Onrustig in aanleuning

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Onrustig in aanleuning

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 20:01

Is het erg als een paard tijdens het rijden onrustig is met zijn hoofdhouding? Is dit makkelijk af te leren of duidt het eerder op iets medisch?


Suzanne F.

Berichten: 48951
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 20:18

LidyK97 schreef:
Is het erg als een paard tijdens het rijden onrustig is met zijn hoofdhouding? Is dit makkelijk af te leren of duidt het eerder op iets medisch?


Is het erg? Ja en nee. Met rijden is het wel erg vervelend natuurlijk. Het kan zowel rijtechnisch als medisch zijn. Kan aan zoveel dingen liggen.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Janneke2

Berichten: 22656
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 20:22

Hm.... of het erg is, dat hangt er van af. Soms is het medisch.

En het hangt van je doel af.
Wil je mooie punten van de jury krijgen, dan kan het een fors nadeel zijn.

;) als ik flauw ben zeg 'afleren bestaat niet'. Wat wel bestaat: iets nieuws "er overheen leren".

(Als ik in mijn neus peuter waar mijn moeder bij is krijg ik een dreun - qua gedrag stop je dan, maar je hebt niets 'af'geleerd, maar juist iets er bij.....)

Om het gedrag kwijt te raken moet je het gedrag begrijpen.
Aanleuning is het paard dat in vol vertrouwen met zijn mond jouw hand 'aanraakt' - het kan pijn zijn, een ervaring met een nare ruiter, slecht passend bit - etc.
Paarden gebruiken hun hoofd en hals om mee te balanceren en du momente dat wij opstappen, krijgt het dier een serie evenwichtsproblemen. Kun jij je dier helpen met zijn balans - of neemt hij zelf maar initiatieven omdat hij anders omvalt...?

Enzovoorts.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Relaxed

Berichten: 26405
Geregistreerd: 01-06-05

Re: Onrustig in aanleuning

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 08:04

Ben je zelf stil in je hand? Daar begint het sowieso mee :j

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 08:22

Dit kan wel tig oorzaken hebben en dus oplossingen...

Onrustige ruiterhand - goede les nemen
Niet passend tuig - ander hoofdstel of bit proberen/ laten aanmeten
Het weer - vliegjes of pollen neusnetje wil wel eens werken
Gebit- tandarts eens laten kijken
Stress- oorzaak van de stress zoeken en wegnemen of paard desensibiliseren
Oorproblemen- oormijt of iets anders dat problemen geeft

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....

leeneliefje

Berichten: 4417
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Rheden

Re: Onrustig in aanleuning

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 08:48

Eerste waar ik aan denk is balans, zowel van het paard als van de ruiter.
Dit is wel een ontzettend abstracte vraag gezien ik niet weet hoe jij rijdt en hoe je paard loopt.
Alleen een stille hand is imo niet de oplossing, als ik mijn hand volledig stil (star) houdt loopt mijn paard ook niet fijn in de aanleuning. Ik bedoel maar, aanleuning is afhankelijk van zo ontzettend veel factoren, niemand kan je hierop een zinnig antwoord geven.

Azrael † | v Nero x Cabochon | Z1
Golden Elvis | v Wolkentanz x Wanderbursch II | Z2


Anoniem

Re: Onrustig in aanleuning

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 09:06

Wellicht ook gewoon nog niet sterk genoeg van achteren?

RedKiwi

Berichten: 176
Geregistreerd: 23-08-16

Re: Onrustig in aanleuning

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 09:57

Ik denk dat je aan bovenstaande tips veel kan hebben. Komt er denk ik op neer, kijk eerst goed naar jezelf, zit jij goed in balans, vraag je het netjes en is hij sterk genoeg om het werk ook aan te kunnen. Als jij zijn evenwicht niet verstoort en je handen stilhoudt, wat gebeurt er dan? Is zijn achterhand sterk genoeg zoals Resistance al vraagt? Hoe oud is hij, misschien is dit een heel jong paard wat nog heel erg zoekende is?
Vraag anders of een goede instructeur een keer mee kan kijken, als hij/zij kan uitsluiten dat jij het veroorzaakt, moet je misschien idd in de medische hoek gaan kijken...

Anoniem

Re: Onrustig in aanleuning

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 11:13

Wat is onrustig? Duikt het paard door de aanleuning? Doet hij zijn hoofd steeds omhoog? Trekt hij aan de teugels?


BigOne
Berichten: 38038
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Onrustig in aanleuning

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 11:18

Goede aanleuning kan een paard alleen bereiken door een actieve motor van achteruit waarbij ook de ruiterhand zeker van invloed is. Zorgen voor impuls en naar je hand toerijden(natuurlijk wanneer het dier geen medische problemen heeft)

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 bezoekers