijnlijk inderdaad het beste om hem op lengte te houden en de rest van het lijft wat meer aan het werk te zetten. Maar bij momenten dat hij uitbreekt op de volte en als hij zijn giraffenimitatie doet, dan kan je best je teugels wat meer erbij pakken en wat strenger zijn voor hem. Het is allemaal relatief he, je hebt toch met een bewegend dier te maken en niet met een speelgoed paard ;). Het kan(!) zijn dat hij wat meer zekerheid van je nodig heeft en er nog niet zo aan toe is om zelf zijn balans te zoeken met zijn hals op lengte. Het is eigenlijk elk rondje weer een nieuwe keuze en het paard geeft dat aan. Dat verandert niks aan je perspectief op lange termijn, maar in de praktijk moet je werken met wat je voorgeschoteld krijgt. Maar het kan helpen om te bedenken dat er op de hele wereld geen paard te vinden is dat het allemaal vanzelf doet. Je zult ervoor moeten rijden en dan krijg je vanzelf het bijbehorende resultaat.


Just my two cents...
"hij is er nog niet aan toe zelf zijn balans te zoeken/ vinden" - trof mij.
Als tweevoeters weten we dat balans, in de zin van 'niet omvallen' een eerste levensbehoefte is. Op het moment dat wij bovenop gaan zitten heeft het dier een serie problemen - en het heeft zin om het dier direct te helpen met het vinden van de balans. Doe je dat niet, gaat het dier het zoeken in hetzij vluchtgedrag, op de hand hangen, sloomheid of wat dan ook.

En ik heb geen idee wat er bij paard x precies gebeurt voordat hij uitbreekt op de volte of een giraffehals gaat maken.
Het dier bezig houden, aan het werk zetten - en daarmee leiderschap tonen: je kunt stommere dingen doen.

Bij een stout paard heeft 'teugels strakker en strenger zijn' zin. (Al blijft de vraag 'achter' de stoutigheid.)

Maar zou het verband houden met gedoe ik de verticale balans, dan lijkt 'de achterhand aan het werk zetten' mij niet de oplossing. (Een actieve achterhand is op zich niet fout, maar als het gewicht op de voorbenen ongelijk is en blijft, verbeter je niets.)

Juist. En om bij het laatste aan te haken, het is dan als roeren in warm water en het 'soep' noemen.

De psychologie achter les krijgen en verbeteren is vrij complex en strekt te ver om hier uit te leggen. Het is een goed ding dat er zoveel verschillende soorten instructeurs zijn, zo is er voor elk wat wils.

Kelly_ann, eens!

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Nageeflijkheid zonder weerstandbiedende hand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 11:54

Voor elk wat wils klinkt prachtig. Helaas zijn er nog te veel instructeurs met onvoldoende kennis wat betreft de psyche en biomechanica van het paard én ruiter.
Vraag me af of dat echt is wat bepaalde mensen ‘willen’.
Door gebrek aan kennis gaan meer paarden kapot, dan aan verkeerde intenties denk ik.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 13:48

Lante, helemaal mee eens!

Maar als de instructeurs, die dus zelf al jaren fout rijden, ineens het licht gaan zien en zich verantwoordelijk gaan voelen, zich gaan inleren.

Dan.......voelen ze dat hun paard bijna kapot is, dat ze eigenlijk helemaal niet kunnen rijden, dat de lesklantjes ineens heel veel anders moeten gaan rijden, wat ze niet willen....gaat niet om de manier, maar alleen om de punten, die krijgen ze toch wel op wedstrijd....

Ineens is paardrijden een vaardigheid die je kunt aanleren of niet en de paardenwereld zakt op zijn kont.

Wat mij wel opvalt is al die googen die opstaan met allerlei fantastische therapien...

Laten we eerst eens echt leren rijden en de top eens ook! De meesten rijden met druk en kracht en die paarden zijn zulke goede atleten dat compenseren niet eens opvalt...dat ze pijn hebben, komt gewoon weer de ontstekingsremmer om de bocht...

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 14:07

Vind tussen al die ‘googen’, goeroes, fluisteraars, (bit-ijzer-boom) lozen, puntengarandeerders en topsport ruiters maar eens een instructeur die ‘gewoon’ werkt met wat hij/zij in de baan krijgt en als hoofddoel heeft dressuur in dienst te stellen van de gezondheid van het rijpaard.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Nageeflijkheid zonder weerstandbiedende hand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 14:23

Zucht, inderdaad....

De tip die ik kreeg is, ga een keer of 3 a 4 per jaar naar een goede clinic, betaal daar gewoon goed voor, dan heb je genoeg voer om te oefenen....helaas ben ik dus niet zo mobiel, maar als toeschouwer kom je ook ver...dar zijn dan de grote mannen om het maar zo te zeggen, die alleen maar clinics geven en rondreizen.

Ik ben ook zeer benieuwd of de aankomende clinic van Manolo Mendez de moeite waard is, maar van het kijken en de uitleg leer ik al hel veel, ik ben visueel ingesteld en durf te voelen, omdat ik durf los te laten heel erg kritiekvol naar mij zelf kijk.....

Maar zou inderdaad zo graag de juiste lesgever op mijn gewenste leermomenten naast mij hebben..

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 18:41

Lante schreef:
Vind tussen al die ‘googen’, goeroes, fluisteraars, (bit-ijzer-boom) lozen, puntengarandeerders en topsport ruiters maar eens een instructeur die ‘gewoon’ werkt met wat hij/zij in de baan krijgt en als hoofddoel heeft dressuur in dienst te stellen van de gezondheid van het rijpaard.

Zo, dat zou top zijn. En dan niet van die titatovenaardressuur, maar iemand die gewoon resultaatgericht aan de gang gaat met de combinatie zoals die is.

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Nageeflijkheid zonder weerstandbiedende hand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 19:02

Interessant topic.
Ik heb Centered Riding lessen gehad, en merk dat als ik zelf goed zit, in balans, en meega met de beweging, dat paard dan automatisch het hoofd wil laten zakken, de schoft lift en lichter wordt. De zit wordt zo vaak vergeten, je kunt niet verwachten van je paard dat ze de rug loslaat als jij tegenzit in de beweging. Als je in de rug bonkt, en uit het ritme bent, achterover hangt of juist teveel voorover...... zal het paard nooit voorwaarts willen, nooit de rug los willen laten, laat staan de schoft omhoog brengen (zijn interessante filmpjes over op YouTube, waar je ziet dat die schoft echt een paar cm omhoog komt, en de punten van de wervelkolom meer open gaan staan, wat je daar ook ziet, is dat als het paard de rug wegdrukt, die punten echt tegen elkaar aankomen, nu snap ik dus ook hoe KS kan ontstaan).

Je zit is echt je basis. En ik merk, dat als ik zo zit, dat paard dan beter en ruimer beweegt, en de stap naar echte nageeflijkheid nog maar een kleine is. Ik ben zelf wel fan van Rien van der Schaft, met name ook het paard uitnodigen langer te worden over de korte kant in plaats van de lange kant kort te maken, dus niet terugwerken met de hand, maar ook in het weerstand bieden naar voren denken, en nooit op de binnenteugel terugwerken.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-18 18:39

Pipodipo schreef:
Lante schreef:
Vind tussen al die ‘googen’, goeroes, fluisteraars, (bit-ijzer-boom) lozen, puntengarandeerders en topsport ruiters maar eens een instructeur die ‘gewoon’ werkt met wat hij/zij in de baan krijgt en als hoofddoel heeft dressuur in dienst te stellen van de gezondheid van het rijpaard.

Zo, dat zou top zijn. En dan niet van die titatovenaardressuur, maar iemand die gewoon resultaatgericht aan de gang gaat met de combinatie zoals die is.


Dit zijn hele algemene bewoordingen.... iedereen zal immers zeggen het bovenstaande te doen.
Als het gaat om 'goed' en 'slecht' is het handiger dat iets beter te benoemen, om duidelijk te maken wat het onderscheid is.

Ik lees namelijk nu steeds welke mensen HET wel begrijpen en welke mensen HET niet begrijpen, maar niet wat de inhoudelijke verschillen tussen die mensen dan zijn.
Avalanche81 doet dat wel, dat geeft al wat helderheid.

Ik ben een weekje weg en ben halverwege het boek van Karin. Verder zit ik eraan te denken de eerste online module van Rien te doen.... iemand ervaring daarmee?

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 19:53

Goed in mijn ogen:
-Veel kennis over het paard m.b.t. Gezondheid, gangen, lichaamsbouw, harnachement etc.
-Ruiter stimuleren rustig aan te doen (Go Slow)
-Systematisch werken volgens evidence based methode (bijvoorbeeld het Skala)
-Didactisch: Uitleggen in eenvoudige taal hoe je het betreffende paard traint en vooral ook waarom (met oog voor biomechanica en rechtrichten, houding en zit van de ruiter etc etc)
-Didactisch: Uitleggen, zo vaak als nodig en laten voelen of zien zo vaak als nodig hoe oefeningen gereden moeten worden en zorgen dat de leerling het thuis ook zelf na kan rijden zelfstandig.
-Inspireren door passie voor het paard en het vak.
-Sociaal: De leerling altijd met respect en zonder oordeel bejegenen.
-Sociaal: Rust en geduld kunnen bewaren.
-Ontwikkeling: Altijd bezig met de eigen ontwikkeling en ontwikkelingen in het vakgebied.

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 20:09

@ Lante: 100% mee eens.

Is ook het leuke van Rien van der Schaft. Hij werkt eigenlijk heel klassiek, en in het begin krijg je daar wel commentaar op, als in: je laat het paard te lang worden. Maar impuls kun je opwekken door gewoon netjes en consequent voorwaarts te blijven denken, en werken. Wat ik leuk vind, is om al heel snel een paar pasjes wijken mee te nemen, waardoor ze van achter wat meer aan het werk gezet worden, en je meer activiteit krijgt in de draf met name, meer impuls.

En uiteraard moet je dat ergens gaan opvangen, maar mijn ervaring is dat als ik contact hou op de buitenteugel, de binnenteugel steeds wat opzij en naar voren meegeef, waardoor je het achterbeen niet blokkeert, ik de flow niet blokkeer in mijn zit (en daar komt het Centered Riding verhaal weer) dat het paard zelf van achter naar voor in de hand komt, en je eigenlijk van voren niets meer hoeft te doen dan wat ik al beschreef.
En dit klinkt vrij sloom, en is het in het begin ook, maar consequent zo doorwerken, en ik merk dat het paard krachtiger wordt, meer de achterhand gaat plaatsen, steeds minder stuwt en dan steeds meer zichzelf daarin opricht.
En uiteraard komen ze dan soms tegen de hand in. Maar weerstand bieden dan in mijn geval is niet meer dan de hand even sluiten, en zodra ik het paard zacht voel worden, geef ik weer na, en houd contact. En dat betekent dan niet dat die hand alle kanten opgaat, maar hij vangt op, biedt een stabiele, zachte verbinding aan, als een zachte elastiek, en de binnenhand sluit ik nooit, omdat ik dan de impuls van achter naar voor blokkeer, en die wil ik juist behouden.

Maar mijn hand werkt nooit terug, is altijd mee, nooit stug, maar altijd vriendelijk. Wat ik bedoel met het langer maken over de korte kant is dit: als ik merk dat het paard moeite heeft met inbuigen op links, (en links is dan dus de lange kant) vraag ik soms wat contrastelling, zodat het paard langer wordt op de korte kant, maar ik de lange kant niet forceer door de voorkant als een soort kreukelzone in elkaar te trekken.
Leert je paard dan niet altijd met contrastelling te lopen? Nee, want op die manier plaats ik met mijn buitenteugel, de schouders voor de heupen, waardoor het paard in het spoor recht blijft, en dan richt in hem recht door het voorwaarts op te lossen. De ervaring is dat met het sterker worden van het achterbeen op de lange kant (dat immers in het begin niet draagt, maar stuwt) het achterbeen steeds meer tot dragen wordt aangezet, en paard na verloop van tijd recht wordt op twee teugels.

Dat is feitelijk gewoon het Skala volgen. Allemaal heel klassiek, en op de juiste manier toegepast heel logisch en effectief ook. Je moet dan alleen wat meer tijd uittrekken voor een goede basis, van zowel paard als ruiter, voor je wedstrijden kunt gaan rijden, maar het rendement is enorm.
Laatst bijgewerkt door Avalanche op 15-10-18 20:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Narcomil

Berichten: 138
Geregistreerd: 04-02-09
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 20:17

Ninx schreef:
Ik ben een weekje weg en ben halverwege het boek van Karin. Verder zit ik eraan te denken de eerste online module van Rien te doen.... iemand ervaring daarmee?


Daar loopt een inmiddels vrij uitgebreid topic over. Dat kun je hier vinden.

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 00:33

Ninx schreef:
Pipodipo schreef:

Zo, dat zou top zijn. En dan niet van die titatovenaardressuur, maar iemand die gewoon resultaatgericht aan de gang gaat met de combinatie zoals die is.


Dit zijn hele algemene bewoordingen.... iedereen zal immers zeggen het bovenstaande te doen.
Als het gaat om 'goed' en 'slecht' is het handiger dat iets beter te benoemen, om duidelijk te maken wat het onderscheid is.

Ik lees namelijk nu steeds welke mensen HET wel begrijpen en welke mensen HET niet begrijpen, maar niet wat de inhoudelijke verschillen tussen die mensen dan zijn.
Avalanche81 doet dat wel, dat geeft al wat helderheid.

Ik ben een weekje weg en ben halverwege het boek van Karin. Verder zit ik eraan te denken de eerste online module van Rien te doen.... iemand ervaring daarmee?

De mensen die het wel begrijpen die weten altijd het perspectief de vinden en blijven vooruit denken met de combinatie. De benadering is positief en ze zoeken een manier om de ruiter beter te laten rijden. Daar is didactisch vermogen voor nodig en vooral ook coaching. Dit type instructeur geeft handvatten mee en maakt de ruiter bewust en zelfstandig in het rijden. Het opleiden volgens het Skala is de enige weg en die kent heus genoeg variatie. Maar het Skala geeft antwoord op alles wat je in de opleiding van een paard tegenkomt en het is verstandig om die weg te blijven volgen. De coachende instelling van een goede instructeur zorgt ervoor dat je ook na minder fijne ritten toch weer opstapt en weet wat je moet doen. Voorbeeld: eerst impuls en dan rechter maken, alles op beide handen doen, zoeken naar de scheefheid en eraan werken. Horizontaal evenwicht, balans, en verzameling komt pas later en ook niet eerder dan dat de voorgaande elementen op orde zijn. Een zelfbewuste ruiter is voortdurende kritisch op zichzelf en hoe het paard gaat. Dat hoeft niet negatief te zijn, maar het is belangrijk te weten dat het altijd beter kan. Uiteindelijk is het Skala op elk paard van toepassing en kunnen ze allemaal de bovenste trede aantikken, maar niet elk paard heeft voldoende kwaliteit om dat gemakkelijk te doen. En daar toont zich de goede instructeur.

De mensen die het niet begrijpen proberen meestal een of andere zienswijze op te dringen die helemaal niet gestoeld op ervaring en ook niet langdurig op de proef is gesteld als een methode van africhten. Wat ze doen is ook onzekerheid zaaien bij de ruiter of inspelen op onzekerheden en angsten die de ruiter al heeft. TEvens is het afkammen van andere methodes/benaderingen vrij gebruikelijk, doel is om hiermee afstand te scheppen tot andere methoden en instructietechnieken. De onzekerheden van de ruiter zijn de voedingsbodem voor wat er in de les gedaan wordt. Deze onzekerheden worden altijd opgelost met vage kretologie en veel nieuw-klinkende complimenten. Er wordt gezegd dat het paard beter wordt en uit onzekerheid wordt dat geloofd. Er worden 'fouten' beweerd die er niet zijn en die vervolgens worden opgelost. Als je dat maar wollig genoeg brengt, dan slaat het heus wel aan. De elementen van het Skala worden gehusseld omdat de voorwaarden er niet zijn. Een paard gaat met een mens op zijn rug namelijk nooit vanzelf in balans lopen. Schoftlift is een verzonnen term die nergens in de betrouwbare literartuur terug te vinden is. Het klinkt wel interessant en geeft de ruiter het gevoel met iets heel bijzonders bezig te zijn. Maar in wezen gebeurt er niets in het paard, niks concreets en ook niks wat van biomechanische waarde is. Sommige ruiters vinden het fijn om bijzonder bezig te zijn en veel complimenten te ontvangen. Een slechte instructeur geeft dat cadeau.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Nageeflijkheid zonder weerstandbiedende hand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 06:47

Pipodipo; herkenbaar wat je schrijft.

orion456
Berichten: 571
Geregistreerd: 27-04-11
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 11:38

Pipodipo schreef:
De mensen die het wel begrijpen die weten altijd het perspectief de vinden en blijven vooruit denken met de combinatie. De benadering is positief en ze zoeken een manier om de ruiter beter te laten rijden. Daar is didactisch vermogen voor nodig en vooral ook coaching. Dit type instructeur geeft handvatten mee en maakt de ruiter bewust en zelfstandig in het rijden. Het opleiden volgens het Skala is de enige weg en die kent heus genoeg variatie. Maar het Skala geeft antwoord op alles wat je in de opleiding van een paard tegenkomt en het is verstandig om die weg te blijven volgen. De coachende instelling van een goede instructeur zorgt ervoor dat je ook na minder fijne ritten toch weer opstapt en weet wat je moet doen. Voorbeeld: eerst impuls en dan rechter maken, alles op beide handen doen, zoeken naar de scheefheid en eraan werken. Horizontaal evenwicht, balans, en verzameling komt pas later en ook niet eerder dan dat de voorgaande elementen op orde zijn. Een zelfbewuste ruiter is voortdurende kritisch op zichzelf en hoe het paard gaat. Dat hoeft niet negatief te zijn, maar het is belangrijk te weten dat het altijd beter kan. Uiteindelijk is het Skala op elk paard van toepassing en kunnen ze allemaal de bovenste trede aantikken, maar niet elk paard heeft voldoende kwaliteit om dat gemakkelijk te doen. En daar toont zich de goede instructeur.

De mensen die het niet begrijpen proberen meestal een of andere zienswijze op te dringen die helemaal niet gestoeld op ervaring en ook niet langdurig op de proef is gesteld als een methode van africhten. Wat ze doen is ook onzekerheid zaaien bij de ruiter of inspelen op onzekerheden en angsten die de ruiter al heeft. TEvens is het afkammen van andere methodes/benaderingen vrij gebruikelijk, doel is om hiermee afstand te scheppen tot andere methoden en instructietechnieken. De onzekerheden van de ruiter zijn de voedingsbodem voor wat er in de les gedaan wordt. Deze onzekerheden worden altijd opgelost met vage kretologie en veel nieuw-klinkende complimenten. Er wordt gezegd dat het paard beter wordt en uit onzekerheid wordt dat geloofd. Er worden 'fouten' beweerd die er niet zijn en die vervolgens worden opgelost. Als je dat maar wollig genoeg brengt, dan slaat het heus wel aan. De elementen van het Skala worden gehusseld omdat de voorwaarden er niet zijn. Een paard gaat met een mens op zijn rug namelijk nooit vanzelf in balans lopen. Schoftlift is een verzonnen term die nergens in de betrouwbare literartuur terug te vinden is. Het klinkt wel interessant en geeft de ruiter het gevoel met iets heel bijzonders bezig te zijn. Maar in wezen gebeurt er niets in het paard, niks concreets en ook niks wat van biomechanische waarde is. Sommige ruiters vinden het fijn om bijzonder bezig te zijn en veel complimenten te ontvangen. Een slechte instructeur geeft dat cadeau.


Ik vraag het niet vaak, maar heb je zelf ervaring met genoemde instructeurs die op de manier zoals jij die beschrijft lesgeven?
Want ik herken me er absoluut niet in in geen enkel woord zoals jij ze omschrijft. Ik heb jarenlange rij ervaring t/m Z2 met verschillende paarden (met verschillende lesmethoden, ook van Rien) en ik heb mijn paarden nog nooit zo fijn voelen lopen als met les van Mirjam of Jente. En ik voel zeker wel verschil. Ik ben totaal niet onzeker en kies deze weg met mijn volle bewustzijn en ben super kritisch juist. Veel mensen die mij kennen, weten dat. Jammer dat je het zo omschrijft en ik vind juist dat jij precies doet van wat je beweert dat die instructeurs doen: afgeven op anderen, om afstand te creeeren, onzekerheid zaaien bij bokt lezers die zoekende zijn, en je beweert fouten die er niet zijn. Je geeft geen enkel concreet voorbeeld wat niet mogelijk is of wat niet kan van de manier die zij aangeven. Hoezo kan een schoftlift niet ontstaan dan? Wat is er precies niet van biomechanische waarde? Wat gebeurt er dan niet in het paard?

Wat van jouw post is leerzaam voor anderen of voor TS die hier een serieuze vraag over heeft?

orion456
Berichten: 571
Geregistreerd: 27-04-11
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 11:44

Ninx schreef:
Dit zijn hele algemene bewoordingen.... iedereen zal immers zeggen het bovenstaande te doen.
Als het gaat om 'goed' en 'slecht' is het handiger dat iets beter te benoemen, om duidelijk te maken wat het onderscheid is.

Ik lees namelijk nu steeds welke mensen HET wel begrijpen en welke mensen HET niet begrijpen, maar niet wat de inhoudelijke verschillen tussen die mensen dan zijn.
Avalanche81 doet dat wel, dat geeft al wat helderheid.

Ik ben een weekje weg en ben halverwege het boek van Karin. Verder zit ik eraan te denken de eerste online module van Rien te doen.... iemand ervaring daarmee?



Zoals ik eerder ook al heb getypt is het verschil tussen Rien en een Mireille, Jente en Mirjam dat laatstgenoemden in de basis als eerste aan de slag gaan met de verticale balans en daarna pas verdergaan met de horizontale balans. Het Skala wordt ook door deze dames gevolgd (want voordat je kan gaan werken aan de verticale balans, moet een paard ook eerst ontspannen zijn, aan het been, juiste takt hebben), zij werken aan de aanleuning door aan de verticale balans te werken.
Rien werkt niet vanaf het begin aan de verticale balans. Hij begint met de contactteugel idd, ontspanning en aan het been naar voren naar de hand toe zijn. Hij geeft aan dat het rechter worden van het paard vanzelf komt als hij goed in aanleuning is, voor het been en sterker wordt in de achterhand en meer gaat dragen. Mireille Jente en Mirjam beginnen dus als met het recht maken vanaf het begin met de verticale balans. Dat is het verschil. De manier waarop dit wordt gedaan, verschilt per paard. Ik rij een flegmatiek paard en een hypermobiel paard en de aanpak is wezenlijk anders, alleen zijn we bij beiden begonnen met de verticale balans.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-18 12:00

Ik heb even gekeken wat het programma is van module 1 van Rien.
Hij start met de verschillende evenwichtsfases, dus wellicht is het inmiddels wel een onderdeel dat vanaf de start behandeld wordt zoals Karen/ Mireille/ etc... doen?

Uiteindelijk werken zij toch allemaal wel met het skala als leidraad? Het enige verschil, voorzover ik dat nu heb weten te ontdekken, is de constatering dat het moderne paard een wiebeliger/ hypermobile wezen is dat meer aandacht nodig heeft in de eerste fase betreffende het verticaal evenwicht. Dus de focus op dat verticale evenwicht in beginsel is dus een wezenlijk verschil?
Nu heb ik tamelijk vierkant gebouwde oerpony's, maar 1 van de twee is wel overdreven buigzaam en daarmee meester in het compenseren wanneer je denkt dat alles lekker loopt ;-)

Of een instructeur wel/ niet overdreven complimenteus is met recht of ten onrechte is natuurlijk een individuele keuze van een instructeur.
Materie begrijpen, maar deze ook nog eens kunnen overbrengen, en daarnaast ook nog eens iemand kunnen stimuleren is toch echt een kunst.

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Nageeflijkheid zonder weerstandbiedende hand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 12:13

@ Orion: maar hoe exact wil je een paard recht maken als je niet vanuit het voorwaartse werkt? Recht maken vanuit verticale balans: hoe dan? Hoe krijg je die verticale balans dan in de eerste plaats?
Ik snap de logica daarachter niet?

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 12:39

Nou Orion, ik ben toch vrij concreet als ik zeg dat een paard niet uit zichzelf in balans gaat lopen en dat schoftlift een verzonnen term is?

Allemaal leuke informatie over het verticale evenwicht, maar dat gegeven ontbreekt niet in het Skala. Ook daar wil men dat een paard rechtop loopt. Dit gaat hand in hand met het werken aan rechtgerichtheid. Het is naar mijn idee heel erg lastig om vertikale balans als apart iets in het rijden mee te nemen.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: Nageeflijkheid zonder weerstandbiedende hand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 17:23

Wat is verticale balans?

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Nageeflijkheid zonder weerstandbiedende hand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 17:25

Evenveel gewicht op beide voorbenen. (Horizontale balans heeft met de verdeling voorbenen/achterbenen te maken.)

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Re: Nageeflijkheid zonder weerstandbiedende hand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 17:39

Als bij een paard een mast uit de schoft zou groeien, dan zou die rechtop moeten staan en niet verhellen naar de ene of de andere kant.

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 17:50

Interessante discussie dit.
Wat ik vooral merk is dat iedereen elkaar probeert te over tuigen dat de ander slecht of goed is. Onbewust, maar het komt wel zo bij mij binnen.
Geen enkel paard is het zelfde en net zoals de ruiter heeft het paard ook voorkeuren in hoe het getraind wordt (denk ik). Wat bij de 1 werkt, hoeft bij de ander niet te werken. Instructeur kan bijv. ook niet klikken. Ik denk wel dat er 1 rode lijn is tussen alle instructeurs; en dat is dat het paard zo prettig en zo ontspannen mogelijk functioneert.

Stukje eigen mening:
Net zoals Runa (op vorige pagina) heb ik eigenlijk alleen maar voordelen ervaren op de manier van Karin. Ik krijg niet persoonlijk les van haar, maar wel van iemand die nauw met haar betrokken is. Ik heb ook te weinig kaas gegeten van andere instructeurs die genoemd werden, waardoor ik geen oordeel over hun kan vellen. Maar ik merk zelf aan mijn eigen paard dat zij veel losser in het lijf is geworden en weer wilt werken omdat er nu alleen 'weerstand' geboden wordt wanneer en vooral waar het nodig is.

Weerstand hoeft niet perse alleen je hand te zijn, maar ook je zit, been en zweep. Ik probeer het zelf altijd te formuleren als; richting geven aan je paard. Je maakt duidelijk waar hij/zij hun benen neer moeten zetten, waar moet die romp heen, waar plaats je hun schouders.. etc.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Nageeflijkheid zonder weerstandbiedende hand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-18 18:15

Het is wel leuk dat het in ieder geval steeds inhoudelijker wordt, daardoor wordt in ieder geval wel duidelijk dat e.e.a. minder van elkaar verschilt dan je aanvankelijk denkt.