vooruit kijken bij springen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
teamshetjes
Berichten: 152
Geregistreerd: 28-12-16

vooruit kijken bij springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-18 20:06

hey allemaal,
ik heb al super lang dat ik tijdens het springen naar beneden kijk in plaats van naar voren. nu heb ik een paard dat super gevoelig is voor waar ik naar kijk. (hij gaat bijvoorbeeld veel makkelijker door bochten als ik al vooruit kijk) ik ben me zelf tijdens het springen niet bewust dat ik dit doe maar als ik naar fotos of filmpjes kijk dan erger ik me zo aan mezelf. hebben jullie misschien tips of ezelsbruggetjes die helpen met het naar voren kijken?

alvast bedankt!

hallo


Saaams

Berichten: 13245
Geregistreerd: 20-01-10

Re: vooruit kijken bij springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 20:08

Altijd kijken naar de kant waar je heen wil. Zodat je paard in de goede galop land. Eventueel focussen per hindernis op een punt aan de overkant. Dat je bij parcours lopen per hindernis een focuspunt kiest.

Laerkens Beauty

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 20:09

Focus je op de volgende hindernis. Is er geen volgende hindernis, bepaal dan vantevoren een vast punt waar je naartoe kijkt.
Verder is het toch gewoon een kwestie van aanwennen, dus een tijdje alleen daarmee bezig zijn, totdat het een gewoonte is.

Instagram: @bianca.schoenmakers
Facebook: Bianca Schoenmakers Equestrian

Anoniem

Re: vooruit kijken bij springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 20:29

Heb je les of kijkt er iemand mee als je springt?
Hun vragen of ze, wanneer ze je naar onder zien kijken, het willen zeggen.
Al is het 100x in een halfuur, zo leer je het het snelste af :D

Vrouwdarijn
Berichten: 61
Geregistreerd: 21-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 12:26

Inderdaad je intructeur/trice, of iemand aan de kant vragen of die boven elke sprong 'kijk waar je heengaat' wil roepen. Op een gegeven moment hoor je het in je hoofd zonder dat iemand het roept. ;)

aaidaa

Berichten: 611
Geregistreerd: 14-06-09
Woonplaats: Veenhuizen

Re: vooruit kijken bij springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 12:27

Instructie werkt inderdaad het beste. Ik zit al jaren niet meer in de springles, maar hoor mijn oude springinstructeur nog steeds in mijn hoofd dreunen :P "VOOR JE KIJKEN!!!"

Life is what happens to you while you're busy making other plans
Knappe Es: M2+4 , 0.80+6 <3

teamshetjes
Berichten: 152
Geregistreerd: 28-12-16

Re: vooruit kijken bij springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-18 17:35

hahah dankjewel allemaal, ik zal het vragen :D

hallo

AlinaSmit
Berichten: 40
Geregistreerd: 13-11-11

Re: vooruit kijken bij springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 18:20

Inderdaad iemand in de bak die je constant blijft onthouden om naar voren te kijken :)) of dit nou een instructrice is of niet. Herhaling is de sleutel :')
En als je er niemand bij hebt staan, is het dan eventueel ook een optie om bordjes voor jezelf op te hangen?

Team_Sublime

Berichten: 1283
Geregistreerd: 27-08-09

Re: vooruit kijken bij springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 18:56

Inderdaad iemand in de bak die het tegen je zegt. Wat ik nog wel eens deed is een bewuste actie doen die je koppelt aan de onbewuste handeling ( in jou geval naar beneden kijken )

Dit kan iets simpels zijn als voor elke hindernis hardop aardappel zeggen. Dan word je bewust dat je iets moet doet vlak voor die hindernis wat in jou geval naar voren kijken is.

RedKiwi

Berichten: 176
Geregistreerd: 23-08-16

Re: vooruit kijken bij springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 15:13

Voor als je alleen rijdt (kan ook in de les), doe een felgekleurd elastiekje om het kopstuk/iets wat opvalt. Meestal kijk je naar het hoofd van je paard als je naar beneden kijkt. Dat elastiekje is dan een zichtbare herinnering van "kijk omhoog!!".

Ik vind de aardappel truc van Team_Sublime ook wel erg leuk! (ik hoor het me al zeggen op een parcours "aardappel aardappel aardappel.." _O- )

prugelpiet

Berichten: 12524
Geregistreerd: 20-01-12

Re: vooruit kijken bij springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 15:21

Kijk je naar je paard of kijk je alleen naar de hindernis?

Ik heb er een handje van om naar de hindernis te blijven kijken ipv. eroverheen. En inderdaad, iemand die 100 keer zegt dat je naar voren moet kijken helpt. En daar op focussen. Lage hindernisjes en maar naar voren kijken, kijken, kijken.

I am because you were

Sterre98

Berichten: 6320
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Enschede

Re: vooruit kijken bij springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 15:25

Ik kijk met springen ook naar de hindernis, maar met crossen gek genoeg niet.

Vind springen ook veel enger haha

Fanou

Berichten: 36
Geregistreerd: 14-09-18

Re: vooruit kijken bij springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 13:23

Je akn ook naar zijn oren kijken misschien?

Tochin
Berichten: 2
Geregistreerd: 08-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 21:15

Ik kijkblijkbaar ook naar de hindernis. Maar zo gefocust dat dat mijn paard er zelf voor stopt. Bij minder enge hindernissen doe ik het niet en daar springt hij vlot over. Ik heb als tip gekregen om naar de volgende hindernis te kijken als ik naar 1 rijd. Als er geen is, naar een punt te kijken dat je vooraf zelf bepaald als je je parcours afloopt. Ik heb het nog niet geprobeerd, maar dat zal ik zaterdag eens testen.

xRedshift

Berichten: 150
Geregistreerd: 25-10-18

Re: vooruit kijken bij springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 09:27

Ik herken dit probleem, ik probeer vaak mijzelf voor de hindernis te herinneren en zeg tegen mezelf dat ik naar voren moet kijken, of zoals hier al eerder is vermeld, iemand meenemen die je helpt herinneren!

Gotovic
Berichten: 54
Geregistreerd: 26-05-15
Woonplaats: Breda

Re: vooruit kijken bij springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 15:34

Mijn instructeur zegt altijd: "Doe alsof er een touwtje aan je hoofd zit die je hoofd omhoog trekt". Misschien helpt dat?

anne_1999

Berichten: 54
Geregistreerd: 20-11-18

Re: vooruit kijken bij springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 16:36

Herkenbaar, ook veel moeite mee gehad. Je moet voor jezelf een soort trigger ontwikkelen, dat werkte bij mij dan in ieder geval. Veel hulp gehad van mijn instructuur die rond blèrde "vooruit kijken anders val je door de grond!". Dat kan natuurlijk niet, en misschien is het een rare motivatie, maar het werkte bij mij! Oefenen, oefenen, oefenen, en meer dan je best kan je niet doen!

oxydrain
Berichten: 27
Geregistreerd: 07-11-18

Re: vooruit kijken bij springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 11:25

Satéprikker onder je kin!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 bezoekers