Weglopen uit de volte

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Karen_enter
Berichten: 487
Geregistreerd: 26-06-07
Woonplaats: Limburg

Weglopen uit de volte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-18 19:01

Hoi allemaal

Ik schets eerst even de situatie voordat ik aan het rijtechnisch probleem begin. Ik heb sinds een dik jaar een leuke BWP ruin. Ik ben gestopt met paardrijden op mijn 17de (na ongeveer 12 jaar gereden te hebben) en het begon een jaar geleden terug te kriebelen. Maar in een manege rijden daar had ik geen zin meer in. Dus ik besloot een paard te kopen. Erover nagedacht had ik best eerst weer een paar lesjes genomen om er terug in te komen maar dit heb ik dus niet gedaan. Achteraf gebleken niet de allerslimste keuze :Y) Ik had dus alleen ervaring met op de manege rijden. Tijdens het testen van mijn huidige paard ging het vrij goed, ik had geen super hoge verwachtingen want ik zocht een recreatiepaard. Ook de eerste paar (2/3) maanden ging het thuis goed. Maar eens hij zich hier goed begon te voelen begon hij me te testen. Dit paard kent eigenlijk meer dan mij, en hij begon zich te vervelen waardoor ook het testen begon. Putje winter hebben we 3 bijna 4 maanden stilgelegen omdat mijn paard een blessure had. Toen ik daarna terug moest beginnen rijden ging dit heel moeizaam en testte hij mij ten top. Ik werd hierdoor zeer onzeker in het rijden...

Sinds januari sta ik op een nieuwe stalling waar ik wekelijks les volg bij een goede lesgeefster die zelf op Grand Prix niveau rijdt en mij terug vertrouwen heeft gegeven in het rijden. Ook zij rijdt mijn paard 1x per week zodat ik het zelf net iets makkelijker heb. Sinds we lessen zijn er al heel veel problemen opgelost en heb ik ook veel beter leren rijden. Er is echter iets waar ik tegenaan blijf lopen. Mijn ruin is rechtsom veel moeilijker als linksom. In het rijden uit zich dit door moeilijk stelling aan te nemen rechtsom en aan de bakrand te 'plakken'. Dit laatste gaat steeds beter doordat ik veel op de binnenhoefslag rij. De grootste moeilijkheid waar ik nu tegen aanloop is dat hij rechtsom ofwel niet af wil draaien om de volte in te zetten, ofwel zet hij wel de volte in maar probeert hij bij het uitrijden van de volte de andere hand op te gaan. Daarbij versnelt hij erg en heb ik het gevoel de controle kwijt te zijn. Ook al houd ik mijn buitenteugel en buitenbeen er goed aan, hij loopt hier gewoon doorheen. Afwenden voor slangenvoltes, van hand veranderen etc lukt prima overigens. Het is echt de volte op de rechterhand die gewoon NIET wilt lukken, op de linkerhand is er helemaal niks aan de hand... Bij mijn lesgeefster probeert hij dit ook maar zij heeft zoveel ervaring dat ze hem daardoor weet te rijden en hij er gewoon mee stopt. Tijdens de les helpt ze me ook wel met dit probleem maar zodra ik alleen rijd begint het weer van voor af aan. Er is 2 maanden geleden een osteopaat langsgeweest die hem heeft gecontroleerd en behandeld en inderdaad aangaf dat hij op zijn moeilijke kant veel vaster zat dan op zijn 'goede' kant. Zij komt binnen een maand terug voor opnieuw te behandelen. Heeft iemand tips voor mij?

Ik hoop constructieve reacties te krijgen aangezien ik weet dat ik als ruiter nog veel te leren heb maar zeker opensta voor opbouwende commentaar. :)

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Re: Weglopen uit de volte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 19:10

zweepje in je buitenhand tegen de schouder houden (eventueel tikje), helpt bij het begrenzen. Jonge paarden hebben daar ook regelmatig 'last' van. Verder goed (blijven) werken aan rechtrichten.

Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 19:27

Buitenteugel is heel goed! Verder zou ik niet zozeer je buitenbeen maar juist je binnenbeen erbij houden.

Ook belangrijk is je eigen houding en de verdeling van je gewicht. Je gewicht mooi verdeeld over je beide zitbeenknobbels en je beide beugels, en recht boven de ruggengraat. Schuif je scheef / word je door het paard een bepaalde kant op geduwd als je voltes rijdt? Dat is zeker iets om eens op te letten, zowel zelf als met de instructeur.

Je schouders mogen een heel klein beetje naar binnen gedraaid om je lengteas, goed kijken waar je heen gaat, maar niet naar een van de zijkanten inknikken (dus je schouders moeten horizontaal goed op 1 hoogte blijven), en niet naar voren of achteren.

Gaat het beter als je dit begint vanuit een grote volte die je langzaam sluit? Helpt het als je je voorneemt om de volte zo groot te rijden als 'ie wordt, zolang het maar een rechterbuiging blijft? Dan komt het sluiten daarna wel (vandaar ook binnenbeen, niet buitenbeen.)

tantesam
Berichten: 787
Geregistreerd: 07-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 19:27

Voordat ik het één en ander ga opperen heb ik eerst een vraag... kan je paard op de rechterhand met contrastelling de volte door?

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 19:28

En wat is jou goede kant? Natuurlijk heeft paard voorkeurskant maar soms werk je met je ene hand heel anders in dan met de andere omdat je bijvoorbeeld veel sterker bent met je schrijfhand.

Probeer iig met beide handen en je zit te sturen en niet alleen met je binnenhand.
Als hij versnelt op steeds ongeveer hetzelfde punt probeer dat dan voor te zijn, zorg dan dat je hem daarvoor al terugneemt zodat jij ook rustig kan nadenken over welke hulpen je moet geven.

__denise

Berichten: 3210
Geregistreerd: 25-02-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 19:40

tantesam schreef:
Voordat ik het één en ander ga opperen heb ik eerst een vraag... kan je paard op de rechterhand met contrastelling de volte door?


Dit.

Neem contrastelling zodat hij over de binnenschouder valt en dus van de kant af blijft. Wanneer je controle krijgt op de schouders (jij kunt dus de schouders “plaatsen”), dan kun je de stelling beetje bij beetje rechter stellen. Uiteindelijk moet die hulp op de buitenteugel natuurlijk steeds fijner worden zodat contrastelling in principe al niet “nodig” meer is.
Ik wissel het wel vaak af, dus niet voltes lang contrastelling. Je kunt het ook op de rechte lijn gebruiken.

Karen_enter
Berichten: 487
Geregistreerd: 26-06-07
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-18 19:46

MacavityL schreef:
zweepje in je buitenhand tegen de schouder houden (eventueel tikje), helpt bij het begrenzen. Jonge paarden hebben daar ook regelmatig 'last' van. Verder goed (blijven) werken aan rechtrichten.


Ik rijd nooit met zweep dus even afwachten hoe hij daarop gaat reageren, maar is zeker eens het proberen waard. :)

Shadow0 schreef:
Buitenteugel is heel goed! Verder zou ik niet zozeer je buitenbeen maar juist je binnenbeen erbij houden.

Ook belangrijk is je eigen houding en de verdeling van je gewicht. Je gewicht mooi verdeeld over je beide zitbeenknobbels en je beide beugels, en recht boven de ruggengraat. Schuif je scheef / word je door het paard een bepaalde kant op geduwd als je voltes rijdt? Dat is zeker iets om eens op te letten, zowel zelf als met de instructeur.

Je schouders mogen een heel klein beetje naar binnen gedraaid om je lengteas, goed kijken waar je heen gaat, maar niet naar een van de zijkanten inknikken (dus je schouders moeten horizontaal goed op 1 hoogte blijven), en niet naar voren of achteren.

Gaat het beter als je dit begint vanuit een grote volte die je langzaam sluit? Helpt het als je je voorneemt om de volte zo groot te rijden als 'ie wordt, zolang het maar een rechterbuiging blijft? Dan komt het sluiten daarna wel (vandaar ook binnenbeen, niet buitenbeen.)


Ik heb het idee dat als ik mn binnenbeen eraan houd hij net nog meer naar buiten zal lopen... Maar dat kan ook vast iets zijn dat tussen mijn oren zit hoor. Ik weet van mezelf dat ik gespannen zit als ik van plan ben een volte wil rijden omdat ik toch verwacht dat het weer zal gebeuren en mezelf erop wil voorbereiden... Is iets waar ik probeer op te letten maar onbewust toch blijf doen. Zelf het rijden van een grote volte gaat zo moeilijk dat ik me nog niet waag aan het sluiten van de volte op deze hand. Het gekke is dat voltes bij B en E wel vrij goed lukken maar bij A en C dan weer helemaal niet :Y) Op de rechterhand lukt het rijden van grote voltes en sluiten van voltes wel.


tantesam schreef:
Voordat ik het één en ander ga opperen heb ik eerst een vraag... kan je paard op de rechterhand met contrastelling de volte door?


Om heel eerlijk te zijn... Ik ben opnieuw vanaf 0 begonnen sinds januari met het aanleren van de basis. Omdat ik op de manege heel fout heb leren rijden. Dus ik ben nog niet met contrastelling bezig geweest op de volte.


Evelijn schreef:
En wat is jou goede kant? Natuurlijk heeft paard voorkeurskant maar soms werk je met je ene hand heel anders in dan met de andere omdat je bijvoorbeeld veel sterker bent met je schrijfhand.

Probeer iig met beide handen en je zit te sturen en niet alleen met je binnenhand.
Als hij versnelt op steeds ongeveer hetzelfde punt probeer dat dan voor te zijn, zorg dan dat je hem daarvoor al terugneemt zodat jij ook rustig kan nadenken over welke hulpen je moet geven.


Ik ben zelf rechtshandig en het zou wel kunnen dat ik rechts iets sterker inwerk als links. Ik reageer ook iets vlugger met rechts als links. Maar daar werk ik iedere keer weer aan. :o Het is inderdaad vaak op hetzelfde punt dat hij versnelt maar het gaat vaak zo snel dat ik niet de tijd heb om na te denken over mijn hulpen.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 20:16

Karen_enter schreef:
Hoi allemaal

Ik schets eerst even de situatie voordat ik aan het rijtechnisch probleem begin. Ik heb sinds een dik jaar een leuke BWP ruin. Ik ben gestopt met paardrijden op mijn 17de (na ongeveer 12 jaar gereden te hebben) en het begon een jaar geleden terug te kriebelen. Maar in een manege rijden daar had ik geen zin meer in. Dus ik besloot een paard te kopen. Erover nagedacht had ik best eerst weer een paar lesjes genomen om er terug in te komen maar dit heb ik dus niet gedaan. Achteraf gebleken niet de allerslimste keuze :Y) Ik had dus alleen ervaring met op de manege rijden. Tijdens het testen van mijn huidige paard ging het vrij goed, ik had geen super hoge verwachtingen want ik zocht een recreatiepaard. Ook de eerste paar (2/3) maanden ging het thuis goed. Maar eens hij zich hier goed begon te voelen begon hij me te testen. Dit paard kent eigenlijk meer dan mij, en hij begon zich te vervelen waardoor ook het testen begon. Putje winter hebben we 3 bijna 4 maanden stilgelegen omdat mijn paard een blessure had. Toen ik daarna terug moest beginnen rijden ging dit heel moeizaam en testte hij mij ten top. Ik werd hierdoor zeer onzeker in het rijden...

Sinds januari sta ik op een nieuwe stalling waar ik wekelijks les volg bij een goede lesgeefster die zelf op Grand Prix niveau rijdt en mij terug vertrouwen heeft gegeven in het rijden. Ook zij rijdt mijn paard 1x per week zodat ik het zelf net iets makkelijker heb. Sinds we lessen zijn er al heel veel problemen opgelost en heb ik ook veel beter leren rijden. Er is echter iets waar ik tegenaan blijf lopen. Mijn ruin is rechtsom veel moeilijker als linksom. In het rijden uit zich dit door moeilijk stelling aan te nemen rechtsom en aan de bakrand te 'plakken'. Dit laatste gaat steeds beter doordat ik veel op de binnenhoefslag rij. De grootste moeilijkheid waar ik nu tegen aanloop is dat hij rechtsom ofwel niet af wil draaien om de volte in te zetten, ofwel zet hij wel de volte in maar probeert hij bij het uitrijden van de volte de andere hand op te gaan. Daarbij versnelt hij erg en heb ik het gevoel de controle kwijt te zijn. Ook al houd ik mijn buitenteugel en buitenbeen er goed aan, hij loopt hier gewoon doorheen. Afwenden voor slangenvoltes, van hand veranderen etc lukt prima overigens. Het is echt de volte op de rechterhand die gewoon NIET wilt lukken, op de linkerhand is er helemaal niks aan de hand... Bij mijn lesgeefster probeert hij dit ook maar zij heeft zoveel ervaring dat ze hem daardoor weet te rijden en hij er gewoon mee stopt. Tijdens de les helpt ze me ook wel met dit probleem maar zodra ik alleen rijd begint het weer van voor af aan. Er is 2 maanden geleden een osteopaat langsgeweest die hem heeft gecontroleerd en behandeld en inderdaad aangaf dat hij op zijn moeilijke kant veel vaster zat dan op zijn 'goede' kant. Zij komt binnen een maand terug voor opnieuw te behandelen. Heeft iemand tips voor mij?

Ik hoop constructieve reacties te krijgen aangezien ik weet dat ik als ruiter nog veel te leren heb maar zeker opensta voor opbouwende commentaar. :)


Ik zou bij iemand gaan lessen die rechtrichten doet of akademische rijkunst.
Sterker aan de ene dan aan de andere kant zijn/scheef zijn, haal je er niet zo uit.
Paard moet in balans komen, leren al zijn benen goed te gebruiken en jij moet gaan leren je zit goed te krijgen.

Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 20:56

Karen_enter schreef:
Ik heb het idee dat als ik mn binnenbeen eraan houd hij net nog meer naar buiten zal lopen... Maar dat kan ook vast iets zijn dat tussen mijn oren zit hoor.


Dat kan en mag, zolang het dus maar met buiging is. De volte is niet zo belangrijk, die komt wel. Maar de balans en buiging zijn belangrijk. Ik zou beginnen met het voorkomen dat hij van hand verandert.

Citaat:
Zelf het rijden van een grote volte gaat zo moeilijk dat ik me nog niet waag aan het sluiten van de volte op deze hand. Het gekke is dat voltes bij B en E wel vrij goed lukken maar bij A en C dan weer helemaal niet :Y)


Dat klinkt niet zo heel gek. Wat ik denk is dat je paard en jij niet helemaal in balans de hoeken uitkomen. De reactie is meestal dat een paard dan eenmaal uit de hoek zichzelf een beetje naar voren gooit, om balans te herstellen en ook omdat 'ie denkt dan wel te weten wat er komt. Op het stuk naar E en B heb je even de tijd om de balans en tempo en ontspanning weer opnieuw in orde te brengen waardoor je makkelijker aan de grote volte begint.

Dan zou ik ten eerste opletten dat je iedere hoek bewust in balans brengt. Dus aan het eind van de lange zijde al voorbereiden, buitenhand, binnenbeen, (binnen)hand opzij. (Ik heb ooit vrijwel een volledige les gereden waarbij ik dit iedere hoek hardop zei - en deed natuurlijk - gewoon omdat dat echt nog nodig was.)

Dan beginnen om bij B en E eens een paar keer een grote volte te rijden, die voorzichtig een beetje te sluiten naar de binnenhoefslag, en dan weer openen en verder rijden (of verderrijden op de binnenhoefslag, is ook prima.)

Daarna kun eens bij A of C proberen, en dat begint al op de lange zijde daarvoor: tempo in balans, hoek goed voorbereiden, daarna bij A of C al kijken waar je naartoe wilt, en die hoek al mooi afronden.

Verder: rustig blijven, genieten van wat lukt, en veel belonen wat goed gaat, dat zijn altijd belangrijke dingen :)

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Re: Weglopen uit de volte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 18:20

Je paard geeft dus duidelijk aan waar het probleem zit ,
Wat voor oefeningen doe je voor het paard soepel te krijgen?
Zelf zou ik bij zo een paard zeker niet op de buiten teugel rijden, maar juist buiten teugel meer en meer geven zodat het paard kan buigen, ga ook meer in de buiging zitten en roteer niet te veel mee naar buiten, want dan duw je hem juist met je zit de verkeerde kant uit.
Gooit het paard je ook naar buiten rechtsom?
Het paard doet niks verkeert , jij als trainer van je paard moet goed naar je paard luisteren en jou instructrice zou jou moeten kunnen begeleiden , anders eens iemand erbij halen die het rechtrichten vanaf de grond kan uitleggen en daarbij ook de theorie

Fanou

Berichten: 36
Geregistreerd: 14-09-18

Re: Weglopen uit de volte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 18:25

Sowieso kan je paard inderdaad een sterkere kant hebben aan de ene kant dan aan de andere. Hoe gaat het met kleinere voltes op de lange kant van de bak? Als deze wel goed gaan dan zou het inderdaad goed kunnen liggen aan hoe je in de hoeken eruit komt

tantesam
Berichten: 787
Geregistreerd: 07-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 18:52

__denise schreef:
tantesam schreef:
Voordat ik het één en ander ga opperen heb ik eerst een vraag... kan je paard op de rechterhand met contrastelling de volte door?


Dit.

Neem contrastelling zodat hij over de binnenschouder valt en dus van de kant af blijft. Wanneer je controle krijgt op de schouders (jij kunt dus de schouders “plaatsen”), dan kun je de stelling beetje bij beetje rechter stellen. Uiteindelijk moet die hulp op de buitenteugel natuurlijk steeds fijner worden zodat contrastelling in principe al niet “nodig” meer is.
Ik wissel het wel vaak af, dus niet voltes lang contrastelling. Je kunt het ook op de rechte lijn gebruiken.

Dit. Je paard zal, net als elk paard, scheef zijn. Natuurlijke scheefheid, scheefheid die we zelf in de hand werken.Je zal je paard goed recht gericht moeten krijgen, en dit is één van de moeilijkste dingen qua paardrijden, want gewoon rechtuit rijden is niet rechtrichten. Google maar eens op holle en/of bolle kant van een paard. Ik begrijp uit je verhaal dat je bij een gp amazone lest, ik zou het wel erg beschamend vinden als zij je hier niet mee kan helpen.

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 12:43

Karen_enter schreef:
Er is echter iets waar ik tegenaan blijf lopen. Mijn ruin is rechtsom veel moeilijker als linksom. In het rijden uit zich dit door moeilijk stelling aan te nemen rechtsom en aan de bakrand te 'plakken'. Dit laatste gaat steeds beter doordat ik veel op de binnenhoefslag rij. De grootste moeilijkheid waar ik nu tegen aanloop is dat hij rechtsom ofwel niet af wil draaien om de volte in te zetten, ofwel zet hij wel de volte in maar probeert hij bij het uitrijden van de volte de andere hand op te gaan. Daarbij versnelt hij erg en heb ik het gevoel de controle kwijt te zijn. Ook al houd ik mijn buitenteugel en buitenbeen er goed aan, hij loopt hier gewoon doorheen. Afwenden voor slangenvoltes, van hand veranderen etc lukt prima overigens. Het is echt de volte op de rechterhand die gewoon NIET wilt lukken, op de linkerhand is er helemaal niks aan de hand...

Ik denk ook aan balansverlies.
Dat het dier dit idd niet wil - niet uit stoutigheid, maar puur onvermogen, hij is bang om op zijn neus te vallen.

Die binnenhoefslag vind ik ingewikkeld. Je kunt stommere dingen doen - maar als hij plakt aan de bakrand is daar een reden voor. Heftige natuurlijke stijfheid, bijvoorbeeld.
Mogelijk gooit hij om die reden jou 'op links', waardoor het nog moeilijker wordt om de volte op te gaan. Plus verkorte spieren, bindweefsel, wellicht een zadel 'dat zo is gaan staan' en dat jij je deze gewoonte ook eigen hebt gemaakt.

Ik kan je de facebook pagina 4 dimensie dressuur van Karin Leibbrandt aanraden: die geeft veel uitleg plus mogelijke oplossingen hiervoor.

In het zadel zou ik voorlopig veel snakewalk doen.Dat is een soort zigzag: vanaf de A bijvoorbeeld vier pas naar B, dan bepaal jij dat jullie een kleine bocht naar links maken (zo scherp en flauw als jij wil) dan na bijvoorbeeld 6 passen weer naar rechts, etc.

Citaat:
Bij mijn lesgeefster probeert hij dit ook maar zij heeft zoveel ervaring dat ze hem daardoor weet te rijden en hij er gewoon mee stopt. Tijdens de les helpt ze me ook wel met dit probleem maar zodra ik alleen rijd begint het weer van voor af aan.


Ik ben wel benieuwd wat zij doet en welke adviezen ze jou geeft...

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 13:15

A3a1 schreef:
Ik zou bij iemand gaan lessen die rechtrichten doet of akademische rijkunst.
Sterker aan de ene dan aan de andere kant zijn/scheef zijn, haal je er niet zo uit.
Paard moet in balans komen, leren al zijn benen goed te gebruiken en jij moet gaan leren je zit goed te krijgen.


:j

RedKiwi

Berichten: 176
Geregistreerd: 23-08-16

Re: Weglopen uit de volte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 16:28

Denk dat alle tips hierboven erg goed zijn, dus alleen ter aanvulling:

1. Vraag de osteopaat of er oefeningen zijn die je kan doen met je paard vanaf de grond om hem losser te krijgen voor/na het rijden of gewoon zomaar, misschien dat dat zou kunnen helpen op de lange termijn (en kan gewoonweg ook leuk zijn).

2. Als de voltes op bepaade plekken in de bak lastig zijn, en andere niet, misschien langzaam verplaatsen van makkelijke naar moeilijke locatie?

Tango1979

Berichten: 2526
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Weglopen uit de volte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 16:47

Ik heb dit ook gehad met mijn paard toen hij iets jonger was. Is volledig normaal, heeft met natuurlijke scheefheid te maken en (het ontbreken van) handigheid van de ruiter.

Als hij rechtsom op de volte naar links wil "schieten" dan komt hij dus teveel op de linkerschouder. Wat je in je training dus mee moet pakken, is hem van de linker schouder af krijgen.

Dat kan door rechtsom contrastelling te pakken, op een rechte lijn of in een bocht. Of (als je wat verder bent) door schouderbinnenwaarts te pakken rechtsom.

Waarschijnlijk ben je zelf ook wat strakker in je rechterhand en heb je meer contact met rechts dan met links? Ik ben heel bewust rechts los gaan laten en constant weer het contact op de linkerteugel gaan opzoeken. Door rechtsom te rijden met linkerstelling, krijg je vanzelf meer contact op links.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 17:38

En daar is al een verschil van mening....
Door met je zit je paard goed te kunnen helpen gaat hij op 4 benen lopen....en eerst moet je het ze ook van de grond af leren.

Ik blijf erbij, scheefheden krijg je er niet zomaar uit, het zijn geen truukjes, je zal de eerste niet zijn, die zijn paard naar de knoppen rijd.
En vanaf internet is het ook niet te leren, het is maatwerk.

Swanzie
Berichten: 511
Geregistreerd: 22-08-18

Re: Weglopen uit de volte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 19:02

Is hij verder medisch in orde?
Een osteo doet alleen de wervels,maar wellicgt dat hij grwoon ook een oaar corse spierknooen heeft zitten waardoor de buiging rechtsom moeilijk gaat. Een sportmasseur kan soms ook veel goed doen