Paard wordt traag bij verzorger

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Re: Paard wordt traag bij verzorger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-18 19:24

Stalgeld minderen is eigenlijk geen optie tenzij ik hem verhuis naar een mindere stal. Het is door haar bijdrage dat ik hem kan houden (ik rijd zelf niet meer met hem, hij is volledig voor haar) maar ze heeft dan ook een "eigen" paard voor relatief weinig geld. Ik heb eigenlijk ook geen zin in 3 paarden op 2 locaties en vind het zelf fijner om hem nog dagelijks te zien plus dat ze er gewoon goed staan.


pien_2010

Berichten: 43119
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Paard wordt traag bij verzorger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 19:26

Stel voor om haar les te geven 1x per week een paar maanden. Dan draag jij je paard over aan haar en leert zij hoe met dit paard om te gaan.

Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 19:31

pien_2010 schreef:
Stel voor om haar les te geven 1x per week een paar maanden. Dan draag jij je paard over aan haar en leert zij hoe met dit paard om te gaan.

Dit zou dan proberen in jou plaats denk ik.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

xanthos111
Berichten: 471
Geregistreerd: 30-01-13
Woonplaats: Erpe-Mere ( België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 19:36

Hoi !
Ik was zelf ooit zo een verzorger die een goed getraind paard niet op de juiste manier kon rijden.
Paardje was ook een 14 jarige op "rust" uit de jumpingsport maar de eigenaar zocht ook iemand die haar paard actief aan het werk kon zetten. Jammer genoeg kreeg ik hem in het begin ook niet vooruit.
Ik zag dit in het begin ook niet direct zelf tot de eigenaresse me hierop wees. Zij heeft me toen 2 maanden zelf 1x per week kort les gegeven. Gewoon de kneepjes van het paard uitgelegd, terug actief aan het been leren zetten etc ,... Heb ik als verzorger enorm veel van geleerd en de eigenaresse was ook tevreden toen alles goed verliep!
Mijn tip : geef haar gerust wat uitleg / tips / les. Komt alleen maar ten goede aan jou en je paard :)

pien_2010

Berichten: 43119
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 19:38

Ineke2 schreef:
pien_2010 schreef:
Stel voor om haar les te geven 1x per week een paar maanden. Dan draag jij je paard over aan haar en leert zij hoe met dit paard om te gaan.

Dit zou dan proberen in jou plaats denk ik.


Ineke ik begrijp niet wat je wil zeggen, eerlijk gezegd.

Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 19:49

pien_2010 schreef:
Ineke2 schreef:

Dit zou IK dan proberen in jou plaats denk ik.


Ineke ik begrijp niet wat je wil zeggen, eerlijk gezegd.

Ik ben het gewoon met jou eens?
Typ met telefoon en zie nu dat ik per ongeluk het woordje IK ben vergeten in het begin van de zin.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

pien_2010

Berichten: 43119
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Paard wordt traag bij verzorger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 19:55

Hahaha, ach so....

SolarHertog
Berichten: 283
Geregistreerd: 22-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 19:56

Oakland1990 schreef:
Hoi

Sinds begin deze maand heb ik een verzorger voor 1 van mijn paarden. Paard heeft wedstrijd gelopen op Z niveau dus is best wat gewend. Nu gaat het in omgang super al wordt hij in het algemeen wat traag en lui. Als je hem opzij wil zetten moet je nu bv echt je hand er op leggen en duwen ipv te wijzen. Nu wordt hij met rijden en longeren ook traag, meneer vindt het luilekkerleven wel prima zo.

Heb het meisje uitgelegd dat ze zijn luiigheid niet mag accepteren en echt meer actie mag verwachten als ze een hulp geeft, zowel er op als er naast. Ze doet erg haar best maar is wat te soft met hem. Paard is sowieso flegmatiek en gebruikt haar onwetendheid en gebrek aan ervaring. Ze neemt maandelijks les maar dit lost het niet meteen op. Ik kan hem zelf wel weer even rijden om hem terug op de goede weg te zetten maar vraag me af of dat helpt. Hij is niet dom en weet prima wie wie is.

Iemand raad?


Jeetje, gun ze wat tijd, je zegt sinds begin deze maand, en dat ze elke maand les hebben, dit is dus nog maar 1 keer geweest. Wellicht kun jij een keer goed voor rijden? En dat je haar daarna goed aanstuurt en precies zegt hoe en wat ze moet doen.

Gun ze wat tijd om samen te groeien:)

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-18 20:00

Wat ik net niet wil is haar zelf les geven... ik ben geen trainer maar ruiter van het paard en weet niet hoe het te brengen.
Ik wil haar net niet "commanderen", maar best vrij laten.


Zondag ga ik hem nog een keer voorrijden en neemt zij hem over. Misschien werkt dat beter. Bovendien is ze vrij te lessen zo vaak ze wil en ook bij wie ze wil. Is gewoon afgesproken dat ze maandelijks 1x mag lessen op mijn kosten bij mijn trainer. Zo gek vind ik dat niet? Als ze meer wil mag ze dat ook.

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 20:01

Als ik het goed begrijp heb je iemand iemand die van je paard houdt, die er geen kwaad mee doet, jou helpt waar ze kan en ook nog een deel stalgeld betaalt....
Niet klagen, uniek! Probeer voorzichtig bij te sturen, maar als dat niet lukt zou ik het er bij laten en genieten van wat je hebt!

SolarHertog
Berichten: 283
Geregistreerd: 22-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 20:05

Oakland1990 schreef:
Wat ik net niet wil is haar zelf les geven... ik ben geen trainer maar ruiter van het paard en weet niet hoe het te brengen.
Ik wil haar net niet "commanderen", maar best vrij laten.


Zondag ga ik hem nog een keer voorrijden en neemt zij hem over. Misschien werkt dat beter. Bovendien is ze vrij te lessen zo vaak ze wil en ook bij wie ze wil. Is gewoon afgesproken dat ze maandelijks 1x mag lessen op mijn kosten bij mijn trainer. Zo gek vind ik dat niet? Als ze meer wil mag ze dat ook.


Nee sorry ik ben een beetje te hard in mijn eerdere bericht.

Wat ik eigenlijk bedoel, is dat ruimte geven soms ook de weg aanwijzen kan zijn. Want je geeft aan dat je ze ruimte wilt geven, maar ondertussen heb je wel bepaalde verwachtingen van de combinatie. Dus is ze niet geheel vrij.

Ik denk dat jouw verwachting heel reëel is en dat je bijrijder en jouw paard erbij gebaad zijn dat jij hun leert om als een team de functioneren en dat zij leert welke knoppen zij moet gebruiken.

Succes!

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Re: Paard wordt traag bij verzorger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-18 20:07

Vandaag hadden we afgesproken dat ik hem zou losrijden en uitleggen wat ik doe, dan zou zij hem daarna overnemen en (hopelijk) kunnen narijden.

Opzich ging het best goed, ik had hem zelf al 3 weken niet meer gereden, maar ik stapte op en hij stapte gelijk een stuk vlotter weg dan zij van hem gewend is. Ik kon hem best makkelijk rijden, hij gaf goed na en schuimde voor zijn doen best snel. Dat is dan weer absoluut een compliment voor het meisje. Ze snapt nu dat hem assertief rijden, aangenamer rijden is. Vandaag dus een winwin voor beiden. Zijn er wel uit dat ik hem weer eens per week ga rijden zodat die niet te laidback wordt.

So far so good

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 20:16

Jolynne schreef:
Ik heb in het verleden dit probleem ook gehad en helaas verbeterde dit na een half jaar nog steeds niet, ondanks mijn aanwijzingen, gesprekken etc, dus heb ik een einde aan onze samenwerking gemaakt ondanks het echt een superverzorgster was. Nu heb ik iemand anders en in het begin was er hetzelfde probleem, maar na mijn aanwijzingen, gesprekken etc is er nu absoluut geen probleem meer. :)


Dit vind ik wel heel zakelijk over komen als ik eerlijk ben. Paardrijden is en blijft een hobby natuurlijk. :o

StalNollie

Berichten: 9105
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 20:30

AmoorM schreef:
Jolynne schreef:
Ik heb in het verleden dit probleem ook gehad en helaas verbeterde dit na een half jaar nog steeds niet, ondanks mijn aanwijzingen, gesprekken etc, dus heb ik een einde aan onze samenwerking gemaakt ondanks het echt een superverzorgster was. Nu heb ik iemand anders en in het begin was er hetzelfde probleem, maar na mijn aanwijzingen, gesprekken etc is er nu absoluut geen probleem meer. :)


Dit vind ik wel heel zakelijk over komen als ik eerlijk ben. Paardrijden is en blijft een hobby natuurlijk. :o


Maar ben het wel eens, heb het zelf vorig jaar ook gehad.
Lief meisje nog vrij jong mocht zoveel rijden als zr wilde en kon echt veel leren
Maar hoevaak ik ook tips gaf en les gaf ze bleef haar ding doen.
Rondje rechts om stap en 5 min draf en dat was het. Op een gegeven moment stapte ik weer op ging pony niet meer naar links
Toen toch nogmaals duidelijk uitgelegd wat de bedoeling was anders was het klaar.
Helaas naar 4 maanden heb ik ze dus weg gestuurd. En was overigens niet alleen rijden. ( ik met volle kruiwagen zei met handen in de zakken, en wie deed de poort open? Juist ik zelf)

Toen ben ik wel echt zakelijk geweest maar ze was mijn ponys meer aan het verpesten dan dat ze wat leerde (meisje reed 4 jaar)

Ils_K

Berichten: 7532
Geregistreerd: 09-01-05
Woonplaats: Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 20:33

Fijn dat het vandaag goed ging zo.

Je hebt het over een maand, dit is ook erg kort. Ik werd ook helemaal vrij gelaten toen ik met mijn huidige bijrijdpaard begon. Ik was /ben absoluut geen beginner maar het duurt echt wel even voor je weet hoe je het paard moet rijden. Je tast af, je moet een team worden ect en dat kost tijd, veel tijd. Ik kon na een dik half jaar pas zeggen van ja nu begrijpen we mekaar steeds sneller(begon ook vlak voor de winter niet heel handig) Nu rijd ik hem inmiddels alweer 3 jaar en zijn we echt een team <3 .

Met andere woorden, het kost tijd. En tuurlijk mag je aanwijzingen geven(ze moet een natuurlijk wel voor open staan anders zou ik ook niet tevreden zijn) maar besef ook dat ze moet aftasten en jij alles bij dit paard al weet.

Mars (v. Haarlem) Dressuur Z * Springen L * Sgw M * Viertal M * (RIP 2012)
Zonanta (v.Corland) Dressuur L1 * Springen B * Sgw B * (verkocht)
Zagal (v. Patijn) Dressuur L1 * Springen B * Sgw B *


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 70 bezoekers