aanleuning voor beginners

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
equilover
Berichten: 28
Geregistreerd: 03-05-18

aanleuning voor beginners

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-18 13:43

Hoi allemaal!

Ik ben afgelopen weken begonnen met correcte aanleuning proberen te verkrijgen, maar ik merk dat ik dit echt mega lastig vind omdat ik zelf niet echt weet waar ik naartoe werk zegmaar.

Ik zit met het volgende: Van mijn instructrice moest ik mijn paard zo horizontaal rijden, maar ik weet niet heel goed wat ik hierbij moet voorstellen, dat zijn nek horizontaal is (ten opzichte van mijn handen) , of dat de onderkant van zijn snoet op 1 lijn moet zitten met mijn handen/schoft (als je dit nog snapt :) )
En het doel van aanleuning is toch dat je contact krijgt met je paard en hij beter op jou kan reageren en ik beter op hem?

Tango1979

Berichten: 2527
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 14:16

Wat fijn dat je meer theorie wil weten als aanvulling op je lessen! Ik zie aanleuning is volgt: jij hebt/neemt contact met je paard. Met je zit, je benen en je teugels. Doe je dit goed, dan reageert je paard met aanleuning.

Dit is dus niet "de hals in een krulletje" rijden. Het is meer zo dat al je hulpen doorkomen. Je zithulp, je beenhulp en je halve ophouding met je hand.

Voor mij voelt aanleuning dat mijn paard me laat zitten. Hij wordt ronder in de bovenlijn (oren tot staart) en "leunt" in mijn hand. Hij accepteert mijn hulpen. Om de aanleuning te testen kan je je hand iets naar voren steken. Als je paard je hand volgt, dus met zijn halshouding wat langer en lager komt, dan is dat de gewenste reactie.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 14:27

Aanleuning is de verbinding tussen de mond van het paard en jouw hand. In principe is dat de enige betekenis van het woord.

Een prettige verbinding zal worden beloond door je paard met nageeflijkheid. Je paard onstpant de kaak en buigt de nek en hals. De verbinding voet prettiger als het paard nageeft.

Het paard mag niet te diep buigen, hij zal dan namelijk met zijn evenwicht naar voren vallen. Je wilt eerder een horizontaal evenwicht. Daarmee bedoelen we dat hij ongeveer in balans loopt met gewicht op voor en achterbenen. De nek (net achter de oren) is dan meestal het hoogste punt. Alleen als je wilt halsstrekken of meer neerwaarts rijdt zal de nek op schoft of borsthoogte zijn.

Het kan ook nog zijn dat je instructeur met horizontaal de lijn bedoelt tussen het bit, via de teugel naar je elleboog.
Laatst bijgewerkt door Kelly_ann op 01-09-18 14:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 14:29

En schroom niet om je instructeur om meer uitleg te vragen. Vaak vinden ze het alleen maar leuk om meer voorbeelden en uitleg te geven!

dudette
Berichten: 23
Geregistreerd: 08-12-17

Re: aanleuning voor beginners

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 16:01

Ik ben zelf geen topruiter en kan er dus volledig naast zitten, maar hoe ik het altijd heb begrepen is dat met horizontaal rijden wordt bedoeld dat een paard tijdens het rijden in eerste instantie 50% van zijn lichaamsgewicht op de voorhand en 50% van het gewicht op de achterhand verdeeld. Op deze manier kan een paard de ruiter beter dragen.

Wanneer een paard goed op jouw hulpen reageert en nagefeelijk loopt, kun je horizontaal evenwicht bereiken. Zie ook https://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuw ... kelen.html

Het doel van aanleuning (nogmaals ik ben geen topruiter) is dat je contact zoekt met je paard en het paard antwoord door je hand te volgen. Dus inderdaad, wat hierboven al gezegd wordt. Lees ook de volgende link voor oefeningen die je kunt doen om aanleuning te verbeteren: https://www.bitmagazine.nl/instructie/4 ... ing/56572/

AlinaSmit
Berichten: 40
Geregistreerd: 13-11-11

Re: aanleuning voor beginners

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 11:07

Wat goed dat je zelf veel aandacht en moeite steekt in de theorie naast de gebruikelijke les. Goed op je handen letten maar wel uitkijken dat je paard niet te diep het hoofd gaat buigen. Misschien is het ook fijn om wat meer uitleg te vragen aan je instructrice, zij kan je in het echt laten zien wat er hier omschreven wordt. Heel veel succes :).

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 11:27

Goed dat je je meer wilt verdiepen!

Ik heb de online cursus van Rien van der Schaft deels gevolgd. Hij heeft het over de 3 evenwicht fases en onder andere ook het horizontale evenwicht. Dit is inderdaad wat Dudette zegt. Dit is fase 2. Echter kun je deze fase alleen bereiken als de 1e fase goed zit. Fase 1 is het natuurlijk evenwicht waar het paard op de voorhand loopt. In fase 2 ga je oprichten zodat je het gewicht gaat verdelen. Uiteindelijk is in fase 3 het de bedoeling dat het paard vanuit de achterhand loopt.

In fase 1 moet je ervoor zorgen dat je paard aan het been is en contact houdt met de hand. Als je paard goed voorwaarts is kun jij dit opvangen met je hand waardoor hij in aanleuning gaat lopen. Als je je paard in een correcte aanleuning kan laten lopen kun je pas naar fase 2. Dus eerst een correcte aanleuning verkrijgen door je paard goed voorwaarts aan je been te krijgen en dit op te vangen met je hand. Heb je dit voor elkaar dan kun je oefeningen gaan doen om je paard meer op de achterhand te krijgen :j

Aanrader is echt om de online training van Rien te volgen! Het is heel duidelijk uitgelegd en ik denk dat dit je zeker kan helpen :)

Janneke2

Berichten: 22745
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 11:59

Linde99 schreef:
Goed dat je je meer wilt verdiepen!
(...)
Ik heb de online cursus van Rien van der Schaft deels gevolgd. Hij heeft
In fase 1 moet je ervoor zorgen dat je paard aan het been is en contact houdt met de hand. Als je paard goed voorwaarts is kun jij dit opvangen met je hand waardoor hij in aanleuning gaat lopen. Als je je paard in een correcte aanleuning kan laten lopen kun je pas naar fase 2.


Hier dreigt het weer jargon te worden.
Een paard dat goed voorwaarts is, is heerlijk om te rijden.
Wat je er precies aan 'kunt opvangen' -...?
Ja - je kunt de teugel in contact hebben zonder dat dit 'remt'.
Vanuit dat contact kan het dier besluiten tot aanleuning. En het is nogal een kunst om het vertrouwen van het dier niet te beschamen. (Dat is voor mij: "het dier in aanleuning te laten lopen".)
Citaat:
Dus eerst een correcte aanleuning verkrijgen door je paard goed voorwaarts aan je been te krijgen en dit op te vangen met je hand. Heb je dit voor elkaar dan kun je oefeningen gaan doen om je paard meer op de achterhand te krijgen :j

En met alle respect voor Van der Schaft: het dier op de achterhand krijgen is voor hem als natuurtalent iets vanzelfsprekends.
Voor de mindere goden zoals ik geldt, dat het dier niet met remmen en gasgeven op de achterhand komt - maar door een correcte zit en houding. Dat wat Rien van der Schaft vanzelf al doet.
En daarna gaan we gek doen, zoals wijken, schouderbinnenwaarts etc.
(En soms misschien een keer een knijpje in 1 teugel.)

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 12:11

Janneke2 schreef:
Linde99 schreef:
Goed dat je je meer wilt verdiepen!
(...)
Ik heb de online cursus van Rien van der Schaft deels gevolgd. Hij heeft
In fase 1 moet je ervoor zorgen dat je paard aan het been is en contact houdt met de hand. Als je paard goed voorwaarts is kun jij dit opvangen met je hand waardoor hij in aanleuning gaat lopen. Als je je paard in een correcte aanleuning kan laten lopen kun je pas naar fase 2.


Hier dreigt het weer jargon te worden.
Een paard dat goed voorwaarts is, is heerlijk om te rijden.
Wat je er precies aan 'kunt opvangen' -...?
Ja - je kunt de teugel in contact hebben zonder dat dit 'remt'.
Vanuit dat contact kan het dier besluiten tot aanleuning. En het is nogal een kunst om het vertrouwen van het dier niet te beschamen. (Dat is voor mij: "het dier in aanleuning te laten lopen".)
Citaat:
Dus eerst een correcte aanleuning verkrijgen door je paard goed voorwaarts aan je been te krijgen en dit op te vangen met je hand. Heb je dit voor elkaar dan kun je oefeningen gaan doen om je paard meer op de achterhand te krijgen :j

En met alle respect voor Van der Schaft: het dier op de achterhand krijgen is voor hem als natuurtalent iets vanzelfsprekends.
Voor de mindere goden zoals ik geldt, dat het dier niet met remmen en gasgeven op de achterhand komt - maar door een correcte zit en houding. Dat wat Rien van der Schaft vanzelf al doet.
En daarna gaan we gek doen, zoals wijken, schouderbinnenwaarts etc.
(En soms misschien een keer een knijpje in 1 teugel.)


Je hebt gelijk hoor :j ik vind het best lastig uit te leggen zeker via internet. Daarom adviseer ik ts ook om eens die cursus te bekijken.
Opvangen met de hand legt Rien uit als contact zoeken met de mond, dus een zekere lichte druk (maar vooral niet trekken en teveel druk) en het volgen van de mond. Als je paard dit als prettig ervaart krijg je een aanleuning. Er komt natuurlijk nog veel meer bij kijken maar dat is nou eenmaal niet eenvoudig uit te leggen via internet.

Je paard meer op de achterhand krijgen kan zeker wel door overgangen en figuren rijden. Figuren is lastiger omdat je met een goede houding pas zorgt dat je paard niet scheef loopt. Maar overgangen is best een makkelijke oefening hiervoor :j

Paardrijden is nou eenmaal onwijs moeilijk en je kunt het nooit helemaal perfect doen. Maar dit is in ieder geval een stukje theorie wat er bij hoort, alleen de praktijk is veel moeilijker. Ik denk dat we dat allemaal wel ervaren :Y) Dit zijn gewoon een soort tools dat je in ieder geval snapt waar het vandaan komt en hoe het een klein beetje in elkaar steekt. Ik denk dat elk paard ook verschillend is in wat prettig is.

RedKiwi

Berichten: 176
Geregistreerd: 23-08-16

Re: aanleuning voor beginners

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 16:06

Zou inderdaad bij je instructrice gelijk vragen als je niet weet wat ze bedoelt, kan ze het gelijk uitleggen en kan je er ook wat mee. Ik heb jarenlang geloofd dat een halve ophouding iets met mijn handen was omdat ik het de eerste keer niet direct heb gevraagd en daarna niet meer durfde... Zonde!
Ik merk bij mijn paard dat als ik aanleuning en nageeflijkheid wil, ik eerst zelf helemaal goed moet zitten, dus zit is (vind ik) het allerbelangrijkst, daarmee verstoor ik dan niet haar evenwicht. Vervolgens moet ze voorwaarts zijn, blijven drijven als ze dreigt terug te vallen, veel overgangen rijden zodat ze alert en actief is. Als ik haar op dat punt heb, "valt" ze dus licht in mijn handen en is het doel bereikt (zeker bij veel wendingen rijden).
Mijn tip is dus: let op je zit, impuls van het paard (controle vanuit je benen) en dan met je handen opvangen.
En dan als laatste, als je eenmaal aanleuning hebt moet je er constant aan blijven werken, onderhouden tijdens het rijden, het is niet zo dat je paard het zomaar vasthoudt voor je ;-)

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: aanleuning voor beginners

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 17:47

Uhm.... Een halve ophouding ís ook met je handen...

De theorie goed kennen en uitleggen maakt dat iedereen weet waar je over praat. Het wordt ingewikkeld als men termen gaat verdraaien of anders uitleggen.

De halve ophouding is het kort sluiten van je hand als aankondiging van een oefening.

RedKiwi

Berichten: 176
Geregistreerd: 23-08-16

Re: aanleuning voor beginners

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 12:05

Halve ophouding is idd deels met je handen, maar als je het echt effectief wilt doen moet je met je zit ook wat doen, en dat had ik jarenlang niet door (had het zelf ook moeten vragen destijds). Bij mijn paard is het zit-gedeelte namelijk al het halve werk, ik hoef daarna alleen minimaal wat met mijn handen te doen.