Flipper in de bak. Sloompie op buitenrit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Navajo03
Berichten: 2
Geregistreerd: 27-08-18

Flipper in de bak. Sloompie op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-18 09:54

Hallo Bokt mensjes
Ik lees altijd lekker de tips mee zonder ingelogd te zijn maar voor mijn specifiek probleem vind ik geen antwoord.

Ik heb 4 maanden geleden een 4jarige paint ruin gekocht. Hij was van onze stalbaas dus ken hem al van zijn 1 jaar. Ik weet ook exact wat zijn verleden is. Omdat mijn vriend zijn paard onverwachts overleden is zag ik in Cognac echt een tof ander paardje.
Hij moest normaal in de koets maar dat wou ie niet (hij deed het wel maar had er geen plezier in). Daarom deed de stalbaas hem weg.

Nou hupsakee. Lekker brave 4 jarige.. eerst grondwerk terug mee opgepakt in de roundpen. Hij schrikt van NIETS! plastieke zakken, flessen, zo een zelfgemaakte stro pop. Helemaal fijn!
Opstappen was wel even spannend want hij had het jaar ervoor vaak met beginners mee naar buiten gegaan die een paar keer zijn kont hadden getikt. Even mee gewerkt, slimme koppie nam dat allemaal heel goed op.

Helemaal erop dan maar. Rustig aan beginnen in de roundpen. Vanaf ik op zijn rug zat verstijfde hij. Niet meer dat lekker relaxte paardje van met het grondwerk.. Een En al paniek! Lopen , bokken , opzij springen.. Ja hallo!
Dierenarts erbij gehaald volledig laten checken. Helemaal gezond verklaard. Zadelpasser, vond ook geen problemen. Osteo .. zag ook niets.

Tijdens de onderzoeken nog maar met grondwerk bezig gebleven. Maar dat deed hij geweldig.
De stalbaas zei me dat ik ipv me op de piste vast te bijten ik kilometers moest gaan rijden met hem. Getopt in het begin uiteraard (toppen is 1 ruiter met rustig paard voorop en touw vast houden van Cognac.)

Beetje kijkerig in het begin maar na 800m begon hij te ontspannen. Lekker draven, plastieke flesje op de weg, gaat ie over. Af en toe springt hij eens opzij maar daar maak ik geen problemen van (jong paardje ben al fier dat hij zo kalm is)

Nu moeten we altijd met 2 zijn om te gaan rijden. Ik heb een merrie van 23 waar hij altijd mee samen staat dus daar haalt hij echt wel zelfvertrouwen uit. Dus ik dacht, laten we in de piste zo eens proberen, misschien heeft hij ondersteuning nodig (tussen de hele tijd was Mijn vriend er al eens afgevallen door zijn rodeo gedrag in de piste dus die was niet zo happy meer om op Cognac te kruipen)

Stappen buiten de piste op, geen probleem.. de rustige lieve schat die ik gewend ben. Eenmaal in de piste BAM!! rodeopaard eerste klasse! Rug bollen, bok bok bok! Spring naar links, daarna schijnbewegingen rechts. Halve sliding stop (potentie heeft hij wel hoor!)
De merrie bleef gelukkig braaf staan terwijl mijn vriend acrobatische toeren uithaalde met het touw om hem tegen te houden.
Hij gaf NIET op!
Ik zeg tegen mijn vriend me naar buiten proberen te begeleiden. Want afstappen wou ik helemaal niet doen. Eenmaal buiten de piste... mak als een lammetje! WAT FLIK JE ME NOU MAN???
Buitenritje gaan doen, lekker ontspannen....

Goed.. volgende dag... zadel erop hoofdstel aan. Piste in.. zolang ik er niet op stap... Geen probleem ??

Trainster gevraagd ermee te werken, zij raakte er zelfs niet op in de piste... zij rijd hem er dan wel door maar ik wil weten waar die paniek van komt??

Zoals ik eerder al zei, ken hem van veulen.. Hij heeft NOOIT nare ervaringen gehad. Altijd heel paardvriendelijk behandeld en getraind op zijn tempo...

Enige wat ik nu te horen krijg is : ga toch lekker buiten rijden, laat die piste voor wat het is...

Ik heb hem gekocht eerste plaats voor mijn vriend. Die liefst zijn paarden leert kennen in de piste Sinds hij geen ervaren ruiter is. Dus die rijd nu niet meer. Tweede is omdat ik heel erg graag op de koeien rijd en hij daar best goede aanleg voor heeft.. Dit moet getrained worden in de piste (duh!)
3de zou ik graag wat meer knopjes op hem rijden.. oefenen op zoveel dingen. Buitenritten zijn voor mij ontspanning. En wil dat mijn paarden weten dat er buiten genoten word niet getrained...


Dus hopelijk kan iemand mij hier wat nuttige tips geven. Heb het zo uitgebreid mogelijk (en aangenaam mogelijk) neergeschreven.. Even een samenvatting van wie/wat er allemaal geprobeerd is met hem.

*grondwerk: doet ie perfect. Alles erop en eraan in elke piste.
*dierenarts/zadelpasser/osteo: hij is megasupergezond
*buiten rit: normaal tam paardje
*voeding : gras, hooi,.. Alles waar geen krachtvoer inzit
*doet bij elke ruiter hetzelfde in de piste
* in de piste is het echt puuuuurrreeee angst maar enkel als je erop zit.. aan het touw volledig opgetoomt is hij kalm
* ....


Bedankt alvast voor het lezen en eventuele tips


justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Re: Flipper in de bak. Sloompie op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 13:18

Dat is wel heel apart.
Het enige wat ik kan verzinnen is dat hij in de bak veel meer moet inbuigen en buiten vooral rechtuit loopt.
Dat inbuigen (onder het zadel) zal hij dan misschien lastig vinden.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Re: Flipper in de bak. Sloompie op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 13:22

Eerst lekker een buitenrit maken en dan eens proberen de piste in te wandelen aan het einde van de rit?
Desnoods een paard lengte en dan er weer uit.
En zo uitbouwen.

~Turbohoof Solutions ~

Duhelo

Berichten: 28525
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Flipper in de bak. Sloompie op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 13:44

kan je hem buiten aan het werk zetten (buigen, beetje schouder voor, cirkeltjes rijden?) al eens opgestapt in de weide oid?

Ibbel

Berichten: 49070
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Flipper in de bak. Sloompie op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 13:53

En als je in een andere piste gaat rijden? Maw, misschien is er iets dat geluid maakt, stroom van een afrastering dat weglekt, kortom, iets dat aan de locatie verbonden is?

Rex_Rolfo

Berichten: 5377
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Flipper in de bak. Sloompie op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 13:55

Heeft jullie roundpen een dak? Maar wat Ibbel zegt, hoe is de reactie bij wel het piste werk, niet jullie piste locatie?

Swanzie
Berichten: 511
Geregistreerd: 22-08-18

Re: Flipper in de bak. Sloompie op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 14:15

Eerst buiten op en afstappen herhalen totdat het totaal zinder spanning gaat.
Grasveldje uitzoeken en daar wat dressuurmatige oefeningeh doen en kijken hoe hij reageert op buiging en aanleuning vragen...

Ik begrijp dat hij, als hij los in de bak staat, totaal ontspannen is?

Hoe doet hij longeer werk in de bak?

Opstappen in de bak weer starten vanaf 0? Eerst gaan hangen en dat herhalen totdat hij weer ontspant? En zo verder uitbouwen?.

Eens ergens anders in een bak gaan rijden?

Navajo03
Berichten: 2
Geregistreerd: 27-08-18

Re: Flipper in de bak. Sloompie op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-18 14:38

Volgende week ga ik naar een andere piste van een vriend eens proberen. Onze pistes zijn niet overdekt maar wel dicht aan de zijkanten. Dus hij kan er niet door zien. De vriend heeft een paddock met een draadje. Dus wouden eens kijken hoe dat zou gaan.

Buiten cirkels rijden en soepelheid oefeningen doe ik wel. Sinds er geen andere keuze is momenteel. Een weide heb ik nog niet geprobeerd. Momenteel ben ik vooral buiten bezig maar mijn plan (als het niet aan de piste ligt) was idd van 0 te beginnen of toch tussendoor na een buiten rit op te werken


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 bezoekers