Paard snapt het springen niet

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
anne_1999

Berichten: 54
Geregistreerd: 20-11-18

Re: Paard snapt het springen niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 17:36

Ook mijn verzorgpony heeft het geleerd door vrij springen, maar dat is zie ik helaas geen optie :(


WietskeK

Berichten: 390
Geregistreerd: 08-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-01-19 19:17

Even een kleine update voor de mensen die het interesseren :D .

Het gaat echt super goed, beter dan ik had durven hopen :j .
Ze vindt het al helemaal leuk en vandaag hebben we een nieuw record neergezet, 60 cm *\o/* . Nouja 60.... mevrouw sprong er wel heel wat hoger overheen :') .
Hier even een foto voor het idee, sorry voor de kwaliteit :(
Afbeelding

We hebben wel 1 probleem, als ik rechtsom spring landt ze in de linkergalop. die vindt ze heel erg moeilijk waardoor ze helemaal tot het einde van de bak wilt. Ik wil haar niet meetrekken dus ik ren als een gek achter haar aan :') . De eigenaar kwam op het idee om twee sprongen achter elkaar te doen zodat ze weer uitkomt in de rechtergalop, dan kunnen we ondertussen onder het zadel de linkergalop verbeteren. Dat vond ik wel slim dus dat ga ik de volgende keer proberen, hopelijk snapt Silke het concept van 2 sprongen achter elkaar :) .

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Paard snapt het springen niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 15:53

Goed bezig zo te zien :-) Het lijkt alsof ze het al prima begint te snappen :-)

Cchiara
Berichten: 38
Geregistreerd: 02-09-18
Woonplaats: Randstad

Re: Paard snapt het springen niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 16:08

Hou wel rekening met de afstand tussen de hindernissen.
Een in uitje kan je eventueel op 3M neerzetten. Beetje afhankelijk van de grootte van je paard

Isabel

Berichten: 2268
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 16:09

Het paard van mijn moeder sprong niet als het ge laag was, dan draafde ze er gewoon doorheen. Toen het zo hoog werd dat ze echt moest gaan springen ging ze dat ook doen!
Hoe hoog heb je de hindernissen aan de longeerlijn? En hoe hoog onder het zadel? Misschien zit daar verschil in.

Sepp (Rudsmo Rune x Lyckangs Tempo)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 16:14

Cchiara schreef:
Hou wel rekening met de afstand tussen de hindernissen.
Een in uitje kan je eventueel op 3M neerzetten. Beetje afhankelijk van de grootte van je paard

Ik zou geen in-uitje doen wanneer paarden los zijn, dat moet je alleen doen wanneer je het paard onder het zadel kunt begeleiden.

WietskeK

Berichten: 390
Geregistreerd: 08-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-19 16:35

Isabel schreef:
Het paard van mijn moeder sprong niet als het ge laag was, dan draafde ze er gewoon doorheen. Toen het zo hoog werd dat ze echt moest gaan springen ging ze dat ook doen!
Hoe hoog heb je de hindernissen aan de longeerlijn? En hoe hoog onder het zadel? Misschien zit daar verschil in.


Nu aan de longeerlijn 60 cm maar we begonnen laag. Onder het zadel ook laag en toen ging ze er vaak langs.

WietskeK

Berichten: 390
Geregistreerd: 08-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-19 16:36

Joolien schreef:
Cchiara schreef:
Hou wel rekening met de afstand tussen de hindernissen.
Een in uitje kan je eventueel op 3M neerzetten. Beetje afhankelijk van de grootte van je paard

Ik zou geen in-uitje doen wanneer paarden los zijn, dat moet je alleen doen wanneer je het paard onder het zadel kunt begeleiden.


Mag ik vragen waarom? :)

Anoniem

Re: Paard snapt het springen niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 16:41

Omdat je controle en rust nodig hebt om een in-uitje te springen. Als een paard daar in stormt kan ie zich behoorlijk vergissen en mis springen.

WietskeK

Berichten: 390
Geregistreerd: 08-05-17

Re: Paard snapt het springen niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-19 17:01

Soms komt ze ook helemaal niet goed uit en dan 'valt' ze ook door de hindernis dus ik denk dat dat altijd wel kan gebeuren. Daarbij denk ik ook dat dit paard mee vertrouwen heeft zonder ruiter dan met. Maar bedankt voor de tip en als het echt niet goed gaat stop ik er natuurlijk ook mee. :D

Anoniem

Re: Paard snapt het springen niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 17:11

Nja dan zou ik het helemaal niet doen voordat ze een been breekt. Hoe mer hout er staat, hoe minder goed het kan gaan. Dan zou ik eerder eens iemand vragen die je kan helpen met het bouwen van een lijntje. Dus een grondbalk, dan na 2.30 mtr een hindernis en daarna op 7 meter afstand nog een hindernis.

WietskeK

Berichten: 390
Geregistreerd: 08-05-17

Re: Paard snapt het springen niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-19 17:38

Ik zie wel, ben wel van mening dat als ze zelf merkt dat ze als ze niet goed uitkomt door de hindernis gaat dat ze dan beter op gaat letten. Dat klopt ook wel want ze let nu al op terwijl ze dat in het begin helemaal niet deed. bedankt voor de tip maar voordat ik zo ver ben moet ik eerst een enkele sprong onder het zadel kunnen springen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 17:43

Ja soms is t niet erg als ze een keer het hout aanraken, maar in het vrijspringen moet je dat gewoon niet doen met een in-uitje.
Sommige paarden hebben er ook geen aanleg voor, ze worden niet voor niks speciaal voor de sport gefokt. En ik zie dat je een fries hebt, nou dan zou ik zeker niet gaan wachten totdat ze het gaat leren, want die hebben er gewoon minimale aanleg voor. Met andere woorden, van vrijspingen gaat ze niks leren ben ik bang. Dan kun je beter les nemen onder het zadel.

Edit: Zie het als dat ik van jou ga vragen of je wil polstokhoogspringen. Als ik je dat keer op keer laat doen zonder hulp (er vanuitgaande dat je er geen bijzondere aanleg voor hebt), wordt je niet beter. Je gaat misschien hard onderuit, maar je weet dan niet zo goed hoe je het wel moet doen.

WietskeK

Berichten: 390
Geregistreerd: 08-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-19 18:02

Het is een arabofries met vind ik, meer de bouw van een arabier dan een fries. Ik weet niet of ik dit goed uit kan leggen maar ik ga het proberen.
Ze kan wel springen in de hoogte (ging met gemak over 60cm heen) maar ze snapte de techniek een soort van nog niet. Nu weet ze al veel beter hoe het moet en ze krijgt er heel veel plezier van. Ze snapt nu dat ze naar de sprong toe moet trekken en er met genoeg vaart overheen moet gaan. Ze snapt nu ook dat het niet de bedoeling is om er steeds een balk af te gooien :') . Omdat ze al deze dingen toen nog niet snapte ging ze er onder het zadel steeds langs. Ik hoop dmv springen aan de longeerlijn aan haar te leren dat het leuk is en dan ga ik er over een tijdje weer op om te kijken of het dan lukt. Als het dan nog steeds niet lukt hou ik er mee op of doe ik alleen af en toe aan de longeerlijn.

Edit: Ik wil geen hele discussie aangaan en ik weet ook niet of ik gelijk heb maar de eigenaar helpt mij ook dus ik beslis niet alleen :D

Star_x
Berichten: 28
Geregistreerd: 19-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 14:39

Een paard moet springen inderdaad leren, langzaam opbouwen is mijn advies en wat hielp bij mijn pony.
Begin met grondbalkjes en stap daar over heen, ook als ze er op wilt eerst grond balkes en langzaam bij beetje hoger.

Eerst springen aan de hand en dan erop, dat ze ook vertrouwen in jou krijgt.

RedKiwi

Berichten: 176
Geregistreerd: 23-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 14:36

Ten eerste super om te horen dat het zo goed gaat!

Aangezien het aan de longe zo goed gaat, is het misschien een idee om de overgang naar springen met een ruiter ook aan de longe te doen? Dus beginnen met springen met een zadel op, en als dat goed gaat dan met een ruiter er ook op. Als dat goed gaat kan de ruiter steeds meer overnemen van de persoon die de longe vast heeft totdat de ruiter alles doet. Succes iig!

Edit: typo


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 bezoekers