Paard reageert niet op hulpen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
kimmiedas
Berichten: 245
Geregistreerd: 03-05-12

Paard reageert niet op hulpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-18 22:04

Hallo allemaal,

Ik heb de afgelopen 7 jaar altijd op het zelfde paard gereden en dit ging echt super goed met hem, hij was lekker actief en liep goed door voor zijn leeftijd. Maar nu is hij ongeveer 6 a 7 weken geleden overleden en rijd ik op een ander paard. Het is opzich een enorm lief beest maar is mij nog enorm aan het uittesten en echt niet vooruit te branden.

Nu heb ik vandaag voor de eerste keer met kleine knopspoortjes gereden en dit leek een klein beetje te helpen. Maar aangezien ik hem met moeite in draf krijg, en met nog meer moeits in draf houd (galop lukt me nog geeneens op geen enkele manier) vroeg ik me af of jullie misschien tips hebben voor mij om hem voorwaartser te krijgen en om hem ook eindelijk in de galop te krijgen.

Hopelijk kunnen jullie mij een beetje helpen.


Lynnepinny

Berichten: 2696
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Paard reageert niet op hulpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 22:06

Weet je of het zadel wel past? Of dat het paard geen last heeft van zijn lijf? Meestal zijn dat wel mogelijke redenen waarom een paard niet wil lopen.

kimmiedas
Berichten: 245
Geregistreerd: 03-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-18 22:52

Lynnepinny schreef:
Weet je of het zadel wel past? Of dat het paard geen last heeft van zijn lijf? Meestal zijn dat wel mogelijke redenen waarom een paard niet wil lopen.


Er zijn andere mensen die al langer op hem rijden die hem wel gewoon aan het been en in galop krijgen, alleen ben ik als laatste op hem begonnen. Hij is me echt aan het uittesten

_Lina

Berichten: 392
Geregistreerd: 23-05-16
Woonplaats: Lokeren

Re: Paard reageert niet op hulpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 22:56

Ik volg even! Mijn Tinker merrie heeft hier ook last van, echt niet vooruit te krijgen :p

Leentje, Molly & Poppy <3

upendo

Berichten: 22259
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Paard reageert niet op hulpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 00:18

Consequent rijden. :) En dan écht consequent. De enige reactie die juist is, is de reactie die jij wil hebben. Doet hij dat niet, geef je de hulp nog groter, doet hij dat ook niet, pak er een zweepje bij en geef een tik bij.

Heb je les? Vanaf een internetpagina is dit heel moeilijk op te lossen.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 02:05

Goede les nemen!

Als jij been geeft dan vraag je aan hem om iets te doen, in dit geval voorwaarts gaan.
Geen reactie van je paard? Herhaal je hulp iets duidelijker.
Nog geen reactie? Geef een tik bij je hulp en zorg dat hij doet wat je vraagt.

Doet hij wat je vraagt? Beloon door geen been meer te geven en eventueel met je stem. Gaat hij te hard, geen probleem: teveel reactie is ook goed voor nu! Niet afremmen.
Na een goed stukje even pauzeren, stap even en pak daarna weer op.

Ga niet elke pas drijven, je paard wordt doof voor dat geklapper. Dus leer rijden met een stil been en drijf alleen als je iets wilt. Spoortje alleen gebruiken als je je benen goed stil kan houden en bewust kan drijven.

Rijd veel overgangen, wees zeer consequent, beloon goed gedrag, oefen een onafhankelijke zit, vraag je instructeur om hulp.

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....

Koper

Berichten: 30087
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 04:47

Er zijn drie mogelijkheden:

- het paard kan het niet. Bij voorbeeld door pijn.
- het paard snapt het niet. Bij voorbeeld doordat jouw hulpen niet duidelijk zijn. En dan bedoel ik niet: niet duidelijk voor jou. Maar niet duidelijk voor hém.
- karakter. Je hebt nou eenmaal van die paarden die flegmatiek zijn. Je hebt ook paarden die gevoeliger zijn maar die voorzichtig omgaan met ruiters die ze onzeker vinden.

Aan jou om uit te vogelen wat het probleem is, dat kunnen wij via een schermpje niet zien. Vraag raad aan de eigenaar van het paard en aan je instructeur.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

kimmiedas
Berichten: 245
Geregistreerd: 03-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-18 08:18

upendo schreef:
Consequent rijden. :) En dan écht consequent. De enige reactie die juist is, is de reactie die jij wil hebben. Doet hij dat niet, geef je de hulp nog groter, doet hij dat ook niet, pak er een zweepje bij en geef een tik bij.

Heb je les? Vanaf een internetpagina is dit heel moeilijk op te lossen.


Het probleem is dat hij ook niet tot amper reageert op mijn zweep

Ja ik volg lessen op een manege maar vind niet dat mijn instructrice goede tips hiervoor geeft. Maar ik kan ook niet bij iemand anders gaan lessen

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: Paard reageert niet op hulpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 08:26

Dat is vervelend, en als je je instructeur een vraag stelt? Soms vinden ze dat leuk en gaan ze je meer uitleg geven! Ik vind het zelf super als mijn leerling een vraag heeft.

Mag je voor jezelf rijden in de les?

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....

Oehlala
Berichten: 4294
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Paard reageert niet op hulpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 09:24

als het paard bij andere mensen wel goed loopt, neig ik ernaar te denken dat ts niet consequent genoeg is, en nu op een punt zit waar ze misschien een keer echt wat harder door moet komen om dit patroon te doorbreken. Ik denk dat daarbij hulp wel noodzakelijk is.
Wat voor tips krijg je dan nu van je instructeur?

soeboenoe

Berichten: 1411
Geregistreerd: 16-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 09:42

Ts, werk je wel eens op de Grond met je paard?
Ik heb een jong paard en ik heb haar geleerd op de grond op stemhulpen overgangen te maken. Toen ik begon met rijden (ze was nog niet zadel/ruitermak) ben ik begonnen met deze stemhulpen te geven in combinatie met been hulpen en zithulpen.

Nu snapt ze dat druk van beide benen betekent dat ze vooruit moet en in eerste instantie vond ik ieder voorwaarts antwoord goed. Toen ze snapte dat dat de been hulp was om vooruit te gaan, kon ik gaan verfijnen (tevens met stemhulpen).

Nu merk ik dat ze onder het zadel niet snapt wat buigen om het been inhoudt, geen probleem! Oefenen we eerst buigen op de Grond! Nu buigt ze op de Grond op druk van mijn hand op de singelplek en de eerste keren dat ze dat deed was ik zo trots omdat ik zag dat ze aan het proberen was het goede antwoord te geven op mijn vraag. Wanneer ze het goed doet, beloon ik haar door de vraag (in dit geval mijn hand die druk geeft) weg te halen.

Vanuit hier kan ik die druk ook gaan geven met mijn benen in het zadel, maar alles met respect en geduld. Je paard zal je nooit, maar dan ook nooit "pesten" door iets niet te doen. Dat besef hebben ze niet, ze kunnen je hoogstens niet snappen en daardoor niet doen wat je vraagt.

En nog een kleine tip; geniet alsjeblieft van het leerproces van jezelf en je paard! Er is echt oprecht niets mooiers dan het proces van elkaar proberen te snappen en uit te vogelen hoe jij en je paard kunnen communiceren! Het resultaat komt echt wel met geduld en een portie gezond verstand.

Je mag me overigens altijd een pb sturen als je tips zou willen. :)

"Elk afscheid betekent de geboorte van een herinnering"
s. Dali

troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Paard reageert niet op hulpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 06:32

Ga privelessen nemen dan. Groepslessen zijn zo doorgaans vooral nuttig als het al behoorlijk goed gaat maar zinloos als je meer begeleiding nodig hebt. En dit probleem is nu juist 1 waarbij je elke stap de ogen van je instructeur nodig hebt.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Paard reageert niet op hulpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 06:47

Punt 1: sluit pijn uit. Misschien zit jij op een andere manier dan de andere ruiters, waar je bijvoorbeeld zijn schouder blokkeert of in zijn lendenen drukt. Centered riding les voor jou kan daarin helpen. Als hij bij anderen fijn loopt, is dat een mogelijkheid.
Punt 2: is hij gemotiveerd om te werken? Lijkt er op van niet. Als iemand op mijn merrie klimt en gaat schoppen , sporen erin prikt of een zweep erbij pakt, denk ik dat ze van pure schrik misschien nog wel eens gaat lopen, maar ze stompt er ook flink snel van af. Ik heb zo'n flegmatieke. Wat helpt: overgangen, overgangen, overgangen. Laat die hersenen maar kraken. Daar wordt ze gemotiveerd van, niet van kilometers hetzelfde doen.
Wij werken veel met voer, ook vanuit het zadel. Het grappige is: gedurende de trainingssessie wordt ze steeds gemotiveerder, en pakt ze het voer vaak niet eens meer aan, omdat ze wacht op de volgende vraag. Zoek uit wat jouw paard motiveert. En dat is voor ieder paard nét even anders.
Verder geloof ik niet zo in 'uittesten'. Een paard pest geen mensen, een paard doet wat voor hem makkelijk is / waartoe hij mogelijkheid krijgt. Als jij hem niet motiveert, of als hij jou niet goed begrijpt, waarom zou hij dan voor jou lopen? Dat is geen testen, dat is energie besparen :)

kimmiedas
Berichten: 245
Geregistreerd: 03-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-18 09:12

Kelly_ann schreef:
Dat is vervelend, en als je je instructeur een vraag stelt? Soms vinden ze dat leuk en gaan ze je meer uitleg geven! Ik vind het zelf super als mijn leerling een vraag heeft.

Mag je voor jezelf rijden in de les?

Ja we rijden zelfstandig en zei zegt dan wanneer we in draf moeten of galopperen. En ze geeft soms wel tips maar niet heel vaak. Vraag stellen heb ik wel vaker gedaan maar vind dan niet dat ik echt een goed helpend antwoord krijg

Esther_r20

Berichten: 2410
Geregistreerd: 18-06-05
Woonplaats: Beverwijk

Re: Paard reageert niet op hulpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 09:18

Hoeveel mensen rijden op dit paard?
Ts kan wel heel fantiek gaan trainen op concequent zijn en alert maken op het been maar als daar niet mee wordt verdergegaan en het paard vooruit wordt "gemept" heeft het weinig zin.

Kan je niet eens bij de andere ruiters kijken hoe zij rijden?

dudette
Berichten: 23
Geregistreerd: 08-12-17

Re: Paard reageert niet op hulpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 10:17

Zijn privélessen mogelijk? Mij is altijd geleerd om de eerste hulp zo klein mogelijk te maken. Reageert hij niet, dan maak je je hulp wat duidelijker. Reageert hij dan nog steeds niet, dan tik met de zweep. Wat ik ook merk is dat het rijden van veel overgangen en tempowisselingen ervoor zorgen dat een paard beter aan de hulpen staat.


Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 12:05

Keer privé les kan soms erg helpen! Als je een beetje zelf mag rijden, probeer dan eens tien keer van stap naar draf te gaan. Steeds opnieuw, het paard zal beter op gaan letten. En jij kan oefenen om consequent te zijn met je been. Zie ook de post hierboven van Dudette.

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bytespider, Shetje14 en 5 bezoekers