Nageeflijkheid zonder weerstandbiedende hand?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-18 14:13

Kleine update, ik ben even op vakantie geweest en heb de tijd benut me de theorie van Leibrandt wat meer eigen te maken... het boek lezen dus en wat filmpjes gekeken.

Daarnaast kijk ik de eerste module van Rien van der Schaft.

Ik keek al langere tijd filmpjes van Art to ride/ Will Faerber.

Ik zie al hele duidelijke punten liggen waar het aan schort, dus ben best opgetogen. Je ziet ook wat groene combinaties of een paard wat een beetje tegen de hand 'geraakt/ gereden' is en dan herken je toch wel zaken.

Of ik tot nu toe hele grote verschillen zie? Niet bepaald. Al zal dat wellicht in de uitvoering een beetje verschillen. Toch wel wat kleine dingen:

Opvallend bij Will Faerber dat je het paard aan de hand, longe en ohz actief in een stretch rijdt en pas daarna naar een neutraler hoofd-/halshouding.

Bij Karen een contactteugel maar vanaf het begin de schouders positioneren/ corrigeren voor een beter verticaal evenwicht, en een soort van schouderbinnen vragen, maar eigenlijk met alleen tot doel het buitenachterbeen onder te laten treden en van daaruit een meer dragend ipv van stuwend been te krijgen en hiermee de voorwaarden te creëren voor een voorwaarts-/neerwaartse tendens.

Bij Rien is impuls, impuls, impuls.... vanaf het begin bezig zijn met voorwaarts zijn, met een licht contact het paard in de hand rijden. Een afwijkende hoofd-halshouding op geen enkele wijze beïnvloeden, maar voorwaarts in de hand blijven rijden. Daarmee het vertrouwen in die hand optimaliseren alvorens verder te gaan.
Hij geeft juist aan het paard in beginsel in zijn natuurlijke houding te rijden, dus scheefheid en ongelijke aanleuning niet van voren repareren maar naar voren blijven rijden en wel in beide handen hetzelfde voelen. Dus de 'sterke' kant meer ruimte geven en de 'losse' teugel opnemen. Dat laatste is ook iets dat Karen doet.
Ik zie in de filmpjes dan wel wat taktprobleempjes, of een lama-hoofd, maar ik zie ook het zichzelf oplost zonder inkomen van de hand.
Hij geeft aan dat een mooi controlemiddel is de hand nog losser te maken en te kijken wat er dan gebeurt. Idealiter moet het paard wanneer je hem ruimte geeft de hand naar voren toe volgen, wanneer dat hoofd juist bij extra ruimte omhoog schiet is er gewoon nog geen sprake van echte aanleuning.
Het paard dan met de hand toch laag proberen te houden vindt Rien maar stom :+ :Y) (wat het ook is begrijp ik uiteraard).

Uiteindelijk zie ik de meeste basispaarden (dus paarden welke allemaal nog niet torenhoog opgeleid zijn -:) ) in dezelfde 'neutraler' hoofd-halshouding lopen als de paarden op de afbeeldingen van Karen.


Anyway, ik ben dus wel enthousiast aan het studeren.... nu de boel aan de praktijk gaan onderwerpen!

Avalanche

Berichten: 15961
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Nageeflijkheid zonder weerstandbiedende hand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 14:16

Goed bezig!!! Ik persoonlijk ben groot fan van Rien, ik denk dat het is omdat dat het best aansluit bij de manier waarop ik (opnieuw) heb leren rijden. Ik vind het verhaal heel logisch en werk zelf ook zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 14:22

Ik heb hier in het begin gereageerd en daarna gaan meelezen :)
Maar ik heb nu een filmpje van mijn les van Jente Driessen, die in de OP genoemd wordt, van afgelopen week, vinden jullie het leuk om die te zien? Zij heeft hem zelf gefilmt dus je hoort haar commentaar ook :D
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-10-18 14:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-18 14:25

_Dreamer schreef:
Ik heb hier in het begin gereageerd en daarna gaan meelezen :)
Maar ik heb nu een filmpje van mijn les van Jente Driessen van afgelopen week, vinden jullie het leuk om die te zien? Zij heeft hem zelf gefilmt dus je hoort haar commentaar ook :D


ja, heel leuk zelfs!! :-)

Anoniem

Re: Nageeflijkheid zonder weerstandbiedende hand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 14:26


Avalanche

Berichten: 15961
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Nageeflijkheid zonder weerstandbiedende hand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 14:32

Leuk filmpje Dreamer! Wil je commentaar?

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-18 14:43

Leuk dreamer, goed om te zien! En je bent op heel wat momenten vele malen verder dan ik.

Lijkt me best een uitdaging om correct te rijden, je bent haar weer aan het opbouwen zei je?
Het ziet er ontspannen en prettig uit.

Vooropgesteld dat ik niet vreselijk veel kennis heb is het wel leuk te benoemen wat me opvalt:
Rien hamert steeds zo op die impuls. Het lijkt of die hier soms even weg is. Ergens zie ik een moment dat je haar iets meer been geeft en ze wat meer impuls krijgt, en dan zie je mooie passen.
Verder valt het me op dat ze met een wat 'recht' been loopt en dus niet makkelijk 'buigt' in het achterbeen, maar dat is wellicht ook exterieur en meer rasgebonden, het lijkt iets van een arabieren-mix? Daardoor lijkt ook het voorbeen een fractie minder 'vrij' en wat stram.

ps: ik zal zelf ook eens wat filmen. Want ik kan nou wel leuk kletsen, maar doen is een tweede ;-)

Avalanche

Berichten: 15961
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Nageeflijkheid zonder weerstandbiedende hand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 15:58

Doe eens? Is leuk!

Ik vind dit een leuk topic, leuk om inhoudelijk over dingen te praten :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 16:40

Avalanche81 schreef:
Leuk filmpje Dreamer! Wil je commentaar?


Opzich mag het, maar dan moet ik eerst het hele verhaal achter mijn paard uitleggen :) Kort in ieder geval, is ze nog herstellende van een oude blessure aan d'r bekken, verkeerd zadel, mentaal overprikkeld en te vermoeid ;) Ook heeft ze er en tijd uit gelegen omdat ik zelf te ziek was om te rijden. Ik kan mu sinds een maand pas zeggen dat ik haar zelf weer op kan pakken, en nu pas 2 weken echt met ons nieuwe zadel!
We zijn dus met hele kleine stapjes opweg naar weer een paard dat d'r lijf gebruikt en vooral weer happy is. Maar met mijn te snel overprikkelde paard gaat het wat langzamer :)
Volgens weekend komt er iemand rij-foto's maken dus dan komt er ook een topic!

Maar opbouwende tips mogen altijd :)

En [naam] is volledig KWPN!
Maar de dingen die je opnoemt zijn we mee bezig, maar door mijn bovenstaande bericht wordt het je wat duidelijker denk ik :) Dat rechte been komt dus omdat zij d'r bekken niet volledig kanteld :)

als [naam] iets moeilijk vind komt ze altijd terug in tempo. In overleg met mijn instructrice heb ik besloten haar niet teveel "vooruit te trappen". Eerst correct door d'r lijf, en de rest komt daarna weer. Ze moet wel tempo houden, maar het is voor haar ook veel, en voor ons beide een hele nieuwe manier van rijden :j

Avalanche

Berichten: 15961
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 16:54

Ik snap het :) maar 't ging niet zozeer over je paard :) Wat mij opvalt is dat je je schouders heel erg vasthoudt. De spier die je gebruikt om je schouders op te trekken, is bij jou gespannen, waardoor je handen, als je lichtrijdt, mee op en neer gaan. Zonde van je verbinding. En je mag je benen lekker laten afhangen, ik wil wat meer ontspanning zien in jouw lijf :) Wat betreft je handen, ben ik het totaal eens met je instructrice, en verder vind ik dat je bijzonder vriendelijk rijdt, en duidelijk dol bent op je paard, en ik geloof dat dat geheel wederzijds is :+:

Ik vind het heel prettig om te zien dat je je paard naar de hand toe wilt rijden, en als jij je binnenhand in de gaten houdt, ben je op weg naar een zeer fijne, eerlijke verbinding.

Ik denk dat je een heel goede instructrice hebt, en als je zelf wat meer ontspant, kan je paard ook iets makkelijker ontspannen. Verder nog: ik ben heel blij om te lezen dat je zoveel begrip voor haar hebt. Het is best moeilijk als paard, wanneer rijden lang zeer heeft gedaan, om dan je rug toch los te laten, en ze probeert het heel goed! Geef haar maar een fijn dikke wortel, die verdient ze! En voor jezelf een reep chocola.

Lumi

Berichten: 4438
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Arendelle

Re: Nageeflijkheid zonder weerstandbiedende hand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 17:11

Ik heb niet het hele filmpje bekeken, maar het viel me op dat je je handen relatief hoog houdt. Ik vroeg me af of dat een speciale reden heeft?

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Re: Nageeflijkheid zonder weerstandbiedende hand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 17:55

Ik vind je mooi stil en rustig in je verbinding dreamer! Denk wel dat het struikelblok is voor je paard is dat hij/zij op de voorhand valt. Klopt dat? (dat is namelijk wat ik zie en herkenbaar beeld).

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Re: Nageeflijkheid zonder weerstandbiedende hand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 18:22

Vervelend als je paard een oude blessure heeft die nog zo doorklinkt in het lopen. Hij is nu 9 en je hebt haar al een jaar of 5 toch? Had ze die blessure al toen je haar kocht?

Eerlijk gezegd vind ik de inbreng van je instructrice wat lauw, maar het is natuurlijk lastig te beoordelen als je maar zo'n kort filmpje laat zien. Het kan zinvol zijn om wat meer tweede hoefslag te rijden, dan valt hij ook niet zo tegen het schot na de hoeken.

Rolfje
Berichten: 150
Geregistreerd: 01-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 19:34

_Dreamer schreef:
Het is een linkje naar mijn facebook, maar als het goed is moeten jullie hem zo kunnen zien! :)
https://www.facebook.com/franka.vulto/v ... 876854949/


Op het achterbeen galopperen is in deze fase van africhting totaal nog niet aan de orde. Je juf probeert het interessant te maken.

Verder vind ik dat er heel veel winst te behalen valt in je houding en zit, je zit iets te ver achter in het zadel en je zit er op, maar niet erin, waardoor je best veel met je knieen gaat klemmen en daardoor je onderbeen wat afsteekt. Door deze handhouding ga je ook teveel de balans in je armen en handen houden.

Met dit paard zou ik in deze fase van africhting veel meer bezig zijn met overgangen zodat ie achter wat vlugger wordt en daarnaast heel veel 8tjes of meer zoals ik het noem, van K naar B, en de andere kant ook, zodat je op dat rechte lijntje dat paard van je binnen been naar je buitenteugel gaat drukken. Dan gaat hij meer buigen in het middenste stuk van het lijf en daar heeft dit paard meer aan dan maar zo de nadruk leggen op recht maken. Recht maken is beide kanten evenveel laten buigen en niet als een plank door de bak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 20:07

@Avalance grappig dat je dat ziet van m'n schouders :D Dat is exht een struikelblok voor mij. Door een rugblessure ben ik heel veen gaan compenseren. Nu met de juiste fysio en training heb ik er veel minder last van, maar m'n schouders zo vast zetten was echt een gewoonte geworden die er nu heel moeilijk weer uit gaat :+ Ben daar heel erg mee bezig, want ik merk het gelijk aan m'n paard!
Binnenland is inderdaad ook een dingetje, die heb ik snel te hoog en ben ik inderdaad ook mee bezig, het sluipt er soms alleen nog wel is tussendoor helaas :)
Ik ben ook echt retetrots op hoe goed ze d'r best doet, ondanks dat het echt wel moeilijk is en ze d'r bouw (lange rug, lange hals) ook niet helemaal mee heeft <3

@lienie nee geen speciale reden :) Ik ben zelf heel slecht in m'n teugels op maat houden, en om ze dan wel goed te krijgen ga ik m'n handen heeel erg hoog dragen. Is mijn grootste struikelblok en ik probeer er erg op te letten! :)

@bralindy [naam] valt heel erg op de voorhand ja, heeft ze altijd al gedaan. We zijn nu dus ook voornamelijk bezig met die achterhand trainen, ervoor zorgen dat ze d'r bekken weer goed mee "draait" en ze weer kan ondertreden en zichzelf en min kan dragen. Doordat die bekken niet mee werkte is ze ook veel spieren en vooral kracht verloren achter, en op de voorhand duiken is dan het makkelijkst natuurlijk ;)

@Pipodipo ik heb d'r nu inderdaad 5 jaar en ze is inderdaad 9 nu! Die blessure heeft ze nu 2 jaar, ze is 2 jaar geleden gevallen op het astfalt en had daarbij d'r bekken gekneusd en een volledig vastgeschoten SI gewricht. Dat is toen helemaal verholpen, maar hebben we nooit goed kunnen trainen omdat ik daarna erg ziek geworden ben en lang niet echt heb kunnen rijden. Deze zomer heeft ze 24/7 buiten gestaan op een onglijke wei, en ik denk dat ze daar wat verkeerd gedaan heeft waardoor het er weer ingeschoten is.

Hoe bedoel je lauw? Ik snap niet helemaal at je daarmee wilt zeggen :)

2e hoefslag heb ik heel veel gedaan, met als resultaat dat ze met geen mogelijkheid de hoek meer door te krijgen was :( Dus nu wissel ik at af, maar dat pakken we zeker met regelmaat stukken mee!

@rolfje klopt en daar zijn we ook helemaal niet mee bezig, maar dat is het gesprek vooraf aan dit filmpje dat ze dat zegt :) Ik wil haar in de springsport gaan starten maar [naam] kan dan alleen maar rennen en gaat uit snelheid over de sprong. Mijn instructrice was aan het uitleggen at als we op deze manier rustig door trainen, ze veel beter op het achterbeen kan galloperen straks en ze dus vanuit vermogen kan gaan springen in plaats van vanuit snelheid :) Dus nu inderdaad nog niet van belang, en dus ook niet mee bezig ;)
Je opmerking "dat ze het interessant wilt maken" vind ik ook nogal naar klinken, je ziet namelijk maar 1 minuut van een les van 30/45 minuten en hebt geen idee waar het gesprek over ging of vanwaar ze dat noemt...

De rest wat je zegt klink allemaal leuk, maar door haar blessure totaal niet van belang en een hele verkeerde manier van haar gaan rijden. Ik rij in overleg met de fysio en ook zij geeft dit aan. Geen random overgangen gaan rijden, dan gaat ze de lijf weer vast zetten en aan alle kanten compenseren. Eerst correct op eigen benen lopen en over de rug blijven in een overgang, maar vooral, vanuit achter/d'r bekken weer vertrekken.
De rest wat je beschrijft is al een fase verder dan waar wij nu mee bezig zijn :) Klinkt allemaal heel mooi en werken we naar toe, maar eerst d'r lijf weer goed, en dan stapje voor stapje op haar tempo rustig verder naar "het perfecte plaatje".

En van mm houding, je bent echt de eerste die dit zegt. Ik krijg er eigenlijk alleen maar complimenten over en moet hierin ook eerlijk zijn dat ik mij niet kan vinden in je commentaar :)

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-18 20:21

Jullie hebben al best een historie dus Dreamer. Ik sluit me erg aan bij Avalanche en vind haar feedback mooi, echt heel fijn geschreven.
Je bent overduidelijk gek op dit paard, en heel mooi dat je een rustig pad kiest dat past bij haar op dit moment in haar training.

Ik denk dat het goed is dat je veel rechte lijnen rijdt en hier en daar wellicht een grote volte. Hierin ontspanning krijgen en impuls behouden en rustig verder is voorlopig toch voldoende werk.
Als ik die trainingsfilmpjes van Rien kijk met leerlingen die in die opbouwfase zitten, dan geeft hij ook aan vooral de eerste periode niet teveel bochtenwerk en dus buiging te vragen. Veel rechtuit, actief en ontspannen.

Je instructrice is volgens mij, ik heb haar een beetje doorgespit, zeer kundig.

Ik ben weer lekker geïnspireerd :-) Zodra ik iets heb zal ik het ook delen. Wel andere koek.... want een klein harig gangenpaardje ;-)

Avalanche

Berichten: 15961
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Nageeflijkheid zonder weerstandbiedende hand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 20:44

Leuk, leuk Ninx :) ik ben heel benieuwd :)

Rolfje
Berichten: 150
Geregistreerd: 01-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 21:11

Dreamer, ik zie inderdaad dit filmpje van 1 minuut, maar ik herken haar stem en ik weet wie het is. Zelfs de locatie herken ik :D Dus mijn mening is niet gebaseerd op dit ene filmpje.
Met deze wijze van rijden ga je dat wat jij wil bereiken om te springen niet redden, dat kan ook niet, want daar heeft je juf geen kaas van gegeten, ook dat geeft niet.........maar ik besteed dingen die ik niet kan of weet liever uit aan kenners dan vast houden aan mijn klantjes om geld te verdienen.

orion456
Berichten: 571
Geregistreerd: 27-04-11
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Nageeflijkheid zonder weerstandbiedende hand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 21:26

Als Jente iets niet doet om geld te verdienen dan is het wel vasthouden en onrelevante dingen zeggen! Jammer dat je een andere ervaring met haar hebt dan wij. TS is duidelijk erg blij en tevreden met hoe ze les krijgt, dus prima als je een andere mening hebt, maar ga niet zeggen wat jij wil, lukt nu niet. Hoe demotiverend is dat.

Ik vind je filmpje heel mooi TS om te zien ! heel herkenbaar met mijn paard. Goed op weg zo te zien, maar gaat vast goed komen. Veel plezier in het proces.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 21:39

@Ninx wij hebben de afgelopen 2 jaar een beetje pech gehad, zowel [naam] als ik ;)
En precies wat je zegt! We rijden ook weer regelmatig in het bos, rechtdoor en rechtuit :)
En leuk! Ik kijk uit naar jou beeldmateriaal! :D

@Rilfje ik snap niet helemaal waar je dit vandaan haalt? Ik ben namelijk helemaal niet van plan springles te gaan volgen bij Jente, en zij geeft zelf ook aan ons daar op dat niveau niet mee te kunnen helpen?
En deze wijze van rijden gaat mij daar zeker wel bij helpen, want met een paard dat dr lijf nietgoed gebruik kan je al helemaal niet fatsoenlijk mee springen.
Sinds wij hier mee bezig zijn loopt ze stukke beter, fijner door d'r lijf wat ook de fysio aangeeft. Springen is nog helemaal niet van toepassing nu, en daarvoor is dressuur nog steeds de basis. Springen blijft ook maar dressuur tussen de hindernis, er daar valt voor ons nog veel winst in te halen (terugkomend op dat galloperen op het achterbeen).
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-10-18 21:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Rolfje
Berichten: 150
Geregistreerd: 01-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 21:40

orion456 schreef:
Als Jente iets niet doet om geld te verdienen dan is het wel vasthouden en onrelevante dingen zeggen! Jammer dat je een andere ervaring met haar hebt dan wij. TS is duidelijk erg blij en tevreden met hoe ze les krijgt, dus prima als je een andere mening hebt, maar ga niet zeggen wat jij wil, lukt nu niet. Hoe demotiverend is dat.

Ik vind je filmpje heel mooi TS om te zien ! heel herkenbaar met mijn paard. Goed op weg zo te zien, maar gaat vast goed komen. Veel plezier in het proces.


Na 10 jaar les erachter komen dat het niet lukt op deze wijze...............das pas demotiverend!

De groep die op deze manier lesgeeft is ook de grootste groep waar alle blessures zitten bij de paarden. Op deze manier denkt iedereen dat het vriendelijk is, maar het is niet vriendelijk om een paard zo lang en uit elkaar te laten lopen, op deze wijze krijg je enorme druk op de voorbenen met alle gevolgen van dien.

Maar he, je komt niet aan zn mond dus je bent fantastisch..................

Dit paard geeft nog niet eens na! Demotiverend? ik noem het een wake up call!

Ik begrijp best dan mensen naar deze methode grijpen, want het is tegenwoordig heel zwart wit, of de wedstrijdmethode waarbij het betere pluk en ruk werk geleerd wordt, of deze methode waarbij het paard compleet uit elkaar loopt.

Maar er zit een grote grijze massa tussen, helaas zijn er maar een handjevol instructeurs in Nederland die op die wijze les kunnen geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 21:41

Ik ga niet meer op jou in. Nee ze geeft niet na, ik kan haar er ook wel doorheen trekken als je wilt? Is het plaatje supermooi, maar dat lijf doet nog niks. Een paard dat niet goed door d'r lijf loopt kan ook niet nageven he?
Je weet nog niet half waar wij mee bezig zijn en kent vooral mijn paard niet. Met jou ga ik geen discussie aan.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-10-18 21:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Rolfje
Berichten: 150
Geregistreerd: 01-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 21:42

_Dreamer schreef:
@Rilfje ik snap niet helemaal waar je dit vandaan haalt? Ik ben namelijk helemaal niet van plan springles te gaan volgen bij Jente, en zij geeft zelf ook aan ons daar op dat niveau niet mee te kunnen helpen?
En deze wijze van rijden gaat mij daar zeker wel bij helpen, want met een paard dat dr lijf nietgoed gebruik kan je al helemaal niet fatsoenlijk mee springen.
Sinds wij hier mee bezig zijn loopt ze stukke beter, fijner door d'r lijf wat ook de fysio aangeeft. Springen is nog helemaal niet van toepassing nu, en daarvoor is dressuur nog steeds de basis. Springen blijft ook maar dressuur tussen de hindernis, er daar valt voor ons nog veel winst in te halen (terugkomend op dat galloperen op het achterbeen).


Er staat niet dat je springles gaat volgen bij jente. Er staat dat deze wijze van "dressuur" rijden je niet gaat helpen om de basis zo voor elkaar te krijgen dat je een paard over een hindernis krijgt zonder te rennen. Een paard wat niet nageeft en uit elkaar loopt, krijg je van zn lang zal zn leven niet op het achterbeen.
Goed en nu houd ik erover op, want normaal gesproken word ik betaald voor dit soort rijtechnische adviezen :+ ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 21:43

Ik vertel je net dat wij na bijna 1,5 jaar sinds 2 weken weer fatsoenlijk rijden, wat verwacht je dan :+

En dat is jou manier/mening, ik heb heel lang op een andere manier les gekregen en at gaf precies hetzelfde probleem met springen.
Plus een paard dat helemaal vast zat, want ze moest en zou nagevelijk lopen vanaf het eerste moment... :roll:

Rolfje
Berichten: 150
Geregistreerd: 01-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 21:45

_Dreamer schreef:
Ik ga niet meer op jou in. Nee ze geeft niet na, ik kan haar er ook wel doorheen trekken als je wilt? Is het plaatje supermooi, maar dat lijf doet nog niks.


Als je een paard er door heen trekt is het plaatje NOOIT mooi.

Dat geeft al aan dat er weinig begrepen wordt van hoe een paardenlijf werkt.