1x in de week rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Malbec
Berichten: 1948
Geregistreerd: 09-06-10
Woonplaats: Gorinchem

Re: 1x in de week rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 23:27

Echt, het hebben van een paard/het omgaan met paarden is zoveel meer dan alleen rijden!
Het belangrijkste is dat je geniet van wat je doet en dat je doet waar je je goed bij voelt!

Wave after wave


Hutcherson

Berichten: 7326
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 00:41

In mijn optiek is dat geen probleem.
Paarden zijn niet gemaakt om op te rijden, dat maken wij ervan.
Paard red zich prima in de weide als ie maar beweging, eten, drinken en sociaal contact heeft.
Af en toe wat menselijke aandacht is ook wel fijn tegen het verwilderen.
Maar zeker geen probleem als ie maar 1x per week hoeft te rijden. Zat andere dingen te doen.

Ik rijd ook 1 of max 2x per week.
Heb een jonge ruin van 4,5 jaar.
Soms raken we wat verdwaald op buitenrit waardoor ik er wat langer opzit(zijn nog aan het ontdekken in de buurt) en dan krijgt ie lekker twee weken rust.
Verder gewoon wandelen, beetje grondwerk of gewoon los spelen of vrij springen.

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: 1x in de week rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 12:40

Lijkt me helemaal geen probleem - ik ga mee in voorgaande comments :j

Als je paard gelukkig is op de weide en naar levenslust kan ravotten zie ik (en waarschijnlijk je paard) geen probleem! Mijn shet is wel echt uiterst gelukkig als hij mag werken, vooral buiten, dus over hem zou ik me wel oprecht schuldig voelen :') Die ziet de wereld veel te graag, halve hectare weiland of niet.

Duhelo

Berichten: 28525
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 12:55

ah, ik rij soms heel intensief (als in, 4-5 keer per "week", voor mij is dat intensief :D ) , en het gebeurt ook wel dat ik er drie weken niet op zit...
Een paard in het basiswerk komt er niet slechter van, natuurlijk zal je wel minder snel progressie maken, maar op zich kan je dit prima opvangen met ander werk.
Wat ik niet zo eerlijk vind tov een paard is hem in de winter 24/7 op stal te plaatsen, en de zondag eruit te trekken om een buitenrit van 4 uur te gaan maken ...
Maar een paard dat 24/7 (of overdag) lekker buiten staat, eens per week gereden en eens per week gelongeerd wordt, heeft het imo prima.
Ook als je grondwerk doet ( grondwerk of dressuurmatig) kan je ze snel tussendoor eens 10 minuutjes
werken.

ik heb trouwens drie paarden,
mijn 22 jarige loopt sporadisch eens voor de koets of een stap-buitenritje (die wordt wat krakkemikkig in het lijf) of doen we eens 10 minuutjes grondwerk of pistewerk => zij wordt max eens per week "gewerkt", maar vaker eens in de maand ofzo.
Mijn 9 jarige wordt iets intensiever gewerkt, die probeer ik 3-4 keer per week te nemen, maar vaak is dat maar 1-2 keer onder het zadel en 1-2 keer wat grondwerk of eens longeren.
Mijn 4 jarige is nog niet onder het zadel, en doe ik 2 maal per week grondwerk ermee (max).

Grondwerk is hier volgens het academisch principe, dus dressuurmatig en met zijgangen aan de slag om ze sterker te maken.

RedKiwi

Berichten: 176
Geregistreerd: 23-08-16

Re: 1x in de week rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 15:54

Wat anderen al zeggen, lijkt mij helemaal geen probleem om eens in de week te rijden zolang je genoeg andere beweging geeft. En misschien juist al dat grondwerk helpt bij vertrouwen terug te vinden voor die spannende situaties. Beter om het veilig te houden totdat je weer durft dan compleet over je grenzen te gaan.
Als je goed oplet dat je paard zich niet gaat vervelen en dat haar conditie/spiermassa niet giga achteruit gaat, kan het denk ik geen kwaad. Zou dan alleen opletten dat als je op gegeven moment meer zou gaan rijden, je het rustig opbouwt zodat de dragende spieren kunnen aansterken.
Blijf vooral genieten samen met je paard :-)


Waya
Berichten: 23
Geregistreerd: 03-04-18

Re: 1x in de week rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-18 11:18

Genieten staat bij mij ook op 1. Ik ben iemand die het rijden in principe helemaal niet belangrijk vind. Alleen is het er bij mij altijd ingestampt.

Ik ben een enorme fan van grondwerk en doe al jaren lang vrijheidsdressuur. Ook kan ik wel een uur of langer alleen maar poetsen dat vind ik heerlijk!


Fijn om te horen dat het niet erg is :) Ze staat trouwens 's avonds op stal en overdag in de wei. ( een grote wei *\%/* )

Enjoy every little moment with you're horse. Be thankfull for the time together!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Vagabondo en 49 bezoekers