Paard niet te houden buiten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Paard niet te houden buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 10:11

Ik reed een tijdje een fjord van iemand die dit ook deed. Ik denk dat de beste tips al gegeven zijn:
1) super consequent zijn. En zelf ook handig zijn. Als ze gaat piepen en bokken niet draven maar alleen stappen. Als ze braaf is, dan mag ze zo hard draven als ze wil. (Maar dus alleen als jij haar ook weer terug kan nemen.) Dit principe hebben ze snel door.
2) routine. Ga vaak naar buiten, zeg, minimaal 1x per week. De eerste paar keer zal je de eerste tip moeten toepassen en wellicht alleen maar stappen, maar na een keer of drie of vier zal je zien dat het al wordt als naar de club gaan.

Het kan ook zijn dat dit te grote stappen zijn, dan zijn de tips van beginnen met kleine stukjes heel goed. Hangt een beetje af van hoe groot het probleem is.


Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-18 19:51

Bedankt voor jullie reacties! Ik ga even op ieder appart reageren.
Gillbo schreef:
Ik verwachte een pittige arabier haha.
Hoe gaat het als je een intensieve dressuur les hebt gehad en je daarna buiten even gaat uitstappen.
Om haar te leren dat buiten niet racen betekend, na een intensieve les is de meeste energie er misschien af.

Het klikken met je tong is misschien ook een signaal om af te gaan, kan je dit ook alleen op het been?

Een andere route kan misschien ook helpen, ze hebben gauw door waar ze vol gas kunnen en dit blijft dan een trigger

Bedankt voor je reactie!
Ik ben bang dat ze zelf ook denkt dat ze een pittige Arabier is :+ (dit was in de winter, let niet op dr slechte bespiering en vetjes :') )
Afbeelding
Buiten uitstappen is geen enkel probleem. Ik moet een kwartier stappen naar de bak, dat gaat altijd wel goed, alleen als er iets engs onderweg is kan ze flink over de zeik raken maar nooit dat ze gewoon niet te houden is omdat ze zin heeft. (In het begin overigens wel, dan ging ze bij elk grasstuk heel hard rennen terwijl ik niks deed en gewoon wilde stappen).
Op alleen been kan zeker ook maar naar mijn gevoel duurt de rodeo dan altijd langer. Maar ik denk dat het wel beter is omdat ze nu op elk geluid wat ik maak reageert door vooruit te springen. Dat klikken ga ik mezelf dus afleren.

Heel veel opties hebbeb we niet voor routes maar tot nu toe elke kant die ik opging was het raak. Ik heb eerlijk gezegd ook nog nooit echt haar ergens laten gaan dus ze kan ook niet weten waar ze mag galopperen.


enjoymyhorse schreef:
Bij mijn enthousiasteling heb ik een tijdje met slof gereden buiten.
Die stak zijn dikke speknek naar voren en je had het nakijken :D
Ik had er een knoop boven in gedaan zodat ik hem los op de hals kon leggen en niet vast had. Maar wel wat korter was omdat hij anders zo slingerde naast de benen.
Heel wat ritten gehad dat ik de slof niet in de hand heb gehad. Maar als hij dan ineens zo'n plonk plonk joepie blij actie kreeg pakte ik hem er wel bij. En dat had hij heel snel door.
Nu hem ik hem al jaren niet meer om. Dat was voor ons echt de oplossing het even te doorbreken.
Ook wel denk ik een stukje geestelijk van mijn kant, het idee dat je een noodrem hebt en zo wat met meer lef rijd.

Dit is ook een optie maar als je het hoofd “omlaag trekt” met de slof, kunnen ze naar mijn idee toch nog doorgaan met bokken etc.? Waarom stoppen ze dan? Ik heb me nog nooit in een slofteugel verdiept van daar.


Gini schreef:
Ook al ben ik niet per sé tegen een scherper bit, ik denk niet dat dit nu al aan de orde is. Want hoe het op mij een beetje overkomt, is dat je nu eigenlijk best wel "weinig" doet aan het probleem, buiten proberen te blijven zitten en hangen aan het bit in de hoop dat dat beest eindelijk eens luistert. :D
In mijn ogen mag je best wel strenger worden, maar dan niet in welk ijzertje je in de mond stopt, maar eerder jouw houding. Als het paard zich niet kan gedragen bij het aandraven, nou, dan draven we lekker niet en stappen we de hele tijd. Als het paard telkens een stapje harder gaat in stap, nou, dan gaan we lekker stilstaan en achteruit en weer voorwaarts en cirkeltjes rijden. Hou de ritjes ook kort op het begin. Je kan zelfs maar tot het einde van de straat of het erf gaan en weer terugkeren.
Ik zou dus echt op die gehoorzaamheid gaan trainen. Rijd haar zoals je in de bak zou doen, ga dressuurmatig aan de slag buiten. En ik denk dat je dan al een heel veel winst kunt halen. En als je dan bij je eerste galopje buiten er voor de veiligheid een sterker bitje in wilt hangen, hey, doe dat dan! Maar ga dit nu, in deze fase, nog niet als dé oplossing beschouwen.


Ik snap je reactie! En ben het er ook 100% mee eens eigenlijk. Alleen ik vind het lastig uit te leggen, maar het zit zo dat als ik stap er nooit echt iets aan de hand is, dan is ze braaf, luisterd ze, heel af en toe probeert ze aan te draven ofzo maar als ik duidelijk laat weten dat dat niet de bedoeling stapt ze ooj lief verder. Maar zodra we een drafje doen, gaat er een knop om, zovan “oeh... BUITENRIITTT” en dan is de niet meer te houden. En ik ben zeker niet van olan om voor altijd dan buiten met een sterker bitje te hangen. Het zou dan echt zijn zodat ik goed duidelijk kan maken dat dit niet de bedoeling is en zodra ze dat door heeft gaan we weer lekkker op ons trensje naar buiten. Is voor mij ook een stuk minder om vast te houden :+


Visitor schreef:
Ik reed een tijdje een fjord van iemand die dit ook deed. Ik denk dat de beste tips al gegeven zijn:
1) super consequent zijn. En zelf ook handig zijn. Als ze gaat piepen en bokken niet draven maar alleen stappen. Als ze braaf is, dan mag ze zo hard draven als ze wil. (Maar dus alleen als jij haar ook weer terug kan nemen.) Dit principe hebben ze snel door.
2) routine. Ga vaak naar buiten, zeg, minimaal 1x per week. De eerste paar keer zal je de eerste tip moeten toepassen en wellicht alleen maar stappen, maar na een keer of drie of vier zal je zien dat het al wordt als naar de club gaan.

Het kan ook zijn dat dit te grote stappen zijn, dan zijn de tips van beginnen met kleine stukjes heel goed. Hangt een beetje af van hoe groot het probleem is.


Dit is duidelijk! Heel fijn! Hier ga ik mee aan de slag, en het lijkt me inderdaad een heel goed idee om sowieso meer regelmatig buiten te gaan rijden, dat ga ik doen! Dankjewel!

Ik ga nu een buitenritje maken dus ik ben benieuwd! _/-\o_

Swanzie
Berichten: 511
Geregistreerd: 22-08-18

Re: Paard niet te houden buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 12:41

Als ze het buiten niet doet als jullie naar de rijbak rijden, dan klinkt het eerder als opgefokt/angstig buiten. Als ze niet op vreemd terrein is, is ze waarschijnlijk een stuk rustiger.
Mij. Advies zou dan idd ook zijn, gewoon blijven stappen. De adrenaline moet zakken. Dat wordt alleen nog maar hoger door veel te schakelen of snellere gangen.

Ook eerst de energie eruit rijden in de bak, en dan buiten uitstappen.. steeds dezelfde route, zodat dit geem vreemd terrein meer is. Pas als je voelt dat ze niet meer opgefokt is op deze route, pak je stukjes draf erbij... kleine stukken... en dat breid je steeds verder uit

AlinaSmit
Berichten: 40
Geregistreerd: 13-11-11

Re: Paard niet te houden buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 19:17

Ik zou zeker niet teveel overgangen rijden, omdat ik heb gemerkt dat paarden hier alleen maar heel enthousiast van worden en dat is wat je juist niet wil.
Ik heb niet heel het topic gelezen, maar is samen met iemand anders naar buiten gaan geen optie?

En zoals anderen ook zeggen, eerst lekker moe maken op stal en daarna een stukje naar buiten gaan.
Ben benieuwd hoe je buitenrit gegaan is!

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-18 19:25

Sorry ik was helemaal vergeten te laten weten hoe het was gegaan. De buitenrit ging super!! Ik had een extra teugel vastgemaakt aan het bitloze deel van mijn Rambo micklem en die hielp al heel goed. Ze was wel enthousiast maar luisterde goed! We hebben stukken gedraafd en zelfs kleine stukjes galop. Soms werd ze iets te vrolijk maar ze kwam heel netjes terug op mijn stem. Uiteindelijk zelfs een stukje richting huis met lange teugel gedraafd.

AlinaSmit schreef:
Ik zou zeker niet teveel overgangen rijden, omdat ik heb gemerkt dat paarden hier alleen maar heel enthousiast van worden en dat is wat je juist niet wil.
Ik heb niet heel het topic gelezen, maar is samen met iemand anders naar buiten gaan geen optie?

En zoals anderen ook zeggen, eerst lekker moe maken op stal en daarna een stukje naar buiten gaan.
Ben benieuwd hoe je buitenrit gegaan is!

Dat dacht ik zelf inderdaad ook, ze word enorm heet van veel overgangen. Met iemand anders naar buiten gaan is meestal alleen maar erger. Met een paard die ze niet zo goed kent is ze overenthousiast en wilt ze alleen maar snuffelen. En een paard wat ze kent is ze vaak heel dominant naar (wil ook weleens uithalen of flink bijten). Dus alleen werkt meestal beter.
Moe maken twijfel ik over, ik denk dat ik zo alleen maar een enorm uithoudingsvermogen kweek.

Maar het ging dus goed en nu wil ik het zeker minstens 1 keer per week doen zodat ze ook niet over enthousiast hoeft te worden als ze “eindelijk” weer eens op buitenrit mag. We zijn dus op de goede weg!

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Paard niet te houden buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 19:41

Super, goed bezig!

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Paard niet te houden buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 19:45

Dat is fijn om te horen! Er wat meer routine in krijgen is inderdaad een goed idee.

Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Re: Paard niet te houden buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 01:20

Super! Goed bezig! Nou lekker blijven oefenen!

Ik vind in mn uppie vaak ook fijner dan met een ander paard. Met een andere erbij gaat de mijne alleen maar willen plakken en inhalen. In zn uppie heeft ie dit natuurlijk niet. Daarnaast kan je als je alleen bent lekker helemaal zelf het tempo bepalen. Dus wat langer stappen of juist draven. Vind ik persoonlijk altijd het fijnst! Ook overgangen werkt bij de mijne nooit goed. Wat ik wel doe in draf vooral is af en toe even een klein beetje terugschakelen in tempo, puur om te checken of de rem het nog doet. Zo ja, belonen en weer lekker vlot laten draven. Werkt bij de mijne zeer goed


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 75 bezoekers