Luie pony

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
eef003
Berichten: 6
Geregistreerd: 14-04-18

Luie pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-18 20:45

hoi allemaal! sinds kort heb ik een hele leuke verzorgpony *\o/*. Alleen soms is ie wat lui. Hoe kan ik dit het beste oplossen? Het liefste zo vriendelijk mogelijk voor de pony zodat we het samen ook nog leuk blijven vinden. Hopelijk weet iemand iets _/-\o_ . Alvast bedankt!


Yenni
Berichten: 5457
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Luie pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 20:51

Is lui hij voor je been of met wandelen of met longeren? wanneer is die lui?

eef003
Berichten: 6
Geregistreerd: 14-04-18

Re: Luie pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-18 20:54

Lui voor het been was het vergeten om het erbij te zetten .

Yenni
Berichten: 5457
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 07:45

evi_rivelle schreef:
Lui voor het been was het vergeten om het erbij te zetten .

Dan moet je heel duidelijk zijn naar het paard. 1 x kuit = vooruit. Doet hij dit niet meteen been. Reageerd hij toch niet dan een tikje met het zweepje op zijn billen. Als hij draaft dan na een paar passen terug nemen naar stap en dan weer herhalen. Begin meteen met wakker maken voor je been als je weg stapt. Hij moet actief stappen. Succes!

Anoniem

Re: Luie pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 07:51

Kijk waar je hem mee kunt motiveren. Meestal werkt voer goed (gebruik bijvoorbeeld kleine stukjes wortel). Je moet dit wel precies goed doen anders wordt je pony vervelend en opdringerig

Elisa2

Berichten: 37032
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Luie pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 08:56


''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Luie pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 09:16

Veel overgangen rijden

Weet wat je doet, wanneer je een shet ontmoet :D

capopjekop

Berichten: 30645
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Luie pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 09:26

Is de pony niet te dik? Hoe wordt ie gehouden? Als de mijne in de zomer de hele dag op het land stond of te dik was werd ze ook lui

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Re: Luie pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 18:14

Luiheid is vaak stijfheid van paard en/of ruiter
Ga gymnastiseren en je pony zal leniger worden en meer energie krijgen.

Anastasia24

Berichten: 2703
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Luie pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 18:32

Wat bij de paarden die ik heb gehad ( En huidige merrie ) perfect werkte was heel simpel; Niet schoppen maar je been tegen de buik aan houden, net zo lang tot ze ( Of hij, sorry alvast. ) in draf gaat ( Of natuurlijk wat veruimt in stap. ) Ik heb hierbij nooit een zweep nodig gehad of overdreven nodig been lopen te moeten geven. Het paard wijkt, zoals hij hopelijk gewend is, voor druk. Zo leer ik overgends alles aan, maar dit kun je misschien een tijd oefenen. ( Verwacht niet dat er morgen al een duidelijk verschil is, :D )

De rijkdom zit hem in de stilte tussen de woorden. De rust tussen de activiteiten.

Isa_Sofie

Berichten: 223
Geregistreerd: 03-12-17

Re: Luie pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 07:51

Mijn tip is dat zodra je opstapt gelijk gaat stappen, zorg dat hij lekker actief wordt achter en dat je ieder moment weg kan draven. Als je dit bij het instappen doet (mijn ervaring dan) is dat ze de rest van de tijd ook goed op je been reageren. Succes.


Janneke2

Berichten: 22725
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 12:27

Een 'lui' paard heeft vaak een stijve, holle rug en moeite om de achterbenen onder de massa te brengen.

Oefen met balkjes stappen, heuvel op en af stappen (gesteld dat je een 'bult' hebt) en correcte grote voltes.
En als het lukt: veel hals strekken: neus voor de loodlijn, en graag dus actief blijven - dat is zwaar in het begin, maar wel belangrijk!

Grote voltes graag met stelling (= licht oogcontact) en weinig buiging in de hals. Beide oren even hoog, het hoogste punt van de hals tussen de oren.
Vraag iemand om te kijken:'sporen' de buitenhoeven, landt het binnenachterbeen tussen de voorbenen?

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 bezoekers