rijden/springen met thiedeman?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 22:05

Binkie_Eline schreef:
Op de manege heb ik wel eens gesprongen met een pony, die heeft met rijden altijd een thiedemann om. Ik heb deze met springen omgelaten, omdat de pony haar hoofd heel hoog in de lucht doet en dan heb ik geen controle meer. (Ze doet haar hoofd zo hoog dat je geen verbinding meer hebt met haar mond)

Ik had de thiedemann eerst op het eerste ringetje, maar mijn instructrice heeft deze later strakker gedaan omdat hij zo los alleen maar in de weg zat. De pony merkte geen hinder van de thiedemann (kleine pony, grote thiedemann), dit heeft mijn instructrice ook aangegeven.



En wie zegt dat de pony er geen hinder van ondervind?

Elk paard of pony die namelijk vastgebonden over iets moet springen ondervind hier hinder van.
A hij kan niet goed zien waar en inschatting maken van waar hij overheen moet(zicht van een paard is namelijk heel heel anders dan dan van een mens.
B. kan hij zich niet goed en vrij bewegen om de sprong te nemen. om goed te kunnen springen strekt een paard zn nek en maakt zich groot. dit om zn balans te behouden bij afsprong- tijdens de sprong en de landing.

EEN instructeur die zegt dat het beest er geen last van heeft is in mijn ogen niet goed wijs.
En heeft geen idee hoe en wat een paardenlichaam werkt. en zou ik heeel heeel ver vandaan blijven.
deze zal je namelijk uit onkunde en gebrek aan kennis. je paard in houdingen dwingen wat dus op paard mishandelen neer komt. i.p.v. een mooie vriendschap met een paard aangaan waardoor die graag voor je aan het werk gaat!
Laatst bijgewerkt door riegje op 07-09-18 22:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Lottekuhh_x

Berichten: 848
Geregistreerd: 25-12-16
Woonplaats: Sprang-Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 22:10

Mijn eerste pony was ook een sterrenkijker en dit heeft best lang geduurd voordat ze netjes aan de teugel en nageeflijk kon lopen. Nu was deze pony toen de tijd al 17 en had al die tijd zo gelopen, dus dit moest haar nog helemaal aangeleerd worden. In jouw geval geef je aan dat je pony nog doorgereden moet worden, dus ik neem aan dat ze nog niet heel oud is? Ik zal vooral bij de basis beginnen en eerst zorgen dat ze goed aan het been is en op jouw tempo loopt. Zoals gezegd kan ze met een hulpteugel ook heel goed haar rug wegdrukken. Ik weet niet of je haar ook wel eens logeert, want dat zou ook een goede optie kunnen zijn. Je kan haar dan een beetje bijzetten en zo hoeft ze de ruiter in ieder geval al niet te dragen. Eén van mijn andere pony's had hier ook veel problemen mee, rug wegdrukken en vaak harder willen lopen dan ik wil (had wel een lastige verzonken rug). Ik heb het rijden veel afgewisseld met longeren met bijzet en dit heeft al erg veel geholpen. Dit heeft wel veel tijd gekost. Ze moet zich leren ontspannen en los te laten.

Ik snap wat je bedoelt met dat het slecht is voor haar rug en dat je daarom een thiedeman gebruikt. Waarschijnlijk maakt dit alleen weinig verschil uit. Ze loopt wel iets lager met haar hoofd maar drukt in alle waarschijnlijkheid haar rug nog steeds weg. Balkjes draven en een beetje springen lijkt me trouwens geen slecht idee. Afwisseling voor de pony en ze leert haar rug misschien wat losser te laten.

RedKiwi

Berichten: 176
Geregistreerd: 23-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 16:35

riegje schreef:
Binkie_Eline schreef:
Op de manege heb ik wel eens gesprongen met een pony, die heeft met rijden altijd een thiedemann om. Ik heb deze met springen omgelaten, omdat de pony haar hoofd heel hoog in de lucht doet en dan heb ik geen controle meer. (Ze doet haar hoofd zo hoog dat je geen verbinding meer hebt met haar mond)

Ik had de thiedemann eerst op het eerste ringetje, maar mijn instructrice heeft deze later strakker gedaan omdat hij zo los alleen maar in de weg zat. De pony merkte geen hinder van de thiedemann (kleine pony, grote thiedemann), dit heeft mijn instructrice ook aangegeven.



En wie zegt dat de pony er geen hinder van ondervind?

Elk paard of pony die namelijk vastgebonden over iets moet springen ondervind hier hinder van.
A hij kan niet goed zien waar en inschatting maken van waar hij overheen moet(zicht van een paard is namelijk heel heel anders dan dan van een mens.
B. kan hij zich niet goed en vrij bewegen om de sprong te nemen. om goed te kunnen springen strekt een paard zn nek en maakt zich groot. dit om zn balans te behouden bij afsprong- tijdens de sprong en de landing.

EEN instructeur die zegt dat het beest er geen last van heeft is in mijn ogen niet goed wijs.
En heeft geen idee hoe en wat een paardenlichaam werkt. en zou ik heeel heeel ver vandaan blijven.
deze zal je namelijk uit onkunde en gebrek aan kennis. je paard in houdingen dwingen wat dus op paard mishandelen neer komt. i.p.v. een mooie vriendschap met een paard aangaan waardoor die graag voor je aan het werk gaat!


Zo bizar dat verhaal van die instructrice die een thiedemann strakker zet voor springen! Wat riegje zegt, wegblijven bij zo'n instructrice, die snapt het namelijk niet helemaal!

Ik heb bij mijn paard eerst naar mezelf moeten kijken, en pas toen ik helemaal goed zat en de juiste hulpen gaf kwam ze opeens naar beneden. Rij overigens wel vaak met een martingaal omdat ze buiten of met springen nog wel eens heet wordt en dan dr neus in de lucht wilt steken, maar zolang dat niet bovengemiddeld is heeft het geen werking.

Ik zie toch echt teveel mensen met hulpteugels rijden terwijl ze zelf niet goed genoeg rijden. Eerst zeker weten dat je zelf helemaal goed rijdt, dan hetzelfde van je paard vragen, niet andersom (en misschien dat dit niet voor TS geldt, dit is dus niet een aanval op TS, meer een algemene opmerking).

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 21:06

RedKiwi schreef:
Eerst zeker weten dat je zelf helemaal goed rijdt, dan hetzelfde van je paard vragen, niet andersom (en misschien dat dit niet voor TS geldt, dit is dus niet een aanval op TS, meer een algemene opmerking).


Helemaal mee eens!

Het probleem heet 'beginnersles'.

Ooit was het zo dat je eerst vele uren aan de longe zitles kreeg - zonder beugels! En pas als dat echt goed ging, mocht je 'zelf sturen', maar dan liefst op een braaf ouder paard, 'de schoolmeester'.

Op veel maneges krijg je vanaf je vijfde les oid te horen 'dat jij de baas bent', dat jij moet "sturen" (= vaak: hard aan de linkerteugel trekken zodat je gewicht naar rechts gaat) - en die braverts van paarden maar hun rondjes rijden met hun last....

connie64
Berichten: 1333
Geregistreerd: 17-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 21:27

ts ik lees in een ander topic dat je een 5 jarig pony hebt sinds 2 maanden...
je schrijft dat je al heel lang aan t dressuren bent , heel lang terwijl je je pony pas 2 maanden hebt. Kun je dit uitleggen want ik snap dat stukje niet zo goed.

Verder schrijf je ook dat de pony nog doorgereden moet worden, maar dat je nu al hulpteugels gebruikt, de thiedeman, omdat je pony sterren kijkt?

Heb je wel een goede lesgeefster?

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 15:13

Ik heb vroeger ook altijd een thiedeman teugel gebruikt en als het ook goed gebruikt ken het geen kwaad.

Omdat mijn verzorg paard altijd haar hoofd om hoog gooide om het bit vast te pakken, en met een marinigaal werkte niet bij haar.


Als je het op de losse stand gebruikt werkt het bijna het zelfde als een martinigaal .