Paard knarsetandden afleren tijdens rijden?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Re: Paard knarsetandden afleren tijdens rijden?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 18:20

Ik zou haar eerst volledig recht gaan richten op de grond, werken aan soepelheid etc zonder ruiter met een ervaren instructeur op het gebied van rechtrichten/klassieke rijkunst.

Elisa2

Berichten: 37110
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 08:43

Lottekuhh_x schreef:
Elisa2 schreef:
Mijn ervaring met tandenknarsen bij paarden is dat ze hun kaak niet ontspannen maar vast blijven houden. Vaak door een ruiter die teveel met de teugel doet.

Als een paard echt correct van achter naar voren loopt en zelf helemaal nageeflijk is/ word door het lijf en de hals dan zal deze de hals laten vallen en de kaak ontspannen/ loslaten.

Hoewel het natuurlijk altijd belangrijk is om medische zaken uit te sluiten, denk ik hier dat het een rijtechnisch probleem is.


Ik ben mezelf nog eens goed nagegaan en ik denk inderdaad ook dat dit het kan zijn. Doordat ik de laatste tijd erg in mijn hoofd zit met de stelling, vraag ik haar misschien ook te veel door. Wanneer ze naar binnen kijkt en buigt laat ik haar gelijk los en is het ook direct over. Pas wanneer ze weer recht wordt en ik haar weer stelling vraag begint het weer. Ik denk dat ik me minder moet gaan focussen op die stelling en andere dingen moet gaan doen. Wijken kan ze ook al vrij goed en hierdoor krijg ik haar ook wat beter gebogen, misschien dat ik dit weer wat meer mee moet gaan meenemen in de trainingen, want dit heb ik ook al een vrije lange tijd niet meer gedaan. Wanneer zij de binnenteugel stug houdt op de momenten dat ze weer recht wordt heb ik de neiging dit zelf soms ook te doen.


Goed dat je jezelf zo kan evalueren, stelling is iets wat je niet moet/ kunt afdwingen met je hand. Hoogstens kun je je binnenhand iets van de hals doen, maar nooit terugwerken.

Ik denk, scherper aan het been maken (overgangen, tempowisselingen) voltes verkleinen en vergroten en wijken is ook goed om mee te nemen. Zodra je voelt dat zij ook maar iets vastpakt laat je gelijk los.

(een paard kan niets vastpakken/ vasthouden als jij loslaat)

Rizette
Berichten: 4347
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Paard knarsetandden afleren tijdens rijden?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 08:47

Ik verbaas me een beetje dat je een jong paard rijdt met de zweep steeds in dezelfde hand. Dan vraag je eigenlijk een beetje om scheefheid. Als je een zweep neemt dan moet hij aan de kant van de bolling en liever helemaal geen.

Albert

Berichten: 5730
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Re: Paard knarsetandden afleren tijdens rijden?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 08:53

Een 4 jarige is ook nog aan het wisselen en als ze last heeft van een dop of haken blokkeert ze in haar kaak en zal ze lastig buiging en stelling aan kunnen nemen.

Lottekuhh_x

Berichten: 848
Geregistreerd: 25-12-16
Woonplaats: Sprang-Capelle

Re: Paard knarsetandden afleren tijdens rijden?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-18 20:23

Ik heb vandaag gereden en zo min mogelijk aan haar mond gezeten en heel lichtjes gevraagd. Op een gegeven moment ging ze het meer begrijpen en begon ze beter te buigen en liet ze goed los. Ze heeft 2x heel kort op haar tanden geknarst toen ik voor haar gevoel net iets te veel vroeg. Ze wilt het liefst zo min mogelijk in haar mond gezeten worden (logisch), maar laat dit op deze manier blijken. Vandaag was ze voor de rest heel fijn, maar soms heeft ze ook wel eens dagen dat ze veel kijkeriger is en dat maakt het lastiger. Geef haar dan wel been dat ze op moet letten alleen is dit niet altijd voldoende. Vandaag ging het in ieder geval een heel stuk beter en paardje was ook een stuk blijer volgensmij!

Ze heeft sowieso ook niks aan haar tanden, is pas nog naar gekeken. Ik denk dat hetgene wat ik net zij vooral het probleem is. Ik vraag voor mijn gevoel al amper iets, maar zelfs dat vindt ze soms al te veel. Voor mij wel een teken om op te zetten, wordt gelijk afgestraft.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33786
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Paard knarsetandden afleren tijdens rijden?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 20:59

Hoe vraag jij je paard en wat bedoel je daar mee?

Lottekuhh_x

Berichten: 848
Geregistreerd: 25-12-16
Woonplaats: Sprang-Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-18 22:09

MarlindeRooz schreef:
Hoe vraag jij je paard en wat bedoel je daar mee?


Stelling. Met mijn pols ietsjes naar binnen draaien en haar zo vragen haar hoofd naar binnen te buigen en met m’n binnenbeen naar de buitenteugel drijven. Wanneer ze haar hoofd naar binnen doet gelijk stopppen met vragen en weer loslaten.

Elisa2

Berichten: 37110
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 08:22

Lottekuhh_x schreef:
Ik heb vandaag gereden en zo min mogelijk aan haar mond gezeten en heel lichtjes gevraagd. Op een gegeven moment ging ze het meer begrijpen en begon ze beter te buigen en liet ze goed los. Ze heeft 2x heel kort op haar tanden geknarst toen ik voor haar gevoel net iets te veel vroeg. Ze wilt het liefst zo min mogelijk in haar mond gezeten worden (logisch), maar laat dit op deze manier blijken. Vandaag was ze voor de rest heel fijn, maar soms heeft ze ook wel eens dagen dat ze veel kijkeriger is en dat maakt het lastiger. Geef haar dan wel been dat ze op moet letten alleen is dit niet altijd voldoende. Vandaag ging het in ieder geval een heel stuk beter en paardje was ook een stuk blijer volgensmij!

Ze heeft sowieso ook niks aan haar tanden, is pas nog naar gekeken. Ik denk dat hetgene wat ik net zij vooral het probleem is. Ik vraag voor mijn gevoel al amper iets, maar zelfs dat vindt ze soms al te veel. Voor mij wel een teken om op te zetten, wordt gelijk afgestraft.


Goed leerpaard :D fijn om te horen.

Als ze kijkeriger is probeer haar dan gewoon goed aan het werk te zitten dmv overgangen etc. zodat ze met haar aandacht bij jou blijft. Niet aan de voorkant naar beneden gaan vragen maar gewoon zo aan het werk zetten dat ze helemaal nageeflijk word en daarom zakt en zich als ware "overgeeft".

Alenthe05

Berichten: 1094
Geregistreerd: 19-03-06
Woonplaats: Naast de buren

Re: Paard knarsetandden afleren tijdens rijden?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 08:27

Heeft de TA dr met de hand gedaan of machinaal? kan zijn dat ze niet helemaal recht is in dr kaak of misschien toch een blinde wolfskies. Had je een TA of is de DA geweest om dit te doen?

Lottekuhh_x

Berichten: 848
Geregistreerd: 25-12-16
Woonplaats: Sprang-Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-18 19:07

Elisa2 schreef:
Lottekuhh_x schreef:
Ik heb vandaag gereden en zo min mogelijk aan haar mond gezeten en heel lichtjes gevraagd. Op een gegeven moment ging ze het meer begrijpen en begon ze beter te buigen en liet ze goed los. Ze heeft 2x heel kort op haar tanden geknarst toen ik voor haar gevoel net iets te veel vroeg. Ze wilt het liefst zo min mogelijk in haar mond gezeten worden (logisch), maar laat dit op deze manier blijken. Vandaag was ze voor de rest heel fijn, maar soms heeft ze ook wel eens dagen dat ze veel kijkeriger is en dat maakt het lastiger. Geef haar dan wel been dat ze op moet letten alleen is dit niet altijd voldoende. Vandaag ging het in ieder geval een heel stuk beter en paardje was ook een stuk blijer volgensmij!

Ze heeft sowieso ook niks aan haar tanden, is pas nog naar gekeken. Ik denk dat hetgene wat ik net zij vooral het probleem is. Ik vraag voor mijn gevoel al amper iets, maar zelfs dat vindt ze soms al te veel. Voor mij wel een teken om op te zetten, wordt gelijk afgestraft.


Goed leerpaard :D fijn om te horen.

Als ze kijkeriger is probeer haar dan gewoon goed aan het werk te zitten dmv overgangen etc. zodat ze met haar aandacht bij jou blijft. Niet aan de voorkant naar beneden gaan vragen maar gewoon zo aan het werk zetten dat ze helemaal nageeflijk word en daarom zakt en zich als ware "overgeeft".


Jaa, zal ik de volgende keer doen wanneer ze weer zo'n "bui" heeft. Wanneer ze zo'n dag heeft doet ze het ook altijd alleen in het begin en gaat dit over wanneer ze echt aan het werk moet. Wel is ze nogal voorspelbaar, als ze zo'n bui heeft zit ze elke keer naar dezelfde dingen te koekeloeren.

Lottekuhh_x

Berichten: 848
Geregistreerd: 25-12-16
Woonplaats: Sprang-Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-18 19:10

Alenthe05 schreef:
Heeft de TA dr met de hand gedaan of machinaal? kan zijn dat ze niet helemaal recht is in dr kaak of misschien toch een blinde wolfskies. Had je een TA of is de DA geweest om dit te doen?


Ze is de afgelopen keer niet behandeld. De dierenarts/tandarts moest die dag toch al komen voor een andere pony op stal en hebben we gelijk gevraagd ook naar die van ons te kijken. Ze was al een paar maandjes terug geweest, maar even kijken kan nooit kwaad. Alles was helemaal goed en er was niks geks te zien. Bij de pony die gedaan werd hebben ze wel twee wolfskiezen verwijderd, ik denk dus wel dat hij ook hier naar heeft gekeken (als je het kon voelen of zien lig).

Lindsey_99
Berichten: 2484
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 15:47

Lottekuhh_x schreef:
@Lindsey_99, Nee. Misschien dat ik dit ook eens kan proberen. Wat kun je hiermee zoal doen als het gaat om buiging?


Op de grond kun je heel goed zien hoe je paard beweegt (voeten kijken) en welke kant moeilijker buigt. Met grondwerkoefeningen kun je hem helpen met de moeilijke kant.
http://www.paardenrechtrichten.nl/rechtrichten/
Wat ze op de grond kennen en kunnen gaat dan makkelijker in het zadel.