waar handen houden bij afwenden en algemeen aanleuning e.d.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
equilover
Berichten: 28
Geregistreerd: 03-05-18

waar handen houden bij afwenden en algemeen aanleuning e.d.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-18 16:45

Hoi,

Ik heb een vraagje over de plek waar je je handen precies moet houden bij bijvoorbeeld stelling vragen. Mijn instructrice zij dat je je hand op kniehoogte maximaal mag houden, niet hoger bij het afwenden. Maar als ik gewoon mijn handen in de normale positie houd zitten ze wel veel hoger.. Dus dat zou betekenen dat je diagonaal naar beneden moet sturen met je hand (als je nog stapt wat ik bedoel).
En daarnaast hadden we het over aanleuning, dat je je handen op een zo stabiel mogelijke plek moet houden.. Maar in stap en draf doe ik dat wel degelijk, maar in galop neem ik altijd de teugels korter om beter contact te houden met het paard. Hoe doen jullie dat?

Thanks alvast!


balli

Berichten: 1491
Geregistreerd: 01-02-05
Woonplaats: Utrecht

Re: waar handen houden bij afwenden en algemeen aanleuning e.d.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 16:59

Ben ik ook benieuwd naar! Vooral na alle tegenstrijdige instructeurs die ik afgelopen jaar heb gehad!
Ene zegt dat ik juist m'n handen hoog moet houden (want knikje in m'n arm, maar wel heel korte armen), ander zegt juist laag houden, ene zegt breed, ander juist smal. Ene zegt juist heel stil houden, ander zegt juist meegeven... Oh en dan ook nog eens of je je hand als "piano-handjes" mag houden of niet... Ik vind het maar verwarrend...

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 17:08

In principe loopt de verbinding van het bit naar jouw elleboog. Gebruik eens de spiegel of de camera om jezelf te controleren.

Vervolgens de vuist rechtop en je duim op de teugel.

Bij stelling vragen of afwenden gaat je hand opzij, weg van de hals. En de buitenteugel tegen de hals voor afwenden, nooit eroverheen.

Aanleuning wil zeggen meebewegen met je paard met een constante verbinding. In stap en galop moet je daarvoor vanuit je schouder via elleboog, pols en vingers kunnen meebewegen. Denk even aan hand in hand lopen met iemand, dat is ook een constante verbinding terwijl je meebeweegt.

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....

Dorine92
Berichten: 5327
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 17:13

Nou ik zou echt een andere instructrice zoeken want je handen horen nooit maar dan ook echt NOOIT ook maar in de buurt van je knieën. Ik blijf altijd herhalen tegen lesklanten.. je handen mogen naar voren, omhoog en opzij. Ze mogen nooit naar achteren of naar beneden.
Daarnaast is de gouden regel.. remmen is remmen en trekken is trekken, dus weerstand bieden waarop het paard terugkomt mag wel, weerstand bieden terwijl het paard gewoon op dezelfde manier in hetzelfde tempo doorloopt mag niet. Dat is namelijk trekken. Zelfde met sturen. Een paard kun je soepel maken dmv sturen, wél is het dan de bedoeling dat het paard je aanwijzing moet opvolgen. Dus niet aan het hoofd trekken terwijl het paard gewoon doorloopt.
Samenvatting.. hand ietsje opzij voor sturen en je paard volgt

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

equilover
Berichten: 28
Geregistreerd: 03-05-18

Re: waar handen houden bij afwenden en algemeen aanleuning e.d.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-18 17:53

Dankjulliewel voor de tips en aanwijzingen! Het voelde ookal echt zooooo onnatuurlijk om mn hand bij mn knie te doen :)) En ook dat ik dus wel moet meebewegen, of in ieder geval het paard volgen!
Thanks allemaal!


Lalala12468
Berichten: 149
Geregistreerd: 23-09-15

Re: waar handen houden bij afwenden en algemeen aanleuning e.d.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 00:38

Bedoelde je instructrice niet kniebreedte in plaats van kniehoogte?
Ik denk namelijk niet dat ik zelf mijn handen op kniehoogte zou kunnen krijgen. En met kniebreedte bedoel ik dat je opzij gaat met je hand tot je boven je knie zit met je hand, maar wel op normale hoogte.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SemrushBot en 99 bezoekers